Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

HVA59:s diverse små projekt

348 inlägg • Sida 22 av 24
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

HVA59 (trådstartaren)

#316 » 19:46:34, 26-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tanken slog mig med att planslipa dem, men de är så tunna redan ursprunligen så jag var lite feg där... De fick sig lite fin smärgelduk på en planskiva för att rugga upp ytan och jämna till lite, blev bättre, men inte "bra". Får se om det funkar, annars är kopplingen ju rätt lätt att plocka bort och planslipa skivorna i efterhand om det skulle vara så, eller får man försöka hitta andra bättre begagnade...

Bild
Bild
igår kväll kom motorn ihop igen i alla fall, glömde ta bilder, men det är ju inte så intressant, bara en gammal mopedmotor. Dock har det varit en kul grej att pilla med på lediga stunder :smile: Idag fick jag tag på en annan kopplingskåpa med, så det är i princip redo för provstart nu :smile: Ska bara i mopeden igen och bli lite mer lockande väder...

Två grejjer är jag lite tveksam över, först kopplingen, för den verkar röra sig som den ska och så, men den verkar inte koppla ur? Dock tänker jag att det kan vara att de nya lamellerna vill klibba lite, så det vara behövs lite mer motstånd... Hoppas. Det får ge sig vid start.

Sen är det muttern till utgående remskiva, det är en M15x0.75 vänstergänga... Så extremt fingängad. Tycker jag spänner den allt jag vågar men varje gång jag känner på den igen så känns den lös... Tycker remskivan går att vicka på lite med. Men som sagt, får väll se även där vid provkörning. Är ju väldigt klen gänga och splines så vill inte förstöra dem :svettas:

Bild
Bild
Tog nån bild igår kväll med när jag svarvade vevaxellagret i vevhus gaveln på den mycket dåliga Avance 10hk tändkulemotorn från 1908 som vi renoverar på hembyggdsmuseet. bussningarna var gjorda sen tidigare men behövde tas till rätt mått. Gjorde vid den på vevhus sidan föra torsdagen i fräsen. Kul då det inte är ofta jag får chansen att bearbeta större grejjer. Tror gaveln väger en sådär 35-40 kilo och är precis liten nog att svarven klarade att svinga den över bädden med utvändiga backarna :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...



JPEG

#317 » 20:07:46, 26-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för spel på koppllingsarmen innan kopplingen påverkas. Du kanske behöver sklmsa niten på kopplingen för att minska spelet.
Muttern på utgående axeln bör ju täta någorlunda men låsningen är viktigast. Kan ju läcka ut olja från växellådan och då du har remdrift, så kanske inte så lyckat. Vid kedjedrift, så blir det bara lite extra smörjning av kedjan.

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

HVA59 (trådstartaren)

#318 » 22:47:36, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrev inte det men utöver befintlig shims lade jag till en dubbelt så tjock bricka med, då blev det nånstans runt 6mm rörelse längst ut på kopplingsarmen innan den rör kopplingen. Tänker att det kan vara lite lagom :klia:

Tänker du att det kan komma ut olja genom axeln som tränger ut runt muttern? Tänkte inte ens på det själv, där är ju ingen fiberbricka... Men ska väll inte vara det original heller... Jag är mer orolig för att remskivan inte verkar sitta fast riktigt som den borde, då den verkar kunna röra sig lite på splinesen trots att jag dragit åt muttern vad jag vågar
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

torbjorn_forsman

#319 » 23:10:32, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Splines och gängor kanske skulle behöva hjälp av en droppe Loctite?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JPEG

#320 » 23:41:53, 27-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej ingen Loctite... Kanske distans hylsan 7s bakom remhjulsnavet är för kort så att muttern bottnar. En extra bricka bakom remhjulet kanske behövs. Muttern skall låsas med brickan 7t genom inslagning i hål på remskiva och vikas upp mot muttern.
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

igelkottar

#321 » 16:01:35, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis JPEG :bira:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

HVA59 (trådstartaren)

#322 » 21:45:43, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan hända man får göra en lite tjockare låsbricka... Den befintliga är ganska mosad ändå. Kan ju alltid prova i alla fall!

Och som igelkottar skrev, grattis på tårtdagen :bira:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

JPEG

#323 » 22:28:42, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.. Men det är väl enklare att lägga en bricka på andra sidan.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

HVA59 (trådstartaren)

#324 » 00:44:15, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade nog varit, men den gamla är rätt misshandlad så skulle nog inte skada med en ny :thumme:

Tog faktiskt med motorn ut och monterade i ramen i helgen, kom inte hela vägen till provstart då det saknas lite övriga grejjer, men är på g i alla fall. Blev genast påmind om allt annat som är totalt förstört på mopeden med när jag kom dit, så där är en hel del till att fixa även om motorn kommer igång...
Verkade hålla tätt på olja de timmarna jag var där i alla fall, så det är ju alltid något!
Bild
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#325 » 23:18:38, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojojoj, det är då inte bra att skaffa sig telefon med kamera helt plötsligt när man levt utan det hela sitt liv, man tar massa onödiga bilder hela tiden! Säkert flera i veckan :myzsko: :mrgreen: Så ni får hålla till godo med det då inget annat spännande händer just nu direkt...

Tycker det är kul med lite uddajobb, jag har turen att få en hel del sånna att göra för jämnan på jobbet, stora som små. Idag var det en ringvält modell dyr där ena sidans bussningshållare hade brutits loss i svetsen och sedan legat och slitit upp hålet större...
Bild
Då ena sidan var värre än den andra fick den bättre sidan borras ur lite, innan hela djupet borrades med det långa utsvarvningsdornet som syns i kanten.

Bild
Bild
Bild
Bild
Hålet fick fas svarvad för svets, sen bara att svarva en ny axel modell grövre än den gamla, svetsa dit, och pressa i nya bussningar. Job done efter lite färg med.

Inte så spännande jag vet, är ju en jobb-grej bara, men som sagt, händer inte så mycket annat intressant tyvärr...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

23 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Sparrow

#326 » 19:44:41, 16-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt snyggt arbete. :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

jampo

#327 » 01:35:16, 23-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbeten för Proffs.. :buga:

1 person gillar det här inlägget.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

HVA59 (trådstartaren)

#328 » 00:50:14, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja tillbaka till hobbyvärlden... :smile:

Efter att ha varit lite småsjuk så tog jag och Kotten ett litet ryck med ATO traktorn. Skulle ju va skoj om det gick att köra med den till sommaren, men inget krav såklart, finns mycket andra objekt som kan komma emellan :mrgreen:

Jag tog och började plocka med de viktigaste el komponenterna, startmotorn som inte orkade dra runt motorn, och generatorn som gnisslar och går trögt, medans kotten satte ihop kylarens underdel med cellpaketet för att kunna få ett hum om tätheten.

Bild
Vad det verkar så är cellpaketet "helt och fint" :vissla: , förutom i toppen, där är ett antal hål allra högst upp där cellerna är ihoplödda, undrar om inte en del hål är komna av att någon försökt rensa ur kylaren för länge sen... tror där var 8-9 synliga hål. Jag vågar mig inte själv på att försöka löda den, även om hålen förvisso sitter skapligt lättåtkomligt till så känner jag mig inte kunnig nog att lyckas utan att smälta tennet på andra ställen.
Hoppet ligger till en släkting som är rätt vass på svets och löd, vi får se vad han tror...
På bilden ovan gömmer sig åtminstone 3-4 hål :???:

Generatorn var inte så illa invändigt faktiskt, ett dåligt lager och en torr bussning bara. Kollektorn fick lite puts och rengöring av spåren, sen var den nog rätt bra i övrigt.
Bild
Bild
Bild
Bild

Startmotorn genomgick samma process. Den var dock lite slitnare, skulle säkert behöva nya "kol" (som visst inte var kol utan koppar), och säkert skulle kollektorn svarvas egentligen, men det fick bli lite puts och rensning där med, så får vi hoppas det hjälper. En rengörning behövdes i alla fall...
Bild
Bild
Bild

En sista grej för dagen blev att försöka få av sitsen, då den behöver göras om. Tyvärr är bottnen av trä väldigt dålig, och även ryggstödet är ganska illa där ann... Hur man nu ska göra nytt där :klia:

Den satt hårt med konstiga fästen, tyckte det såg allmänt lustigt ut, men visade sig vara 4 fingängade bultar per ben till stolen, och den konstiga klämman som satt där verkar ha varit en damaskhållare, för skyddsdamaskerna till de teleskopfjärdade stolsbenen :uupps: :huh: Mycket ska man då se! Som sagt, det såg lustigt ut, och det ena benet delade sig och ut kom 4 fjädrar och två distanser :mrgreen: Kollade man riktigt nära så fanns det till och med fettnipplar till fjädringen, riktigt seriöst :cool:
Det andra benet sitter som berget dock, så där får till mer än bara gasbrännare och slägga till det...
Bild
Bild
Bild
Bild

Har förresten svarvat på nån liten mojäng till ett annat projekt när jag fick lite tid över en kväll
Bild
Bild
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten

#329 » 12:51:15, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo kommer bara kylaren ihop ska nog ATO ut och luftas i sommar, sen kan vi se om det går att lägga i en annan växel på den främre växellådan och få upp hastigheten lite :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

HVA59 (trådstartaren)

#330 » 19:08:16, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker p-ändar till min Zetor 25, men kan inte hitta bland alla konstiga beteckningar.
Original p-ändarna är en del av styrstaget, så jag måste ändå kapa av och svetsa fast de nya. Därför kvittar ju utseendet på de nya helt, förutom att jag måste ha rätt kona på dem!
Tyvärr verkar inga försäljare mäta konan på p-ändar, utan skriver i bästa fall ut vilken gänga de har.

Konan på de gamla är ca 20mm lång, ca 12.5mm i toppen, och ca 14mm i botten, samt har M12 gänga. Någon som rent spontant vet något annat fordon som kan ha samma gänga?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se