Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygger förråd / smedja

248 inlägg • Sida 12 av 17
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Skru'are

#166 » 23:02:23, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillkom när erfarenheterna visade att tätningsprofilerna inte var beständigt täta av olika skäl...
Är, rätt utförda, effektiva. Kvickt att göra - kostnadseffektiva också.
Ids man inte göra det, så begår man en dummhet... :screwy:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



fretchi

#167 » 23:11:19, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur exakt gör man dessa uppvik kvickt? För det där har jag då aldrig sett tidigare.

edit:
https://www.kumlaviken.se/pdfs/tr20mont.pdf
För att hindra snö, regn och löv från att blåsa in under
nockplåten ska tätning göras.
Tak med utsatt läge och svag taklutning, tätas med ett
profilskuret tätband. För att inte hindra luftcirkulation
under takplåten lämnar du några profilbottnar öppna
på den sida av huset som är minst utsatt för starka
vindar.
För att få en mer öppen nockventilation för tak med
t.ex. skyddat läge, branta taklutningar och vid valmade
tak kan du istället för att använda profilskuret tätband
bocka upp profilbottnarna under nockplåten med hjälp
av en regelbit som du sågar ett spår i.


Det verkar som att man kan göra antingen eller, men man behöver inte göra bägge.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Lars_karlsson

#168 » 23:20:54, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går bra med en hovtång eller ändavbitare,, tillverkaren vill att man sågar ett spår i ändträt på en pinne , där trycker man in plåten i spåret och drar mot sej,, lätt som en plätt
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

Skru'are

#169 » 23:28:31, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man gör ett enkelt verktyg i trä med några millimeters mindre bredd än botten.
En slits gör att man kan trä det över plåten och djupet skall vara samma som profilens höjd.
Med verktyget viker man upp botten 90° så ett det bildas en gavel.
Inga iklipp - hela veck.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#170 » 23:37:48, 23-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars_karlsson skrev:Går bra med en hovtång eller ändavbitare,, tillverkaren vill att man sågar ett spår i ändträt på en pinne , där trycker man in plåten i spåret och drar mot sej,, lätt som en plätt

Vill man misshandla materialet och förstöra korrosionsskyddet så :screwy: Hur smart är det?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#171 » 07:51:32, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
Lars_karlsson skrev:Går bra med en hovtång eller ändavbitare,, tillverkaren vill att man sågar ett spår i ändträt på en pinne , där trycker man in plåten i spåret och drar mot sej,, lätt som en plätt

Vill man misshandla materialet och förstöra korrosionsskyddet så :screwy: Hur smart är det?


På det där i sig skyddade stället, spelar det knappast någon roll om färg och galvning skadas, plåten kommer ändå aldrig att hinna rosta igenom där innan det är dags att lägga om hela taket igen av andra anledningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#172 » 08:25:50, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå jag funderade på träribba enligt modell i den länken jag gav för om man skulle göra det fackmässigt och vika upp plåten skulle man öppna den för himlen där, eftersom nockplåten inte är tillräckligt bred.

Träribba-idén var en tanke jag hade för att slippa byta nockplåt / köpa ny skräddarsydd modell. Ett annat alternativ vore att skarva plåten, har ju överlopps man kunde skära till korta bitar och skruva fast, men det skulle förmodligen inte se så bra ut. Men då skulle det gå iallafall.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Skru'are

#173 » 09:25:07, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
På det där i sig skyddade stället, spelar det knappast någon roll om färg och galvning skadas, plåten kommer ändå aldrig att hinna rosta igenom där innan det är dags att lägga om hela taket igen av andra anledningar.


Det är precis tvärt om!
Den svåraste miljön för den här sortens material är vad man kallar 'regnskugga'.
Där samlas korrosiva ämnen som inte sköljs bort. Dessutom annat som ökar våttiden väsentligt.

Det finns tydliga exempel på detta. Där taket är i gott skick generellt, men vid speciella dolda.detaljer har det rostat hål = omläggning efter kort tid.
Fasader i regnskugga likaså. "Rostfritt" stål rostar pga klorider i luften från havet eller från saltade vägar. Corten genomrostat pga skyddat läge.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

tortap

#174 » 09:26:24, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om uppviket skulle göra så att nockplåten inte täcker då har du för stor springa eller för smal nockplåt. Det bör finnas bra överlapp och det ger anmärkning vid en besiktning om tätningsband inte finns. Plankan din är väl en god idé på eget litet uthus men på ett boningshus skulle jag nog skaffa en bredare nockplåt och montera tätningsband. När det blåser och regnar sidledes kan jag tänka att det vill trycka vatten upp mot din planka och det kan komma in vatten där.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

DennisCA (trådstartaren)

#175 » 09:41:42, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Springan för stor och nockplåten för smal, ja jag får ju inte ens dit det fast jag inte skulle vika upp plåten. Så jag måste hitta en alternativ lösning eller så blir det att köpa ny plåt, om det ens går. Kan tro nockplåten är en standardstorlek och man dimensionerar takplåten så det ska passa.

Orsaken det gick såhär var att jag lade ströläkt. Jag hade inte planerat för det och tänkte inte göra det originellt, bara lägga duken och bärläkt, så det var inte i mina ritningar och då jag beställde plåten hade jag inte kompenserat för ströläkten....
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

fretchi

#176 » 10:05:36, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du inte tag i en bredare nockplåt så gör en plåtslagare säkerligen en åt dig!
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

DennisCA (trådstartaren)

#177 » 10:26:27, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men till vilket pris, är ju snål. Och kan dom fixa samma beläggning som taket redan har, hur länge tar det, var finns ens en i närheten, hinner jag dit efter jobbet eller är det redan stängt. Sånt som gör att det börjar te sig enklare med hemmalösningar i ens huvud.

Idag åker jag in till stället jag köpte plåten ifrån och ser först vad som kan göras där. Skulle åkt in igår men hela dagen sket sig.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

tortap

#178 » 11:49:20, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggmax och likande har ju aldrig nåt utanför absolut standard. Var du hittar motsvarande vet jag inte men här skulle jag höra med https://nordprofil.se/
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

jonnordvall

#179 » 12:38:29, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går att göra uppviken med en falstång, behöver inte bli några skador. Bra mot drivsnö. 8ch som ni säger ännu viktigare om det inte är mkt omlott kanske. Men du har ju plasten under oxå.

Se om du hittar en plåtslagare. Dom du köpte plåten av är nog en bra början. Nock9lptar från plåtslagaren behöver inte kosta mer än köpta färdiga. Om man inte använder byggmax men dom ör så rangliga och klena..
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

DennisCA (trådstartaren)

#180 » 13:00:14, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkaren finns visst 30km bort, Suomen Peltikate. Köpte på den lokala lantbruksaffären nära mig. Kanske säljaren kan fixa nya, vet inte om dom tar tillbaka de gamla, en så blev lite repad så den får jag väl lämna med.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se