Så, nu sitter jag vid en dator. Din
svarv bör vara en 4E som jag skrev tidigare. glidlagren skall smörjas med väldigt tunn
olja, ca ISO-10, jag körde min med den tunnare av dimsmörjoljorna som fanns på biltema förut (i genomskinlig flaska), men jag vet inte om den finns kvar. Har sett att det finns så tunna oljor för att fylla på domkrafter också om du inte kan hitta nån industri som har gott om glidlagrade maskiner där du kan tigga till dig en riktig spindelolja.
Tyvärr vet jag inte vilken RAL-färg det är, ännu... Jag har ett antal skruvstycken och min 5LZ som jag kan hitta oslitna delar att ta med till färghandlen för att mäta upp dock, vilket jag planerar att göra inom kort.
Det enda "problemet" med Boley är väl att de är relativt okända och dåligt representerade i Sverige och i hobbyistkretsar överlag, vilket kan vara både en för och nackdel, fördelen har du just skördat frukten av, nackdelen är att det är svårt att få tag på originalgrejer i Sverige. Får du skurna glidlager eller trasig elektrisk
koppling på en maskin med sådan så är det i stort sett hejdå med den maskinen, om man inte har tid och plats att ställa undan den 5-6 år tills det dyker upp ett vrak på marknaden att transplantera delar från.
Jag själv har haft ett jädra flyt och hittat mycket grejer, framförallt hos en "handlare" som nu sålt allt kvarvarande, jag har i dagsläget nånstans mellan 250 och 300 spännhylsor tror jag, men då är en del skrot och de allra flesta är specialslipade för enstaka jobb.
Du skriver lång och korthylsor, dessa maskiner har vad jag vet alltid W23-hylsor(358E) i spindeln, men du har alltså även nån annan
hylsa som någon anpassat att passa med hjälp av en extra
dragstång?
Jag har en del inscannad boleydokumentation men det allra mesta av den har jag själv hittat på nätet så endera letar du eller skickar du ett PM så får vi se om jag har nåt intressant för dig.