Och till Klippan bar det av!
Kotten tog museets lilla OTA Monarch traktor på släpet, och en musee kamrat tog med våra små motorer på sitt släp. Så vi fick med en del grejjer
Men jag då, vad hade jag med? Jo jag hade med BM-10:an med kottens Midwest Utilitor bakpå
Vi försökte först lasta Midwesten på lastbryggan bak traktorn, och hydraulen orkade lyfta, men den lilla traktorn stegrade och blev helt okörbar Så vi hittade en liten vagn som blev mycket bättre
Klockan 8 på morgonen var det att börja elda på med blåslampan för att hinna till Klippan innan 11.
Lite motvilligt kom traktorn igång, och så bar det iväg. nästan lite kyligt i början då jag bara hade t-shirt på, men det var skönt för senare blev det över 30 grader och stekande sol
Kom förbi förra ägarens hus, han stod på sitt trädeck med kamera och filmade
Äg ju egentligen rent av genomkorkat och dumt på alla sätt att ens försöka sig på en sån resa med en så opålitlig traktor som en BM-10, men den pinnade på bra Faktiskt så var det enda problemet jag hade att det började koka i kylaren efter en riktigt lång uppförsbacke efter ett tag, men det var ju bara att vika bort kartongbiten som täckte kylaren så blev den glad igen
Måste säga att motorn var mycket gladare med 500 kilo midwest och vagn efter än obelastad, knattrade på jämnt och fint utan att bli för kall!
Hade räknat att det skulle vara drygt 4 mil enkel resa, men visade sig väll vara närmare 5.5 mil på små grusvägar jag aldrig kommit på innan, mycket fint att köra, men var på håret att jag hann i tid.
Väl där hade vi en trevlig men varm och klibbig dag med trevligt folk och fina maskiner. Var lite förvånad att inte se Mattias där, men vi hittade i alla fall en maskinisten kompis i form av PO!
Hemresan gick också bra för min del. Traktorn startade väldigt lätt och gick fint hela vägen. Körde nästan slut på oljan dock, men det klarade sig, var en bit över botten på glaset som är gränsen för för lite olja. Märker att den är rätt törstig av sig, både i bränsle och olja. Dricker nog knappt 4 liter diesel och drygt 2dl olja i timmen!
Efter att ha gått nån timme på vägen dit så började den ryka mindre med, och på hemvägen så rök den inte så mycket heller. Slutade dessutom att spotta olja nästan helt! På vägen hem fick jag bara några enstaka stänk. Undrar om det kan vara så att den äntligen bränt ut all överskottsolja som samlats i motorn över åren. Hade varit i så fall!
Så nästan 6 timmars traktoråkande, och ca 11 mil, ingen dålig bedrift för en traktor från ca 1950! men kanske inget jag gör om igen, kändes lite i kroppen efteråt
Nu blev det mycket text och inga bilder igen, jag är helt hopplös på det där med att ha med kameran när det behövs...