Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Hydrema 807

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Leksaker (trådstartaren)

#1 » 15:22:16, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ha då har man blitt med en traktorgrävare
Jag har snurrat runt och läst en massa trådar hit och dit på maskinisten så jag tänkte att lite kan man väll bju på. Hoppas tråden hamnar rätt, ska väll vara fokus på vad som sker med maskinen.
Vi kommer att göra en massa fixade i fritidshuset vilket slutade i en Hydrema 807 från -81. Man kan ju alltid hyra in maskiner för fixande men då skall det stämma med tider och få nån som det funkar för. Nä "kan själv", större grävande å fixande går ju att styra upp och få hjälp av proffs. Snöskottning å grävande kommer att vara fokus med Hydreman.

Maskinen är inne (hos proffs) på lite översyn/byte av bussningarna till bomsvängen och ompackning av tuberna till bomsvängen. När den ä klar hos doktorn skall jag försöka orda transport av maskinen från ”Umeå” och 9 mil inåt landet. Hoppas på en retur transport, är ju ekonomisk…. och har ingen jättepanik. När maskinen är på plats blir det olja och filterbyten samt fix av belysning. Det finns självklart en massa små och stora fix. De stora fixen får man ta nått per år. Finns tex fler bussningar att byta på grävaggregatet. Hoppas hitta en lokal så jag kan ha den under tak i vinter. Till sommarn blir det att stolpa upp en maskinhall.
Bild
Bild
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Leksaker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:16, 22-10-2021
Ort: UMEÅ
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrema 807



Burträskarn

#2 » 17:54:24, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till maskinen, och välkommen till Maskinisten. Vi ser ju med spänning fram mot nya inlägg (med många bilder förstås...) om både Hydreman och eventuella byggnationer. Och givetvis står hela forumet redo att svara på frågor och funderingar (och säkert också ett och annat tyckande...). och här kommer det första: nio mil från (h)ume??? Då är man på säkerhetsavstånd från björkarnas stad (hoppas lövenfansen förlåter mina lustifikationer...).
Hälsar Burträskarn (12 mil...)
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Leksaker (trådstartaren)

#3 » 12:23:41, 02-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Då har jag fått lite återkoppling på bussningsbytet. Vart inge kul :-( det behövs arborras och han har inte de resurserna. Så jag hoppas då att nån kan tipsa på firma som kan lyfta av gräv aggregatet och arborra i Umeå, Vännäs, Bjurholm. Redan fått tipset UMR, han kan borra men har inte utrymme att ta in maskinen och lyfta av aggregatet. Slut destinationen för maskinen är Örträsk så jag skulle inte vilja dra den en massa fram å tebax. Hoppas nån har ett bra tipps.
Leksaker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:16, 22-10-2021
Ort: UMEÅ
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrema 807

Leksaker (trådstartaren)

#4 » 18:11:22, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu är det motvind :help:

Jag har fått problem med drivningen. Jag skulle in med maskinen i garaget för oljebyten. Den hade stått ett par timmar med motorvärmare då det var ca minus 15. Den startade utan minsta problem, dock lyser kontrollampan för lågt oljetryck i convertern och kontrollampan för hög oljetemp i convertern, vilket de inte har gjort tidigare. Detta direkt när jag startar och dessa slocknar inte, den fick stå 15-20 minuter på tomgång. Jag fick in den i garaget trots dålig drivning och bytte alla oljor och filter. Såg inget skumt med oljorna att det skulle finnas vatten eller liknande. DOCK var converterfiltret tomt på olja :klia: Problemet gäller alla växlar framåt och bakåt. Vart inge bättre efter oljebytet och 2 dygn i varmgarage.

Hur kan jag felsöka detta? Jag är helt novis på att skruva maskiner och dess system. Är väll anständigt händig men måste få hjälp med hur jag kan felsöka, om det ens är möjligt att felsöka. Som grädde på moset står maskinen ute i stugan (just nu minus 27). Hoppas detta eminenta forum kan bistå med lite tips och råd.

Känns ganska deppigt just nu när man skaffat sin första maskin och det slutar med haveri :sad:
Leksaker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:16, 22-10-2021
Ort: UMEÅ
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrema 807

fretchi

#5 » 10:58:38, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
är inte alls bevandrad när det gäller Hydrema, men en tryckmätning brukar vara det första man gör på en convertertransmission. Leta reda på en verkstadshandbok och köp en manometer med rätt tryck och anslutningsnippel.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

bonnen513

#6 » 19:00:42, 13-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker direkt is i sugsilen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Leksaker (trådstartaren)

#7 » 07:44:03, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!

I måndags på nationaldagen fick jag igång maskinen. Det var för lite olja i vxl lådan. Fick ett TYDLIGT råd (i ett annat forum) att maskin ska vara IGÅNG och varm när man kollar oljenivån. Anledningen till att den ska vara igång är att pumpen sitter överst i lådan och är lite sliten vilket göra att den inte "orkar" hålla kvar oljan uppe i pumpen när man stänger av maskinen = man blir lurad att nivån är rätt. Jag mättade inte hur mycket jag slog i men var säker 5-7 liter.

1 person gillar det här inlägget.
Leksaker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:16, 22-10-2021
Ort: UMEÅ
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrema 807

Leksaker (trådstartaren)

#8 » 07:48:45, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Hej,
är inte alls bevandrad när det gäller Hydrema, men en tryckmätning brukar vara det första man gör på en convertertransmission. Leta reda på en verkstadshandbok och köp en manometer med rätt tryck och anslutningsnippel.

Trots för lite olja så var trycket korrekt i lådan när jag felsökte.
Leksaker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:16, 22-10-2021
Ort: UMEÅ
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrema 807

bonnen513

#9 » 18:09:38, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leksaker skrev:Hej!

Då har jag fått lite återkoppling på bussningsbytet. Vart inge kul :-( det behövs arborras och han har inte de resurserna. Så jag hoppas då att nån kan tipsa på firma som kan lyfta av gräv aggregatet och arborra i Umeå, Vännäs, Bjurholm. Redan fått tipset UMR, han kan borra men har inte utrymme att ta in maskinen och lyfta av aggregatet. Slut destinationen för maskinen är Örträsk så jag skulle inte vilja dra den en massa fram å tebax. Hoppas nån har ett bra tipps.


Fick du löst detta?

Det finns annars ett verktyg föratt göra detta med aggregatet kvar på maskinen.
Finns en tråd om detta

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#10 » 18:11:12, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leksaker skrev:
fretchi skrev:Hej,
är inte alls bevandrad när det gäller Hydrema, men en tryckmätning brukar vara det första man gör på en convertertransmission. Leta reda på en verkstadshandbok och köp en manometer med rätt tryck och anslutningsnippel.

Trots för lite olja så var trycket korrekt i lådan när jag felsökte.


mätte du alla tryck?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Leksaker (trådstartaren)

#11 » 08:48:47, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
Leksaker skrev:
fretchi skrev:Hej,
är inte alls bevandrad när det gäller Hydrema, men en tryckmätning brukar vara det första man gör på en convertertransmission. Leta reda på en verkstadshandbok och köp en manometer med rätt tryck och anslutningsnippel.

Trots för lite olja så var trycket korrekt i lådan när jag felsökte.


mätte du alla tryck?


Hej!

Jag mätte där tryckgivaren sitter och det låg rätt 13-14 bar. Jag försökte förstå var man kan mäta trycket för respektive växel men det gick jag bet på. Kan du beskriva var man mäter all tryck skulle det uppskattas. På blå markering var det 13 bar. På röda (som jag tyckte skulle vara en av vxl 1 till 4 framåt) fick jag aldrig nått tryck.
Bild
Leksaker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:16, 22-10-2021
Ort: UMEÅ
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrema 807

Leksaker (trådstartaren)

#12 » 08:52:03, 20-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
Leksaker skrev:Hej!

Då har jag fått lite återkoppling på bussningsbytet. Vart inge kul :-( det behövs arborras och han har inte de resurserna. Så jag hoppas då att nån kan tipsa på firma som kan lyfta av gräv aggregatet och arborra i Umeå, Vännäs, Bjurholm. Redan fått tipset UMR, han kan borra men har inte utrymme att ta in maskinen och lyfta av aggregatet. Slut destinationen för maskinen är Örträsk så jag skulle inte vilja dra den en massa fram å tebax. Hoppas nån har ett bra tipps.


Fick du löst detta?

Det finns annars ett verktyg föratt göra detta med aggregatet kvar på maskinen.
Finns en tråd om detta



Detta är inte gjort. Lite "huvet i sanden" då det finns en mängd andra bussningar och droppande som måste fixas.
Leksaker
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:16, 22-10-2021
Ort: UMEÅ
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hydrema 807


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: norr64, Sten87 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se