torbjorn_forsman skrev:Den pulserande bromsverkan kan ju bero på att den fastsvetsade biten, eller kanske värmepåverkat material nära svetsfogarna, har andra friktionsegenskaper än resten av trumman. I så fall kommer problemen att fortsätta hur rund den än är och det är bäst att köpa en ny trumma i vilket fall.
Mät upp diametern på några ställen för att fastställa om trumman verkligen är oval, innan du börjar fundera på att svarva. Om hjullagret är absolut glappfritt, så kanske det enklaste är att ta bort bromsskölden och hela bromsmekanismen, sätta tillbaks axeltapp och trumma, och rigga upp en indikatorklocka mot friktionsytan på insidan av trumman.
kan nog lova dig den är oval hur skulle jag kunna svetsa in en bit med vanligt måttband på 100 dels mm ern jag hade mm att utgå ifrån endast. har ingen indikatorklocka o sånt men vet hur man anv den.
hjullagret är glappfritt ja de är nya hjullager. o nya backar, visst kan de hända ja trro nog inte 1 kn i minus beror på några cm max i värmepåverkat material som fått lite mindre friktion. de är 100% mindre bromsverkan än de ska va, på besiktningen sa de att de va som en sinuskurva upp o ner, de tyder på oval trumma.