Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Stolpnedslagare

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

QV_ (trådstartaren)

#16 » 17:33:53, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
QV_ skrev:Kunde man räkna på slagenergi 150kg som faller 1 meter kontra 300kg som faller 1/2 meter kanske man vart klokare.


Borde väl bli drygt 50% större i det senare fallet(sic).


Efter lite letande i Karlebo så kom termen rörelseenergi fram.
En sökning på nätet gav en formel att räkna på.

Om man anser (om jag nu räknat rätt) att halva sträckan (alltså 1/2meter kontra 1 meter) tar halva tiden att falla så skall slagkraften bli lika.
Nu tar det ju förmodligen lite längre tid att falla första 1/2 meter kontra den andra .

Hittade ett räkneexempel på en kula som ramlade från ett bord. Skulle ta 0,2 sekunder. Stämmer den tiden fick jag fram 21 600 J
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Orsa

#17 » 17:47:38, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo man riktar med kranarmen. Det blir ju inte satt med lod direkt. Det beror ju på hur syftsäker man är. Man kan säkert uppfinna en lodindikator på slagaren om man tänker två gånger.
Kolven är enkelverkande och jag kopplar bara till ena porten för rotatorventilen (skogskran) Vill man lyfta klunsen bara lite så lyfter man bara lite och vill man lyfta fullt slag så lyfter man fullt. En bra produkt.
Jag är ju ingen "professional fencer" , ett yrke i ENgland/Irland/Australien /NZ, men skulle jag vara det skulle jag spänna en lina med delningsmarkering mellan riktiga satta hörn. (Har jobbat lite på farm med 2000 får och 300 beef när jag var ung)
Sen skulle jag sätta stolparna stående i ett "plantmagasin" en rack på kärran. Man kan lätt fixa en fjäderhållare för stolparna på slagplattan och sen bara plocka stolp direkt från flakmagasinet och sen behöver man inte springa i och ur nåt mer. Sen är det spänntråd i riktiga permanenta stängsel. Då blir det rejält. Det har jag sett senare år här i Sverige också. Det lär förstås funnits men jag har inte sett det förräns ganska nyligen.
Nä, en 3,5 tons bandare med kärra och stolpslagare då skulle man komma snabbt och långt unnan om det inte ska borras i berg.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Kotten

#18 » 14:03:17, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är relativt enkelt att räkna på stagkraft, men ännu enklare om man använder någon hemsidekalkylator på internet. Ex http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/flobi.html

Kortfattat: 150kg vikt som faller fritt 1m kommer upp i ca 4,43 m/s vilket ger ca 1470 Joule i energi. Energi kan också uttryckas i Newtonmeter vilket gör att slagkraften kommer bero på hur långt stolpen går ner. Om stolpen går ner 0,1 meter så blir kraften ca 14700 Newton, motsvarandes tyngdkraften från ett föremål vägandes 1,5 ton (ungefär som en bil på stolpen). Om stolpen bara går ner 1 cm så har kraften kommit upp i ca 147000 Newton, motsvarande 15 tons tyngdkraft. Detta är ingen metod att jaga decimaler med, men man kommer väldigt långt med den om man ska dimensionera saker eftersom man kan jämföra värdena med andra fall, exempelvis en slägga. Kul att se hur andra gör, hade jag byggt något liknande hade jag nog försökt få så mycket höjd som möjligt :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

QV_ (trådstartaren)

#19 » 19:15:49, 02-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var jag och plockade på mig lite tyngre gods.

Bild
Nu vart det "bara" 4 rondeller på 28cm c:a 54kg st som jag hittade. (tingade men ej hämtade ännu)
Det fanns en på 29 cm också som jag inte plockat ännu.
Hittade en 60cm som skall vara under foten på pelarborren, då får jag dit distanserna så att pallvagnen kan flytta den.
Det "tyngre" rondellen skall bli fot till pelarslipen. 50mm och 66kg uppskattat :-) tror den var 48cm

Angående balk till slagaren så funderade jag först på en 280mm I-balk men det känns för tungjobbat... Funderar på att plocka lite 180x80 I-balk i stället och svetsa ihop 2 på längden.
Blir inga kullager för vikten. Den får glida metall mot metall. Finns några klena bitar 30x30 (eller om det är 40x40) som jag tänkte ta en ½meter av x4 + någon lämplig ryggplatta i lämplig bredd :-).
Det gäller att bitarna passar för min plasma tar ju bara 25mm. Det är inte många bitar som så tunna i den här slänghögen.

Om hjulvikter är runt 40cm så är detta en fyndhög.

Till spett hittade jag en "bit" 50x50 (50x55 kanske) på 6 meter... Det är ont om runt gods.

Är det någon som är intresserad av ett maskinstativ på 15 ton så är det nog gratis.

Det rektangulära röret blir till krattan. Nu är röret kraftigt nog...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: atlashjul, Claes Folkesson, fretchi och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se