Det närmaste Zetorns konor jag hittade var P-ände från Opel Ascona och Manta 1981-1986, så sånna har jag beställt nu, hoppas hoppas...
Dock upptäcktes under demonteringen av styrstaget att de befintliga p-ändarna är delbara, och att där ska vara lösa skålar i dem, vilka endast det fanns rester kvar av, Så man skulle nog kunna hyfsa till de befintliga och tillverka nya skålar och så sätt få hyfsade p-ändar... Får se hur jag gör.
Synes bild på resterna av de gamla "skålarna" om man nu ens kan kalla de det längre
Dessutom specielverktyg för att ta av muttern med underskålen.
Sen i går kväll blev det att till sist göra färdigt kylaren till ATO:n, har tagit sån tid, gör alltid det, men till sist blev det sista fräst, borrat, och svetsat. Verkar faktiskt som att det blev rätt skapligt i slutändan med! Fick ta och snickra ihop ett litet
kylarlock med. Har ju bara nån liten suddig bild att utgå ifrån hur det ska se ut, så jag gjorde nåt liknande, fast i mässing, som kronan över all rost på maskinen
Blev faktiskt inte så illa!
Sen blev det montering idag. FIck som tur var flera lå
dor med spårskruvar för ett tag sedan, varav mycket M6, vilket ju var perfekt då det krävdes många till kylaren
Hade klart bara för långa och för korta, men de långa får duga.
var lite som att bygga en lyxig macka, många lager med påtar, järn, och packningar, men det kom ihop
Fruktar för när jag behöver dela den igen för den kommer ju säkert läcka nånstans... Men men, sålänge kan jag glädjas av att för första gången få se kylaren helt ihopsatt! Den var ju bara i bitar när jag köpte traktorn
Ett nytt rör mellan kylaren och motorn hann jag med att göra med, det gamla var totalt upprostat, men sen han jag inte mer, Kottens SAME fick lite fokus istället.