Mja ett litet inlägg får jag väll göra här nu, det händer som sagt inte så mycket spännande i mitt liv just nu, men för ett litet tag sen började vi dela på Allis Chalmers traktorn för att reda ut vad som gör att den inte vill
rulla...
Jag var väll för en gångs skull lite väl optimistisk, för hade de bara tagit och designat traktorn lite annorlunda hade den kunna vara världens enklaste att dela på, men vissa dumma påhitt gör att man måste kladda isär varenda pinal i bakänden för att kunna dela diffhuset där jag tror felet borde sitta...
Att plocka av bakändan borde med vara ganska lätt, men även här satt diverse dumma
stag och grejjer svetsade fast så det tvunget skulle behövas riva ur utgående ur växellådan istället för att dela vid den bakre kopplingen... Ja, lite svårt att förklara, men kort och gott så fick vi till sist isär bakändan och framändan av traktorn från varandra. Bultarna satt rätt hårt men de kom loss till sist. flera satt fruktansvärt illa till... Lite oroväckande är att fast oljan i bakändan såg ut som den tjockaste kolasås så ser än så länge alla lager jag kunnat se bra ut... Hade trott det var pinjonglagerna som krånglar, men det främre lagret kunde jag ta ur, och det ser fint ut
Här är lite bilder som Kotten tog medans vi grejjade, ingen speciell ordning på dem.
Nu i helgen var jag med Kotten som skulle shoppa lite delar till en viss lång väghyvel
Och då råkade det helt plötsligt bli ett oväntat spontanköp
Jag som inte behöver mer grejjer...
Den är inte hämtad än, så inget mer skrivande tills dess, men ni får gärna gissa vad det är!
Ledtrådar är Svensktillverkad, byggd i mellansverige, ganska liten, 4
hjul, serietillverkad i kanske ca 200 ex eller så troligtvis på sent 30-tal? Ska finnas 8 st kvar
Lycka till!