I mitt fall, som jag refererar till.
3 st 60 Ah AGM i parallellkoppling.
AGM, tar emot laddning bättre än bly/syra. I var fall till att börja med, låt säga första timmen i mitt fall.
Laddar oftast allt vad generatorn ger, oavsett
varvtal, d v s dryga 70 A, under 10 - 15 minuter. Detta, då jag startar på morgonen efter en kall natt.
Gissnigsvis har värmaren då slukat 30 Ah. Vid start 10 A i några minuter, sedan typ 2A till en fläkt och liten dieselpump.
Ljus, TV och CPAP-apparat, kyl 25 - 30 Ah.
- Efter en halvtimme laddar generatorn stadigt ca 30 A. Och gör så under en halvtimme. Kommer då ned till 10 A.
Detta blir dryga 3 A till varje batteri.
Under en dag, kanske 12 timmar, så förbrukar plotter, ekolod, autopilot, radio, kyl mm 5 A.
En solcell laddar med ca 4 A, en solig dag.
Så det behövs lite motor gång, för att hålla igång det hela.
Har ännu inte kört slut på batterierna.
Vanlig is brukar man ha två skilja batterikretsar. Ett startbatteri, som laddas fullt mycket fort, kanske på någon minut efter en start med
startmotor.
Och sen en förbrukningsbank på 2 - 3 parallellkopplade batterier.
Detta skiter jag i. Kör alla tre batterierna parallellt, d v s 180 A /2. För jag drar aldrig ur mer än till hälften.
Skulle strömmen inte räcka för att dra runt startmotorn, så vevar jag lätt igång, med en handvev.
Brukar testa några gånger varje sommar. Funkar fint.
Motorn en YSM12, generatorn en modifierad
MITSUBICHI 70 A, från en Mazda 626.
Ser inga problem att i en stationär uppställning ladda med tre
generator och således 3 ggr 60A batterier.
Behöver nödvändigtvis inte då låta generatorer att börja ladda samtidigt.
Kanske 5 minuter emellan vore bra.
Eller varva upp motorn på halvgas och slå till allt på en gång. Lugnar ned sig efter 15 minuter
Töff, Töff, Töff.
Och detta är inget jag bara tänker o tror, utan ganska nära verkligheten.
.