Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Halvtonsbänken(Arbetsbänk)

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MrCrankyface (trådstartaren)

#1 » 12:06:43, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu länge haft både en önskan och behov av ett stadigt arbetsbord som ändå inte är så jäkla stort.
Dom mesta tyngre sakerna jag pysslar med kräver en stadig bänk och jag avskyr när bordet börjar svaja bara för att man våldar lite. :grin:

Så vips dök dessa gjutjärnsplattor upp på blocket, 800x400mm och cirka 200kg styck(den tjockare är nog närmare 240).
Definitivt inte planskiva men en bra start!
Bild

Med hjälp av motorlyften fick jag upp dom i fräsen och började ge mig på att plana till dom lite, dom var rejält slitna så det kunde skilja upp till 2mm över ytan.
Eftersom jag aldrig planat något större än kanske 8cm innan så fick jag testa mig fram för att hitta vad som funkade.
En 40mm skrubbfräs gjorde ett rätt bra jobb med att få det grövsta avverkat på den första skivan.
Bild

Den andra tunnare skivan var inte lika kass så gick på med flycuttern och ett vanligt kina-karbidskär.
Blev rätt bra yta när man verkligen matade på med varvtalet!
Bild

Eftersom den tjocka skivan var nästan 4cm högre så fick det bli en del fräsning för att få dom i samma höjd, här med 25mm fräspinne med karbidskär.
Funkade fantastiskt bra och kunde mata på rätt så rejält både i varvtal och matning, dock begränsad till 2-3mm i djup på grund av skärens utforming, tycker dom funkar dåligt när man går djupare än så.
Bild

Blev även en kort video på den del av processen.
Har tryckluft på för att blåsa bort skräpet.


Lite senare kom jag på den mycket smartare idén att helt enkelt såga loss materialet som skulle bort...
Lite ångest att jag inte började så, hade gett mig ganska stora bitar värdefullt gjutjärn att leka med till annat.
Bild

Borrade och gängade även en bunt M12 i den ena skivan.
Hålbilden funkar till skruvstäd, kantvik, plåtkap, krympsträck maskin och lite allt möjligt jag använder ibland.
Bör även funka bra om jag behöver hålla fast något som ska svetsas.
Bild

Med skivorna preppade och ur vägen började jag fundera på själva ramen.
Stål hade varit trevligt men passade inte in i min budget så ville försöka med trä istället.
Allt virke är 45x145 förutom skivorna som är 18mm plywood.
Den mindre rektangeln är en "riktig" planskiva på 600x400.
Bild

Allt virke kört genom planhyveln till 42x145 för att få platta bitar utan radier att jobba med.
Detta ska då bli toppen av ramen, den blev inte helt vinkelrät därav spännbandet att hålla den rak under tiden limmet härdar.
Bild

Ytterligare förstärkning samt stöd för skivorna som ska ligga ovanpå fälldes in.
Bild

Påbörjar botten av ramen, tror jag gjorde det lite väl jobbigt med alla olika sammanfogningar här men sånt är livet.
Bild

En blandning av träskruv och trästavar mellan 10 och 15mm används för att hålla ihop allt innan jag limmar något.
Underlättar rejält sen när allt ska limmas och sättas ihop ganska exakt samtidigt.
Bild

Hela bottendelen färdig för limning och montering.
Bild

För att få så exakta positioner som möjligt för alla pluggar mellan överdelen och underdelen så fräste jag fram en borrmall.
Bild

Svarvade sedan två stycken av dessa för att kunna överföra underdelens hål till överdelen.
Bild

Och typ 4 timmar senare var det en jäkla massa hål.
Var ingen lätt uppgift att rotera runt och släppa ner överdelen exakt rätt varje gång men gick med hjälp av lite olika lösningar med tvingar och plankor.
Bild

Limmade sedan överdelen till dom stående benen med 15mm plugg i varje hål.
Övriga bottendelen är fortfarande olimmad.
Bild

Sedan började jobbat med att fräsa in plywood skivorna, det är ett överlapp på några centimeter in på varje regel för att få en bra limfog.
Ramen är upp och ner på bilden.
Bild

Sen var det bara fortsätta och göra klart allt, allt är nu limmat och gick relativt bra tank varje alla pluggar som höll exakta positioner på bitarna och skruven som klämde åt förbanden.
Bild

Med två gjutjärnsskivor på 200kg/st samt en planskiva på ytterligare 80kg så ställer det lite krav på fötterna.
Min tanke här var att prova använda hockeypuckar som underlägg.
Dom har sedan en stålbit ovanpå som lastfördelning och den långa M16 gängstången skruvas sedan en bra bit upp i bordet och får stöd då den ligger i ett ganska tight hål, så den enda belastningen som hamnar på muttrarna är i princip i höjdled.
Bild

Så här blir då en färdig fot.
En liten tankevurpa är att foten inte på något sätt hålls fast på gängstången då jag vill att den ska kunna rotera.
Detta betyder dock att den ramlar av lite för lätt om man behöver lyfta/flytta bordet och är inte så kul att försöka få 6 puckar på plats samtidigt när man sänker ...
Bild

Redan nu är bordet dock galet stabilt!
Jag som är ganska storväxt kan ta i rejält och knuffa på bänken utan att något vinglar eller rör sig!
Bild

Nästa steg i denna galenskap är en våg eller vad man ska kalla det för planskivan.
Planskivan kommer stå på två fasta fötter mot ramen och sedan två på denna våg, så att den i princip alltid står på 3 punkter och inte blir skev.
Bild

Och så här sitter den sedan i ramen.
Bild


Det är så långt jag kommit i dagsläget, fortsättning följer!

21 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)



QV_

#2 » 13:22:23, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är skönt med en bordsskiva som ligger still när man våldar.
Först så var planen att svetsa fast fixturen som vilar mot saxlyften men eftersom skivan väger typ 570kg 2390x1190x25 så ligger den still.

Planen var en tjockare men eftersom den vart så stor så klarar jag inte av att hantera något tyngre.
Min är dock inte plan utan har en svacka på 1 cm mitt på. Men så blir det om man jobbar med begagnade körplåtar. Sett i bakspegeln så skulle nog en ny plåt hamnat i samma prisklass, men man skall inte gråta över spilld mjölk. Planen var att gänga M14 men efter 4 hål till lyftöglorna så övergick jag till M10.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#3 » 07:57:00, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en rejäl arbetsbänk! Måste fråga, har du visat de här bilderna av fräsningen på bordsskivorna tidigare, kanske på SEF? Fick riktig Deja Vu-känsla när jag såg dem. I vilket fall som, snyggt jobbat och mycket bra presenterat. :thumme:

Får väl bjuda på en bild på mitt lilla svetsbord - arbetsbänk - böstebänk - våldsbänk. Ja, kärt barn har många namn. Det här har bara 40 mm skiva men den är 155 * 300 cm stor. Uppskattningsvis en vikt på runt 1,5 ton så den står ganska stadigt. :mrgreen:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

MrCrankyface (trådstartaren)

#4 » 08:39:05, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp! Tror jag postat någon av dom i verkstadsdagboken innan jag bestämde mig för att göra en tråd om hela bordsbygget.
Kändes spontant som att snickeri kanske inte var superintressant för andra men som vanligt blev det ju lite mer komplicerat än så. :mrgreen:

Önskar jag hade plats till ett sådant redigt bord! Jag har 50kvm tillgängligt och där ska mycket samsas om plats. :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

PeterR

#5 » 10:14:12, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir ju kanonbra! Lägger Du skivorna med spalt imellan? Är det i så fall risk att viktiga småpryttlar råkar gömma sig i springan mellan skivorna?
@QV Du behöver en magnetborrmaskin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

MrCrankyface (trådstartaren)

#6 » 11:38:44, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Tanken är att ha en spalt på några centimeter mellan dom stora skivorna, om man behöver tvinga fast någon konstig bit.
Finns lite mer ställen där det finns risk för nerfallande småpryttlar, har inte riktigt blivit överens med mig själv hur jag vill lösa den biten.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

QV_

#7 » 12:26:29, 13-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:@QV Du behöver en magnetborrmaskin!


Ja vet!

Mitt bord är då inomhus :-)
Bild
Ibörjan var det grävmaskinen som fick agera lyft. Nu när traversen är klar så är det den som får lyft av skivan vid behov.

Gjorde ju 4 M14 (utan magnetborrmaskin) till lyftöglorna innan jag gav upp och började med M10 till fastsättning av verktygen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MrCrankyface (trådstartaren)

#8 » 10:25:40, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har stått lite stilla med detta i några dagar.
Nästa steg är väl egentligen att bygga upp lådsystemet och det är där det tog stopp.
Jag är inte helt säker på vad jag vill förvara i lådorna och därmed vet jag inte hur höga jag ska göra dom.
Jag har tidigare dålig erfarenhet av djupa lådor då det bara blir skit staplat på varandra, men råkar jag göra lådorna för låga så kommer det garanterat vara saker jag inte får plats med som bör ligga där...

Just nu ligger väl tankarna i att tejpa upp fyrkanter på golvet eller dylikt och lägga ut alla verktyg jag vill ha i lådorna, då kan jag experimentera både med hur jag får in allt samt kan direkt mäta hur höga lådorna behöver vara..

Sen behöver jag även ta en titt på hur jag ska fästa gjutjärnsskivorna i träbänken, vill inte ha dessa liggande löst ovanpå.
Hade gärna haft något sorts bultförband så allt verkligen sitter ihop och bidrar till mer styrka/styvhet.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#9 » 21:06:30, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte haft lust att ta tag i utdragslådorna så fokuserade på skivorna istället, var ett helt projekt bara att få dom på plats i denna värme. :mrgreen:
Jag litar inte för fem öre på att dom ligger kvar av sig själva när jag börjar vålda så letade i skrothögen efter något användbart.
Bild

Hittade tillslut detta fyrkantsrör som jag inte haft användning av på minst 3 år så det fick bli lite lekstuga med fräsen.
Vet inte hur många timmar det tog att dela upp skiten men det var fruktansvärt lärorikt!
Prövade mig fram med olika slits sågar och fräspinnar.
Det som kändes bäst var ändå sågarna även om dom jag har är båda felslipade och lite slöa.
Tyvärr är skärvätskesystemet ur funktion för tillfället annars hade sågarna varit fantastiskt lättkörda, nu fick jag stå och pumpa olja titt som tätt för att smörja allt.
Bild

Efter en jäkla massa fräsande, borrande, och gängande så blev det så här!
Varje skiva har 3 försänkta skruv och sedan kommer det sitta 6 skruv i ramen, ska försöka få tag på något grovt som funkar bra till trä.
Sitter en liknande bit på baksidan och när allt är skruvat på plats bör det bli riktigt stumt och fint.
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

marve

#10 » 00:54:59, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon projekttråd på amazonen?
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

MrCrankyface (trådstartaren)

#11 » 07:55:03, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Har du någon projekttråd på amazonen?

Jag har en tråd på garaget.org gällande den.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=335188

Dock har det varit lite mer prioriterat med att få ordning på garaget och hundra andra saker så inte blivit något gjort på bilen på över två månader nu. :sad:
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

marve

#12 » 20:34:03, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt, då ska jag kolla där.
Den som spar han har, även jobb kan sparas. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

MrCrankyface (trådstartaren)

#13 » 10:13:24, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja lite så, man vill ju inte bli sysslolös helt plötsligt. :lmao:

Medan jag stod och väntade på att fräsen skulle bli klar med ett orelaterat projekt så började jag kika på lådsystemet som ska in här.
Utrymmet är inte helt vinkelrätt, skiljer någon millimeter här och där, tror det var runt 5mm bredare där uppe relativt där nere, får kompensera genom att göra lådorna lite smalare och sen shimsa in allt.
Bild

Lådkonstruktionen blir så här.
18mm plywood runtom och en 4mm skiva som botten.
4mm skivan ligger i spår som är ca 6mm djupa, tanken är att allt ska limmas ihop när jag är nöjd med passform och så vidare.
Bild

Lådan är bara skruvad än så länge, ändå rätt nöjd med utrymmet och passformen.
Har shimsat ut expansionsbeslagen med några brickor för att få rätt avstånd eftersom detta kommer variera, blir smidigare att göra alla lådor exakt lika och sedan shimsa lite.
Spontant så känns det som man bör kunna lasta i rätt mycket i dessa lådor utan problem och dom lär bli ännu styvare när alla fogar är limmade.
Kul när det för en gångs skull blir bra på första försöket. :mrgreen:
Bild

Så nu är det bara massproducera resten...
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#14 » 21:00:00, 21-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyfan för repetetiva uppgifter. :screwy:
Skruvat ihop alla lådor och borrat 112 hål med hjälp av denna jigg.
Det jag borde insett från början är att varje litet glapp skapar större och större fel desto fler gånger jag flyttar/använder jiggen neråt.
Bild

Så gör om gör rätt..
Började nerifrån och använde paralleler från fräsen, bra mycket smidigare så borde gjort detta från början..
Bild

Till slut gick jag imål i alla fall. Nu ska väl allt bara målas så den inte suger åt sig vätskor och damm och fronter med handtag ska monteras på lådorna.
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#15 » 22:20:58, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag nog ändå kommit på en riktigt bra idé.

Fick vända på biten för att nå alla hål men fantastiskt skönt att slippa borra och fixa själv.
Bild

Limmade och skruvade dit en massa förstärkning och distanser.
Bild

Dit med lite billiga expansionsbeslag.
Bild

Äntligen slipper jag klättra bakom fräsen för att byta verktyg!
Dessutom är dom väl skyddade inne i bänken så jag slipper städa av dom så noggrant varje gång jag ska använda dom.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se