Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Renovering/Delvis modernisering av en Abene VHF-2B

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

PeterR

#16 » 23:08:47, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

L.Svedberg skrev:Jag tänkte det först, men jag har lite för många projekt på gång...hade tänkt att fräsa bort det trasiga och skruva dit en nytillverkad laxstjärtshalva. Men jag tror inte att jag nånsin kommer att hinna tyvärr.

Kanske Du till och med har en prislapp på den om Du inte kommer att ta tag i det?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



L.Svedberg

#17 » 21:38:06, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För två lax är den din!

1 person gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

Zahariel (trådstartaren)

#18 » 12:33:27, 11-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mindre uppdatering, har tyvärr inte haft allt för mycket tid att jobba med detta projektet.

Lite kabelrör att leda alla ledningar från det nya elskåpet till maskinen igen, en aning överdimensionerat inser jag nu, men det är bara att rulla på.

Bild

Fått in dvärgbrytarna att ersätta propparna med också, nu kollar jag bara efter någon form av kontaktor att ersätta dom gamla underströmsreläerna med.

Bild

*Litet tillägg*

Bestämde mig för att plocka isär kylvatten pumpen då den lät hemskt när jag försökte provköra den. Helt ihoprostad i impellerhuset, undre lagret roterar ej, men har beställt färska lager och ska försöka få blästra ur insidan innan jag sätter ihop den igen.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Zahariel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:42, 07-10-2019
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Munktell CA40
Abene VHF-2B

Zahariel (trådstartaren)

#19 » 19:31:22, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, då har man fått upp elskåpet på väggen och dragit all el mellan skåpet och maskinen.


Bild

Så har vi anslutningen mellan det nya skåpet och fräsen, och en vy av insidan av original skåpet.

Bild

Bild

Jag känner mig rätt nöjd med hur detta har gått än så länge, nu är det bara lite fix med kambrytarna kvar och att dra fram en lina 400V till den.

1 person gillar det här inlägget.
Zahariel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:42, 07-10-2019
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Munktell CA40
Abene VHF-2B

JengaPRO

#20 » 19:38:50, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske skulle ha passat på och gjort ren fräsen i samma veva så känns det nog ännu bättre.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Zahariel (trådstartaren)

#21 » 19:57:47, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, jo botten ska få sig en ordentlig rengöring. Jag har mest avvaktat på det för så mycket rinner ner i kyltanken och jag har inget sätt att få upp det som rinner ner där igen som det är just nu.
Och ett antal äldre arbetskamrater har rått mig att vara försiktig med det gamla kylmedlet som finns i den, då nån typ av svamp tydligen gärna växer i det, men det ska göras, förhoppningsvis ganska snart.

Jag kom på en sak jag har menat att fråga om hjälp med här också, och det är, vad för sorts olja bör användas i växellådorna, båda är tömda och renspolade som det är just nu.
Zahariel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:42, 07-10-2019
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Munktell CA40
Abene VHF-2B

JengaPRO

#22 » 20:38:55, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakterietillväxt i kylvätsketanken har jag haft nyligen. Stinker som fan kan jag säga. Jag hade lite svårt att få min riktigt ren då jag inte hade tillgång till rinnande vatten. Kan du blåsa ur den med högtryckstvätten?
Jag tror det är väldigt svårt att få den helt ren dock.

Själv så har jag en Sajo UF 52. Jag bytte olja på min rätt nyligen. Kan ta en titt till veckan för att se vad det är jag har. Känns rimligt att det är samma typ av olja men vad vet jag.
Har
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

smv

#23 » 10:54:06, 20-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zahariel skrev:Haha, jo botten ska få sig en ordentlig rengöring. Jag har mest avvaktat på det för så mycket rinner ner i kyltanken och jag har inget sätt att få upp det som rinner ner där igen som det är just nu.
Och ett antal äldre arbetskamrater har rått mig att vara försiktig med det gamla kylmedlet som finns i den, då nån typ av svamp tydligen gärna växer i det, men det ska göras, förhoppningsvis ganska snart.

Jag kom på en sak jag har menat att fråga om hjälp med här också, och det är, vad för sorts olja bör användas i växellådorna, båda är tömda och renspolade som det är just nu.


Spindellådan vill enligt manualen ha Shell Vitrea oil 31 och matningslådan Shell Vitrea oil 72.
31:an är motsvarande ISO46 som jag fattat det och 72:an ISO220 så rejält tjock med andra ord, båda mineraloljor. Jag har köpt vanlig hydraulolja ISO46 till min spindellåda och tänkte köra med det då det verkar vara många som kör med och försöka hitta en lite tjockare till matningslådan. Viktigt att du inte använder något med EP-tillsatser då det ger sig på gulmetaller, annars är det nog "inte så känsligt" om man inte kör maskinen hela dagarna i produktion...

Edit.
Posta gärna en lista över komponenterna du använt i elskåpet. Kan komma väl till pass i framtiden.

1 person gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

scania1982

#24 » 12:08:35, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det?
scania1982
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:41, 30-11-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20

Zahariel (trådstartaren)

#25 » 23:20:03, 20-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite om och men så är jag tillbaka på spåret, maskinen är provstartad och allt driver som det ska, dock med vissa missljud ur matningsväxeln. Misstänker att det är för att den inte körts mycket på det hållet bara för det tycks inte vara några vibrationer eller andra problem till följd av ljudet.

Inväntar nu lite spännjärn och en hylschuck för att kunna ta lite testskär med den, sen måste jag ta tag i målning för annars lär det aldrig bli av.
Jag ska kolla igenom fakturorna och posta en lista på dom delarna jag köpte till det nya elskåpet med så fort jag har tid.
Zahariel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:42, 07-10-2019
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Munktell CA40
Abene VHF-2B


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se