Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Det eviga fräsmaskinsprojektet(Kearney & Trecker 2HL)

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MrCrankyface (trådstartaren)

#1 » 14:18:49, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

God eftermiddag!

Jag har lite tråkigt och behov av att skriva av mig så passar på att återskapa min tråd om min gamla fräs, den förra finns ej mer tyvärr.

Mitt äventyr började 2018 när jag köpte denna ~70 år gamla metallfräs på blocket, 6000kr och inga tillbehör utöver en hög med klingor och det monterade vertikalhuvudet(fräsen är kan även användas som en "vanlig" horizontalfräs).
Fräsen är en Kearney & Trecker Milwaukee 2HL från 1946 och är den första och enda fräs jag någonsin ägt, på denna skulle jag börja lära mig!
Den landar in på runt 1200kg, har kraftmatning och snabbmatning åt alla håll och ett rörelseområde på 740mm i X, 250mm i Y och 410mm i Z.
Bild

Bakom fräsen står även en stålfot som tidigare ägare byggt ihop, initialt tyckte jag denna verkade för låg för min smak och använde den inte.
Bild

Väl hemma fick jag hjälp att lyfta av den från släpet av en snäll grävmaskinsförare som jobbade i området, sen började processen med att få in den i garaget...
Eftersom fräsen är ganska låg så tänkte jag att den hade passat bra på några EU pallar för att få upp den i bra arbetshöjd, nu i efterhand kan jag meddela att EU pallar är på tok för mjukt för 1200kg fräs att stå stabilt på.
Hur som så underlättade det massvis med flytten.
Det lutar brantare än vad det ser ut för att komma in i garaget så ställde först in bilen så långt som möjligt och kopplade på ett kedjeblock, både som draghjälp och broms.
Bild

Det fanns inte en chans att få in den hela vägen på pallvagn så fick ta flertal omtag för att få in den så långt som möjligt, därefter ta ett nytt omtag innifrån samt låta ytterdelen rulla på domkraft.
Försökte dra in den utan domkraften först men friktionen mellan pall och golv var så hög att hela bilen flyttades bakåt, även med låsta hjul, kan väl delvis skyllas på blanka epoxigolv också.
Ingen särskilt stabil eller rekommenderad lösning men var lite i nöd.
Körde in reglar en bra bit i pallarna för att fördela trycket så jag inte bara lyfte på en punkt.
Bild

Väl inne i garaget så var det bara börja putsa, vid detta tillfälle så var min enda erfarenhet av verkstadsmaskiner en liten bänksvarv(tänk kina-minisvarv) så allting var så klart nytt och läskigt. :mrgreen:
Hela fräsen var i princip täckt av denna tjocka bruna sörja, säkert gammal kylvätska och olja.
WD-40 var nog det som funkade bäst för att lösa det, sen var det bara gå på med en blandning av rakblad, scotchbrite och stålull.
Tittar ni längst till vänster på bordet så såg i princip alla ytor ut som rutan längst upp, övriga hade jag börjat skrapa rena.
Bild

En liten närmre kik på nät med vredet för Z och hjulet för Y.
Strax bakom vred och hjul så ser man två blanka knoppar, dessa startar kraftmatning i dessa olika riktningar.
Lilla armen med knopp uppe vid bordet är kraftmatning för X medans vredet är längst ut till vänster, borta där man ser pelarslipen.
Hastighetsväljare för matning är till vänster om Z-vred/armen, den runda tavla.
Generellt rätt trevlig layout att jobba med faktiskt även om X kunde vara krånglig att handmata när den var så långt bort från allt annat.
Bild

Allt eftersom jag hade råd blev det mer och mer verktyg.
Karbidskär funkar rätt bra så länge diametern är lite större då fräsen bara varvar upp till 1400, men allt möjligt HSS kan man köra med hur som helst.
På grund av det begränsade slaget i Z så upptäckte jag senare att för borrning ville man verkligen ha en kort integrerad chuck, går att spara flertal värdefulla centimeter här.
Bild

Ett av dom första projekten jag gjorde med fräsen, allt från platt och T-stål, vedklyv för tändved. :grin:
Bild
Bild

Slabbade på lite hammarlack och monterade fast allt, har faktiskt funkat över förväntan!
Bladet böjde sig dock lite när jag hängde på den längst ut(120kg man)
Bild

Fräsen är trots allt 70+ år gammal så den har sina bekymmer.
Alla skruvar/muttrar är rejält slitna, vissa gejdrar lika så.
Knät läcker som ett såll, troligtvis på flertal platser.
Tätade bland annat runt oljepluggen med en 3D-utskriven packning men hittar konstant nya ställen. :huh:
Skruvmuttern på Y är skadad så pass den bara sitter med en skruv, den andra har någon tidigare ägare gjort en speciallösning på.
Den har en tendens att lossa lite då och då vilket ger ett fruuuuuktansvärt stort vändglapp. :lmao:
Muttern är då till höger och "kläms" på plats av den konstigt formade stålhylsan och sexkantsskruven.
Bild

Nånstans i allt detta bestämde jag mig till slut för att EU-pallarna var för veka och ställde tillbaka den på stålfoten från tidigare ägare.
Passade dock på att slipa ner den och måla om först så ser det lite trevligare ut.
Bild

I samma veva tog jag även bort bordet och vertikalhuvudet för rengöring av invändiga mekanismer, lättare att komma åt och viktbesparing.
Det var verkligen på gränsen att ta denna med motorlyften. :mrgreen:
Var även en hel del rengöring och slit för att få ut dom övre stängerna, dessa stadgar både upp vertikalhuvudet och kan användas som yttre stöd för horizontalverktyg, där drevet sitter kan man istället ploppa in sina verktyg.
Påbörjade i samma veva montage av mätdatorn jag köpt, tröttnade väldigt fort på att räkna på vredskalorna...
Bild

Fortsatte rivningen tills jag fick bort allt från knät i princip, så X och Y blev grundligt rengjorda då dom var i stort behov av det, flera oljepassager var helt igenkladdade och snörena som skulle transportera oljan fanns inte längre.
Bild

Till slut var maskinen ihop igen med i alla fall mätning på X.
Lyckades köra den så ett tag tills ett ganska ödesdigert beslut gjorde att jag sprängde ett drev i växellådan till all matning... :???:
Bild

La flera dagar på att riva allt möjligt i maskinen för att försöka hitta vad som gått sönder, till slut fick jag ut hela växellådan och såg att inkommande drev saknade tänder.
Bild

Var en hel procedur för att få ut denna men det gick till slut.
Bild

Och här var det fina drevet, som även är härdat och agerar bussning och har splines så det är en relativt komplicerad del att återskapa...
Letade runt överallt på nätet men var i princip omöjligt att hitta ett nytt och nytillverkning var inte ens att tänka på för en så gammal maskin.
Efter att under åren hittat några till ägare av liknande fräsar så har jag insett att det är ganska vanligt att just detta drev tappar tänderna ...
Bild

Fortsättning följer...

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)



MrCrankyface (trådstartaren)

#2 » 15:09:13, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När fräsen ändå var out of action fick vertikalhuvudet en rensning och rengöring, fick ur kilovis med gammalt äkligt fett, smörjde in det lite mer lagom innan jag monterade ihop allt igen.
Vips så kan man plötsligt köra på högsta växeln utan att det låter som fräsen ska dö. :lmao:
Bild
Bild

Gällande drevet så provade jag en en stund med ett 3D-utskrivet för skojs skull och det funkade faktiskt om man körde väldans försiktigt. :mrgreen:
Men sen blev det att tag i en reparation.
Oavsett hur dåligt jag lagade det så är det ju ändå bättre än helt obrukbart tänkte jag.
La på en hel del material med MIG svetsen och svarvade runt i minisvarven, bara det tog en stund kan jag säga.
Bild

Byggde en indexerings-jigg att montera drevet i samt en hållare för snabbstål till fräsen.
Snabbstålet slipade jag sedan så gott jag kunde för att passa mellan dom friska tänderna, blev ändå rätt hyggligt till slut även om det gick att märka att det inte gick lika mjukt som innan.
Bild

Med matningsväxellådan i funktion igen så gjorde jag klart resten av DRO installationen.
I efterhand så skulle jag skyddat denna mot spån betydligt bättre då jag konstant får rengöra här.
Bild

Så fick maskinen vara ett antal månader med ett antal påfyllningar i det läckande knät och alla övriga småsaker man fick tänka på.
Tätande på flera ställen men misstänker att det läcker antingen vid Z skruven invändigt eller bakom mot ryggen.
Mycket nytta gjorde den iaf och jag lärde mig hur mycket som helst under den här tiden!
Bild

Med tiden tyckte jag dock det kändes som matningen blev värre och värre och började misstänka att min lagning in var så permanent som jag hoppats.
Eftersom jag var och är ganska kär i fräsen och den generellt sett faktiskt är rätt bra och rejält stabil så bestämde jag mig för att det var värt att lägga lite pengar på den ...
Så nästa steg fick bli en CNC konvertering, väl medveten om att den aldrig kommer kunna jämföra sig med en riktigt CNC fräs, men å andra sidan tar det också bra mycket mindre plats.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Holger

#3 » 17:49:57, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna! Kanon!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mike.Erlandsson

#4 » 18:14:55, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kunna köra fram ett gäng såna drev i min trådgnist!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

MekJan

#5 » 20:14:26, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ett par gossar på tuben som är väldigt förtjusta i den fräsen och har både vänt ut och in på dom tillverkat reservdelar med mera . Sök på Steve Summers . Keith Rucker plus någon mer Amerikan så borde dyka upp lite nyttiga tips ! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

MrCrankyface (trådstartaren)

#6 » 00:06:44, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följt en del av dom för ett tag sen faktiskt! Keith Rucker är nog den enda jag fortfarande följer dock, han har mycket matnyttigt och pratar inte ihjäl en som vissa andra gubbar på youtube. :lmao:
Keith Fenner tittade jag mycket på förut när han jobbade mer med sin 2HL, otroligt duktig på fabrikation generellt dock.

Återskapar som sagt en tidigare tråd som försvunnit så finns lite "backlog" att ta igen!
För att återgå till där jag var, i augusti 2019!
Allt kommer inte vara i perfekt tidsordning för jag hoppar så jäkla mycket mellan alla projekt jag pysslar med, så vissa saker kanske verkar ur ordning. :mrgreen:

Jag hade precis bestämt mig för att jag ville behålla maskinen, men inte som en manuell maskin.
Så komponenter beställdes hem och det började byggas!

Första steget var att få in all elektronik på något sätt.
Återbrukade lite datorskrot för att ha något att köra Mach3 på samt monterade in stegdrivarna och nätaggregat i samma låda.
Bild

3 fläktar i fram och 2 i bak för att förhoppningsvis ha lite övertryck i lådan och tvinga ut eventuellt damm istället för att suga in sånt genom skarvar o.s.v.
Bild

Var ett riktigt pyssel att få in alla kablar men blev rätt okej till slut!
3D-printade filterhållare för att inte dra in mer skit än nödvändigt.
Baktill är det vinklar som ser till att skit inte kan ta sig in genom utblåsen när dom står stilla.
Högen med kablar som är under lådan är ut till stegmotorer och så vidare.
Bild

Sen har vi det mekaniska, blev många olika mallar och 3D-utskrifter för att testa positioner och funktioner.
Bild

Även om 3D-skrivare inte är särskilt snabba så är det betydligt smidigare än att stå och köra fram sakerna i stål när man inte vet om det kommer passa.
Rent praktiskt så KANSKE det hade hållt om jag ökat på styrkan i utskrifterna men var bara för få passformen helt rätt.
Bild

När jag väl var nöjd med passformen så var det bara kvar att köra fram allt i stål, lite knepigt att bygga om och använda maskinen samtidigt men det gick hyggligt bra ändå.
Eftersom jag fortfarande är rätt grön, och var BETYDLIGT mer grön för 2 år sen, så blev sakerna lite överkomplicerade.
Bild

Framförallt denna variant av remspännare var egentligen lite korkad, hade varit enklare och smidigare att spänna remen genom att kunna förskjuta hela motorn neråt bara.
Bild

Dock funktionellt och i mina ögon ganska snyggt! :mrgreen:
Bild

När jag till slut fixade X så var jag lite smartare och gick framåt med en enklare lösning.
Bild

Den tjocka plåten som motorn sitter på kan förskjutas neråt för att spänna remen, enklare och mycket mindre delar att fräsa/svarva fram.
Dock så är det oerhört lärorikt desto mer komplicerat man designar ... :lmao:
Axeln för X är tjockare än Y och Z så behövdes heller inget andra stödlager här.
Bild

Och med det fixat så var maskinen i princip CNC-konverterad!
Jag har för mig att jag kopplade ur växellådan för matning och så vidare så inget konstigt skulle kunna ske.
På grund av det massiva glappet i skruvarna så behöll jag DRO'n monterad, alla CNC funktioner är fortfarande oerhört användbara även om man har lite glapp.
Mach3 var kopplat till skärmen ovanför arbetsbänken, fruktansvärt oergonomiskt och behöll inte den lösningen särskilt länge ...
Som glad amatör så får man lära sig en hel del på vägen, bland annat om hur viktigt det är med ergonomi, och hur mycket kod man kan behöva skriva för att få ett användbart program om det är något mer komplicerat!
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#7 » 10:16:50, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag aldrig kan låta något vara så fortsätter såklart historian.

Inspirerad av dom CNC maskiner man sett så ville jag ha någon sorts kontrollpanel.
Började bocka och ha mig och fick till denna, 4mm plåt så det är rejält stryktåligt vilket har varit tur några gånger.
Blev även ett fällbart bord i framkant, bra att ha till tangentbordet om inte annat, men är alltid uppfällt och samlar massa skit..
Bild

Även detta inspirerat av riktiga inbyggda CNC maskiner.
Jag ville ha lite skydd/kapsling men har inte råd att undanvara utrymmet som ett riktigt skal tar, så tanken var fällbara dörrar och hissbara fönster.
Bild

Allt infällt så skulle det se ut ungefär så här och ta ganska liten plats, så klart så ska hela manövern skötas på ett vred för att slippa massa bökigt handhavande.
Nånstans i denna röra har jag även flyttat CNC bildskärmen till höger sida om fräsen vilket var bättre men fortfarande idiotiskt.
Efter kanske 50h så hade den skakat sönder och menyer poppar hela tiden upp på skärmen, utöver detta är det hela tiden spån och kladdig skärvätska på den.
Bild

Efter ett dussin olika prototyper(därav 700 hål i varje plåt) så fick det bli så här istället.
Fönsterna hissas fortfarande men dörrarna är lite stelopererade och fälls inte längre ihop utan roterar bara in/ut.
Byggde en linjärenhet som sitter under kontrollpanelen och manövrerar dörrarna.
Mittenglaset tröttnade jag på att försöka lösa med någon sorts hiss och hamnade på ett gångjärn, fördelen är att den skyddar kontrollpanelen även i nerfällt läge.
Bild

Allt in/nerfällt för tillgång till maskinen.
Generellt hade denna lösning fungerat ypperligt om det inte varit för några olika faktorer.
-Dörrarna var efter massa olika prototyplösningar inte särskild stadiga längre, en ordentlig rekonstruktion av dom som var anpassade till en stor dörr istället för två halvor hade underlättat massivs.
-CNC delen hade fortfarande många barnsjukdomar i samband med att fräsen är sliten så som:
Rörelser nära axlarnas ändlägen kan få CNC styrningen att dra överström och stänga ner sig vilket kräver total omstart vilket i sin tur innebär förlust av positionen och massa mer handhavande för att "hitta hem igen".
Långsam förflyttning av Z(framförallt uppåt) kan dra överström då Z har en tendens att klibba fast så att säga.
Utöver detta gjorde jag som nybörjare massvis med programmering och handhavande fel.
Tillsammans gjorde dessa att det blev ett jäkla massa springande fram och tillbaka och fick övervaka fräsen konstant vilket blev lite svårare med dörrarna ivägen.
Bild

I samband med kontrollpanel och sköldar så byggde jag även denna enhet.
Tanken var att ha något mer permanent när det kom till belysning och kylning.
Bild

Ett antal power LEDs gav rejält med ljus i princip överallt där man arbetade.
Bild

Likt sköldarna så var detta en bra tanke men saknade lite i sitt verkställande. :lmao:
Det fanns 3 lägen man kunde välja via vred på kontrollpanelen: Tryckluft, tryckluft med lite skärvätska och bara massa skärvätska.
Läget med lite skärvätska var för jäkligt svårt att få injusterat och kunde variera kraftigt så var återigen massvis med handhavande och övervakning.
Läget med bara massa skärvätska användes i princip aldrig.
Själva kåpan blev lite väl bulkig och var till och från i vägen.
LEDarna jag monterat blev efter ett antal timmar kortslutna på grund av spån som for upp, trots stänkskydd undertill och så vidare.
Så förbättringspotential finns helt klart.
Bild

Oavsett så körde jag maskinen rätt så många timmar i denna "setup".
Ett av dom större projekten var denna rörbock där det blev en hel del konturfräsning och så vidare, riktigt kul!
Dock gör ju glappen i skruvarna att man får både tänka sig för hur man fräser samt vara väldigt konservativ i hur grova skär man tar så den inte vandrar iväg in i glappområdet.
Det kan gå åt skogen riiiiktigt fort om man hamnar i ett läge där fräspinnen börjar vandra in i materialet på grund av att glappet ligger åt det hållet, jag vet av egen erfarenhet. :mrgreen:
Förenklat kan man väl säga att jag kan använda typ 10% av maskinens kapacitet vid konturfräsning för att inte riskera att glappen ställer till problem.
Gör jag enklare arbeten med raka linjer och kan se till så jag motfräser och så vidare kan man köra riktigt hårt och tungt.
Bild

Men det visar att man kan ändå bygga rätt snitsiga prylar med gamla maskiner som är halvdant CNC-konverterade!
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#8 » 10:59:52, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar vi i princip komma till nu-tid!

Först lite olika roliga projekt som fräsen arbetat på under tiden!

Dessa fräste jag fram ur solid rundstång på 104mm diameter, var en rejäl utmaning för en nybörjare.
Är någon del till en R2D2(starwars) replika.
Bild

Pytteliten bromsklosshållare till någon sorts hästvagn, ny gick ej att få tag på tydligen.
Bild

Heavy duty monitorfäste, allt i stål och blev fruktansvärt stumt och bra när man skruvade åt ratten.
Bild

Under dessa månader(lite över ett år) har fräsen blivit av med båda sina sidodörrar/skydd då det ena efter det andra krånglade.
Eftersom jag inte byggt stänkskydd över hissmekanismerna så flippade fönsterna ur ibland när linan hoppat av p.g.a spån.
Linjärenheten under kontrollpanelen var underdimensionerad och brände motorer på löpande band vilket gjorde in/utfällning till ett helsike
Slutligen gick ena gångjärnet av och då demonterade jag dom bara för att slippa eländet.
Jag tror fortfarande på idéen i sig men behöver som tidigare nämnt en omkonstruktion för att bli riktigt pålitligt.
Bild

Till slut kom nådastöten när jag skulle planfräsa lite gjutjärnskivor på 200++kg. :lmao:
Bild

Det var egentligen inget större haveri, bara remmen mellan Z stegmotor och ingående axel som gått av MEN på grund av hur mycket just Z krånglade med överström och svårt med långsamma rörelser så kände jag att det var dags för ett omgrepp.
Som en tillfällig lösning gjorde jag en förlängning som nyper fast på ingående axeln till Z, denna kan sedan antingen köras med tång eller skruvdragare(med minimal precision då den inte orkar på låg fart).
Bild

Igårkväll började jag riva, skruvade loss hela panelen och börjat måtta saker för att testa framtida lösningar.
Den utväxlingen som suttit där hittills ger mig ganska exakt 2:1 och är uppenbart för svag.
På en bra dag kanske jag kan röra mig mellan 20mm/min och 300mm/min, under och över det så slår motorerna ut på överström.
Det var också här(igår) jag insåg hur otroligt mycket plats kontrollpanelen tagit... Får bli ett omtag även där.
Bild

När jag satte mig ner och faktiskt räknade på det hela så kom jag ganska snabbt fram till att min 2:1 utväxling var idiotisk och 5:1 till 6:1 hade varit betydligt mer optimalt för den motorn som är monterad och dom hastigheter jag vill kunna använda.
På bilden har jag räknat på dom 8Nm motorer jag har på X och Y, men på Z sitter en 12Nm, så egentligen bör det bli ännu bättre än grafen under förutsättning att vridkurvan är någorlunda lik på motorerna.
Y skalan är vrid i Nm och X skalan är hastighet i mm/min.
Som man ser så tjänar man massvis med vrid i nästan hela området jag är intresserad av.
Upp till 600mm/s hade varit fantastiskt men som maskinen kom från fabrik var maxhastigheten(utan snabbmatningen i) runt 256mm/min på Z och just nu presterar den max 300.
Tanken är då att slänga dit 6:1 och testköra så ett tag, kanske även testar 5:1
Bild

Jag vill göra utväxlingen i ett steg för att minska förluster och komplexitet men eftersom motordrevet är på 32 tänder blir efterföljande drev rätt så massivt.
Siktar jag på 6:1 blir det ett andra drev på 192 tänder och vid 5:1 blir det 160, inget man hittar i standardsortimentet direkt.
Tanken är därför att köra ett aluminiumnav på ~100mm diameter som sitter fast på ingående axel till Z och sedan montera ett 3D utskrivet drev på detta nav.
Eftersom remmen kommer omsluta en stor del av drevet så tror jag belastningen per tand kommer bli minimal och den stora diametern på navet gör att det blir mycket större yta att fördela axelns vrid på, så för stunden tror jag ändå detta kan vara en OK lösning för lite testar.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#9 » 22:05:38, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha funderat på detta i några dagar så kändes det som att det var värt att experimentera lite.
Tanken är en kärna av aluminium och sen en yttre profil som är 3D-printad.
Kärnan ska hjälpa till att fördela vridet till en större ytan på 3D utskriften så den förhoppningsvis inte exploderar, samt hjälper till att få ett bra grepp om ingående axel på Z.
Detta tillåter mig även byta tandantal med en ny utskrift, minimal arbetsmöda.

Försökte cadda upp en HTD 3M profil och tror jag fick det rätt så bra till slut, remmen matchar i alla fall fint runt hela min testbit på 192 "tänder".
Bild

Kärnan börjar sitt liv som en 104mm diameter cylinder av 6082 aluminum så det bör väl tåla lite stryk iaf..
Bild

Efter två vändningar i svarven och en runda i fräsen ser det ut så här!
Fick för en gångs skull till hålet helt perfekt, med lite handkraft så kan man precis trycka dit den på skaftet!
16st M5 skruvar ska sedan hålla fast "drevet" och fördela vridet.
Eventuellt blir det en "ring" av aluminium "utanpå" drevet också, borde stabilisera bultarna ytterligare.
Säkert onödigt men overkill är kul ibland.
Bild

En snabb prototyp utskrift av drevet fick agera både test och demonstrations bit.
Tanken är såklart att det 192 tandiga drevet ska sitta där men kände inte för att chansa på 19 timmar lång utskrift.
Bild

Även om drevet i sig är, om det funkar, ganska så slutgiltig lösning så kommer övriga lösningar här nog bli lite mer temporära.
Jag behöver bara få det att funka i någon månad till, så jag sedan kan ta isär hela maskinen och skava in den samt byta till kulskruvar.
Dumt att lägga för mycket tid på stegmotorfästen och så vidare om dom ändå behöver ändras sen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#10 » 10:27:39, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu jäklar går det bra!
Tog ungefär ett dygn att skriva ut drevet men 3d-skrivarna är ju rätt självgående så att säga. :grin:
Gjorde en riktigt snabb, ful och halvdan lösning för att få dit stegmotorn igen, fick även kapa bort lite material från det högra motorfästet på grund av det stora drevet till Z.
Bild

Hastigheten på Z ligger nu på runt 450mm/min med betydligt högre acceleration än innan då max "pålitliga" hastighet var 300mm/min.
Remmen vandrar lite eftersom motorfästena inte är helt parallella, tanken är att jag löser detta med någon fläns så länge så remmen inte hoppar av.
Vill inte lägga mer tid än nödvändigt på denna halv-temporära lösning.
På låg hastighet är maskinen nu heeelt fantastisk!
1mm/min är hur mjukt och fint som helst när stegmotorn har så mycket extra vrid tillgängligt, kommer verkligen underlätta när man dyker ner försiktigt i arbetsstycken och dylikt.


Även om det löst satta målet var 600+mm/min så kommer jag köra så här så länge.
Tanken är att i samband med renovering/skrapning av glidytor, nya skruvar och så vidare även bygga in ett motviktsystem som kommer avlasta stegmotorn till Z ganska mycket.
Alla dom åtgärderna bör ge mig ganska mycket mer hastighet också.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#11 » 13:23:05, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har redan kört maskinen i över 10h och nya Z utväxlingen är fantastiskt.
Tanken är att jag även ska prova 5:1, om det är starkt nog så tjänar jag både i mer hastighet och mindre remhjul för en mer kompakt installation.

Eftersom jag har lite svårt att hålla ihop tankarna så jobbar jag på en lista jag kan checka av inför och under tiden av den stora renoveringen.
Tanken är att gå igenom precis hela maskinen när jag ändå river isär allt för att installera kulskruvar.


Generell mekanik:
    -Ta isär hela maskinen, grundlig rengöring och ny färg
    -Alla glidytor ska mätas och skavas in, kan behöva shimma en del då slitaget är rätt rejält på Y t.ex.
    -Gibsen får vi se om jag shimmar eller gör nya.
    -Samtliga skruvar ska bytas till kulskruvar
    -Någon sorts skydd behöver göras till baksidan av Y samt Z för att skydda mot spån, i dagsläget landar allt bakom bordet och skaver på både Y och Z.
    -DRO datorn kommer monteras bort då den inte bör behövas när jag blir av med dom glappa skruvarna.
    -Motorfästet till Z kommer byggas om till en mer stabil lösning
    -Funderar även på att bygga ett motviktssystem för att göra jobbet lättare för Z motorn, blir ju dock totalt sett mycket mer massa att förflytta om man behöver 100kg motvikt..
    -Ta bort allting som inte längre behövs på fräsen(axlar för kraftöverföring och så vidare som inte ens är inkopplat längre).
    -Byta ut remmarna mellan motor och fräsens växellåda
    -Renovera/rengöra motorn
    -Bygga in ett nytt oljningssystem för att säkerställa att alla glidytor kontinuerligt får ny olja.
    -Ersätta oljepluggen med en ventil istället för lättare tömning/service.

Kontrollpanelen:
    -Nuvarande lösning tar för mycket plats, kommer göra en kompaktare variant och gömma mer av elektronik under/bakom fräsen.
    Troligtvis monterar jag skärm och yta för tangentbord på en arm eller dylikt, typ som på en Maho 300C.
    -Stort fokus kommer ligga på att förlägga kabelvägarna på ett bättre sätt, idag blir det högvis med spån på många av dom vilket gör det svårstädat.
    -En del verktygsfästen behöver hänga ihop med panelen, gärna för dom typiska verktygen som ringnyckel, mjuk hammare, handtaget till skruvstycket, hållare och uttag för mutterpickan jag byter verktyg med osv.
    -Eventuellt även hållare för iso40 verktyg, får se om det får plats på ett rimligt sätt.

Kylning:
    -Spontant tror jag på 3 olika kyllösningar: Trycklyft, tryckluft med lite skärvätska och bara massa skärvätska.
    Tryckluft är jättebra till att blåsa bort spån när man kör karbidverktyg som inte vill ha skärvätska(intermittent kylning)
    Tryckluft med lite skärvätska funkar bra till dom flesta HSS fräsar där man behöver både smörja, kyla och bli av med spån utan massvis med kladd.
    Bara massa skärvätska kommer vara toppen när man kör långsammare med skivfräsar och vill dränka snittytan. Den låga rotationshastigheten bör begränsade stänket.
    -Behöver bredda foten lite med plåtar eller dylikt, den är typ 10cm för smal på var sida för att verkligen fånga upp all skärvätska då en del rinner över kanten om man träffar skruvstycket på fel ställe och så vidare. Börjar bli trött på att moppa golvet. :mrgreen:
    -Behöver ha en bättre lösning till tank och pump, tanken är att ha en alutank eller dylikt på hjul under fräsen med någon smidig påfyllning och nivåindikator.
    Dunken som jag tidigare byggt bakom fräsen har varit en OK temporär lösning men pumparna jag använt har inte varit pålitliga och börjar läcka samt att det inte är så servicevänligt att behöva krypa in bakom
    fräsen varje gång man ska kolla till kylvätskan.

Vertikalhuvudet:
    -Någon sorts belysning behövs, många gånger det är svårt att se vad som händer, behöver vara en mycket mer kompakt lösning än den jag tidigare testade och även betydligt bättre kapslad.
    -Kylning/skärvätska behöver levereras från minst 2 separata munstycken, med ett var det ofta man inte träffade in från rätt vinkel när man började fräsa djupare saker. Behöver vara en flexibel och höjdjusterbar lösning.
    Tänker mig tjockare loc-line men med lite längre tunna spetsar så man verkligen kan "pricka" där man vill.
    Gärna någon snabb justering för höjden(kan skilja så mycket som 15cm mellan verktyg) och sedan fixa sista vinklarna med loclinen.
    -Behöver bygga någon sorts hållare/kran/fäste till vertikalhuvudet så jag inte behöver ha dit motorlyften för att montera och demontera det. Sett lösningar på tuben där dom monterar ett gångjärn i princip på fräsen så man kan svänga undan vertikalhuvudet.
    -En lite mer exotisk idé är att bygga ett nytt huvud eller modifiera nuvarande för att tjäna mer Z utrymme, det är en hel del höjd jag aldrig använder för att vertikalhuvudet petar ner så långt.
    En relaterad tanke där är att ha ett separat huvud med höghastighetsmotor, typ dom där "färdiga" spindlarna med ER hylsa som går att köpa på aliexpress. Perfekt om man skulle ge sig på fräsningar med mindre pinnar då stora huvudet maxar på 1400 rpm.

Generella kontrollsaker:
    -Hemgivarna behöver omplaceras på ett bättre sätt, i nuläget förlorar jag mellan 60 och 15mm i rörelse beroende på axel, lite väl mycket när man redan är begränsad som det är.
    -Encoder till spindeln behöver monteras för att kunna gänga med maskinkraft och annat skoj, kan troligtvis montera detta baktill på fräsen, mot den horizontella spindeln.
    -Kylsystemet behöver kopplas in till CNC systemet så den kan sköta det automatiskt.
    -Handkontroll behöver installeras för att underlätta joggning och smårörelser, börjar bli omständligt att göra sånt med tangentbordet.

Så ja, det finns en del att göra med fräsen. Får se när jag har tid att börja ta tag i detta på riktigt!
Tanken just nu är att göra klart mitt arbetsbord, avsluta vissa saker på mitt bilprojekt så den går att ställa ner på sina hjul och generellt avsluta diverse mindre projekt som pågår.
Efter dom så bör det finnas plats och tid att börja riva fräsen!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#12 » 18:18:11, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy fan, tiden bara flyger iväg.
Nu har kontrollpanelen hängt och dinglat bredvid fräsen i ~17 månader ... Maskinen har dock varit i drift under tiden men knappast optimalt att behöva luta sig ner åt sidan för att nå knappar osv.
Sakta men säkert har dock sak efter sak havererat så var dags för ett större grepp.
-Lampan runt fräshuvudet var ofta ivägen och slutade till slut fungera så den hamnade i skrot-högen.
-Dunken med kylvätska, flottör och pump var ett konstant problem och efter att flottören fastnat massvis med gånger och 2 pumpar gått sönder gav jag upp.
-Ett tag senare kasserade jag även själva slangen/munstycket så det har varit väldigt manuellt med tryckluft och skärvätskor..
Plus massa annat, hembrytare som ej fungerar och så vidare.

Första omtaget var för några månader sen när jag började bocka ihop denna.
Fick tag på väldigt billig alu-plåt, vilket ställde till det rejält eftersom inget var plant/rakt.
Svetsning var ett helt äventyr i sig då jag aldrig verkade bli av med skiten i materialet.
Bild

Tanken är iaf att ha en ordentlig volym skärvätska i tanken så det inte går torrt lika fort och även ha en "riktig" pump för att skjutsa runt skiten.
Flödet kommer säkert vara mångdubbelt vad jag vill ha, men hellre för mycket än för lite.
Det blev väldigt mycket "skjuta från höften" på måtten då jag var så frustrerad över att svetsningen gick dåligt.
Bild

Eftersom plåten är rätt tunn blev det en liten förstärkningsram undertill med hjul.
Tanken är att hela lådan ska bo under fräsen och kunna rullas ut för service ... Men pga slarv så blev lådan för hög.
Bild

Så vända 2 häromveckan blev att ta isär allt och testa anlöpa aluminiumet och bocka om alla kanter. Målade med svart tusch och värmde tills det försvann igen.
Testade att anlöpa en sida och skita i det på andra sidan, var VÄLDIGT stor skillnad så kan verkligen rekommendera anlöpning.
Hur som så bockades allt om så det nu är en vikt kant runt hela interiören, blev mycket styvare och höjden blev nu lagom för att passa under fräsen.
Bild

Delen med pump och kontrollpanel kan ganska enkelt lyftas ur för kontroll av både pump och tank.
Allt är inte färdig-kopplat men tanken är att en av/manuell/auto brytare på kontrollpanelen ska låta antingen mig eller programmet dra kontaktorn som startar pumpen.
Pumpen matar sedan två ventiler, den ena återcirkulerar direkt till tanken och den andra är elektriskt styrbar och skall gå till skärvätskemunstycket(blå slangen som går ner i tanken just nu).
Tanken är att låta återcirkulationen alltid vara öppen så pumpen inte får för lite flöde när jag stryper skärvätskan med andra ventilen, också via kontrollpanelen.
Detta kommer även blandas med tryckluft senare i skärvätskemunstycket.
Bild

Sen var det den där grejjen med kontrollpanelen.
Blev lite inspirerad av någon MAHO fräs jag sett på youtube och började bygga en arm allt kan sitta på.
Tanken är delvis att man kan få den ur vägen, välja vart man vill jobba men även att få lite skydd när man står bakom den.
Sen lär det underlätta en hel del att ha skärmen framför sig istället för bakom fräsen, speciellt när man ska skriva program..
Bild

I princip alla kablar behövdes dra om så passade på att göra en del andra ändringar i samma veva.
Istället för flertal flex-slangar i hårdare plast så hittade jag dessa som är mer gummi-aktiga.
Nu kommer jag undan med två såna, en till knät och en till kontrollpanel/skärm/osv.
Den till knät behöver dock lite bättre dragavlastning.
Syns även lite i bakgrunden att jag håller på med en lösning för att skydda glidytorna på rygg och knä, här har det varit helt fritt att samlas spån och skräp innan ...
Väldigt mycket av en "work in progress" men gummiduken sitter fast i "sadeln" som glider på Y, går till en rulle som sitter fast i bakkant på knät och går sedan upp till rullen som sitter nedanför fräshuvudet.
Så samma gummiduk täcker både Y och Z och rullas in/ut beroende på om knät är uppe/nere, bordet inne eller ute och så vidare.
Verkar som en lovande lösning än så länge och jag slipper såna där "dragspels-lösningar".
Bild

Samtliga mikrobrytare har bytts mot tätade varianter och magnetremsan för DRO'n flyttades till framsidan, det och lite andra ändringar har gjort att jag tjänade ~60mm i X-led och ~30mm i Y-led.
Inga enorma sträckor men ibland är det exakt vad som saknas. :mrgreen:
Bild

"Yttersidan" är nu betydligt mer rensad.
Två hem-brytare och två magnetläsare vars kablar försvinner in under framsidan av knät.
Bild

Kontrollpanelen börjar ta form, även om det är "temporärt".
Funktionerna nu är som följande:
Nödstopp(slår av precis allt)
CNC PSU on/off(för omstart vid fel-larm)
VFD on/off
Lampor on/off(Inga inkopplade just nu)
Skärvätska/tryckluft av/manuellt/auto(auto så sker pumpstart osv via programmet)
Start och stopp knapp för mach3 programmen, så slipper man stoppa med hjälp av tangentbord/muspekare.
3-läges switch för justering av lufttryck.
3-läges switch för justering av mängden skärvätska.
Även kopplat in en "riktig" handkontroll men ej fått den att fungera än.
När jag väl testat alla funktioner så ska kopplingarna snyggas till och minimeras så det går att stänga till skåpet.
Sen blir det väl isärtagning av allt och "målning / slut-polish" när jag någon gång river hela fräsen för renovering.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Kotten

#13 » 21:09:22, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul du gjorde en stor uppdatering nu. Jag uppskattar alltid att läsa om er som CNC konverterar! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Jevlar

#14 » 23:51:09, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterade stegmotorer och kulskruvar på min bridgeportkopia och löste knäets tyngd och benägenhet att åka ner av sig själv med avstängda motorer med en rejäl gasfjäder.

tog en sån som brukar sitta till släpvagnskåpor, 500mm slaglängd och 2000Nm blev alldeles lagom för min maskin.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

RoXa

#15 » 11:31:56, 11-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresant och väldokumenterad tråd :thumme:
Imponerad av hur genomtänkta alla modifieringar är!

Jag har också varit inne på idén med 3D-printade drev med metallkärna, men aldrig kommit till skott. Hade en känsla av att plasten skulle ge med sig med tiden och börja glappa upp runt alla kontaktytor. Men just att kunna printa vilken tandprofil/-antal som helst är väldigt tilltalande. Kul att se att det kan fungera i praktiken!

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se