Nu har HVA59 som vanligt legat på latsidan ett bra tag, men idag blev det ett ryck med en liten motor!
Blev ju ett oväntat köp av bland annat en Albin och en Penta motor i sommras, och idag fick Albin lite omsorg.
Ett första problem var det att den saknade tändmagnet. Jag fick först en gammal Bosch magnet av en generös vän, men det var fel rotationsriktning på den, samt att den inte fungerade, men förra veckan lyckades jag buda hem två fungerande magneter på tradera för typ en fjärdedel av vad det kostar att få en renoverad, så jag var nöjd
En Wico som hade rätt rotationsriktning men blev lite bökig att montera, samt en riktigt gammal Noris magnet. Noris passade perfekt stilmässigt, och var inte så svår att modifiera dit. Det visade sig dessutom att den gick att använda på båda hållen! Något som är väldigt ovanligt på sånna här magneter. Men med en speciell bana för brytarnocken så kan man slå om spaken för hög och låg tändning och få den att fungera åt antingen mot eller medurs rotation! Har aldrig sett det på en sån magnet innan
Fick en specialplåt utskuren i lasern på jobbet för att shimsa upp magneten 4mm och för att få passande fästhål, samt svarvade en axel som skulle passa mellan klon på motorn och magnetens drivkona. Axeln fick en svår kona med konstig vinkel, men blev bra till slut, försökte göra den efter hur de sett ut på de få bilder som finns på denna motormodellen online
Nästa problem: Ingen kompression pga en ventil som satt fast i öppet läge...
Började fundera på att försöka dra lite i undersidan på den (sidventilare så ja det är undersidan man kommer åt ) Men efter att ha hittat massa gegga i insuget så var det lika bra att ta av toppen.
Under tiden jag grejjade med det fixade Kotten till en passande vev till motorn eftersom originalet saknades. Blev bra och funkade som den skulle
Och se av kom toppen! Där var en salig gegga av sot, rost och oljeklet överallt, så det fick rengöras rejält. Ventilen lossnade dock nästan av sig själv så det var ju bra, men lite slipning behövde båda ventilerna, så det fick dem ha med.
Sen var det bara att olja in och sätta ihop igen Gick bra! Topplockspackningen klarade sig med.
Väldigt långslagig motor det här, mätte borrningen till 86mm och slaget till 110!
Sen var det till att montera magneten och ställa tändningen, satsade på drygt 10 grader innan öd, men det blev kanske lite för tidigt känns det som, så får kanske ändra det igen. Sen på med förgasaren, i med bensin och veva!
Och jo visst startade den
https://www.youtube.com/shorts/jt-iGlJG_NM
Helt okej oljetryck med!
Gick hyffsat i början, om än lite ojämnt, men sen blev det lite sämre, krävde lite choke för att gå, så troligtvis har det kommit nåt smuts i förgasarens munstycke. Det får vi åtgärda en annan gång.
Vattenpumpen provades med på den, och den verkade fungera bra!
När vi var redo att packa ihop inför dagen så insåg plötsligt Kotten att en liten bensintank till en JAP stationärmotor vi aldrig fått igång pga avsaknad gnista passade perfekt på Albin motorn! Till och med rätt färg! Så med lite modifierade fäste kom den dit med, och det blev riktigt fint tycker jag