Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Skruvdragar batteri bms projekt, går sönder hela tiden

116 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 10:38:35, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag har haft dåliga batterier 5 cells liion 18v pack där bms-en lagt av efter för hårda urdragningar med mina maskiner, något jag lärt mig av. ska de verkligen bara gå sönder så där lätt för man kör på några grr när den klippt strömmen?

jag har med de nya packen valt att paralellkoppla på fler celler efters 2 amp knappt räcker nånting och de blir svinvarma så fort ja kör en maskin o klipper hela tiden vid för mycke belastning. 4 amp batteri kostar 800 så de är att glömma.

hursom jag köpte 3 st batterier i veckan, en råka ja kortsluta nån millisec när ja lödde så bms en brände. jag skulle nämligen löda på de gamla 4 amp batteri packet paralellt på de nya 2 amp packet då de inte va nåt fel på batterierna utan bara bms en, köpte som sagt 3 batterier i veckan. den andra packet lödde ja på de gamla 2 amp packet som nyss bränt utan att kortsluta något då brände bms en igen bara sådär :sad:

då tog ja sista nya batteriet ja hade kvar o lödde på de brända 2 amp batterierna som ja paralellkopplat genom lödning, kortslöt inget alls, men när ja skulle ladda sen så blinka bara lampan som den gjort me de andra packen ja lött :( WHY?

är bms så här känslig, nu har ja lagt ut 1200kr på dessa SVINDYRA 2 amp batterier. kan man anv nån annan 21 volt laddare (4.2v+4.2v+4.2v+4.2v+4.2v max spänning) kan man skippa bms en? isf sätta en digital voltmätare på batteripacket med nån slags diod som klipper under 2.5 volt eller vad de nu är där man måste klippa strömmen,. 2-3% va ja läst för att inte skada cellerna, temperaturen behöver ja inte tänka på om de är 6 amp pack då de blir så små ampere per batteri att leverera. även tänkt köpa nya celler o bygga 8 amp pack men de går ju inte löda på ordinarie biltema bms den bara bränner så fort man löder in batterier :sad: fattar ingeting, sj klart står ja utomhus när ja grejar med detta med skyddsglasögon.
-alternativ koppla på en annan 21 volt 30 amp bms på batteriet och koppla in direkt på stiften + och m - och klippa av gamla bms en? hittade en sån bms på ebay för 70kr som ska ha samma utformning med relativt samma stift på samma plats så är de bolt on

-jag behöver massa batteripack då ja ska renovera min husvagn som står vid en skogsdunge, har ingen ström där så behöver flera batterier med stora pack kan inte ha bms er som bränner hela tiden. och är omöjliga paralellkoppla

-Vad jag läst så behvöer man ingen BMS då cellerna håller sig relativt balanserade hal tiden, o man kan sj ladda dem individuellt nån gång ibland sj. vid många celler som 6-8 amp blir inte batterierna varma varav ingen temperatur sensor behövs för klippa strömmen, det enda då man beh tänka på är att inte gå under 2.5 volt. , laddningen sköts av en 21 volt laddare som klipper vid 21 volt=100% laddning eller 20.5 volt 90% laddning för längre livslängd, är ett ladd aggregat igen här ett alternativ, biltemas laddare t packen funkar inte utan bms
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 11:51:21, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar bli sådär med litiumjonbatteripaket till skruvdragare av billiga kinamärken. Bättre märken på skruvdragare har celler av bättre och jämnare kvalitet, de klarar sig utan individuell spänningsmätning, ska du använda elverktygen seriöst är det bättre att satsa på sådana saker som får längre livslängd.

Du kan också räkna med att både batteripaket och elverktyg får längre livslängd om du inte kör dem alltför hårt.

Vad menar du med "2 amp" och "6 amp" i ditt inlägg? Syftar du på max uttagbar ström i ampere (som förkortas A) eller batteriernas kapacitet i amperetimmar (förkortas Ah)? Använd korrekta beteckningar på olika storheter och enheter istället för hemsnickrade oprecisa uttryck!

I längden kanske det blir billigare att hyra plats för vagnen någonstans där det finns tillgång till el från nätet, än att hålla på med kortlivade batteriverktyg hela tiden? Ett annat alternativ är ju att arbeta med handverktyg istället för elverktyg. Det finns fogsvansar och borrsvängar!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#3 » 11:58:08, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

altlså amperetimmarna, att vanligt batteripack är ju på 2 AH 21 volt, varje batteri är 2 ampere. med 6 amp så har jag paralellkopplat 3 batteripaket. om du förstår, jasså, ja men finns de någon bättre BMS jag kan koppla in som inte bränner för ingeting. om ja kör utan bms behöver jag klippa strömmen vid 21 volt eller 20.5 volt (90%) laddning. men har nån slags digital voltmätare så ja inte går under 2.5 volt. jag tror inte cellerna i bltemas pack är så dålig kvalite, packen är svindyra. ex har mina jula batteripack hållt i 3-4 år nu, det är BMS en som är skitkvalite,

jo jag kommer inte köra de så hårt framöver utan när de klipper så laddar ja dem direkt. vad jag läst så är en bms skrot efter klippt några få gånger, fyf va uselt :( o inga utbytes orginal bms finns en till batteriet,

borde ju kunna modda in en bms från ett ryobi batteri? o ladda med biltema laddaren=?

batterimaskinerna vinkelslip, skruvdragare, sticksåg och multisåg är alla batteri, jag har nästan inga 220v maskiner, de isf cirkelsågen, skulle beh använ verktygen i helgen, hoppas få snabb hjälp med detta:/ står nu ett friskt ihop lött 6 ah batteri med 3 pack ihop lödda. beh bara bms nu till den eller nån lösning. 2 ah pack duger inte
kan detta va något? den tror jag passar rakt i batteripacket, annars är de bara o modda. borde väl gå o ladda batterierna direkt med min laptopladdare den är ju gjord för att ladda just såna här celler seriekopplade 5 st 21 volt :) ? kopplar plus på plus o minus på minus på packet från sockeln
Bild


Bild
Senast redigerad av wille_89_ 12:32:57, 28-09-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#4 » 12:24:52, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är en/ett BMS ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 13:01:50, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMS = battery management system. Säkerhetskretsar som brukar vara inbyggda i litiumjonbatteripaket till t ex elverktyg, laptopdatorer, elbilar mm.
Jag har aldrig råkat ut för att någon sådan har gått sönder i elverktygssammanhang, däremot har jag ett gammalt laptopbatteripaket som jag misstänker har BMS-fel (billigt piratbatteripaket till en gammal Dell, det fungerade bra ett knappt år och sedan gick det plötsligt inte att ladda, men det gick att köra laptopen på den energi som var kvar i det). Man bör dock inte försöka använda en BMS annat än till exakt den typ och fabrikat av celler den är avsedd för.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerErikE

#6 » 13:14:13, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat alternativ är att köpa ett inverterelverk som klarar typ 15-1800 W då borde de flesta ”vanliga” elverktygen funka, finns både bra och billiga t.ex på Biltema, tysta är de dessutom.


Skickat från min iPad med Tapatalk
PerErikE
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:49, 13-06-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N92, Oliver OC-46, BM Viktor 230,
Volvo EC 25, Naarva K20, Patruuna 850

wille_89_ (trådstartaren)

#7 » 13:36:46, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerErikE skrev:Ett annat alternativ är att köpa ett inverterelverk som klarar typ 15-1800 W då borde de flesta ”vanliga” elverktygen funka, finns både bra och billiga t.ex på Biltema, tysta är de dessutom.

Skickat från min iPad med Tapatalk
men jag har ju inga 220v verktyg, så nej men visst om man beh 220,
men till frågad vad ska jag göra? de går inte paralellkoppla på celler utan att bms bränner :( så ja kommer leta upp en annan bms ja kan löda in
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

RoXa

#8 » 14:07:15, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att du har laddat alla batterier till sin fulla spänning innan du kopplade ihop dem? Annars uppstår sannolikt en potentialskillnad och en mycket stor ström kommer att flöda mellan batterierna tills potentialskillnaden är utjämnad. Om det kan döda BMS:erna vet jag ej, men känns inte helt orimligt.

Att ladda batterierna genom att lägga en fast spänning över dem är nog varken säkert eller bra för cellerna. Cellerna bör vara av samma kemiska sammansättning och laddkretsen bör vara strömbegränsad för att inte ladda batterierna för fort, se t.ex här om laddningsstrategi https://batteryuniversity.com/article/bu-409-charging-lithium-ion.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

wille_89_ (trådstartaren)

#9 » 14:24:30, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

va tror ni om denna??, valde high configuration dc/w ist för standard så verkar vara mer påkostad var mer elektroniska komponenter på den dyrare, 65 amp var inte dåligt om de stämmer. köpte 2 st :) stof att den dyrare ja köpte var för angle grinder/elecric saw osv, de va inte illa precis de ja ska anv den för
https://www.ebay.com/itm/274917156698?h ... SwVgdhI2iG

Bild
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

RoXa

#10 » 14:40:20, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag vore du skulle jag börja med att mäta upp spänningen över varje cell och se så att det ligger inom rätt värden. Att det inte går att ladda 3x Ah behöver inte nödvändigtvis bero på BMS. Använder du en extern laddare har den logik i sig för att se till så att fel inte uppstår i batterierna under laddning. Det finns en uppsjö av problem som kan uppstå, som gör att laddaren slår ifrån. Om du är intresserad av hur det fungerar rent tekniskt så leta du upp ett datablad på en ladd-IC. Där kan du läsa innantill vad som händer under laddning.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

wille_89_ (trådstartaren)

#11 » 15:17:14, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

batterierna är ju helt fullladdade och helt oanvnända och nya, så förstår inte :( vad kan va fel, kan de va något ja kan koppla förbi nån diod, nån krets?
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

RoXa

#12 » 15:40:44, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du laddat dem alla innan din övning, eller har du utgått från att de är fulladdade?

Det finns, mig veterligen, inga genvägar här. Om du inte vill köpa färdiga batterier, så är nog steg ett att kolla vilken IC som sitter i din BMS. Därefter kan du lusläsa databladet och där se vad som kan vara orsaken till dina problem.

Generellt är det nästan alltid billigare att köpa färdigt, förutom i de fall där det tas saftigt betalt för "know how" och där man besitter samma kompetens själv.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

wille_89_ (trådstartaren)

#13 » 15:48:47, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

RoXa skrev:Har du laddat dem alla innan din övning, eller har du utgått från att de är fulladdade?

Det finns, mig veterligen, inga genvägar här. Om du inte vill köpa färdiga batterier, så är nog steg ett att kolla vilken IC som sitter i din BMS. Därefter kan du lusläsa databladet och där se vad som kan vara orsaken till dina problem.

Generellt är det nästan alltid billigare att köpa färdigt, förutom i de fall där det tas saftigt betalt för "know how" och där man besitter samma kompetens själv.

ja de visar 4.0 volt allihopa. hur ska jag klara det? nån teori på vad som kan va fel`? de är inget fel på batteriernas de är helt oanvnända nya laddade, fattar inget, är är rädd att de nya bms ena kommer bränna med så fort ja löder in dom :/ trött på detta.
nya batterier är skit 2.0ah är ingenting o de kostar hela 400kr helt sjukt, när 5 fräsha celler kostar nån hundring på ebay, 4 amp är på gränsen men de kostar nästan 1000kr för ett pack :uupps: o går sönder om man drar ur för lågt för många gånger. löder ja på upp t 6 ah så bränns kretsen direkt :???:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#14 » 15:54:10, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OT så det smäller om det men...

Jag vet inte vad du har mot märkesgrejer men mina Makitabatterier är inte sådär överdjävligt dyra, såg 6Ah för under tusingen för någon vecka sen, och jag har inte ännu lyckats döda ett av dom fyra mindre batterierna, (3x3Ah, 1x5Ah), jag har även om dom minsann fått smaka en del.
Vad gör du med verktygen där dom far så illa?
Honade ett Volvoblock med en ställbar cylindrisk honapaprat med skruvdragaren och körde den så dragaren flera gånger blev så varm att den knappt gick hålla i längre och ingenting gick sönder av det. Drog väl ur 3Ah batterierna på någon minut och 5Ah på lite mer än så men inget tog skada vad jag kan märka såhär i efterhand.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

wille_89_ (trådstartaren)

#15 » 16:01:08, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:OT så det smäller om det men...

Jag vet inte vad du har mot märkesgrejer men mina Makitabatterier är inte sådär överdjävligt dyra, såg 6Ah för under tusingen för någon vecka sen, och jag har inte ännu lyckats döda ett av dom fyra mindre batterierna, (3x3Ah, 1x5Ah), jag har även om dom minsann fått smaka en del.
Vad gör du med verktygen där dom far så illa?
Honade ett Volvoblock med en ställbar cylindrisk honapaprat med skruvdragaren och körde den så dragaren flera gånger blev så varm att den knappt gick hålla i längre och ingenting gick sönder av det. Drog väl ur 3Ah batterierna på någon minut och 5Ah på lite mer än så men inget tog skada vad jag kan märka såhär i efterhand.

de gjorde därimot biltemas, va på skroten o drog ut alla några gånger när de hade klippt, sen va de bara o kasta :( vägrade ladda osv, rena skräpet isf. man kanske skulle modda ett makita så de passar på biltemas maskiner, eller iaf batteripacket in i biltema batteri ramen, så stiften passar. men 1000jkr är ändå fruktansvärt dyrt för ett 6 amp batteri.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se