Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Blomqvist BSN600 tvärslidsskruv och mutter renovering

48 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Timpa (trådstartaren)

#31 » 11:59:27, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har hittat en bra sida på nätet där det finns TR11x2,5 vänstergängad skruv att köpa? Hittar mestadels med 2mm stigning. Gängtappen såg jag att det fanns, men ingen stång. Jag kan ju göra en men jag känner att det är ju lite enklare att handla en. :smile:
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F



Timpa (trådstartaren)

#32 » 20:32:09, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, nu skäms jag men jag är inte en sämre människa än att erkänna att jag har fel.
Nu har jag mätt gängan över 58 varv(nästan hela längden), och det blev 145mm vilket är 2,5mm stigning. Men diametern är fortfarande 11,11mm.

1 person gillar det här inlägget.
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

X-IL

#33 » 22:47:01, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hah, inte behöver du skämmas, ett mätfel har vi alla gjort. Nu till frågan om
Det går att hitta TR7/16”-2,5mm vänster? Har inte Australien hållt i metriska systemet trots att de är del av samväldet? Finns iaf minst en australisk SB-klon. Sen har väl SB själva gjort metriska svarvar? Kanske går att hitta nåt den vägen?
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Timpa (trådstartaren)

#34 » 13:01:29, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

X-IL skrev:Hah, inte behöver du skämmas, ett mätfel har vi alla gjort. Nu till frågan om
Det går att hitta TR7/16”-2,5mm vänster? Har inte Australien hållt i metriska systemet trots att de är del av samväldet? Finns iaf minst en australisk SB-klon. Sen har väl SB själva gjort metriska svarvar? Kanske går att hitta nåt den vägen?


Finns det något alternativ som skulle fungera med skal-ringen?
För 2,5/50 är ju 0,05mm / punkt.
Och med 2mm stigning blir det 0,04 och 3mm blir 0,06 så det blir ju konstigt.
Utöver gängtappen på Ebay finns det ju inget som är i närheten av det man vill ha. Helst vill man köpa gängstång, även om det går bra att svarva en så är ytan mycket finare på en köpt känns det som.
Enligt tabeller på nätet och enligt karlebo finns inte 2,5 som standard.

Bild

Ska googla lite mer. Men det känns trögt
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

Timpa (trådstartaren)

#35 » 13:23:45, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna https://www.ebay.com.au/itm/203678261732?hash=item2f6c2ba1e4:g:tbIAAOSwiD9hPOZ5&frcectupt=true det är en mutter, men otroligt lik den till Blomqvist. Så det kanske går att köpa Boxford grejer till blomqvisten, för South Bends delar ser inte riktigt ut som Blomqvists.
Och det står att den är 7/16 x 2.5mm lh acme.
Jag blir inte klok. Om det är en ACME gänga och inte en TR, som dessutom har metrisk stigning. Den gängstången känns inte så lätt att hitta, dessutom en tapp till det..
Då känns det nog enklare att ta en standard stång och göra en ny skala som passar.
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

DennisCA

#36 » 13:48:13, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter i ganska samma position som TS, ja bilderna och svarven är så lika man kan tro det är samma maskin ibland.... Fast min är en Rexvalter. Ska vara en vänstergängad TR-12 skruv på min, har köpt skruv i C45 stål ett tag tillbaka. Ska göra en tapp av en del av skruven tänkte jag och gänga den nya muttern på det viset.

Fast jag tänkte göra den nya muttern av gjutjärn och inte brons, i det stora hela är det väl sak samma men gjutjärn är billigare än brons och jag ska ha gjutjärn på halvmuttrarna till längdmatningen som är uppnötta också och jag köpte en klump.

Och istället för att svetsa kör jag med loctite. Duger det åt volvo växellådor så.

Hur centrerade du hålet? Centrering sidläges är väl enkelt gjort men höjdmässigt undrar jag hur man ska få det mitt i prick
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA

#37 » 13:49:28, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timpa skrev:Hittade denna https://www.ebay.com.au/itm/203678261732?hash=item2f6c2ba1e4:g:tbIAAOSwiD9hPOZ5&frcectupt=true det är en mutter, men otroligt lik den till Blomqvist. Så det kanske går att köpa Boxford grejer till blomqvisten, för South Bends delar ser inte riktigt ut som Blomqvists.
Och det står att den är 7/16 x 2.5mm lh acme.
Jag blir inte klok. Om det är en ACME gänga och inte en TR, som dessutom har metrisk stigning. Den gängstången känns inte så lätt att hitta, dessutom en tapp till det..
Då känns det nog enklare att ta en standard stång och göra en ny skala som passar.


Längdmatningsskruven till min svarv är 8TPI med 20mm diameter (inte 3/4").... Så jag känner med dig här.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Timpa (trådstartaren)

#38 » 14:25:13, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Sitter i ganska samma position som TS, ja bilderna och svarven är så lika man kan tro det är samma maskin ibland.... Fast min är en Rexvalter. Ska vara en vänstergängad TR-12 skruv på min, har köpt skruv i C45 stål ett tag tillbaka. Ska göra en tapp av en del av skruven tänkte jag och gänga den nya muttern på det viset.

Fast jag tänkte göra den nya muttern av gjutjärn och inte brons, i det stora hela är det väl sak samma men gjutjärn är billigare än brons och jag ska ha gjutjärn på halvmuttrarna till längdmatningen som är uppnötta också och jag köpte en klump.

Och istället för att svetsa kör jag med loctite. Duger det åt volvo växellådor så.

Hur centrerade du hålet? Centrering sidläges är väl enkelt gjort men höjdmässigt undrar jag hur man ska få det mitt i prick


Centrerad borrning gjorde jag genom att montera muttern, utan skruven. Tog en 11mm borr i mitt fall och gjorde en punkt.
Sen pressade jag ur muttern och borrade den utanför i pelarborrmaskin. Men egentligen skulle man ha haft en riktigt lång 8,8mm borr och gjort en bussning så man kunde borra den helt igenom på plats.
Går det att gänga gjutjärn med en bit av gängstången??, brons hade nog gått men det låter svårt med gjutjärn( har själv aldrig provat)..
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

Toost

#39 » 18:16:56, 05-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timpa skrev:...
Enligt tabeller på nätet och enligt karlebo finns inte 2,5 som standard.




Nu törs jag inte uttala mig definitivt om trapetsgängor men jag gissar att den standarden är utformad som Metriska gängor.
På Metriska gängor har standardiseringen delat in "vanligheten" i tre preferensklasser, preferens 1 är tex M5,M6, M8, M10 ( ingen stigning angiven)
Preferens 2 är M4,5 , M7, M14 , M18 etc och Preferens 3 är tex M5,5 , M9, M11 osv. ( ISO 261E)
Det som visas i Karlebo är sannolikt preferens 1 och kanske 2. - om det finns preferensklasser på Trapetsgängor.
Det finns dock inte någon begränsning i att man måste välja dessa standardvärden eftersom grunden till standarden för metriska gängor bara beskriver snittets relationer, vill man tillverka en M9,2 x 2,35 så kan man.
Stötdämpare för MC har "typ alltid" flera Metriska gängor som man inte hittar i preferenstabellerna.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA

#40 » 08:40:24, 07-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timpa skrev:
DennisCA skrev:Sitter i ganska samma position som TS, ja bilderna och svarven är så lika man kan tro det är samma maskin ibland.... Fast min är en Rexvalter. Ska vara en vänstergängad TR-12 skruv på min, har köpt skruv i C45 stål ett tag tillbaka. Ska göra en tapp av en del av skruven tänkte jag och gänga den nya muttern på det viset.

Fast jag tänkte göra den nya muttern av gjutjärn och inte brons, i det stora hela är det väl sak samma men gjutjärn är billigare än brons och jag ska ha gjutjärn på halvmuttrarna till längdmatningen som är uppnötta också och jag köpte en klump.

Och istället för att svetsa kör jag med loctite. Duger det åt volvo växellådor så.

Hur centrerade du hålet? Centrering sidläges är väl enkelt gjort men höjdmässigt undrar jag hur man ska få det mitt i prick


Centrerad borrning gjorde jag genom att montera muttern, utan skruven. Tog en 11mm borr i mitt fall och gjorde en punkt.
Sen pressade jag ur muttern och borrade den utanför i pelarborrmaskin. Men egentligen skulle man ha haft en riktigt lång 8,8mm borr och gjort en bussning så man kunde borra den helt igenom på plats.
Går det att gänga gjutjärn med en bit av gängstången??, brons hade nog gått men det låter svårt med gjutjärn( har själv aldrig provat)..


Ah jo det kan ju va en väg att gå, ska jag prova.

Det går nog att gänga men inte direkt, planen är att ta en bit av gängstången och göra en tapp av den. Svarva och fräsa till den, härda, anlöpa och slutligen slipa. Då går det att gänga. Lite mera jobb men tycker det är enklaste sättet för mig att uppnå ett bra resultat med mindre chans att nåt går snett.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Timpa (trådstartaren)

#41 » 17:01:32, 16-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag börjat med nästa grej på svarven. Det är låsningen för längssliden.
Den är sprucken och fullad så jag tänkte göra en ny.
Ta inte måtten på bilden så noga, det är fel där på ett ställe.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

Timpa (trådstartaren)

#42 » 17:23:45, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde klart den idag. Jag har fått influensan så det har gått lite trögt, med massor av feber.
Glömde låsa z led vid en fräsning så den blev inte så fin. Dock är den ju näst intill helt dold så jag slipper ju skämmas över den. Orkade inte fräsa om allt igen.
En liten bild blev det i alla fall när den är monterad under längssliden.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

Toost

#43 » 23:20:25, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bra jobbat ! vad är det för fräsmaskin ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Timpa (trådstartaren)

#44 » 10:25:25, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:bra jobbat ! vad är det för fräsmaskin ?


Det är en ZX45 som jag monterat digital på.
Här är en bild från när jag monterar digitalen.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

Toost

#45 » 14:02:59, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:-) Jag råkade läsa starten av tråden på nytt, och i första posten :
"Och så slipade jag till resterande former på min bandputs då jag inte har någon fräs(än...)."
Jag är själv sugen på att skaffa mig en mindre fräsmaskin, och zx45 är väl kanske det som gäller om man kikar på nya maskiner.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Claes Folkesson, fretchi och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se