Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Mattsson zetterlund vf600

61 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Helipop (trådstartaren)

#1 » 21:57:53, 18-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att trixa lite med en nyköpt lillfräs, en mattsson zetterlund VF600 tidigare tillverkad av jungner här i oskarshamn. Drömmen skulle vara att få tag i en jungner dock.

Planen är att montera VFD och annan motor, montera två steglösa matningsenheter även om den matningen som finns för X i dagsläget är i fint skick. Även lackering och montering av easson es12b DRO står på schemat. Kommer bli ett fint litet projekt.

Jag funderar även på att slipa om ytan på bordet och även att stämma av topytan på tvärslädens topsida som bordet löper över i X-rörelse. Måste isåfall bekanta mig mer med slipmaskinen och ställa in den så att man inte förvärrar något.

Sen har jag en svarv att ta tag i, en köping s10c som ska iordning. Och sen en gambin 3m fräs. Och sen en abene och sen... Och sen... :)






Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Helipop
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:32, 22-09-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kölle R40 bandsåg
Mattei 11HH lamellkompressor
EWM Phoenix 500 MIG/MAG dubbla matarverk
Köping S10C
Gambin 3M
Demag 500kg telfer
Greiff pulverlackugn
Normfinish DP 14 tryckblästerkabin med tryckklocka och separator
Nyberg Westberg Planslip
Thule TPH 1000 planslip
Duplomatic TA 55 kopiersvarvutrustning
Boley precisionssvarv
R-tech 400A AC/DC TIG
ABENE VHF3 med svängbart bord och B600 pinolhuvud
Evolution magnetborrmaskin



smv

#2 » 12:23:17, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul, himla fin maskin, skulle gärna ha en sådan jag också.
Men ska du verkligen ge dig på att slipa bordet? Ser ju inte ut att vara någon större fara med det? Har själv en maskin där bordet är rejält tilltygat men efter vad jag läst mig till så är det förenat med vissa risker att börja slipa på de och att det kan börja röra sig till följd av inbyggda spänningar osv. Som sagt, bara läst om detta så ingen praktisk erfarenhet...

1 person gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Helipop (trådstartaren)

#3 » 19:11:48, 19-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har säkert rätt i att det är sunt att låta bli att slipa. Men det handlar bara om att "dust of" typ att inte avverka utan mest bara svepa över. Mest för att det är en utmaning. Men ytorna är jättefina och det syndes under smutsen att den knappt är använd. Har stått på en skola och sen på en brandkår där jag köpte den. Köpte även ett sprojtans nytt skruvstycke på gnosjö maskin med, orginal zetterlund.


Bild
Helipop
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:32, 22-09-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kölle R40 bandsåg
Mattei 11HH lamellkompressor
EWM Phoenix 500 MIG/MAG dubbla matarverk
Köping S10C
Gambin 3M
Demag 500kg telfer
Greiff pulverlackugn
Normfinish DP 14 tryckblästerkabin med tryckklocka och separator
Nyberg Westberg Planslip
Thule TPH 1000 planslip
Duplomatic TA 55 kopiersvarvutrustning
Boley precisionssvarv
R-tech 400A AC/DC TIG
ABENE VHF3 med svängbart bord och B600 pinolhuvud
Evolution magnetborrmaskin

Helipop (trådstartaren)

#4 » 21:33:37, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kom det 3st DRO med skalor på posten. Ebay från tjeckien, billiga vevorskalor som till synes är identiska med tidigare eassonskalor. Har även beställt två DRO av Easson ES12b, mycket trevliga enheter. Hade easson på min storebro gk195 som jag renoverade. Synd att jag inte visste att eassons nya skalor är riktigt nätta och fina, såg dom på plats hos gnosjö maskin. Dom var typ 16x16mm och absolute position, dvs avbrottsfria även om skalan skulle få ett fel längs skalan.

Sen har jag målat botten av bordet och lite andra smådetaljer med biltemas metallfärg. Hade sån färg på svarven och den höll faktiskt bra mot både oljor och mekaniskt mot spånor osv. Dock blev färgen alldeles för mörk, hade brutit den i svart tidigare, så nästa lager får bli med en ny obruten burk.

Och så har jag beställt "industrifärg" 2komp och epoxigrund samt spackel från bilfarg.se Det blir i RAL 6011 som enligt gnosjö var den koden som användes på zetterlunds senare maskiner. En trivsam grön färg. Samma som storebro har på sina renoverade köping s8c och s10c svarvar. Sjukt fin färg.

Så det var dagens bestyr. Kommer inte att slipa bord eller så heller. Det är så fint och jämnt, och så vill jag bli färdig med så skalorna kan komma dit och att jag kan använda maskinen. :)


Bild
Bild
Bild
Bild
Helipop
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:32, 22-09-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kölle R40 bandsåg
Mattei 11HH lamellkompressor
EWM Phoenix 500 MIG/MAG dubbla matarverk
Köping S10C
Gambin 3M
Demag 500kg telfer
Greiff pulverlackugn
Normfinish DP 14 tryckblästerkabin med tryckklocka och separator
Nyberg Westberg Planslip
Thule TPH 1000 planslip
Duplomatic TA 55 kopiersvarvutrustning
Boley precisionssvarv
R-tech 400A AC/DC TIG
ABENE VHF3 med svängbart bord och B600 pinolhuvud
Evolution magnetborrmaskin

Helipop (trådstartaren)

#5 » 18:20:02, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya spindelmotorn kom med posten idag, en 2,2kW. Och den ska drivas genom en Teco E510 VFD

Inspiration till bygget kommer från hp.rep.mek på insta. Så jag bygger lite efter ett färdigt recept :) ville bara nämna det.



Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Helipop
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:32, 22-09-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kölle R40 bandsåg
Mattei 11HH lamellkompressor
EWM Phoenix 500 MIG/MAG dubbla matarverk
Köping S10C
Gambin 3M
Demag 500kg telfer
Greiff pulverlackugn
Normfinish DP 14 tryckblästerkabin med tryckklocka och separator
Nyberg Westberg Planslip
Thule TPH 1000 planslip
Duplomatic TA 55 kopiersvarvutrustning
Boley precisionssvarv
R-tech 400A AC/DC TIG
ABENE VHF3 med svängbart bord och B600 pinolhuvud
Evolution magnetborrmaskin

Helipop (trådstartaren)

#6 » 22:44:00, 21-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vända till biltema för lite klarare röd färg. Även att det typ inte kommer att synas så känns det rätt i själen att undvika genvägar.

Vägde även nya spindelmotorn mot orginal, blev en ökning från 11kg till 18kg. Så jag funderar på att skapa en ny remkåpa/motorhållare som skruvas direkt mot fräshuvudets gjutgods, aluminiumkåpan och adapterplattan från huvudet såg ganska klent ut.

Gutt med airrexvärmaren med. Blir lite som att ha en kamin som håller upp värmen när man målar och pysslar.

:) blir visst en bildtung tråd detta. Men det blir ju lite peppande att försöka hålla momentum. Lite om dagen...



Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Helipop
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:32, 22-09-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kölle R40 bandsåg
Mattei 11HH lamellkompressor
EWM Phoenix 500 MIG/MAG dubbla matarverk
Köping S10C
Gambin 3M
Demag 500kg telfer
Greiff pulverlackugn
Normfinish DP 14 tryckblästerkabin med tryckklocka och separator
Nyberg Westberg Planslip
Thule TPH 1000 planslip
Duplomatic TA 55 kopiersvarvutrustning
Boley precisionssvarv
R-tech 400A AC/DC TIG
ABENE VHF3 med svängbart bord och B600 pinolhuvud
Evolution magnetborrmaskin

Helipop (trådstartaren)

#7 » 20:45:48, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min OCD tvingade mig att göra det :P



Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Helipop
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:32, 22-09-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kölle R40 bandsåg
Mattei 11HH lamellkompressor
EWM Phoenix 500 MIG/MAG dubbla matarverk
Köping S10C
Gambin 3M
Demag 500kg telfer
Greiff pulverlackugn
Normfinish DP 14 tryckblästerkabin med tryckklocka och separator
Nyberg Westberg Planslip
Thule TPH 1000 planslip
Duplomatic TA 55 kopiersvarvutrustning
Boley precisionssvarv
R-tech 400A AC/DC TIG
ABENE VHF3 med svängbart bord och B600 pinolhuvud
Evolution magnetborrmaskin

Helipop (trådstartaren)

#8 » 11:14:52, 24-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår blev inget gjort på fräsen, färgen torkar. Men jag åkte söderut och hämtade hem en svarv i motsvarande storlek som kommer att bli en bra kompis till zetterlundaren; en boley precisionssvarv av gammal simpel modell med både hylsor och chuck. Bergströmshållare. Fin svarv och mycket tillbehör för en spottstyver. :)



Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Helipop
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:32, 22-09-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kölle R40 bandsåg
Mattei 11HH lamellkompressor
EWM Phoenix 500 MIG/MAG dubbla matarverk
Köping S10C
Gambin 3M
Demag 500kg telfer
Greiff pulverlackugn
Normfinish DP 14 tryckblästerkabin med tryckklocka och separator
Nyberg Westberg Planslip
Thule TPH 1000 planslip
Duplomatic TA 55 kopiersvarvutrustning
Boley precisionssvarv
R-tech 400A AC/DC TIG
ABENE VHF3 med svängbart bord och B600 pinolhuvud
Evolution magnetborrmaskin

X-IL

#9 » 10:33:33, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar till en fin svarv, är galet Boley-frälst själv, har just nu en Boley 5LZ, men hade en äldre 4LE innan, den var från fyrtiotalet nån gång. Se till att ha rätt olja i spindeln bara så har du en fin maskin till smågrejerna.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

InläggDetta inlägg har raderats av X-IL den 11:23:22, 26-04-2021.
Anledning: dubblett

Helipop (trådstartaren)

#11 » 12:30:34, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

X-IL skrev:Gratulerar till en fin svarv, är galet Boley-frälst själv, har just nu en Boley 5LZ, men hade en äldre 4LE innan, den var från fyrtiotalet nån gång. Se till att ha rätt olja i spindeln bara så har du en fin maskin till smågrejerna.



Tack! Kan du se vilken modell jag har? Har letat men ser ingen beteckning, men antar att det rör sig om en 4L eller liknande i sitt enklaste utförande.

Det känns som att boley är en svarv som hamnat lite i en oförtjänt skugga bakom schaublin och weiler. För den är ju snarlik vissa av sina motståndares modeller och jag ser inte varför den inte skulle prestera i paritet med dom märkena med. Jag har aldrig läst ett ont ord om boley, men ändå så är det billigare priser och mindre eftertraktat känns det som. Jag gav 5 långsjalar för hela svarven med bergströmsfäste och 5 hållare, två dragstänger för lång och korthylsor. Schaublinhylsorna var helt nya med.

Vilken olja kör du med för spindellagren? Jag hade olja i bakre glaskoppen men i främre så körde jag i lite gejd/kuggväxelolja i brist på annat bara för att ha något för lite testkörning osv. Lär ju plocka ner och rengöra denna med sen. Vet du vilken RAL färg som boley har?

Mvh. Nicke

1 person gillar det här inlägget.
Helipop
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:32, 22-09-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kölle R40 bandsåg
Mattei 11HH lamellkompressor
EWM Phoenix 500 MIG/MAG dubbla matarverk
Köping S10C
Gambin 3M
Demag 500kg telfer
Greiff pulverlackugn
Normfinish DP 14 tryckblästerkabin med tryckklocka och separator
Nyberg Westberg Planslip
Thule TPH 1000 planslip
Duplomatic TA 55 kopiersvarvutrustning
Boley precisionssvarv
R-tech 400A AC/DC TIG
ABENE VHF3 med svängbart bord och B600 pinolhuvud
Evolution magnetborrmaskin

X-IL

#12 » 12:35:27, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en storlek 4 du har helt klart, inte en L för det bör betyda ”Leitspindel” dvs ledarskruv, men 4E är det nog i det utförandet. Du ska ha en tunn olja i lagren, till min gamla häck var det motsvarande ISO10 tror jag, och den jag har nu är gjord för ISO5. Jag ska se om jag inte kan komma närmare sanningen med vad du har exakt för modell när jag är vid en dator igen. Samt svara på resten av frågorna.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Jonasdanelius

#13 » 13:09:01, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt! Kul med mycket bilder också. Jag hämtade en Rong fu rf-30 i helgen som jag ska gå igenom på liknande sätt. Var köpte du motor och frekvensomvandlare?

Skickat från min moto g(9) play via Tapatalk
Jonasdanelius
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:29, 11-04-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm35

X-IL

#14 » 13:13:08, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, nu sitter jag vid en dator. Din svarv bör vara en 4E som jag skrev tidigare. glidlagren skall smörjas med väldigt tunn olja, ca ISO-10, jag körde min med den tunnare av dimsmörjoljorna som fanns på biltema förut (i genomskinlig flaska), men jag vet inte om den finns kvar. Har sett att det finns så tunna oljor för att fylla på domkrafter också om du inte kan hitta nån industri som har gott om glidlagrade maskiner där du kan tigga till dig en riktig spindelolja.
Tyvärr vet jag inte vilken RAL-färg det är, ännu... Jag har ett antal skruvstycken och min 5LZ som jag kan hitta oslitna delar att ta med till färghandlen för att mäta upp dock, vilket jag planerar att göra inom kort.

Det enda "problemet" med Boley är väl att de är relativt okända och dåligt representerade i Sverige och i hobbyistkretsar överlag, vilket kan vara både en för och nackdel, fördelen har du just skördat frukten av, nackdelen är att det är svårt att få tag på originalgrejer i Sverige. Får du skurna glidlager eller trasig elektrisk koppling på en maskin med sådan så är det i stort sett hejdå med den maskinen, om man inte har tid och plats att ställa undan den 5-6 år tills det dyker upp ett vrak på marknaden att transplantera delar från.
Jag själv har haft ett jädra flyt och hittat mycket grejer, framförallt hos en "handlare" som nu sålt allt kvarvarande, jag har i dagsläget nånstans mellan 250 och 300 spännhylsor tror jag, men då är en del skrot och de allra flesta är specialslipade för enstaka jobb.

Du skriver lång och korthylsor, dessa maskiner har vad jag vet alltid W23-hylsor(358E) i spindeln, men du har alltså även nån annan hylsa som någon anpassat att passa med hjälp av en extra dragstång?

Jag har en del inscannad boleydokumentation men det allra mesta av den har jag själv hittat på nätet så endera letar du eller skickar du ett PM så får vi se om jag har nåt intressant för dig.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Helipop (trådstartaren)

#15 » 21:13:33, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

@X-IL

Såhär såg det ut med hylsorna och dragstängerna. Det är en gammal vapensmed som haft den innan, så han kanske gjort någon egen lösning.


Bild
Bild
Bild
Bild
Helipop
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:32, 22-09-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kölle R40 bandsåg
Mattei 11HH lamellkompressor
EWM Phoenix 500 MIG/MAG dubbla matarverk
Köping S10C
Gambin 3M
Demag 500kg telfer
Greiff pulverlackugn
Normfinish DP 14 tryckblästerkabin med tryckklocka och separator
Nyberg Westberg Planslip
Thule TPH 1000 planslip
Duplomatic TA 55 kopiersvarvutrustning
Boley precisionssvarv
R-tech 400A AC/DC TIG
ABENE VHF3 med svängbart bord och B600 pinolhuvud
Evolution magnetborrmaskin


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se