Ja tanken slog mig med att planslipa dem, men de är så tunna redan ursprunligen så jag var lite feg där... De fick sig lite fin smärgelduk på en planskiva för att rugga upp ytan och jämna till lite, blev bättre, men inte "bra". Får se om det funkar, annars är kopplingen ju rätt lätt att plocka bort och planslipa skivorna i efterhand om det skulle vara så, eller får man försöka hitta andra bättre begagnade...
igår kväll kom motorn ihop igen i alla fall, glömde ta bilder, men det är ju inte så intressant, bara en gammal mopedmotor. Dock har det varit en kul grej att pilla med på lediga stunder Idag fick jag tag på en annan kopplingskåpa med, så det är i princip redo för provstart nu Ska bara i mopeden igen och bli lite mer lockande väder...
Två grejjer är jag lite tveksam över, först kopplingen, för den verkar röra sig som den ska och så, men den verkar inte koppla ur? Dock tänker jag att det kan vara att de nya lamellerna vill klibba lite, så det vara behövs lite mer motstånd... Hoppas. Det får ge sig vid start.
Sen är det muttern till utgående remskiva, det är en M15x0.75 vänstergänga... Så extremt fingängad. Tycker jag spänner den allt jag vågar men varje gång jag känner på den igen så känns den lös... Tycker remskivan går att vicka på lite med. Men som sagt, får väll se även där vid provkörning. Är ju väldigt klen gänga och splines så vill inte förstöra dem
Tog nån bild igår kväll med när jag svarvade vevaxellagret i vevhus gaveln på den mycket dåliga Avance 10hk tändkulemotorn från 1908 som vi renoverar på hembyggdsmuseet. bussningarna var gjorda sen tidigare men behövde tas till rätt mått. Gjorde vid den på vevhus sidan föra torsdagen i fräsen. Kul då det inte är ofta jag får chansen att bearbeta större grejjer. Tror gaveln väger en sådär 35-40 kilo och är precis liten nog att svarven klarade att svinga den över bädden med utvändiga backarna