Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

hjälpt med svarva en bromstrumma till en husvagn

201 inlägg • Sida 5 av 14
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Ivar Risslén

#61 » 16:33:52, 17-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att det liknar vansinne att köra omkring med en svetsad bromstrumma. När den går sönder är troligen vid en kraftigare inbromsning och då låser sig ett hjul på vagnen. Har övriga medtrafikanter otur så ställer sig vagnen på tvärs över mötande vägbana och något mötande fordon kör in i den. Då kan det bli dödsfall eller skador med livslångt lidande för personerna i det mötande fordonet. Det är en olycka som man inte vill råka ut för, varken som vållande eller drabbad.
Errare humanum est

15 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



wille_89_ (trådstartaren)

#62 » 02:40:03, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:Varför är det så viktigt att lägga 500kr på att besikta om den ändå ska stå sen?


ska köra me den iaf 2 grr under sommarn, sen handlar de om värde och service boken att den har vart besiktad, det höjer värdet med.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#63 » 02:43:45, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag tycker att det liknar vansinne att köra omkring med en svetsad bromstrumma. När den går sönder är troligen vid en kraftigare inbromsning och då låser sig ett hjul på vagnen. Har övriga medtrafikanter otur så ställer sig vagnen på tvärs över mötande vägbana och något mötande fordon kör in i den. Då kan det bli dödsfall eller skador med livslångt lidande för personerna i det mötande fordonet. Det är en olycka som man inte vill råka ut för, varken som vållande eller drabbad.


har redan vart där , när ja skulle t besiktningen tvärnitade vänsterbroms den som backautomatiken hade hängt sig på eller va man ska säga, den fjädern som trycker ut den stora kammen vid justersidan hade gått av. tur ja såg de när ja sen efter besiktnignen plockade ner bromsen. men inget hände vagnen låg helt rak bakom bilen trots tvärnit på bara ena bromsen, andra nitade inte ens efters den fungerade som den skulle, o då bromsade jag knappt ens med de vanliga bil bromssystemet,.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

nordlander

#64 » 08:59:10, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varje gång du startar en tråd tror man att det är troll i farten. Men sen inser man att ingen skulle kunna fantisera ihop dom lösningarna du har för dig.

Köp en ny trumma för guds skull!

8 personer gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

QV_

#65 » 10:02:12, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen skillnad på Wille_89 lösningar och de man själv gjorde när man var ung och hade ständig brist på pengar.
Jag kan ju hålla med om att lösningen inte är den bästa när det gäller trafiksäkerhet.
Men om man är intresserad av trafiksäkerhet så finns det många andra saker att engagera sig i än att spy galla över denna lösning som förhoppningsvis ger bättre resultat i landet.
Minskande av droger i trafiken bara som ett exempel.

TS har ett problem!
Problemet är beskrivet.
Skriv en lösning på problemet istället för att hacka, att hacka hjälper inte.

Nu står det ingenstans vilken axel han har så jag kan inte hjälpa till med att söka en trumma.
Stefan72 har ju erbjudit en lösning på problemet som ju verkar bli den väg som TS tar.
Vill man skriva av sig så skriv "snälla köp ny trumma" Det ger en mycket trevligare stämning på forat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

5 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

mattiaz

#66 » 12:55:25, 18-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med ovanstående. Jag tycker att risken är liten för ett katastrofalt haveri. Om trumman skulle haverera så är inte hjullåsning det troligaste utan snarare isf ojämn bromsverkan pga utebliven bromsverkan på det hjulet. Jag råkade faktiskt ut för ett exakt sånt haveri på en av mina släpkärror. En trumma sprack runt om, märkte aldrig nåt. Det gjorde dock bilprovningen :mrgreen:
Det finns måååånga släp som far runt med dåliga bromsar.

Nu vill jag poängtera att jag tycker verkligen att man ska ha bromsarna i ordning oavsett. Men med handen på hjärtat så har vi nog alla vår beskärda del av haschmek i unga och fattiga år.

Till Wille; Jag skulle verkligen rekommendera att du försöker köpa den där nya trumman. Om inte annat av ekonomiska skäl. Att lägga ner pengar och energi på något som du vet måste göras om är inte ekonomiskt, det är bara dumsnålt. Dessutom så finns det inga garantier för att det funkar. Du kanske har nåt du kan sälja för att få ihop dom sista kronorna som fattas?

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Michael Meier

#67 » 01:03:30, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Unga år ? visst har vi utfodringsansvar för barna, men halvvägs till pension kan man kanske benämna något annat än ung å fattig ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

wille_89_ (trådstartaren)

#68 » 01:08:03, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Ingen skillnad på Wille_89 lösningar och de man själv gjorde när man var ung och hade ständig brist på pengar.
Jag kan ju hålla med om att lösningen inte är den bästa när det gäller trafiksäkerhet.
Men om man är intresserad av trafiksäkerhet så finns det många andra saker att engagera sig i än att spy galla över denna lösning som förhoppningsvis ger bättre resultat i landet.
Minskande av droger i trafiken bara som ett exempel.

TS har ett problem!
Problemet är beskrivet.
Skriv en lösning på problemet istället för att hacka, att hacka hjälper inte.

Nu står det ingenstans vilken axel han har så jag kan inte hjälpa till med att söka en trumma.
Stefan72 har ju erbjudit en lösning på problemet som ju verkar bli den väg som TS tar.
Vill man skriva av sig så skriv "snälla köp ny trumma" Det ger en mycket trevligare stämning på forat.

tack QV hade ja haft 2000 kr hade jag köpt en ny trumma, nu har jag ine det, har inte ens haft råd o campa i sommar :( med mina soc pengar som jag hade planerat :sad: .
jag fick som sagt tvärnit på ena trumman påväg t besiktningen för 1 vecka sen.
efters ja fick nån låsning i bromssystemet, back automatiken men har fixat de nu de va en fjäder som gått av så ena trumbacken lgår helt lös på ena sidan så minsta när man bromsade så nitiade trumman, inte hände de mycke iaf , bilen o vagnen gick rakt men vagnen la lakris spår dock o de va rätt obehagligt , så inte lägger den sig på tvären som vissa påstår.

jag tittade på trumman idag o de va 2 långa sprickor på själva bromsbandet i insvetsningen säkert därf den pulserat, så jag slipade en V fog och fyllde igen med vanlig järn fluss tråd med maggen, brände på fullt med 120 amp blev sprickor i början men slipade ner igen o fyllde i och verkade få till de faktiskt. :smile: men i längden kmr ja behöva ny trumma , en kompis på forumet ska hjälpa mig svarva nu i veckan, nu handlar de ba att få igenom den i besiktnignen om 2.5 vecka. klarar jag YKB provet på torsdag så har jag timmar på sop bils centralen här ja bor :) har nyss fått lastbils kort och gått ykb grund utb , körde ca 10 lektioner. privat

förövrigt tycker ja de är riktigt usel att en trumma ska kosta över 2000 kr till en husvagn när man till en vanlig bil kan få den för 200 kr :uupps:
jag la ju upp bilder på vilket märke och trumman och axel det var till vagnen. imon kmr bilder på svetsningen som jag gjorde om på 2 ställen. jag gjorde även som ni sa, jag värmde upp glödgande med gasolbrännarn innan ja började svetsa


Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#69 » 08:54:20, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du beskrev att den tvärnitade, det är inte bromstrummans fel. Det är inte så lätt att justera bromsarna rätt så allt fungerar, finns flera misstag man kan göra
Börja med att justera och smörja upp ditt system ordentligt
Finns många system som alla har egna justeringar, kolla hur du justerar just ditt system, och vid justering finns inga genvägar, måste fungera, inte tror...

När du har fixat systemet kan du prova med din bromstrumma om det fungerar bättre, tror inte felet bara ligger i din bromstrumma...
Senast redigerad av kimmen 08:57:07, 19-07-2021, redigerad totalt 2 gånger.
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#70 » 08:55:54, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en sak att det finns en typskylt på påskjutsmekanismen, men det bör finnas typskyltar på axeln och ev bromssköldarna också. De är mer intressanta i detta sammanhang.
Tänk på att TSV-numret är en rent svensk angelägenhet, det är inte användbart om man ska söka reservdelar hos utländska leverantörer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alexn72

#71 » 09:38:23, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:.... bilen o vagnen gick rakt men vagnen la lakris spår dock o de va rätt obehagligt , så inte lägger den sig på tvären som vissa påstår.... ]
[/quote]
Om du minns från halkbanan så beter sig en bil lite annorlunda om du har broms på enbart en sida. Är underlaget torrt eller vått så blir resultatet lite olika med.
Youtube har säkert något att visa annars

Vill du ha mitt personliga tips så skulle jag rekommendera dig att skippa besiktningen. Köpa ny trumma på forumet och sen hoppas på de bästa...
Hittar besiktningen din trumma så är sannolikheten att du inte ens får lämna stationen. Och då åker du på att beställa en bärgare med.
Senast redigerad av Alexn72 13:36:29, 19-07-2021, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Berit

#72 » 11:35:46, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:den står för de mesta helt stilla. förra året åkte jag kanske 5 grr med vagnen på några få km sträcka på långsamma småvägar. iår skall den kanske köras 2 grr inte mer.


Ska du inte åka mer så skippa besiktning byt regskylt mot en lgf-skylt och kör max 30 km/tim :slag:

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

v702

#73 » 12:00:52, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit skrev:
wille_89_ skrev:den står för de mesta helt stilla. förra året åkte jag kanske 5 grr med vagnen på några få km sträcka på långsamma småvägar. iår skall den kanske köras 2 grr inte mer.


Ska du inte åka mer så skippa besiktning byt regskylt mot en lgf-skylt och kör max 30 km/tim :slag:


Tvivlar på att det går, vagnen måste omregistreras i så fall. Såvitt jag vet.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

5 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias_E

#74 » 12:27:43, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:
Berit skrev:Ska du inte åka mer så skippa besiktning byt regskylt mot en lgf-skylt och kör max 30 km/tim :slag:


Tvivlar på att det går, vagnen måste omregistreras i så fall. Såvitt jag vet.


För husvagn kan det låta sig göras, under speciella omständigheter som att t ex fjädrig sätts ur funktion och att det avregistreras. Men det gäller inte släp som från början varit avsett för godstransport.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/Vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/?q=138402#138402
Får jag göra om min husvagn till efterfordon?

Ja, under förutsättning att följande tre krav uppfylls:

husvagnen avregistreras,
fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt,
vagnen förses med en särskild skylt för långsamtgående fordon (LGF-skylt).

Är det tillåtet att avregistrera och ta bort registreringsskylten på min släpvagn med flak och sedan använda släpvagnen som efterfordon?

Nej. Om släpet är avsett för transport av gods, är det en släpvagn.


En släpvagn kan aldrig lagligt framföras med en LGF-skylt, oavsett om det är inregistrerat eller inte efter en bil.
Efter en traktor så är det nog en tolkningsfråga hos trafikpolisen som stoppar en om det är ok eller inte.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/
Jag har ett gammalt släp, kan jag ta bort registreringsskylten och montera en LGF-skylt och köra släpet i 30 km/t efter bilen?

Nej, ett släp som dras efter en personbil, lastbil eller buss ska vara registrerat.

Jag har ett litet obromsat släp. Kan det vara ett efterfordon, eftersom det är obromsat?

Nej. Om släpet är avsett för transport av gods, är det en släpvagn. De enda undantagen från detta är vissa båtvagnar, husvagnar och tankvagnar som saknar fjädring och därför klassificeras som efterfordon.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

QV_

#75 » 13:28:58, 19-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexn72 skrev:
wille_89_ skrev:
QV_ skrev:.... bilen o vagnen gick rakt men vagnen la lakris spår dock o de va rätt obehagligt , så inte lägger den sig på tvären som vissa påstår.... ]

Om du minns från halkbanan så beter sig en bil lite annorlunda om du har broms på enbart en sida. Är underlaget torrt eller vått så blir resultatet lite olika med.
Youtube har säkert något att visa annars

Vill du ha mitt personliga tips så skulle jag rekommendera dig att skippa besiktningen. Köpa ny trumma på forumet och sen hoppas på de bästa...
Hittar besiktningen din trumma så är sannolikheten att du inte ens får lämna stationen. Och då åker du på att beställa en bärgare med.


Det vore bra om du lärde dig att hantera tangentbordet innan du trycker på sänd!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: toker och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se