Alexn72 skrev:Varför är det så viktigt att lägga 500kr på att besikta om den ändå ska stå sen?
Ivar Risslén skrev:Jag tycker att det liknar vansinne att köra omkring med en svetsad bromstrumma. När den går sönder är troligen vid en kraftigare inbromsning och då låser sig ett hjul på vagnen. Har övriga medtrafikanter otur så ställer sig vagnen på tvärs över mötande vägbana och något mötande fordon kör in i den. Då kan det bli dödsfall eller skador med livslångt lidande för personerna i det mötande fordonet. Det är en olycka som man inte vill råka ut för, varken som vållande eller drabbad.
QV_ skrev:Ingen skillnad på Wille_89 lösningar och de man själv gjorde när man var ung och hade ständig brist på pengar.
Jag kan ju hålla med om att lösningen inte är den bästa när det gäller trafiksäkerhet.
Men om man är intresserad av trafiksäkerhet så finns det många andra saker att engagera sig i än att spy galla över denna lösning som förhoppningsvis ger bättre resultat i landet.
Minskande av droger i trafiken bara som ett exempel.
TS har ett problem!
Problemet är beskrivet.
Skriv en lösning på problemet istället för att hacka, att hacka hjälper inte.
Nu står det ingenstans vilken axel han har så jag kan inte hjälpa till med att söka en trumma.
Stefan72 har ju erbjudit en lösning på problemet som ju verkar bli den väg som TS tar.
Vill man skriva av sig så skriv "snälla köp ny trumma" Det ger en mycket trevligare stämning på forat.
[/quote]wille_89_ skrev:.... bilen o vagnen gick rakt men vagnen la lakris spår dock o de va rätt obehagligt , så inte lägger den sig på tvären som vissa påstår.... ]
wille_89_ skrev:den står för de mesta helt stilla. förra året åkte jag kanske 5 grr med vagnen på några få km sträcka på långsamma småvägar. iår skall den kanske köras 2 grr inte mer.
Berit skrev:wille_89_ skrev:den står för de mesta helt stilla. förra året åkte jag kanske 5 grr med vagnen på några få km sträcka på långsamma småvägar. iår skall den kanske köras 2 grr inte mer.
Ska du inte åka mer så skippa besiktning byt regskylt mot en lgf-skylt och kör max 30 km/tim
v702 skrev:Berit skrev:Ska du inte åka mer så skippa besiktning byt regskylt mot en lgf-skylt och kör max 30 km/tim
Tvivlar på att det går, vagnen måste omregistreras i så fall. Såvitt jag vet.
Får jag göra om min husvagn till efterfordon?
Ja, under förutsättning att följande tre krav uppfylls:
husvagnen avregistreras,
fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt,
vagnen förses med en särskild skylt för långsamtgående fordon (LGF-skylt).
Är det tillåtet att avregistrera och ta bort registreringsskylten på min släpvagn med flak och sedan använda släpvagnen som efterfordon?
Nej. Om släpet är avsett för transport av gods, är det en släpvagn.
Jag har ett gammalt släp, kan jag ta bort registreringsskylten och montera en LGF-skylt och köra släpet i 30 km/t efter bilen?
Nej, ett släp som dras efter en personbil, lastbil eller buss ska vara registrerat.
Jag har ett litet obromsat släp. Kan det vara ett efterfordon, eftersom det är obromsat?
Nej. Om släpet är avsett för transport av gods, är det en släpvagn. De enda undantagen från detta är vissa båtvagnar, husvagnar och tankvagnar som saknar fjädring och därför klassificeras som efterfordon.
Alexn72 skrev:wille_89_ skrev:QV_ skrev:.... bilen o vagnen gick rakt men vagnen la lakris spår dock o de va rätt obehagligt , så inte lägger den sig på tvären som vissa påstår.... ]
Om du minns från halkbanan så beter sig en bil lite annorlunda om du har broms på enbart en sida. Är underlaget torrt eller vått så blir resultatet lite olika med.
Youtube har säkert något att visa annars
Vill du ha mitt personliga tips så skulle jag rekommendera dig att skippa besiktningen. Köpa ny trumma på forumet och sen hoppas på de bästa...
Hittar besiktningen din trumma så är sannolikheten att du inte ens får lämna stationen. Och då åker du på att beställa en bärgare med.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: toker och 8 gäster