Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Vindsnurra/vindkraftverk litet

216 inlägg • Sida 1 av 15
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 22:16:29, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

började idag med en vindsnura har länge fashinerats av ukrainanas snurra på 1.5 kw där snurran försörjer hela huset :P tv, data, lampor mm.

filmen kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=86c85ijvkpQ mycket humor i klippet :) med en converter kopplar de in 220 sladden från convertern direkt i elnätet alltså hane med hane, samtidigt som de slår ifrån huvudströmbrytarn. :grin: "now lets the dream of sourcing the entire house with green wind energy come true",

helt otroligt de startar vinkelslipar , borrar tv allting, hela huset, dock kopplar de sen in batteriet för att få jämn ström. men med 3-4 batteri banker så har man tillräckligt för att driva frys/kyl osv hela tiden, tvätt maskinen kanske blir svårt dock. har byggt själva ramen med alla lager. lagret för själva brädan så den kan snurra följt av vindens riktning och lagret som håller snurran, ett kraftigt hjullager från en bil som snurrar väldigt lätt. allt är kraftigt och solit :) imon är de dags inhandla pvc rör och bygga vingarna antingen blir de pvc eller struprännor.

imon ska maströrbit fästet som ni ser under brädan svetsas på lagret utsidan. sen är de bara o passa in rör stumpen i en mast.
jag letar även efter en motor nu utan för stora kostnader, en cykel motor är de bästa vad jag läste, mycket energi på låga varv så den börjar ladda direkt, har ni mer tips? vet att permanent magnet motorer är bra med ex motor från en kylar fläkt på en bil de snurar 600 rpm bara och laddar vid låga varv, sen ska en voltregulator användas (14.4 volt konstant) på och av.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



Alexn72

#2 » 22:42:11, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill inte vara tråkig men ha inte för höga förhoppningar

1 person gillar det här inlägget.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

wille_89_ (trådstartaren)

#3 » 22:46:56, 18-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

de har jag inte räknar med få ut några hundra watt iaf när de blåser hyffsat. men vet inte vart ja ska få tag på en bra motor nu :( har inget hemma. vill ha en kylarfläkt motor från en bil
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#4 » 07:57:20, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema säljer universal elfläktar, den största drar strax under 100 Watt och snurrar med 1800 RPM. Med detta val så blir det nog ingen effekt alls att tala om... Varför inte en vanlig bilgenerator? Det går ju 13 per dussin på dom. Den är ju dessutom så bra upplagrad att du kan sätta fast vindturbinen direkt på den om du vill. Det finns ganska många trådar om just vindkraft här på forumet, jag har själv försökt men det gav noll. Litet Vindkraftverk.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#5 » 09:59:47, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer i att en vanlig bilgenerator blir lämplig. Men ta en med yttre laddningsregulator, så har du bättre möjligheter att kontrollera magnetiseringen manuellt och t ex begränsa magnetiseringsströmmen för att hålla ner järnförlusterna och för att inte lasta ner vindsnurran för mycket vid stora strömuttag.

Om du trots allt ska använda en elkylfläktmotor från bil, så välj en som har kullagrad axel. De är sällsynta men förekommer på en del franska bilar (t ex Simca 1508).

Vill du kunna få ut en högre likspänning direkt, så ta en permanentmagnetmotor från någon Philips/Whirlpool tvättmaskin från sent 80- eller tidigt 90-tal.

I praktiken har dock små vindkraftverk helt och hållet konkurrerats ut av solceller idag, i och med att solcellerna har blivit bättre och billigare och reglertekniken har förbättrats.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#6 » 13:28:36, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill ha laddning på låga varv så borde väl en bilgenerator med remskiva och utväxling kunna vara nåt? Vad kan turbinen snurra? men om den snurrar 250Rpm och du växlar ut det x4 så at generatorn snurrar 1000rpm så laddar den väl en del. varför skulle en 100W fläktmotor ladda mer än en 800W generator?

Fördelen med små vindkraftverk är väl att man kan labba och bygga dem själv. Men om jag skulle göra det skulle jag nog satsa på ett till en stuga med ett 12V elsystem för belysning. Koppla in på huset som i filmen... Big no no. Inte ens tejp på kablarna. Ska det vara 1,5kW á230V i den där så lär man få en rejäl kyss..

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#7 » 13:43:38, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Instämmer i att en vanlig bilgenerator blir lämplig. Men ta en med yttre laddningsregulator, så har du bättre möjligheter att kontrollera magnetiseringen manuellt och t ex begränsa magnetiseringsströmmen för att hålla ner järnförlusterna och för att inte lasta ner vindsnurran för mycket vid stora strömuttag.

Om du trots allt ska använda en elkylfläktmotor från bil, så välj en som har kullagrad axel. De är sällsynta men förekommer på en del franska bilar (t ex Simca 1508).

Vill du kunna få ut en högre likspänning direkt, så ta en permanentmagnetmotor från någon Philips/Whirlpool tvättmaskin från sent 80- eller tidigt 90-tal.

I praktiken har dock små vindkraftverk helt och hållet konkurrerats ut av solceller idag, i och med att solcellerna har blivit bättre och billigare och reglertekniken har förbättrats.


men ger skitdåligt med ström på vintern o när de är mörkt, medans snurrorna snurrar i princip dygnet runt.
alal kylfläktmotorer är väl kullagrade vad skulle de annars vara? blir nog svårt o hitta någon tvättmaskin från 80 talet. men visst om någon vill skicka mig en så betalar jag frakten,
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#8 » 13:45:18, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Instämmer i att en vanlig bilgenerator blir lämplig. Men ta en med yttre laddningsregulator, så har du bättre möjligheter att kontrollera magnetiseringen manuellt och t ex begränsa magnetiseringsströmmen för att hålla ner järnförlusterna och för att inte lasta ner vindsnurran för mycket vid stora strömuttag.

Om du trots allt ska använda en elkylfläktmotor från bil, så välj en som har kullagrad axel. De är sällsynta men förekommer på en del franska bilar (t ex Simca 1508).

Vill du kunna få ut en högre likspänning direkt, så ta en permanentmagnetmotor från någon Philips/Whirlpool tvättmaskin från sent 80- eller tidigt 90-tal.

I praktiken har dock små vindkraftverk helt och hållet konkurrerats ut av solceller idag, i och med att solcellerna har blivit bättre och billigare och reglertekniken har förbättrats.


har för mig jag diskutera de här på forumet och att de kom fram att förlusterna är jättestora runt 50% i en bilgenerator , är de sant :/ men den laddar ju riktigt bra redan från bara några rpm, men då ger generatorn ström till spolarna då från sig sj när snurran börja spinna`? en generator tror jag att jag har :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#9 » 13:46:59, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Om man vill ha laddning på låga varv så borde väl en bilgenerator med remskiva och utväxling kunna vara nåt? Vad kan turbinen snurra? men om den snurrar 250Rpm och du växlar ut det x4 så at generatorn snurrar 1000rpm så laddar den väl en del. varför skulle en 100W fläktmotor ladda mer än en 800W generator?

Fördelen med små vindkraftverk är väl att man kan labba och bygga dem själv. Men om jag skulle göra det skulle jag nog satsa på ett till en stuga med ett 12V elsystem för belysning. Koppla in på huset som i filmen... Big no no. Inte ens tejp på kablarna. Ska det vara 1,5kW á230V i den där så lär man få en rejäl kyss..


som ja läst så har en fläktmotor runt 600 watt alltså kan lada 600 watt på max varv? och går på relativt låga varv`? aja så ja måste upp i 100 rpm med generatorn :( får lösa med utväxling då
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#10 » 13:49:11, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Om man vill ha laddning på låga varv så borde väl en bilgenerator med remskiva och utväxling kunna vara nåt? Vad kan turbinen snurra? men om den snurrar 250Rpm och du växlar ut det x4 så at generatorn snurrar 1000rpm så laddar den väl en del. varför skulle en 100W fläktmotor ladda mer än en 800W generator?

Fördelen med små vindkraftverk är väl att man kan labba och bygga dem själv. Men om jag skulle göra det skulle jag nog satsa på ett till en stuga med ett 12V elsystem för belysning. Koppla in på huset som i filmen... Big no no. Inte ens tejp på kablarna. Ska det vara 1,5kW á230V i den där så lär man få en rejäl kyss..


inget att underskatta i klippet de försörjer mer eller mindre hela huse med den snurran, den har riktigt kraftiga vingar och laddar hundratals watt som ni kan se o driver tv, lampor , datorer o allt. ja de är lite slarviga men de är väl klart att det isolerat kablarna nu.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel

#11 » 14:10:38, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ordnar man bästa transmissionen mellan generator och propeller?
Spontant känns det enklast att använda en kuggrem (typ kamrem) eller är stort kugghjul-litet kugghjul ett alternativ?
Vilken konstruktion ger minst transmissionsförluster? Kuggrem är väl ganska effektiv och enkel att montera.

Om man vill ha ut vindenergi ur svaga vindar så borde väl en liten direktdriven (låg effekt) generator med stor propellerarea vara lösningen? eller är jag helt bortblåst :vissla:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

wille_89_ (trådstartaren)

#12 » 14:15:37, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad tror ni om denna :) 200kr 60 amp, då beh ja lösa en upp växling med 3-4 grr
Bild

blir ett rätt stort remhjul :( vart ska jag få tag på detta? remhjul t bil? funderar på att bygga ett eget remhjul av en runt trä skiva som jag fräser ur :) inget svårt, bonden har sliprondell maskin o grejer, jag har stick såg o allt som behövs

nåt sånt här?
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#13 » 14:31:17, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns mycket skrivet i tidigare trådar om bilgeneratorers verkningsgrad. Den blir som bäst vid medelhögt varvtal - inte så lågt varvtal att den måste gå hårt magnetiserad med stora järnförluster för att hålla spänningen uppe, och inte heller så högt varvtal att friktions- , hysteres- och virvelströmsförluster blir för stora. Och den bör inte belastas till mer än 1/3 av märkströmmen för att inte kopparförlusterna i statorn ska bli för stora. Verkningsgraden blir bättre i generatorer för högre spänning (t ex 24 eller 48 V) än vid 12 V, eftersom spänningsfallet i likriktarbryggan då har mindre betydelse.

Ett intressant prov du kan göra: Mata fältlindningen från ett labbnätaggregat och ha i övrigt generatorn oansluten. Vrid runt generatorn för hand medan du sakta ökar fältströmmen och kolla vid vilken ström den börjar gå märkbart tyngre. Denna fältström bör inte överskridas under drift, om verkningsgraden ska bli bra.

Det är bättre med en begagnad märkesgenerator från någon 30-40 år gammal skrotbil än med någon nytillverkad av skumt piratmärke. I all synnerhet om du ska ha en med separat laddningsregulator så du får möjlighet att begränsa magnetiseringsströmmen med ett seriemotstånd vid behov.

De flesta kylfläktmotorer till bilar (utom som sagt en del franska sådana) har glidlager. Effekten är sällan mer än 100-200 W, de brukar klara sig med omkring 20 A säkring som då även ska hålla för startströmmen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#14 » 14:43:49, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det finns mycket skrivet i tidigare trådar om bilgeneratorers verkningsgrad. Den blir som bäst vid medelhögt varvtal - inte så lågt varvtal att den måste gå hårt magnetiserad med stora järnförluster för att hålla spänningen uppe, och inte heller så högt varvtal att friktions- , hysteres- och virvelströmsförluster blir för stora. Och den bör inte belastas till mer än 1/3 av märkströmmen för att inte kopparförlusterna i statorn ska bli för stora. Verkningsgraden blir bättre i generatorer för högre spänning (t ex 24 eller 48 V) än vid 12 V, eftersom spänningsfallet i likriktarbryggan då har mindre betydelse.

Ett intressant prov du kan göra: Mata fältlindningen från ett labbnätaggregat och ha i övrigt generatorn oansluten. Vrid runt generatorn för hand medan du sakta ökar fältströmmen och kolla vid vilken ström den börjar gå märkbart tyngre. Denna fältström bör inte överskridas under drift, om verkningsgraden ska bli bra.

Det är bättre med en begagnad märkesgenerator från någon 30-40 år gammal skrotbil än med någon nytillverkad av skumt piratmärke. I all synnerhet om du ska ha en med separat laddningsregulator så du får möjlighet att begränsa magnetiseringsströmmen med ett seriemotstånd vid behov.

De flesta kylfläktmotorer till bilar (utom som sagt en del franska sådana) har glidlager. Effekten är sällan mer än 100-200 W, de brukar klara sig med omkring 20 A säkring som då även ska hålla för startströmmen.


ok det ska ajg prova :) har dock inget labb agg men får ta nån annan källa med fast amp och 12 volt.

men jag beh utväxlign även till en kylfläktmotor? men de varvar väl runt 600 rpm som max? alltså rätt varv för vindsnurran? 200 watt räcker ju långt. ja men vad ligger verkningsgraden då vid optimalt varv? och vad ligger den på om den snurrar säg 500 rpm? 500 rpm räcker ju för att komma över 14 volt? en bil laddar ju helt ok på 750 rpm på tomgång ju

men en fråga är inte en bilgenerator på 60 amp extremt overkill? går inte de tungt? när de snurrar sakta? fältlindningarna gör väl att generatorn går rätt tungt.
vad med en skruvdragar motor eller nåt med kraftig utväxling de lämnar väl 200 watt iaf.
-finns de någon annan motor ja kan börja lite lätt med som generator? de ju lättare att börja med nån mindre motor så blir de 'även lättare med utväxlingen

jag har en permanentmagnet startmotor till en baotian, va me den`? den kanske har dåliga lager o allt efters att den ba ska gå några sec?
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#15 » 14:57:55, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet




3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fretchi och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se