Volvot24 skrev:ikoki (Hitachi) säjs på extrapris med 2 Ah batterier.
Totalt värdelöst. Bara att slänga.
.
om du tycker hikoki är värdelöst ska du inte prova biltemas en dags urdragning för mycke så är de bara o slänga batterierna som för mig
Volvot24 skrev:ikoki (Hitachi) säjs på extrapris med 2 Ah batterier.
Totalt värdelöst. Bara att slänga.
.
Volvot24 skrev:Ja, ja.... Jag syftade inte alls på maskinerna, som är Hitachi.
Men batterier på 2 Ah.
Sånt borde inte få säljas i dag.
Rena möget....
Volvot24 skrev:Skaffa en Yanmar YS8, encylindrig dieselmotor, ursprungligen för att stånka å pumpa vatten år efter år typ vid vattenhål i öken.
Jag har en YSM 12 (12 hp) i min segelbåt.
Tar ca 0.8 liter i timmen i marshfart, 4.5knop.
Samtidigt som den från start laddar 3 x 60 Ah AGM-batterier.
Batterierna, kan jag ladda på tomgång, förmodligen med en förbrukning på 1 dl /h.
Jag har en 70 Ah generator.
Du kan säkert hänga på en större, med lite trix o fix.
Så fixa lite hemkokt, motsvarande diesel så slipper detta med typ gengas.
Kan gott tänka mig att dessa motorer går bra på hydraulolja, frityrolja mm, som fått stå och klarna nån månad.
Stadig o enkla saker.
Men satsa på ordentliga filter och avskiljning av ev parafin vid kallt väder.
Min motor är från 79. Blev helrenoverad ca 2000, och har sedan dess funkat perfekt. Går utmärkt att veva igång för hand, om man vill.
Du behöver bara motor, inget backslag eller växellåda.
Resten ordnar sig..
.
Volvot24 skrev:.
Gode man.
Nu tänker du fel!
1liter räcker gott för att dra typ 5 st 70 generatorer, kanske 7 - 10 timmar.
Krukset är just uppstarten.
Men fixas lätt.
Motorn måste upp i hög tomgång först.
En brytare på D+ i serie med laddlampan.
En för varje generator.
Funkar. Sen när laddningen väl kommit igång, ned på tomgång.
Töff, Töff, Töff....
Och använd endast flerspårsremmar o skivor.
Annars slirar det.
Eller enda typ140 A generator med extra luftfläkt eller vattenkylt.
Kommer sig av att varvtalet är lågt.
.
Janson1 skrev:För kännedom hur mycket diesel det går för ett visst arbete... Först och främst behöver motorn x vikt i bränsle per timma för att överhuvudtaget gå för sig självt. Sen drar den mellan 160 och 240 gram diesel per timma och hästkraft. En förkammardiesel drar mer än en direktinsprutad men en direktinsprutad har oftast mycket högre förbränningsljud än motsvavarande förkammar/virvelkammardiesel. Så om man har 5 st generatorer på 70 amp styck så ger det 70x5= 350 Amp effekten blir då 350 A x 14 volt = 4900 Watt. 1 hästkraft är 736 Watt vilket blir lite under 7 hkr för motorn att utveckla. Om man inte räknar med några direkta förluster så behöver motorn ca 210 gram/timma x 7 hkr= 1470 gram soppa/timma plus motorns egenförbrukning för att fungera. 1470 gram +200 gram till är nog en rimlig gissning vilket blir ca 1700 gram vilket i sin tur blir ca 1, 3-1,4 liter diesel/timma. Det blir betydligt mer än nån dl/timma men ändå inte sketadyrt på nåt sätt... Har man köpeström så hade det kostat 7-9 kr beroende på avtal, förbrukning mm. Med diesel blir det ca 25 kr för samma elenergi. Betydligt bättre kalkyl än att köra med bensin!
Återgå till Projekt/renovering/restaurering
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster