Var ett tag sen nu igen... Har inte hänt så mycket med mina egna projekt nu på ett tag, har varit lite annat... Men tänkte uppdatera lite i alla fall Har tatt lite bilder för en gångs skull!
Min bil har varit på verkstad ganska länge, men har nu fått tillbaka den igen. Under tiden den reparerades fick jag dock låna Kottens lilla Saab att köra med, lite roligt, om än lite opraktiskt ibland. En dag skulle jag ner och ha med Saaben till en filminspelning som jag och Kotten varit med lite i då och då, och åkte då tillsammans med en gammal kompis och hans flickvän med deras bilar. Blev ett fint litet ekipage ner, så fick ta nån bild
Jag har jobbat lite till och från med ATO traktorns kylare. Cellpaketet är väll tveksamt om det är räddningsbart, fick förvisso en del flöde igenom, men vet inte om det räcker, samt att där är hål på några ställen... Alternativet nytt cellpaket finns ju men är dyrt om man vill ha bikupemönster... Vi får väll se.
Toppdelen av kylaren, tanken ovanpå så att säga är gjord av vanlig tunnplåt, och är rejält rostad, med hål rakt igenom på flera ställen = ej räddningsbar. Men den har ATO loggan inpressad, så jag måste ju använda den Så det fick bli en annan lösning.
Gör en ny överdel av 3mm plåt, som är lite mindre än den gamla, sen kan man trä den gamla toppdelen över den nya är tanken, så syns det inte så mycket förhoppningsvis.
Sen var det bara att svetsa ihop, blev rätt bra tror jag, men gjorde några missar. Borde för det första gjort den aningen mindre, som det är nu är det lite på gränsen att den gamla delen går över hela vägen ner, och sen skulle jag svetsat den nedre flänsen på undersidan istället för in i hörnet på översidan. Som det är nu så rider den gamla delen på svetssömmen, och det är svårt att komma åt att slipa...
Gjorde vad jag kunde för att det inte skulle slå sig, gjorde det lite ändå, men det går nog att rikta. Vet inte varför men tog en massa bilder under svetsningen
Eftersom det var svårt att slipa mot hörnet sen så försökte jag spänna upp och fräsa bort svetsen, men det blev inget vidare, fick bort en del, men sen gick pinnfräsen, var inte stabilt nog...
Sen börjar det bli lite trångt hos Kotten, där jag ju har fått ställa upp några traktorer, så nu fick vi tyvärr säga hej då till Massey Harrisen och den gamle Zetorn, men de kom i alla fall till en bra ägare så det känns bra, de kom med stort ekipage och hämtade
Till sist så har jag fortsatt lite på den där mopedmotorn som någon kanske minns från tidigare i tråden, blev ju stopp på grund av en lagerbana som inte ville släppa från vevaxeln, sen tappade jag lite motivationen för den, men nu har jag tagit tag i det och fått av banan. Krävdes mycket våld i form av stora avdragare, vinkelslip, och gasverk, men den gav upp till sist...
Hoppas kunna få ihop motorn snart nu, är bara lite smågrejjer kvar, behöver göra en ny kolvbultsbussning, då någon monterat den gamla upp och ner nån gång, så att oljehålen inte matchade med de i vevstaken = ingen smörja = sliten bussning
Fick ta och försöka mäta så jag inte råkat kröka vevaxeln efter att ha våldat på den, fick försöka använda en gammal balanseringsapparat för slipskivor till planslipen, var väll inte optimalt, men gick hjälpligt... Fick ca 2 hundradelar i kast på veven, vilket jag anser är bra nog...