Får väll uppdatera här lite från helgen... Ligger ändå hemma sjuk just nu och kan inte somna, så det är ju perfekt läge att skriva lite
Förutom att fixa med Kottens lingrävare så blev det lite grejjande med nya traktorn och motorn med.
Benzona motorn började rengöras lite och smörjas upp. Kotten insisterar på att den inte behöver tas isär för att rensa cylindern, men där kommer ut en massa brun-grått klegg hela tiden så jag tänker nog kanske göra det ändå
Tog i alla fall isär lite grejjer typ
vevstake kolvbult och lite annat, och jag måste säga att vevtapp och lager och sånt är förvånansvärt fina! Ingen rost eller repor
Kunde få ut kolven nästan helt, men måste ta av regulatorn för att få ut den helt, så det får bli framöver. Sålänge åkte den ihop igen.
Insugsventilen satt fast med, men med en
gummiklubba och lite
olja så lossnade den fint, och motorn har faktiskt rätt bra kompression med!
Tändmekanismen satt fast med, både i själva magneten och armen som ska dra i magneten. Men båda fick vi loss efter lite smörjande. Gnista blev där dock inte. Är ju en lite märklig magnet, men vi gjorde så gott vi kunde, putsade poler och brytare, ställde brytaravståndet, mm, och fick en liten liten tunn gnista, men inte bra nog
Var nere i Sösdala hos lokala Magnetexperten och fick den ommagnetiserad i alla fall då den hade väldigt dålig magnetism kvar. Men fick även konstaterat att det var avbrott i minst en av spolarna i magneten... Lyckades dock hitta en amerikansk hemsida som säljer reparationskit till denna sortens magnet, så jag har beställt ett sånt och så får jag hoppas jag fixar att bygga ihop det själv
Blir väll knappt halva priset mot om jag skulle lämnat in den för omlindning mm...
Har än så länge bildbevis på att det finns en till likadan Benzona motor med i alla fall! Vilket är lite kul
Allis Chalmers traktorn fick sig en dusch, vilket hjälpte en hel del. Blev av med 25 års damm och fågelskit.
Sen var det bara att börja kolla över den lite. Började med varför den inte vill
rulla... Framför pinjongen ser allt bra ut, ingen rost, lite lagom oljigt... Inne i differentialen/bakaxeln var där fullt med olja och inget vatten vad det verkade. Så vad som kan vara fel är än ett mysterium, men det måste vara nånting med pinjongen. Får ta och demontera den framöver...
Sen nästa grej, för att starta den är ju prio 1 gnista... Och eftersom även denna traktorn har rolig magnettändning så var där ju såklart ingen gnista. Bytte till nya tändkablar och stift, putsade brytare, poler, mm, men ingen gnista. Tyvärr visade sig även denna ha avbrott i tändspolen, så den fick åka in på
renovering... Blir nog inte billigt men det får kosta, kommer förhoppningsvis hålla 50 år till efter det i alla fall
Har varit lite svårt att tyda ramnummret på den, men kanske kan det vara en 38 års modell... Får försöka tyda det bättre, men tills dess kallar jag det en 38
I så fall var det första året som WC modellen var "stylad" med de rundare mer heltäckande plåtarna denna har. Innan dess var de mer kantiga.