Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Blomqvist BSN600 tvärslidsskruv och mutter renovering

48 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

kimmen

#16 » 20:37:02, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att mäta när axeln är monterad, men över gängan är det 11.1mm. Fel av mig.. Alltså, 25.4mm
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



Timpa (trådstartaren)

#17 » 20:41:59, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en ritning på muttern som satt på min svarv om någon är intresserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

kimmen

#18 » 20:53:45, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timpa skrev:Gjorde en ritning på muttern som satt på min svarv om någon är intresserad.


Tack, den va fin, förenklar det hela. Blir kanske ett höstjobb
Som du skrev också, borras på plats..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

InläggDetta inlägg har raderats av kimmen den 21:32:57, 18-08-2021.

X-IL

#20 » 22:19:12, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju också möjligheten att de hade samma storlek men olika stigningar på skruvarna bara, dvs att de hade 7/16” dia men 2,5mm stigning. Har läst om det på några andra maskiner som funnits i både metriskt och Imperial-utförande. Att de skulle ha släppt en svarv som medvetet tog nästan 1/10 extra per varv kontra vad skalan sa finner jag mycket osannolikt.

TS svarv kan ju ha fått skruven utbytt tidigare och kanske fick man bara tag på tum-skruv då.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Timpa (trådstartaren)

#21 » 07:17:41, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

X-IL skrev:Det finns ju också möjligheten att de hade samma storlek men olika stigningar på skruvarna bara, dvs att de hade 7/16” dia men 2,5mm stigning. Har läst om det på några andra maskiner som funnits i både metriskt och Imperial-utförande. Att de skulle ha släppt en svarv som medvetet tog nästan 1/10 extra per varv kontra vad skalan sa finner jag mycket osannolikt.

TS svarv kan ju ha fått skruven utbytt tidigare och kanske fick man bara tag på tum-skruv då.


Precis innan skruven börjar finns det en yta som glider i en bussning. Den är samma storlek som gängen för mig så det går inte i någon grövre gänga i svarven som det ser ut idag. Så TR12 blir svår att få i.

Bild
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

kimmen

#22 » 09:00:05, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lyckades/lättast med att mäta axeln vid den del som går in i bussningen, och då fick jag måttet 10.8mm, kanske ett toleransmått för lagret. Över gängan är det 11.1mm
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Timpa (trådstartaren)

#23 » 18:09:26, 20-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Jag lyckades/lättast med att mäta axeln vid den del som går in i bussningen, och då fick jag måttet 10.8mm, kanske ett toleransmått för lagret. Över gängan är det 11.1mm

Men den inre bussningen måste ju vara tillräckligt stor för att gängan ska kunna passera genom den. Låter konstigt med ett glapp på 0,3 mm i inre bussningen. Blir ju ingen stadga då
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

chriz

#24 » 13:29:35, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med ritningen!

har en BS-600 med en tvärslidsmutter som ser mkt sliten ut inuti, gängstången ser relativt OK ut
har skala 0-50 på veven vilket motsvarar 0-2.5mm slidrörelse
med gängtolken så "passar" WW 10G 3/4 och M 2.5
så det är väl ACME 2.54 pitch/mm som sitter där

Återstår lokalisera en bit CuSn1x och en tapp

Borra mutter på plats, enkelt eller vad krävs där?
chriz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:52:19, 02-12-2016
Ort: Sthlm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BSG600 svarv

X-IL

#25 » 13:50:53, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skulle det vara ACME-gänga på en svensk metrisk svarv? Jag har väldigt svårt att tro att man skulle tolerera 1,6% stigningsfel på tvärsliden kontra vad som står på ratten. Då skulle det vara ”omöjligt” att träffa en diameter utan DRO, och så är det definitivt inte tänkt på en 30-talskonstruktion. Att de däremot har samma diameter på skruven oavsett stigning går jag med på, för att det då blir modulärt och fint.
Jag TROR(med 99,9% säkerhet) att det är 2,5mm stigning och att skruven och muttern inte är standard. Om man nu idag utan tillgång på reservdelar skall byta så får man nog helt enkelt svarva sin mutter, alternativt byta mutter OCH skruv till nåt annat med 2,5mm stigning som får plats.

EDIT: Fixade felaktig radbrytning pga fummelfingrar på telefonen.

3 personer gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

chriz

#26 » 17:39:46, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just börjat rota i i frågeställningen, på mitt exemplar så:
-2.5mm gängtolken passar perfekt i tvärslidens skruv
-mikrometern konfirmerar 2.50mm slidrörelse per varv (0-50 på skalan)
-på t.ex 80mm längd på skruven finns 32.0 pitchar mätt med stålskala

Om det hade varit ACME 10TPI så:
- mikrometern visat 2.54mm slidrörelse per varv
- på 80mm längd på skruven borde det vara mindre än 32 pitch, typ 31.49
- graderade skalan borde ha varit för tum (den fanns som tillval precis som tvärslidskruv/mutter i tum)

Såg att det fanns gängdelar för 7/16 x 2.5metric - så nånstans i tiden har det används såna, förklarar lite varför diametern på skruven är lite stor?
chriz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:52:19, 02-12-2016
Ort: Sthlm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BSG600 svarv

X-IL

#27 » 17:53:29, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Timpa (trådstartaren)

#28 » 21:43:57, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att tr11x2,5 skulle vara en bättre lösning än den jag gjorde med tanke på skalan. Får göra en ny när jag slitit ut denna, tur att jag har dro.
Dock är jag säker på att min hade 2,54mm stigning och är 11,1mm i diameter. Kan vara så att det en gång har bytts ut till en reservskruv som de fick tag på då den gamla muttern ser lite hemmabyggd ut.
Användes 7/16x2,5mm förr? Något sådant hittade jag inte i mina sökningar jag gjorde när jag gjorde skruven.
Timpa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:14:54, 05-08-2019
Ort: Hallstahammar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TX2160 F

X-IL

#29 » 21:56:51, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användes och användes, det har ju aldrig varit en standard men nog verkar det finnas flera metriska South Bend-kloner som använt det när jag letade runt. Ganska naturligt att bara byta stigning och skalrattar mellan tum och metriskt.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#30 » 22:59:15, 01-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta inte detta som besserwisserinlägg, det är det inte menat som . Nåt som är lätt att missa vad gäller mätning av gängstigning är att man kan mäta över många varv,
anta att jag kan mäta stigningen på 30 varv, då kan jag dela det uppmätta måttet med 30 och få stigningen och mera tydligt se varthän det barkar.
Poängen med metoden är att mätfelet beroende på skruvens slitage och tillverknings toleranser omvänt blir en trettiondel på 30 varv.
-det blir enklare att gissa den verkliga stigningen.

30 varv x 2,5 = 75
30 varv x 2,54 = 76,2

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gabbe_96, Google Adsense [Bot], robson och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se