Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

hjälpt med svarva en bromstrumma till en husvagn

201 inlägg • Sida 12 av 14
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

David, Luleå

#166 » 21:46:32, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:bromsspåren är ju lika långa :o aja ja kan ta ner o smörja upp dem lite men fjädern verkar klen tycker jag kan de va de?
normalläge? ja jag har ju justerat så att bromsen nitar fullt vid 50% av slaget, och kugghjulen så att de är åtdragna precis innan bromsbackarna börjar gå emot. är de nåt mer ja kan göra?
kan de fungera om man sätter på kraftigare fjädrar? om de inte funkar med borsta rent o smörja upp?


Nitar fullt vid 50%? Aldrig hört talas om det måttet på bromsjustering.
Jag justerar trumbromsar så att de slutar snurra. Sen backar jag justeringen så att de snurrar igen. Back för back. Ibland justeras bägge med samma justerare. Tror din är sådan.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



Alexn72

#167 » 21:56:38, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:de va ju ni som föreslog fullösningen :eek: ....

Du har ju aktivt undanbett ekonomiska och billiga lösningar i hela tråden :skratta3:

Skämt o sido... du har fått hjälp från många håll trots att du inte velat lyssna. Resultatet har du redan fått.

Men jag är nyfiken. Hur får man gratis ombesiktning hos dekra

P.s anledningen till att de sälja 2 par bromsbelägg är för att slippa de problem du nu har...
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

David, Luleå

#168 » 21:58:20, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller menar du justeringen av påskjutet kanske.
Och kugghjulet hänvisar till trumjusteringen. Kanske fattar lite då.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Iznogoud

#169 » 21:58:41, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktningen är troligen inte gratis trots helt utförd, den är avbruten av personalen då utgången är given i tidigt skede.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

bonnen513

#170 » 22:01:11, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får väl släppa lite på den som tar bäst

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Mattias Petterson

#171 » 07:02:34, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Du får väl släppa lite på den som tar bäst

Eller släppa på den andra....
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Hidsmekolek

#172 » 10:04:07, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en släpkärra med denna typ av backautomat, på den axeln kunde man stoppa i en låspinne genom det inringade hålet för att bromsen inte skulle "implodera" vid justering. Fanns hål i skölden på baksidan så man kunde stoppa i pinnen med trumman på. Brukade låta dom sitta i på besiktningen då det hände att backautomaten föll ihop i bromsprovaren eftersom den drog runt hjulen så sakta. :huh:
Blir dock tvärstopp när man backar med pinne på plats. :vissla:
Bild
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#173 » 10:22:23, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Hade en släpkärra med denna typ av backautomat, på den axeln kunde man stoppa i en låspinne genom det inringade hålet för att bromsen inte skulle "implodera" vid justering. Fanns hål i skölden på baksidan så man kunde stoppa i pinnen med trumman på. Brukade låta dom sitta i på besiktningen då det hände att backautomaten föll ihop i bromsprovaren eftersom den drog runt hjulen så sakta. :huh:
Blir dock tvärstopp när man backar med pinne på plats. :vissla:
Bild


Jag hade en gång i tiden en släpvagn med en tidig backautomatik. Hahn-axel, jag tror den var från 1976. Där gick påskjutsanordningen alltid i botten vid bromsprovet hos bilprovningen, jag visste inte om den där spärrmöjligheten utan hade istället med mig en sprängskiss på bromsarna vid besiktning och fick förklara konstruktionen varje gång.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#174 » 12:00:09, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:
wille_89_ skrev:bromsspåren är ju lika långa :o aja ja kan ta ner o smörja upp dem lite men fjädern verkar klen tycker jag kan de va de?
normalläge? ja jag har ju justerat så att bromsen nitar fullt vid 50% av slaget, och kugghjulen så att de är åtdragna precis innan bromsbackarna börjar gå emot. är de nåt mer ja kan göra?
kan de fungera om man sätter på kraftigare fjädrar? om de inte funkar med borsta rent o smörja upp?
Du måste titta på hur stort avtryck i gruset hjulet gjort också, inte bara längd.
Ett spår är mycket kraftigare än det andra = ojämn bromsverkan.

F.ö är ditt bromsprov helt onödigt då du kan ställa hjulaxeln på pallbockar och använda ett spännband till att dra in påskjutsbromsen med, ett hack i taget för att med handkraft jmf bromskraft i respektive hjul. Aldrig misslyckats för egen del ens med dubbla axlar.

Hittade en bild på bromstest med spännband, https://www.trailerhuset.se/trailer-kon ... utsdampare

Bild


de precis de ja gjorde sist man spänner vantskruven vid 6cm intryckt slag (50%) o ska hjulen va helt låsta. vilket de va men idag när ja förstpände vid 6 cm slag va vant skruven jättelös och hjulena nsurrade helt fritt , konstigt :/ kanske därf inte back automatiken funkar=?
-när påsjuten va i bott bromsade givetvis hjulen helt frammot men de gick o snurra hyffsat enkelt bakot alltså funkade då bakautomatiken. såg dock att fjädern va slö och att glidkammen precis gick tbk t ursprungsläget men då utan att de fick inte nåt motstånd, i bromsöverförings systemet. stången ligger i en järnbit med hål i så de blir mycke friktion. ska häna upp den idag ist i ett band i mitten. så stången kan röra på sig mer fritt.

- måste dra åt vant skruven rejält mycket längre för att den ska ta fullt vid 6cm slag de håller jag på med idag, men gängerna är i bott så måste lösa de, antingen kapa en bit o gänga längre in :eek:
- sen, när hjulena är i luften båda 2 som de är nu då blir de väl fel precis som vid hjulinställning att hjulet försjuts bakot eller frammot och spänner vajern, så att ja måste ha hjulena på marken för att kunna ställa in? ska smörja upp backautomatik kammen idag med.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#175 » 12:08:05, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hidsmekolek skrev:Hade en släpkärra med denna typ av backautomat, på den axeln kunde man stoppa i en låspinne genom det inringade hålet för att bromsen inte skulle "implodera" vid justering. Fanns hål i skölden på baksidan så man kunde stoppa i pinnen med trumman på. Brukade låta dom sitta i på besiktningen då det hände att backautomaten föll ihop i bromsprovaren eftersom den drog runt hjulen så sakta. :huh:
Blir dock tvärstopp när man backar med pinne på plats. :vissla:
Bild

så de kollar inte backautomatiken på besiktnignen :eek: vilken tur då beh ja inte oroa mig men vill att den ska fungera, kan inte backa upp vagnen t min stuga nu :sad: bor i den paralellt med,
aja då är de inte bara för mig de kan krångla med backautomatiken, de är ju sån backauto ja har på min vagn med ju
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#176 » 12:12:31, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Eller menar du justeringen av påskjutet kanske.
Och kugghjulet hänvisar till trumjusteringen. Kanske fattar lite då.

ja precis man ställer ju först grundligt kugghjulet precis så att backarna börjar snurra fritt, sen spänner man vantskruven på stången för att få full nit vid 50% slaglängst på dragstången helst redan vid 40, sen finjusterar man igen på kugghjulet genom att några grr dra handbromsen och snurra några varv så att beläggena lägger sig rätt vid broms utan nåt glapp, snurrar bakot och fram igen och finjusterar då brukar också bromsen ta jämt och snurra väldigt fritt bara på 1 -2 kugghack i spannet. om ni förstår. har anv spännband på på påsjuten precis som ni sa. hela tiden
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#177 » 12:14:30, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Besiktningen är troligen inte gratis trots helt utförd, den är avbruten av personalen då utgången är given i tidigt skede.

de för dekra är billigast o bäst och släpper igenom mest :) sen är mycke snällare än andra besiktningar, gått igenom med löst batteri, halvdåligt ljus och ingen varn triangel :mrgreen:

men de brukar ibland va snälla om de ser ett allvarligt fel direkt och avbryta besiktningen, fått 2 gratis nu :smile:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#178 » 12:19:14, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror att bromsstången inte går fritt i denna järnbiten efters stången är lite små böjd, därf ska ja hänga upp den i ett snöre som på många andra vagnar har. vill säga att det är nyrenoverade wirerullar , nya vajrar smord, påsjut med fettspruta, ny bälg, ny bromstrumma, samt uppfräshat inne vid trummekanismen så att allt glider fint och rör på sig utan glapp :smile:


Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Berntson

#179 » 13:01:45, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget spännband vid draget när du justerar vid hjulen, vantskruven ska vara helt släppt och vajrarna slaka.
Spänn åt hårt, släpp sedan till bromstrumman går lätt, kan skrapa i något.
Därefter justeras rörelsereserven med vantskruven,ingen justering vid hjulen efter det.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

torbjorn_forsman

#180 » 13:08:15, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
Hidsmekolek skrev:Hade en släpkärra med denna typ av backautomat, på den axeln kunde man stoppa i en låspinne genom det inringade hålet för att bromsen inte skulle "implodera" vid justering. Fanns hål i skölden på baksidan så man kunde stoppa i pinnen med trumman på. Brukade låta dom sitta i på besiktningen då det hände att backautomaten föll ihop i bromsprovaren eftersom den drog runt hjulen så sakta. :huh:
Blir dock tvärstopp när man backar med pinne på plats. :vissla:
Bild

så de kollar inte backautomatiken på besiktnignen :eek: vilken tur då beh ja inte oroa mig men vill att den ska fungera, kan inte backa upp vagnen t min stuga nu :sad: bor i den paralellt med,
aja då är de inte bara för mig de kan krångla med backautomatiken, de är ju sån backauto ja har på min vagn med ju


Backautomatiker är något som har blivit mycket bättre på modernare släpvagnsbromsar. Har man en gammal vagn får man lära sig att anpassa sig till dess egenheter.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se