Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

volvo bm dr860t

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

dundas (trådstartaren)

#1 » 21:21:08, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

har kommit över ett riktigt projekt att ta tag i över hösten.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

har idag införskaffat nya batterier, kompressor och ett gäng 20.5 som ska kompletteras runt maskinen där det behövs.

sliter lite med att få fram vilken typ av motor som sitter i, förra ägaren menar på att det är en td70 och det skulle kunna förklara varför hela ramen är förläng med en 10 cm. om det finns någon kunnigare själ än mig så får ni gärna upplysa mig.

det enda uppenbara haveriet är att remmen saknas till kompressorn så ställd dumper står, det verkar vara ett duktigt offset mellan remskivorna så det har nog varit tillräckligt med haverier på den till han tröttna.

så kompressorn på bilden skall monteras så att det blir en elektrisk drift istället för mekanisk, har dock inte löst det hur jag ska få till det så den stänger av och slår på vid för höga och låga tryck.

2 personer gillar det här inlägget.
dundas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:23, 08-01-2019
Ort: kristinehamn
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo bm 842
volvo bm 860
åkerman h7mc
åkerman h7lc



MN

#2 » 21:30:55, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser def ut som en TD70. Titta på blocket akter om generatorn precis över lyftarluckorna så tror jag det är en plan yta där typ och nummer står instansat. Fixa den mekaniska kompressorn istället.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

rospigg

#3 » 21:36:18, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul!
En finfin trådstart med en liten presentation - och bilder som vi tycker så mycket om!
Välkommen dundas! Jag hoppas att du kommer få svar på fler eventuella frågor. :thummar:

Motornummer och vilken typ av motor brukar finnas på en planfräst yta upptill på blocket
Jag tog din bild och ringade in var.
Bild
Edit: Glömde ju bilden!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

S-A

#4 » 22:12:33, 15-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dundas skrev:har kommit över ett riktigt projekt att ta tag i över hösten.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

har idag införskaffat nya batterier, kompressor och ett gäng 20.5 som ska kompletteras runt maskinen där det behövs.

sliter lite med att få fram vilken typ av motor som sitter i, förra ägaren menar på att det är en td70 och det skulle kunna förklara varför hela ramen är förläng med en 10 cm. om det finns någon kunnigare själ än mig så får ni gärna upplysa mig.

det enda uppenbara haveriet är att remmen saknas till kompressorn så ställd dumper står, det verkar vara ett duktigt offset mellan remskivorna så det har nog varit tillräckligt med haverier på den till han tröttna.

så kompressorn på bilden skall monteras så att det blir en elektrisk drift istället för mekanisk, har dock inte löst det hur jag ska få till det så den stänger av och slår på vid för höga och låga tryck.
Pumpdrivningen tilsier TD70.
D/TD 50 og 60 har pumpen montert direkte i registerkåpan, mens D/TD70 har en "mellomaksel" slik som på bildene dine

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor

dundas (trådstartaren)

#5 » 16:56:34, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Monterat kompressor, fyllt på vätskor samt pumpat däcken fram. Det smiter luft ut bägge framdäcken men jag har bara 20.5 att byta med, kan det ställa till nåt om man går ned i dimension?
Det var även dåligt med hydraulolja så jag kastade i 40 liter och det som syntes i nedersta ögat var helt svart.
Några få "guldfärgade" flagor syntes och lite mer oroväckande sandig material i oljan. Ska man satsa på att byta många filter efter att oljan skiftats eller finns det andra tillvägagångssätt?
dundas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:23, 08-01-2019
Ort: kristinehamn
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: volvo bm 842
volvo bm 860
åkerman h7mc
åkerman h7lc

Stridis2

#6 » 20:57:08, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma fundering som du gällande däcksstorlek i tråden om min dumper. Där framfördes tankar om att fördrivningen är viktig för styrförmågan. Om du letar upp tråden (jag sitter bara med mobilen just nu och har svårt att länka) så får du nog mer exakta svar. Tråden bör heta "Stridis dumper, Volvo DR861" eller något liknande.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se