Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

husvagn Cabby -87 renovering

368 inlägg • Sida 1 av 25
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 22:00:47, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

-var och hämtade en cabby 87a i fagersta för 2 mån sen, för 1000kr, tog 12 timmar fram o tbk va världens regskur o oväder den dan, vagnen är rejält fuktskadad fram, har börjat riva, från 2/3 från golvet fram o upp längs väggen hörnregeln är de bara jord av virket, resterande uppot är halvruttet så gissar de slutar nånstans längst upp. har funderat på om man ska lägga nån aluregel längst upp där där risken för fukt är störst, kan nämligen bli svårt o få helt tätt me en sån här gammal vagn utan gummilist. vart inne på tryckimpregnerat med takpapp inlindad så inte de fräter på alut, sen mitten o ner tänkte jag en planka så man kan skära ut "banan" regeln som går i en böj. även där takpapp runt plankbiten så fuktskador blir minimalt.

-pannan startar inte på gas, men spis o kranar gör. verkar fin golvplyfan verkar fin iaf under vagnen, väldigt fuktigt o blött dock, men den har ju stått utomhus länge och jag körde i en skur 60 mil så, tänker att ja kommer torka hela golvet under med fläkt och isolera runtom så får de stå o blåsa varmt i nån dag så golvet torkar.

-får se hur reglarna runtomväggen längst ner ser ut med, de är ju sandwich konstruktion så igentligen gör de ingen jättenytta, kommer lägga reglar inifrån i hörnet ändå. :) är rätt fuktigt under mattan med ryckt av lite men inte direkt jättefuktskadat så kanske har tur :) mittenreglarna i väggen verkar va skadade då skruvarna va rostiga. ska t vagnen imon o börja riva mer.

-marknadspriset ligger på 20-30 000 beroende på skick. tänkte får ja sålt denna kan ja finansiera mina gengas projekt o kanske ångprojekt med

Bild
BildBild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Gå till lösningen
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 09:49:36, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det räcker inte med någon dag med värmefläkt för att torka upp den där vagnen. Sikta på att låta den stå minst en månad i väl ventilerat varmgarage med ytskikten upprivna på de fuktiga ställena.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#3 » 15:55:28, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det räcker inte med någon dag med värmefläkt för att torka upp den där vagnen. Sikta på att låta den stå minst en månad i väl ventilerat varmgarage med ytskikten upprivna på de fuktiga ställena.

jag menade inte nåt inne i vagnen utan yttergolvet under vagnen som är helt blött , de inget som kan torka nu under vintern. får låta fläktar gå idag dagar under vagnen isolerat runt om så all värme sugs upp av de blöta golvet. har tyvärr inget varvgarage helelr utan där står utomhus, letar dock efter husvagns överdrag nu så den står skyddad från regn när de regnar :sad: men hittar inte billiga begagnade.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

frippis

#4 » 16:04:58, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inget om sådant där, men spontant om du köpt husvagnen för att tjäna pengar så förlorar du nog mycket på att använda värmefläktar.
Kanske torrbollar eller någon riktig luftavfuktare skulle vara mer kostnadseffektiv?

1 person gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

wille_89_ (trådstartaren)

#5 » 16:16:39, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:Jag kan inget om sådant där, men spontant om du köpt husvagnen för att tjäna pengar så förlorar du nog mycket på att använda värmefläktar.
Kanske torrbollar eller någon riktig luftavfuktare skulle vara mer kostnadseffektiv?

torrbollar utomhus?? inget inne i husvagnen ska avfuktas, endast värme när jag är där inne o jobbar. o de är inte många hundra kr tot för de få månader ja renoverar. grejen är jag körde vagen 60 mil i regnoväder så golvet blev rejält nerskvätt.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#6 » 17:36:20, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en sådan här 7x10 m över båten bra pris, stor och rejälare än de enkla gröna som trasar upp sig vid första vindpust.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000040384

Att ett golv blir blött på undersidan i en 60 mila regntur ska väl en husvagn klara utan att extra torkningsåtgärder sätts in. men är det fukt under mattan så beror det nog inte på att du kört 60 mil med en schysst husvagn i regn. Det beror hellre på att du kört med en trasig husvagn i regn så att vattnet kunnat komma in. Och allt under fönstret... Hujja. Men jag skulle varken köpt en billig eller renoverad vagn alls. Gillar verkligen inte fukt så jag ska inte ge råd och tips om denna. Hoppas att du både får till och lyckas sälja. med lite tur och vinst på det hela.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#7 » 19:02:38, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Har en sådan här 7x10 m över båten bra pris, stor och rejälare än de enkla gröna som trasar upp sig vid första vindpust.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000040384

Att ett golv blir blött på undersidan i en 60 mila regntur ska väl en husvagn klara utan att extra torkningsåtgärder sätts in. men är det fukt under mattan så beror det nog inte på att du kört 60 mil med en schysst husvagn i regn. Det beror hellre på att du kört med en trasig husvagn i regn så att vattnet kunnat komma in. Och allt under fönstret... Hujja. Men jag skulle varken köpt en billig eller renoverad vagn alls. Gillar verkligen inte fukt så jag ska inte ge råd och tips om denna. Hoppas att du både får till och lyckas sälja. med lite tur och vinst på det hela.

700 kr :uupps: då kan ja lika gärna köpa en beggad husvagn över drag. mja men den har ju stått ute i flera år i gräs säkert därf den är blöt under elelr så ä r de pga regnvädret ja körde 60 mi l i som skvätte upp, har väl inte torkat än., såg faktiskt inte så farlig ut under mattan ja rykte av fram de har iaf inte ruttnat kraftigt utan mer flagnat o släppt mattan så tror de går o rädda genom o slipa upp golvet lite. så slipper man kapa i sandwichen som håller upp väggar o allting., ska ta kort imon när ja ska ut, blev inget idag då de spöregnat hela dan och är minus :(

ja de regnar rakt in vid fönstret, finns inte ens reglar runt fönstret utan bara sandwich, ska lägga nån typ av tvärgående aluregel över o under fönstret efters de är så utsatt för vatten, de är en gammal spränglist som blitt förkortad så den är lite öppen, blir o kleta på rejält med tec 7 där sen. kmr nog ersätta frigoliten ja river ut med xps cellplast som tål vatten.

har stuckit lite me mejsel bak oså i vagnen o de verkar vara jätte hårt och fräsht trä de ja sätt m, har ja tur är de inga fuktskador bak :razz:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#8 » 00:38:53, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kul med priser på 4 kr kw/h nu, nu e de omöjligt o va i vagnen med uppvärmning :( jag som hade börjat riva o allt så smått
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 08:29:05, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara högst tillfälligt, någon timme åt gången, som elpriserna är så höga. Just nu är priset 145 €/MWh (alltså ca 1,50 kr/kWh) i hela Sverige.
Se https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ , scrolla ner en bit till kartan.

Sätt upp ett verkstadstält runt vagnen så blir det torrare och bättre miljö att arbeta i, om du inte kan anskaffa ett varmgarage.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#10 » 10:23:57, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du ditt abbonemang? Jag har förstått att du är hos en bekant och jobbar med projekten. Har ni gjort upp om rörligt eller har hen fast abonnemang?

Ibland måste man ta svängningar i priser med lite ro då det ibland inte alls påverkar en. Sen att det kräksnöar eller är jättekallt kan ju vara andra orsaker till att inte kunna jobba i en utriven husvagn.

Hoppas att det vänder. :)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

frippis

#11 » 11:18:07, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du känner ingen med en gasolkamin du kan låna då? Då slipper du ju belasta din väns elräkning också.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

David, Luleå

#12 » 16:20:10, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

och gasol är ju en billig värme?

fast iof om man jämför med el 4kr/kWh så är ju gasolens 2,4kr/kWh billigt. Men mot vanligt elpris är det ju inte så kul. Sen ska man ju köra och hämta och fylla gasolen också.

(379kr(för 11 kg) / (12,8kWh/kg x 11kg) = 2,4kr/kWh)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

wille_89_ (trådstartaren)

#13 » 00:37:18, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är bara högst tillfälligt, någon timme åt gången, som elpriserna är så höga. Just nu är priset 145 €/MWh (alltså ca 1,50 kr/kWh) i hela Sverige.
Se https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ , scrolla ner en bit till kartan.

Sätt upp ett verkstadstält runt vagnen så blir det torrare och bättre miljö att arbeta i, om du inte kan anskaffa ett varmgarage.

är de sant, 1.50 bara, då är de ju som vanligt :eek:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#14 » 00:40:26, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Hur har du ditt abbonemang? Jag har förstått att du är hos en bekant och jobbar med projekten. Har ni gjort upp om rörligt eller har hen fast abonnemang?

Ibland måste man ta svängningar i priser med lite ro då det ibland inte alls påverkar en. Sen att det kräksnöar eller är jättekallt kan ju vara andra orsaker till att inte kunna jobba i en utriven husvagn.

Hoppas att det vänder. :)

mja jag står på bondens mark, vi hyr ju av en bonde, står bredvid hans lagård, ja de har ju snöat o skit nu länge men kanske lägger sig, om de bara är 1.50kr kw då har jag isf råd, men de va bonden som sa att de ligger stadigt på 2.5kr/kwh nu :( de har rörligt elavtal
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#15 » 00:42:35, 01-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:Du känner ingen med en gasolkamin du kan låna då? Då slipper du ju belasta din väns elräkning också.
mjä, tror jag har en liten sån värmeplatta kamin på gas ska leta, men tror inte den kan värma upp hela husvagnen, får inte igång gasolpannna i vagnen, aja får kolla säkert med bonden imon om de verkligen är 2.50 fast nu eller 1.50 som ni sa.

gasol kostar 3 kr/h har ja räknat på när ja kört pannan i min fina husvagn min polar 520, denna lär ligga på 3-4 kr utan isolering fram o öppna lister utot. isf är el billigare, kan betala bonden som ja erbjudit men han vill inte ha betalt ens, så snäll. hjälper ju ifs till med mocka stallet oså :smile: de har massor med hästar

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se