Tjallå Stefan heter jag, detta är mitt första inlägg här på Maskinisten.
Jag hittade nyligen en Åsbrink BS II bänksvarv, det är en i Malmö tillverkad kopia på en South Bend 9. Problemet med den är att gejdrarna är slitna, hur mycket vet jag inte eftersom jag saknar verktyg för att mäta detta. Jag märker att gejdrarna är slitna genom att jag hör ett "klockande" ljud när jag ruckar bakkanten av släden upp och ner. I framkant av släden finns en ställskruv som man kan sätta så att släden inte lyfter, och om man drar den hårdare så kan man låsa släden i Z. Här märks också att gejdrarna inte är jämntjocka hela vägen, för om jag sätter skruven så att jag har bra frigång (utan att kunna lyfta framkanten av släden) närmast chucken så nyper släden om jag vevar mig åt höger.
Nedan är en bild som förklarar hur gejdrarna ser ut:
Nån som hade haft svarven innan mig hade tagit bort glappet genom att shimsa med en gammal colaburk. Vilket gjorde lite ont i mig att se ärligrt talat:
På ytorna A glider släden, och på ytorna B vilar spindeldocka, dubbdocka och stöddocka. Ytorna C på undersidan används för att hålla hela säden ner mot prismorna.
Till en början funderade jag på att jag skulle ge mig på att försöka åtgärda detta själv. Jag har dock efter en del Googlande insett att det är en övermäktig uppgift, dels för att jag har noll erfarenhet, plus att jag saknar i princip alla nödvändiga verktyg för jobbet. Då gick luften ur mig lite, eftersom jag verkligen vill få svarven att funka som den gjorde för 70 år sedan. Så jag tog mig i kragen och ringde en lokal maskinverkstad, som jag hade kollat upp innan hade en tillräckligt stor planslip, och frågade om dom skulle kunna tänka sig att slipa gedrarna. Dom sa dock att det blir för mycket jobb att flera gånger spänna upp svarvbädden i vinkel och lyckas klocka in ytorna på prismorna helt parallella osv. så det ville/kunde dom inte göra. Nu gick ännu mer av luften ur mig...
Detta var den långa förklaringen till varför jag är här nu och frågar om det finns någon i Göteborgstrakten som har erfarenhet av skavning av svarvgejdrar och som kan tänka sig att göra detta jobbet (mot betalning såklart)? Jag vet inte vilka av ytorna A, B ch C ovan som behöver jobb, och jag vet dessutom inte om undersidan av dockorna och släden också behöver bearbetas på något vis för att inte dessa ska hamna på fel höjder. Jag kan se på undersidan dubbdockan att det finns slitage på den. Sen antar jag att det behöver fräsas av en gnutta på undersidan bakkant av släden för att stänga glappet där. Ja ni hör ju, jag har ingen erfarenhet alls av detta, hör gärna av er så diskuterar jag jättegärna detta vidare.
/Stefan