Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Renovering/Delvis modernisering av en Abene VHF-2B

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Zahariel (trådstartaren)

#1 » 10:43:51, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå alla,

Jag lyckades nyligen få tag i en Abene VHF-2B till ett mycket rimligt pris, då den stått oanvänd i 10 år hos föregående ägare, så tänkte att jag drar igång en tråd här medans jag fixar med att få liv i den igen.
Den förra ägaren hade tacksamt nog konserverat maskinen så väldigt lite i väg av rost på några ytliga detaljer, samt fyllt växellådorna med olja så även dom är i gott skick.
Däremot så är ju de elektromekaniska delarna från 50-talet, och väldigt utslitna, så jag har tänkt att försöka byta ut dessa, om jag kan hitta moderna ersättare, vilket har visat sig svårt.

Men nog med text för tillfället, här är lite bilder på hur allt ser ut.


Bild
Bild
Bild

Sen har vi elskåpet på härligheten. Jag har två kontaktorer här i som jag inte riktigt kan klura ut hur jag ska ersätta, båda är av Klöckner-Moeller, en DIL 0-52 (ersatt av DIL0M/22 enl. tillverkaren) och den andra en DLS 10 a (ersatt av DIL00M-22) men jag kan inte hitta någonstans som säljer dessa, och vet ej hur jag bedömer vad som är en likvärdig från andra tillverkare. All hjälp där vore tacksam.

Bild
Bild

Och till sist, lite verktyg som följde med, bilderna är efter en rengöring av konserveringsmedlet som de var täckta med.

Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Zahariel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:42, 07-10-2019
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Munktell CA40
Abene VHF-2B



PeterR

#2 » 11:09:31, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul, jag är inte ett dugg avundsjuk….
Den ser riktigt fin ut?
Hittade en katalog över K-M delar. Det verkar som Du får beställa kontaktor (DILxM) och kontaktblocken (22) separat. Notera att K-M idag idag är en del av Eaton. Det kanske är enklare att hitta någon som säljer Eaton
http://www.klocknermoeller.com/klockner ... /sec_3.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Zahariel (trådstartaren)

#3 » 11:33:19, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Kul, jag är inte ett dugg avundsjuk….
Den ser riktigt fin ut?
Hittade en katalog över K-M delar. Det verkar som Du får beställa kontaktor (DILxM) och kontaktblocken (22) separat. Notera att K-M idag idag är en del av Eaton. Det kanske är enklare att hitta någon som säljer Eaton
http://www.klocknermoeller.com/klockner ... /sec_3.pdf


Tycker också den ser riktigt fin ut, mycket nöjd med köpet, och tror den kommer fungera bra när jag väl fått dom elektriska delarna i ordning, huvudströms kontaktorn har suttit under ett läckande nivåglas, så är helt oljefylld, och den andra har bakeliten helt enkelt spruckit på.

Och tack för den länken, ska börja kolla efter Eaton återförsäljare redan idag.

**Litet tillägg**

Efter lite efterforskning så har jag upptäckt att kontaktorer med beteckningar som dessa, DIL0M+22 etc, är utgångna, men hittade en guide hos Eaton http://trcsupport.eaton.com/Industrial- ... -relay.htm

Så nu har jag kunnat hitta den nuvarande ersättaren till de 2 kontaktorerna + hjälpkontakterna. Trist nog så är den till huvudströmmen självklart ej i lager hos Elfa Distrilec just nu, brukar handla det mesta där i normala fall.
Zahariel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:42, 07-10-2019
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Munktell CA40
Abene VHF-2B

Zahariel (trådstartaren)

#4 » 00:15:00, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för en liten uppdatering, fixat fram ett nytt (begagnat) apparatskåp, fått hem nya kontaktorer, och börjat fundera på hur allt ska monteras då jag fått erkänna att jag helt enkelt inte har råd att byta allt jag vill byta, så får behålla lite komponenter ur det gamla elskåpet tills jag har råd, och kan hitta ersättare då dom två underströms reläerna verkar vara svåra att byta.

Alla kablar ska bytas förstås, skruvar i propphållarna bytas eller rengöras och lite övrigt sådant, men det är framsteg.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Zahariel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:42, 07-10-2019
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Munktell CA40
Abene VHF-2B

Mixon1

#5 » 04:53:34, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta VEMU i Ulricehamn, de har köpt upp ett gammalt lager med reservdelar till Abene, de kan säkert hjälpa till med vad du behöver.
https://vemu.se/
Mixon1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:35, 29-05-2014
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: BM 614, Buster 400.

Stridis2

#6 » 20:11:54, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt lite starkströmselprylar via TME. Löjligt låga priser jämfört med Elfa och KEW original. Kan kanske vara värt att kolla.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

JengaPRO

#7 » 21:30:21, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla kugghjulen i huvudet också. Gissningsvis så är det där du får slitage först.
Jag tycker mig se visst slitage just där på min maskin (inte en Abene visserligen).
Vad väger en 2:a?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Zahariel (trådstartaren)

#8 » 22:15:45, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag har köpt lite starkströmselprylar via TME. Löjligt låga priser jämfört med Elfa och KEW original. Kan kanske vara värt att kolla.


Det var ju ett otroligt bra tips, kollat igenom deras sida lite och kommer nog beställa lite därifrån med. Tack för det!

JengaPRO skrev:Kolla kugghjulen i huvudet också. Gissningsvis så är det där du får slitage först.
Jag tycker mig se visst slitage just där på min maskin (inte en Abene visserligen).
Vad väger en 2:a?


Det finns ett visst slitage i växellådan, men huvudet verkar ha klarat sig rätt bra. Vad jag fått veta så var detta en skolmaskin från början tills den jag köpte från tog över den, så den har nog inte gjort så många timmar aktiv körning för sin ålder.
Vikten enligt spec. är 1500kg, men med tanke på att så mycket annat i den är fel så är jag helt ärligt osäker på det, förmodligen i det området dock.
Zahariel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:42, 07-10-2019
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Munktell CA40
Abene VHF-2B

rospigg

#9 » 23:49:41, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kontaktorerna trasiga? Om inte, så skulle jag kört vidare på dom, då de är mycket ner gedigna än nytillverkade!
För att försvara mitt påstående så är gamla grejer tillverkade för att kunna repareras, så, kolla om det är möjligt i första hand!
:thumme:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Zahariel (trådstartaren)

#10 » 08:18:19, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Är kontaktorerna trasiga? Om inte, så skulle jag kört vidare på dom, då de är mycket ner gedigna än nytillverkade!
För att försvara mitt påstående så är gamla grejer tillverkade för att kunna repareras, så, kolla om det är möjligt i första hand!
:thumme:


Det var min tanke från början att behålla dom, men huvudströmskontaktorn har tyvärr fått sin kapsling spräckt och är helt dränk i olja och annat, inte lyckats få den ren nog att jag vågat testa den.
Och den till drivningen har spräckt bakeliten såpass att fädrarna inte trycker upp kontaktorn helt utan hjälp när den stängs av.
Men jag håller helt med att man ska försöka reparera så gott det går, men samtidigt så är det lite säkerhet inblandat här och det vill jag inte kompromissa med.
Zahariel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:42, 07-10-2019
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Munktell CA40
Abene VHF-2B

Stridis2

#11 » 08:35:34, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt eller fel vet jag inte, men personligen föredrar jag dvärgbrytare framför porslinssäkringar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

smv

#12 » 14:55:27, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se en till 2B. Har även jag köpt på mig en som ska få en rejäl genomgång och komma i bruk igen.
Min är betydligt mer anfrätt av rost då den stått i en tälthall i ett par år men mycket WD40, evaporust och rakblad senare så börjar den se iaf skaplig ut.

Se till att glidytor osv är rena och att smörjkanaler är öppna och smörj med olja, inte fett. Försök även gärna få dit originalskydden för gejdrar för att spara de till kommande generationer.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

L.Svedberg

#13 » 22:16:18, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med gamla maskiner!

Jag har en 2B stående som tidigare ägare tappade vid flytt, så knäet är sprucket. Om nån behöver delar så finns allt.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

PeterR

#14 » 22:23:10, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

L.Svedberg skrev:Kul med gamla maskiner!

Jag har en 2B stående som tidigare ägare tappade vid flytt, så knäet är sprucket. Om nån behöver delar så finns allt.

Är det helt omöjligt att laga knäet? Låter annars som ett riktigt kul objekt att sätta tänderna i!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

L.Svedberg

#15 » 22:45:24, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte det först, men jag har lite för många projekt på gång...hade tänkt att fräsa bort det trasiga och skruva dit en nytillverkad laxstjärtshalva. Men jag tror inte att jag nånsin kommer att hinna tyvärr.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se