valberga skrev:Jag kan inte förstå varför du experimenterar med dom provisoriska släpringarna
Kan du inte få tag på en skrotad elmotor eller en borrmaskin som är skrotad och använda dom kål och kulhållaren som sitter i elmotorn.
Dom har utmärkta hållare med klämfjädrar som ger ett bra tryck mot släpringarna. Även släpringar från en skrotad elmotor skulle ju vara perfekt att använda.
kimmen skrev:Har du ordentlig jord, mät direkt på generatorn..
wille_89_ skrev:i början när ja snurrade räckte med runt 200 rpm med bara händerna o snurra då fick ja 15 volt, men sen dog allt, har provat med 1 ttan på fullt ös på skruvdragarn, alltså 500 rpm, ingeting, hlr på ta loss volt regulatorn nu för att mäta hur mäter man den?
torbjorn_forsman skrev:wille_89_ skrev:i början när ja snurrade räckte med runt 200 rpm med bara händerna o snurra då fick ja 15 volt, men sen dog allt, har provat med 1 ttan på fullt ös på skruvdragarn, alltså 500 rpm, ingeting, hlr på ta loss volt regulatorn nu för att mäta hur mäter man den?
Koppla in en reglerbar likspänning omkring 12 V mellan spänningsregulatorns jord och den ledning som ska ha + från tändningslåset. Om regulatorn har en intern förbindelse till generatorns B+, så koppla samma spänning dit också. Anslut en lampa (t ex 12 V 5 W glödlampa) mellan kolen. Öka spänningen sakta från 0, lampan ska börja lysa och sedan slockna tvärt när du kommer över den spänning regulatorn ska reglera på (förmodligen omkring 14 V).
Om regulatorn också har någon förbindning t ex till likriktarbryggans växelströmssida så kanske man inte kan prova den på detta sätt. I så fall får du läsa på i VHB för den bil generatorn kommer ifrån, och se om det står något om provning av regulatorn där.
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster