God eftermiddag!
Jag har lite tråkigt och behov av att skriva av mig så passar på att återskapa min tråd om min gamla fräs, den förra finns ej mer tyvärr.
Mitt äventyr började 2018 när jag köpte denna ~70 år gamla metallfräs på blocket, 6000kr och inga tillbehör utöver en hög med klingor och det monterade vertikalhuvudet(fräsen är kan även användas som en "vanlig" horizontalfräs).
Fräsen är en Kearney & Trecker Milwaukee 2HL från 1946 och är den första och enda fräs jag någonsin ägt, på denna skulle jag börja lära mig!
Den landar in på runt 1200kg, har kraftmatning och snabbmatning åt alla håll och ett rörelseområde på 740mm i X, 250mm i Y och 410mm i Z.
Bakom fräsen står även en stålfot som tidigare ägare byggt ihop, initialt tyckte jag denna verkade för låg för min smak och använde den inte.
Väl hemma fick jag hjälp att lyfta av den från släpet av en snäll grävmaskinsförare som jobbade i området, sen började processen med att få in den i garaget...
Eftersom fräsen är ganska låg så tänkte jag att den hade passat bra på några EU pallar för att få upp den i bra arbetshöjd, nu i efterhand kan jag meddela att EU pallar är på tok för mjukt för 1200kg fräs att stå stabilt på.
Hur som så underlättade det massvis med flytten.
Det lutar brantare än vad det ser ut för att komma in i garaget så ställde först in bilen så långt som möjligt och kopplade på ett kedjeblock, både som draghjälp och broms.
Det fanns inte en chans att få in den hela vägen på pallvagn så fick ta flertal omtag för att få in den så långt som möjligt, därefter ta ett nytt omtag innifrån samt låta ytterdelen rulla på domkraft.
Försökte dra in den utan domkraften först men friktionen mellan pall och golv var så hög att hela bilen flyttades bakåt, även med låsta hjul, kan väl delvis skyllas på blanka epoxigolv också.
Ingen särskilt stabil eller rekommenderad lösning men var lite i nöd.
Körde in reglar en bra bit i pallarna för att fördela trycket så jag inte bara lyfte på en punkt.
Väl inne i garaget så var det bara börja putsa, vid detta tillfälle så var min enda erfarenhet av verkstadsmaskiner en liten bänksvarv(tänk kina-minisvarv) så allting var så klart nytt och läskigt.
Hela fräsen var i princip täckt av denna tjocka bruna sörja, säkert gammal kylvätska och olja.
WD-40 var nog det som funkade bäst för att lösa det, sen var det bara gå på med en blandning av rakblad, scotchbrite och stålull.
Tittar ni längst till vänster på bordet så såg i princip alla ytor ut som rutan längst upp, övriga hade jag börjat skrapa rena.
En liten närmre kik på nät med vredet för Z och hjulet för Y.
Strax bakom vred och hjul så ser man två blanka knoppar, dessa startar kraftmatning i dessa olika riktningar.
Lilla armen med knopp uppe vid bordet är kraftmatning för X medans vredet är längst ut till vänster, borta där man ser pelarslipen.
Hastighetsväljare för matning är till vänster om Z-vred/armen, den runda tavla.
Generellt rätt trevlig layout att jobba med faktiskt även om X kunde vara krånglig att handmata när den var så långt bort från allt annat.
Allt eftersom jag hade råd blev det mer och mer verktyg.
Karbidskär funkar rätt bra så länge diametern är lite större då fräsen bara varvar upp till 1400, men allt möjligt HSS kan man köra med hur som helst.
På grund av det begränsade slaget i Z så upptäckte jag senare att för borrning ville man verkligen ha en kort integrerad chuck, går att spara flertal värdefulla centimeter här.
Ett av dom första projekten jag gjorde med fräsen, allt från platt och T-stål, vedklyv för tändved.
Slabbade på lite hammarlack och monterade fast allt, har faktiskt funkat över förväntan!
Bladet böjde sig dock lite när jag hängde på den längst ut(120kg man)
Fräsen är trots allt 70+ år gammal så den har sina bekymmer.
Alla skruvar/muttrar är rejält slitna, vissa gejdrar lika så.
Knät läcker som ett såll, troligtvis på flertal platser.
Tätade bland annat runt oljepluggen med en 3D-utskriven packning men hittar konstant nya ställen.
Skruvmuttern på Y är skadad så pass den bara sitter med en skruv, den andra har någon tidigare ägare gjort en speciallösning på.
Den har en tendens att lossa lite då och då vilket ger ett fruuuuuktansvärt stort vändglapp.
Muttern är då till höger och "kläms" på plats av den konstigt formade stålhylsan och sexkantsskruven.
Nånstans i allt detta bestämde jag mig till slut för att EU-pallarna var för veka och ställde tillbaka den på stålfoten från tidigare ägare.
Passade dock på att slipa ner den och måla om först så ser det lite trevligare ut.
I samma veva tog jag även bort bordet och vertikalhuvudet för rengöring av invändiga mekanismer, lättare att komma åt och viktbesparing.
Det var verkligen på gränsen att ta denna med motorlyften.
Var även en hel del rengöring och slit för att få ut dom övre stängerna, dessa stadgar både upp vertikalhuvudet och kan användas som yttre stöd för horizontalverktyg, där drevet sitter kan man istället ploppa in sina verktyg.
Påbörjade i samma veva montage av mätdatorn jag köpt, tröttnade väldigt fort på att räkna på vredskalorna...
Fortsatte rivningen tills jag fick bort allt från knät i princip, så X och Y blev grundligt rengjorda då dom var i stort behov av det, flera oljepassager var helt igenkladdade och snörena som skulle transportera oljan fanns inte längre.
Till slut var maskinen ihop igen med i alla fall mätning på X.
Lyckades köra den så ett tag tills ett ganska ödesdigert beslut gjorde att jag sprängde ett drev i växellådan till all matning...
La flera dagar på att riva allt möjligt i maskinen för att försöka hitta vad som gått sönder, till slut fick jag ut hela växellådan och såg att inkommande drev saknade tänder.
Var en hel procedur för att få ut denna men det gick till slut.
Och här var det fina drevet, som även är härdat och agerar bussning och har splines så det är en relativt komplicerad del att återskapa...
Letade runt överallt på nätet men var i princip omöjligt att hitta ett nytt och nytillverkning var inte ens att tänka på för en så gammal maskin.
Efter att under åren hittat några till ägare av liknande fräsar så har jag insett att det är ganska vanligt att just detta drev tappar tänderna ...
Fortsättning följer...