Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

hjälpt med svarva en bromstrumma till en husvagn

201 inlägg • Sida 2 av 14
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#16 » 12:43:33, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den pulserande bromsverkan kan ju bero på att den fastsvetsade biten, eller kanske värmepåverkat material nära svetsfogarna, har andra friktionsegenskaper än resten av trumman. I så fall kommer problemen att fortsätta hur rund den än är och det är bäst att köpa en ny trumma i vilket fall.

Mät upp diametern på några ställen för att fastställa om trumman verkligen är oval, innan du börjar fundera på att svarva. Om hjullagret är absolut glappfritt, så kanske det enklaste är att ta bort bromsskölden och hela bromsmekanismen, sätta tillbaks axeltapp och trumma, och rigga upp en indikatorklocka mot friktionsytan på insidan av trumman.


kan nog lova dig den är oval hur skulle jag kunna svetsa in en bit med vanligt måttband på 100 dels mm ern :P jag hade mm att utgå ifrån endast. har ingen indikatorklocka o sånt men vet hur man anv den.
hjullagret är glappfritt ja de är nya hjullager. o nya backar, visst kan de hända ja trro nog inte 1 kn i minus beror på några cm max i värmepåverkat material som fått lite mindre friktion. de är 100% mindre bromsverkan än de ska va, på besiktningen sa de att de va som en sinuskurva upp o ner, de tyder på oval trumma.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



wille_89_ (trådstartaren)

#17 » 12:45:12, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hittade rätt trumma, men tycker den va rätt dyr den med :( hade tänkt campa lite o göra saker i sommar för de pengar ja har, o så ska man slänga ut väg flera tusen på en splitter ny trumma.
Bild

https://www.prinova.se/reservdelar/axel ... -for-hahn/
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#18 » 12:52:25, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är det ganska dyrt med delar till släpbroms så många gånger om man behöver både trummor och backar så blir det billigare att byta axel. Tror jag gav 5-6000kr när jag bytte Axel på min släp.
När jag sist bytte hjullager på husvagnen så var det billigare med hjullager och stötdämpare i Tyskland, gav mindre för fyra lager och fyra dämpare i Tyskland än vad tre lager skulle kosta i Sverige.
Så kolla utrikes är mitt råd.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

wille_89_ (trådstartaren)

#19 » 13:44:02, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

har finkammat hela internet nu de finns en trumma som är vanligt utomlands som är 230x40, 5x112 och 62 i hålet inne i trumman såhär länge stämmer allt och inre rullagret har samma som min 17mm i axel hål MEN

på utsidan/framsidan är ytterhålet ist för 52, bara 47mm och det är ett helt annat rulllager, axel hålet ska vara 16mm på min men det är 15 här :/ samtliga trummor på ebay ex har denna typ alltså 15mm axelhål o 47 i hål ytter.

denna trumman är svinbillig bara 500kr. trumman hade passat om de inte va för yttre hjullagret som är hela annorlunda och axelhålet i den

Bild lagrena heter 30204 (15mm(stämmer inte på min ja har 16) och 30206 (17mm) stämmer på min).
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#20 » 14:25:51, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

med andra ord så passar trumman bra på axel så länge man slipar ner ytterlagrets inneraxeldiameter från 15 till 16mm :)? va tror ni. borde gå genom att köra en stav med sandpapper i hålet
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#21 » 14:32:01, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske går att hitta ett lager som passar?
Kollar man i SKF huvudkatalog och mäter iD yD samt bredd så kanske det finns en färdig lösning för en rimlig peng. 1mm är ganska mycket att slipa upp på frihand med någorlunda precision.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

wille_89_ (trådstartaren)

#22 » 14:46:04, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

behöver inte ens slipa , hittat borr då borde de bli ganska rakt hål med när man borrar :)
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#23 » 14:58:24, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du borra i en härdad lagerbana? Lycka till! Finns säkert carbid borrar som klarar det.... men inte på bauhaus. Och en sån borr ryms inte i din budget!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Nemesis_turbo

#24 » 15:00:29, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

att borra upp ett lager för en axeltapp känns inte alls lyckats, skall vara en väldigt exakt borr i en extrem precisionsmaskin för att det itne skall vobbla till och bli typ 16.05mm eller något istället som då kommer ge ett lager som glappar på axeln, förmdoligen bättre att leta ett annat ytterlager helt enkelt
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

magloman

#25 » 15:21:15, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ev svarva upp hålet eller brotscha upp det under väldigt ordnade former.

Det billigaste är att köpa rätta trumma och lager direkt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

wille_89_ (trådstartaren)

#26 » 15:48:22, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Ska du borra i en härdad lagerbana? Lycka till! Finns säkert carbid borrar som klarar det.... men inte på bauhaus. Och en sån borr ryms inte i din budget!

så det är härdat? de va de ja va rädd för , går nog itne då nä :(
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#27 » 16:10:16, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för mått på ditt lager?
30204 som du skriver har ju iD på 20mm.
Vilket mått är det som du har 16mm på?


Bild
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

QV_

#28 » 16:10:27, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent praktiskt är det svårt att borra innerringen på ett lager. Av en händelse vill den gärna följa med.
För borrning går det säkert att spänna fast, men för svarvning får jag ingen bild i huvudet hur man skulle göra.

Men förövrigt är jag inte överens med dig.
Kollar jag på lagret så är det för en 20mm axel och djupet är 15,25
Det andra lagret (som passar) får jag till 30mm axel och 17mm djup.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

wille_89_ (trådstartaren)

#29 » 23:48:50, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

25x52x16

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#30 » 23:51:30, 14-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Rent praktiskt är det svårt att borra innerringen på ett lager. Av en händelse vill den gärna följa med.
För borrning går det säkert att spänna fast, men för svarvning får jag ingen bild i huvudet hur man skulle göra.

Men förövrigt är jag inte överens med dig.
Kollar jag på lagret så är det för en 20mm axel och djupet är 15,25
Det andra lagret (som passar) får jag till 30mm axel och 17mm djup.


djupet har ja inte kollat. så de skiljer? då går de väl inte alls då :/ så axelhålet är inte 15 utan det är bredden jaaha då har ja misstolkat då går de ju inte alls.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se