Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

HVA59:s diverse små projekt

348 inlägg • Sida 5 av 24
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

HVA59 (trådstartaren)

#61 » 20:36:24, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har HVA59 som vanligt legat på latsidan ett bra tag, men idag blev det ett ryck med en liten motor!
Blev ju ett oväntat köp av bland annat en Albin och en Penta motor i sommras, och idag fick Albin lite omsorg.
Ett första problem var det att den saknade tändmagnet. Jag fick först en gammal Bosch magnet av en generös vän, men det var fel rotationsriktning på den, samt att den inte fungerade, men förra veckan lyckades jag buda hem två fungerande magneter på tradera för typ en fjärdedel av vad det kostar att få en renoverad, så jag var nöjd :smile:
En Wico som hade rätt rotationsriktning men blev lite bökig att montera, samt en riktigt gammal Noris magnet. Noris passade perfekt stilmässigt, och var inte så svår att modifiera dit. Det visade sig dessutom att den gick att använda på båda hållen! Något som är väldigt ovanligt på sånna här magneter. Men med en speciell bana för brytarnocken så kan man slå om spaken för hög och låg tändning och få den att fungera åt antingen mot eller medurs rotation! Har aldrig sett det på en sån magnet innan :klia:

Fick en specialplåt utskuren i lasern på jobbet för att shimsa upp magneten 4mm och för att få passande fästhål, samt svarvade en axel som skulle passa mellan klon på motorn och magnetens drivkona. Axeln fick en svår kona med konstig vinkel, men blev bra till slut, försökte göra den efter hur de sett ut på de få bilder som finns på denna motormodellen online :smile:
Bild

Nästa problem: Ingen kompression pga en ventil som satt fast i öppet läge...
Började fundera på att försöka dra lite i undersidan på den (sidventilare så ja det är undersidan man kommer åt :mrgreen: ) Men efter att ha hittat massa gegga i insuget så var det lika bra att ta av toppen.
Under tiden jag grejjade med det fixade Kotten till en passande vev till motorn eftersom originalet saknades. Blev bra och funkade som den skulle :smile:
Bild
Och se av kom toppen! Där var en salig gegga av sot, rost och oljeklet överallt, så det fick rengöras rejält. Ventilen lossnade dock nästan av sig själv så det var ju bra, men lite slipning behövde båda ventilerna, så det fick dem ha med.
Sen var det bara att olja in och sätta ihop igen :smile: Gick bra! Topplockspackningen klarade sig med.
Bild
Bild
Väldigt långslagig motor det här, mätte borrningen till 86mm och slaget till 110!

Sen var det till att montera magneten och ställa tändningen, satsade på drygt 10 grader innan öd, men det blev kanske lite för tidigt känns det som, så får kanske ändra det igen. Sen på med förgasaren, i med bensin och veva!
Och jo visst startade den :grin:
https://www.youtube.com/shorts/jt-iGlJG_NM
Helt okej oljetryck med!

Gick hyffsat i början, om än lite ojämnt, men sen blev det lite sämre, krävde lite choke för att gå, så troligtvis har det kommit nåt smuts i förgasarens munstycke. Det får vi åtgärda en annan gång.

Vattenpumpen provades med på den, och den verkade fungera bra!
När vi var redo att packa ihop inför dagen så insåg plötsligt Kotten att en liten bensintank till en JAP stationärmotor vi aldrig fått igång pga avsaknad gnista passade perfekt på Albin motorn! Till och med rätt färg! Så med lite modifierade fäste kom den dit med, och det blev riktigt fint tycker jag :smile:
Bild
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...



Hidsmekolek

#62 » 22:09:11, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig motor! :grin:

Har sett nån liknande reversibel magnet innan, satt på en svalan båtmotor, finessen är att man med tvåtaktsmotor och ett lagom avpassat "glapp"
i magnetkopplingen kan starta motorn baklänges och backa utan backslag.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

HVA59 (trådstartaren)

#63 » 22:46:42, 27-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissade med på att det kunde vara till en tvåtaktare :smile: små utombordare med svänghjulsmagnet har jag sett som man kan vrida om till att gå baklänges, men har faktiskt aldrig sett det på en sån här magnet innan!
Roligt i alla fall, och bra för det passar ju vilken motorn som helst egentligen då :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#64 » 22:09:28, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I går skruvade vi lite grann på BM10:an :smile:
Den har ju varit lite svårstartad, samt gått lite opålitligt, och dessutom spottat en hel del svart gegga ur avgasröret, så jag började misstänka att det kanske kunde vara något med spridarna som krånglade. Därför blev det demontering av dem. I instruktionsboken Står det att man kan dela dem och rengöra dem om de skulle vara igensatta, så ja varför inte plocka av och se om de funkar i alla fall? :klia:
Boken beskrev även hur man skulle göra för att testa spridarnas funktion, genom att hålla ett papper 100mm från spridare, och sen så till handpumpen, då ska det bli en cirkel med dieseldimma på pappret med 120mm i diameter. Enkelt och smidigt at testa :thumme:

Spridaren till bakre cylindern gav en stråle med flytande diesel och lite droppar :vissla: Inte riktigt godkänt :mrgreen: Främre spridaren gav en fin ring på 120mm däremot då den fick godkänt!
Bild

Som tur är var det en ganska enkel konstruktion på spridaren, bara en skruv, några brickor, två backventiler, och två munstycken. Ingen spridarspets heller :klia: Sprider bara genom ett litet munstycke på något sätt.
Bild
Bild
Lilla munstycket den ska sprida genom.

Tog isär och rengjorde, var en del smuts i den, kunde inte se genom munstycket t.ex... Satte sedan ihop och provade, men... Det blev ju om möjligt sämre... Så vi tog isär igen, la backventilerna att bada i lite sprit och plockade under tiden av tändkulorna.

Det var nog väl behövligt att plocka av dem, för speciellt den bakre där spridaren var dålig var ganska sotig inne i. Detta är inte bra i en tändkulemotor, då sotet hindrar dieseldimman från att komma i kontakt med tändkulans varma väggar, vilket gör att den har svårt att antända bränslet som den ska, troligtvis en anledning till att den varit svårstartad.
Tändkulorna blev rejält rengjorda, men vid återmonteringen insåg vi avsaknaden av packningar... Där verkar skulla vara någon sorts kopparpackning som ska täta mellan topplocket och tändkulorna, men den ena verkade inte ha nån tätning alls, och den andra hade någon skum hemmaklippt papperspackning... Vet inte hur det kunnat hålla tätt innan, men det såg ju inte så lovande ut nu :ohnej:

Om någon vet var man kan få tag i såna packningar eller rent av kanske har liggandes, så hör gärna av er, för jag kan inte hitta några.
Så länge gjorde vi egna av korkpackning, och monterade tillbaka tändkulorna.
Sedan kollade vi till backventilerna, och helt plötsligt kunde man inte blåsa med tryckluft igenom dem! Så återmontering, och nu jäklar blev där en fin 120mm cirkel på pappret :grin:
I med spridarna, och igång med blåslampan! Lika tjurig som vanligt, men efter en stund kom den igång. Sen värmde vi lite och provade att starta, och ja, den startade i alla fall! Och mycket snabbare än innan! Tror det tog längre tid att få igång blåslampan än traktorn denna gången :mrgreen:

Den gick lite ojämnt, men såhär i efterhand så var det nog ett spridarrör som vi inte spänt riktigt så det läckte lite, men den han inte gå länge nog för att åtgärda det förrän ena korkpackningen till tändkulorna tog farväl med dunder och brak, så sen fick det vara bra för dagen.

Idag har det varit fullt upp med att köra ut virke i skogen för min del, så inget skruvande, men det gick bra, pappa och jag hjälptes åt, så det blev 3 fulla lass, där är mycket att reda upp efter vinterns snöbrott och elände, samt allmän gallring, mm. Men vi har nästan 90% toppbrott i nån 30-års granplantering här, så det är tråkigt, och mycket att göra.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Stridis2

#65 » 23:29:36, 13-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:...men vid återmonteringen insåg vi avsaknaden av packningar... Där verkar skulla vara någon sorts kopparpackning som ska täta mellan topplocket och tändkulorna...

Är det inte möjligt att tillverka egna kopparbrickor? Du brukar ju vara flink gällande metallbearbetning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

HVA59 (trådstartaren)

#66 » 00:31:13, 14-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Är det inte möjligt att tillverka egna kopparbrickor? Du brukar ju vara flink gällande metallbearbetning.


Jo absolut! Det är nog tanken med eftersom risken att snubbla över ett par riktiga nog är ganska minimal :vissla:
En grej jag hade velat veta hade varit hur brickan ska se ut, där finns två möjliga ytor som den skulle kunna täta emot, men jag är osäker på vilken det är tänkt från början, blir ju olika diameter och även form beroende på vilken yta, den ena är rund och den andra lite äggformad... Har dock fått reda på att den ska vara mellan 1.5 och 2mm tjock så det är en start!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#67 » 22:57:45, 27-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny helg, nya (om än små) steg!

Fick gjort 2 par nya kopparpackningar till BM10:ans tändkulor, så jag kan misslyckas med gott mod :mrgreen:
Laserskurna i 2mm kopparplåt :smile:
Bild
Passade faktiskt förvånansvärt bra! Blev glödgade och testmonterade, och de verkar funka bra!

Sen var det teststart igen, rensade ur blåslampan en runda då den varit lite jobbig, men nu efter det verkade den funka bättre :smile:
Den startade förhållandevis lätt faktiskt, men vill bara gå riktigt på främre cylindern denna gången med... Verkar dock inte vara själva spridaren som spökar nu sen vi haft isär och rensat den.
Det blir inte tätt vid anslutningen in i spridaren från spridarröret... Droppar där hur hårt man än spänner, vilket det inte gjort innan :klia:
Tänkte först att vi fått konan snett, men se nej där är ju ingen kona, bara en plan ring... Hur vi än klurar så blir vi inte riktigt kloka på hur det ska hålla tätt det här.
Bild
Här är alltså röränden. Röret och likaså ringen är av nån sorts järn (magnetisk). Ringen går in och ligger ann mot en mässingsskruv, med spårskalle :klia: Hur ska det kunna bli tätt? Mässingsskruven i sig håller ihop själva spridaren, och är ihålig. Röret fortsätter in genom skruven, och går eventuellt(?) mot en plåtbricka som ligger innan första backventilen.

Fattar inte hur detta ska kunna bli tätt? Den främre är tät, och denna var tät innan med, så jag vet inte vad som hänt?

Sen har någon kommit på att jag ska ta motorcykelkörkort, vilket jag velat i många år :smile:
Kom på att här ju står en gammal motorcykel i ett hörn, en Suzuki från 1983! Den är min morfars brors, och har inte varit igång på ett antal år, så jag tänkte försöka starta upp den!

Första felet var att batteriet var dött, och efter att konstaterat att det helt klart var slut blev det köp av nytt, men se på fan om inte det gamla batteriet vaknade till liv efter att ha stått på laddning några dagar bara för att jävlas lite :myzsko:
Inget mig emot såklart, men lite irriterande ändå.
Oavsett, efter att ha lödat ihop nån dålig kabel mm så startade den nästan direkt, och så fick det bli lite provkörning :driver:
Kul motorcykel, låter fint, men ganska klumpig... Får se om det blir köp. Hade säkert varit en bra hoj att övningsköra med, men han verkar vilja ha lite mycket pengar för den så vi får väll se vad det lider

Bild
Bild
Bild
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#68 » 22:55:18, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Påskhelgen blev ganska händelselös för min del, ja, förutom att nästan bränna upp en BM10, jaga lingrävare mitt i natten, åka land och rike runt i jakt på nån som inte svarar i telefon, retat Kotten en del, kört traktor, mm såklart :mrgreen:

Men jag tog mig i kragen lite och tittade lite på PVn med nu när vädret faktiskt var lite fint, varmt och soligt lockar till utomhusarbete :grin:

Slipade in de sista ventilerna, blev ganska bra tror jag. Var nån avgasventil som hade lite nopprigt säte, men det blev nog "tillräckligt" bra ändå. Skrapade till topplocksytan och blockytan då det ju stått lite oskyddat hela vintern... Tror det blev efter omständigheterna ganska bra. Har använt ett stickstålsblad av snabbstål till en svarv för att rengöra sånna ytor innan med gott resultat, den perfekt raka, och även vassa ytan på stålet är bra till att ta bort eventuella avlagringar och rostupphöjningar på topp-ytorna utan att skada ytan, så hoppas det blev bra.

Nu är toppen återmonterad och dragen, och det verkar bra, dock fastnade jag lite nu då jag tycker att de extra reservstötstängerna jag har fått tag på är i lite för dåligt skick för att slänga i den. Lite mycket gravrost för att vara pålitligt :sad:
Har slängt ut lite förfrågande till några kontakter så får vi se om jag kan hitta några bättre. Finns tyvärr inte att köpa nya.

Får jag bara tag på ett par sånna så är det inte allt för långt till provstart sen, så det blir spännande!

Inga bilder på det hela tyvärr... :ohnej:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Stridis2

#69 » 22:18:38, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:...dock fastnade jag lite nu då jag tycker att de extra reservstötstängerna jag har fått tag på är i lite för dåligt skick för att slänga i den...

Jag har ett svagt minne av att du hade en B16, men om jag minns fel kan du kanske ha nytta av dessa:
QV_ skrev:[...Bild
B18 stötstänger, borde det vara. Troligen inte de kortare från B30...

Från: QV_ @ Behöver tömma hallen, fest på ingång
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

HVA59 (trådstartaren)

#70 » 22:23:23, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer att min har B16 motor :smile: Lite värre med delar till dem tyvärr.
Såg QVs inlägg med, men jag har fått för mig att B18 har grövre och kanske även längre stötstänger än B16?

Verkar dock som det kan bli att det flyger hit nån stötstång uppifrån Hid med lite tur :smile:
Har du fått mitt svarsmail förresten Hid? Vet inte om det gick iväg som det skulle...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Hidsmekolek

#71 » 09:03:46, 22-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, inte hunnit svara bara..
Tänkte rota lite ikväll.. :cool:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

HVA59 (trådstartaren)

#72 » 11:14:37, 22-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:

Blev nått kludd när jag skulle skicka så visste inte om det kom fram :ohnej:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Holger

#73 » 11:53:04, 22-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken tråd alltså! Sträckläst den nu!
Tack för att du delar med dig! :buga:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Hidsmekolek

#74 » 18:05:46, 22-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Fyndat en bunt stötstänger i naturen! :photograph:
Nu i ett litet paket på väg söderut. :driver:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

11 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

HVA59 (trådstartaren)

#75 » 21:47:59, 22-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket Holger! Inte för att jag tycker den har blivit så spännande än, men kanske i framtiden! Jag ser det än så länge som en billig budget rip-off av Hidsmekolek mfl:s fantastiskt spännande trådar, med mindre bilder :vissla:

På tal om Hidsmekolek, så tackar jag så ödmjukast förs stötstänger :grin: Tänka sig att det växer vilda B16 motorer redo att skörda uppe i dina trakter :mrgreen: Får se när de anländer, då blir kanske motorn ihopsatt helt :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se