Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

hjälpt med svarva en bromstrumma till en husvagn

201 inlägg • Sida 13 av 14
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

David, Luleå

#181 » 13:18:39, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tog BE var de noga med att man skulle dra åt parkeringsbromsen INNAN man kopplar loss för om det väl börjat rulla bakåt när man kopplat loss så går backautomatiken in när man drar i handbromsen och så är man utan bromsar.

Testade på mitt eget släp från -78. Nä, parkeringsbromsen tog bara framåt. Bakåt så frikopplade automatiken helt i alla lägen och det fanns ingen broms. Kan vara bra att ha med sig och testat innan man kopplar loss i bakåtlut.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



kimmen

#182 » 13:38:38, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk så bra det var förr, man slog bara över en spak och spärrade kulkopplingen när man backade
Då var det Lätt att justera, inga problem

I dag är det svårt att justera handbromsen rätt så att den låser på backspärren som den ska göra, det är därför som handbromsspaken har långt slag och att det saknas en del kugg
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

wille_89_ (trådstartaren)

#183 » 15:25:22, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berntson skrev:Inget spännband vid draget när du justerar vid hjulen, vantskruven ska vara helt släppt och vajrarna slaka.
Spänn åt hårt, släpp sedan till bromstrumman går lätt, kan skrapa i något.
Därefter justeras rörelsereserven med vantskruven,ingen justering vid hjulen efter det.

nä draget är släppt när ja justerar vid hjulen såklart. altl var slakt. precis så ja gjort som du sa ^^
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#184 » 15:36:08, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppdatering :buga: innersta gängan längt fram skruvades in rejält den va för långt utskruvad. sen spändes vantskruven de sista, allt medans påsjuten var 7cm intryckt med spännband,. 7cm av 12cm totalslag blir ca 60% då bromsarna nu är helt låsta orkar inte dra runt dom då borde de va ok, sen släppte jag helt på påsjuten så den var orginal 12 cm utdragen, så hjulen snurrade helt fritt, då justerade kugghjulet hårt släppte justera hårt släppte så den va bra, vajrarna är med relativt lösa så de inte drar åt :) nu tycker ja de borde funka, hjulen gick o snurra baklänges lite trögt så då tycker ja back automatiken borde fungera nu`? ananrs får ja byta fjädrarna t back aut och smörja upp.
- och den långa bromsgängstången är nu upphängd i ståltråd så den löper fritt fram o tbk, innan låg den och gniddes mot järnbiten så den inte gick fritt.

-cykelstället ska med skruvas av för att få ner vikten :smile: glömde säga att jag vägde vagnen förra månaden nästan helt tom, last va säng 15kg, solceller 20 kg lite lat säg, 15kg=45kg, den vägde då 1040kg så alltså 1095kg helt olastad utan vatten med. ni hade rätt vikten gick upp rejält under renoveringen :( har ju renoverat om allt bak riktigt bra o snyggt och bytte ut all tung masonit till 3mm plywood, ska göra omrenovering fram men de blir nån annan sommar men där är de säkert 30-40kg bara i masonit på väggarna dess är de inte limmat så bärigheten är inte den bästa, dock är de mycke mer reglar osv så styvheten är säkrad. allt limmades ihop till sandwich i bakvagnen vid omrrenoveringen och blir svinbra, byggde även en dränerings regel längst bak som säkerhet om de skulle läcka in då rinner allt ut i den innan de går in i vagnen :) har även spacklat och sprayat husvagnen på massa ställen, helt omtätad är den såklart med.
-så nöjd o den har blitt såfin

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av wille_89_ 20:14:31, 30-08-2021, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#185 » 16:17:04, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sprayat sidorna med :) Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#186 » 17:29:46, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäklar vilket tålamod och kämparanda du har, det ska du ha tumme upp för :thumme:

Funkar den nu så har du lärt dig enormt mycket på denna resa, vi får hoppas det. :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

wille_89_ (trådstartaren)

#187 » 17:34:06, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu backoutomatiken krånglar då är se väl bara hårdare fjädrar där o smörja extra?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Sparrow

#188 » 17:54:37, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju riktig fin ut, måtte det lyckas med besiktningen nu. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Hidsmekolek

#189 » 19:23:05, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om du har hålen för att låsa backauton, justeringen blir så mycket lättare med den låst..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

wille_89_ (trådstartaren)

#190 » 20:02:06, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppdatering :buga: tack alla för hjälpen nu går den som en dröm, va ute o tog en kvällstur med pärlan , inga ryck eller ojämn bromsverkan när ja nitar mjukt i 30 :) o de går utmärkt att backa i backe, svängar o allt utan problem tycker den bromsar bra med, båda hjulen är ju iaf helt låsta vid 60% påsjutslag så. de va de inte innan. nu får ja hoppas den går igenom, annars blir de nya belägg.

dock går de lite tungt med 75 hk ocgh ett ekipage på 1140kg medan bilen bara väger tonnet :mrgreen: de ingen liten vagn direkt, nu blir de fira med några berra o in o mysa i husvagnen :grin: :bira:

Bild
Senast redigerad av wille_89_ 20:07:27, 30-08-2021, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#191 » 20:06:36, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu har jag bläddrat igenom 40 inlägg utan att läsa...
Men en sak har jag noterat! Du har putsat backarna för dåligt!
36 kornit sandpapper både i trumman å på banden.. använd båda händer med full kraft...
Själv använder jag aceton som fettlösare... ättika ska jag testa nästa gång.. :eek:

Lycka till med besiktningen, om ja inte missat nåt! :thummar:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

wille_89_ (trådstartaren)

#192 » 20:09:58, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Ja nu har jag bläddrat igenom 40 inlägg utan att läsa...
Men en sak har jag noterat! Du har putsat backarna för dåligt!
36 kornit sandpapper både i trumman å på banden.. använd båda händer med full kraft...
Själv använder jag aceton som fettlösare... ättika ska jag testa nästa gång.. :eek:

Lycka till med besiktningen, om ja inte missat nåt! :thummar:

tror du ni sa ju ba man skulle putsa lite lätt med sandpapper,. har faktiskt kört med vinkelslipen o polerrondelll med sandpapper med så allt är de slipat rejält med 80 papper. tvättade backarna med me t röd :grin: nya hjullager och infettat, samt nya vajrar o allt känns riktigt bra nu, men menade du att ja skulle slipa trumman också med sandpapper de sa ni inget om tror jag? dock tar ju bromsen riktigt bra nu iaf på båda trummor.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#193 » 20:36:35, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gjort de mysigt i husvagnen med och installerat överslaf, som man kan fälla upp i taket :smile:
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#194 » 22:01:21, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
Hansborg skrev:Ja nu har jag bläddrat igenom 40 inlägg utan att läsa...
Men en sak har jag noterat! Du har putsat backarna för dåligt!
36 kornit sandpapper både i trumman å på banden.. använd båda händer med full kraft...
Själv använder jag aceton som fettlösare... ättika ska jag testa nästa gång.. :eek:

Lycka till med besiktningen, om ja inte missat nåt! :thummar:

tror du ni sa ju ba man skulle putsa lite lätt med sandpapper,. har faktiskt kört med vinkelslipen o polerrondelll med sandpapper med så allt är de slipat rejält med 80 papper. tvättade backarna med me t röd :grin: nya hjullager och infettat, samt nya vajrar o allt känns riktigt bra nu, men menade du att ja skulle slipa trumman också med sandpapper de sa ni inget om tror jag? dock tar ju bromsen riktigt bra nu iaf på båda trummor.



Ja nu var det bara detta inlägg jag skrivit i denna tråd!

Vi kan säga såhär!
Jag beskrev bara hur jag själv gör i dessa situationer..

När det gäller bromsband, är vinkelslipen inget alternativ.. polerondell ähh.. där ska inte finnas några polerade ytor tvärtom!!!

Vad det gäller bromstrummor... där blir en hård polerad yta med åren.. tas bort med sandpapper... ju grövre desto ruggigare yta = bra grepp.. viktigt att båda trummorna blir likvärdiga.. ju finare sandpapper desto blankare yta .. för att inte tala om "jobbigt"
De va väl en ny å en gammal trumma?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

wille_89_ (trådstartaren)

#195 » 23:19:35, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:
wille_89_ skrev:
Hansborg skrev:Ja nu har jag bläddrat igenom 40 inlägg utan att läsa...
Men en sak har jag noterat! Du har putsat backarna för dåligt!
36 kornit sandpapper både i trumman å på banden.. använd båda händer med full kraft...
Själv använder jag aceton som fettlösare... ättika ska jag testa nästa gång.. :eek:

Lycka till med besiktningen, om ja inte missat nåt! :thummar:

tror du ni sa ju ba man skulle putsa lite lätt med sandpapper,. har faktiskt kört med vinkelslipen o polerrondelll med sandpapper med så allt är de slipat rejält med 80 papper. tvättade backarna med me t röd :grin: nya hjullager och infettat, samt nya vajrar o allt känns riktigt bra nu, men menade du att ja skulle slipa trumman också med sandpapper de sa ni inget om tror jag? dock tar ju bromsen riktigt bra nu iaf på båda trummor.



Ja nu var det bara detta inlägg jag skrivit i denna tråd!

Vi kan säga såhär!
Jag beskrev bara hur jag själv gör i dessa situationer..

När det gäller bromsband, är vinkelslipen inget alternativ.. polerondell ähh.. där ska inte finnas några polerade ytor tvärtom!!!

Vad det gäller bromstrummor... där blir en hård polerad yta med åren.. tas bort med sandpapper... ju grövre desto ruggigare yta = bra grepp.. viktigt att båda trummorna blir likvärdiga.. ju finare sandpapper desto blankare yta .. för att inte tala om "jobbigt"
De va väl en ny å en gammal trumma?

de va ingen polering utan en rondell med 80 kornigt sandpapper :) så väldigt grovt, dock visste jag inte att man också skulle slipa själva trumman, får hoppas de duger nu iaf

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se