Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt replift

94 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Rasmus R (trådstartaren)

#76 » 19:20:25, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:Riktigt snyggt bygge :thummar:


Tack, nu hoppas man att det fungerar också :driver:
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet



Rasmus R (trådstartaren)

#77 » 19:28:05, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotade lite i gömmorna och hittade en gränslägesbrytare, lite järn och sladd.
Och efter lite knåpande så blev det en bygel som stänger motorn om den trycks in.
Detta är ju det sista som stannar motorn om repet på tvären av någon anledning inte löser ut och ingen uppmärksam trycker på nödstoppen.
Jag vet att den inte är 100% säker men jag måste lämna utrymme runt runt repet så inte byglen påverkas av repet och liften stannar i onödan.

Bild
Bild
Bild

Den riktigt uppmärksamma ser även att jag bytt däck då förra däcket var konkavt även het utan luft vilket fick testsnöret att klättra av vid belastning.
Nya däcket är platt och utan luft buktar det nog tom in lite när stora repet kommer på.
Och nä, ingen snö inom 10 dagar enligt prognos

4 personer gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#78 » 19:28:40, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skynda dig på nu!
Till onsdag (tisdag?) lovar Vädersiarna enligt sin Kristallkula i Linköping, snö i Skåneland!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

HVA59

#79 » 23:44:32, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lilla trögfattade jag hade ju lite svårt att fatta hur mackapären skulle fungera i början, men nu börjar det likna nåt :grin:
Till och med så jag fattar :mrgreen:
Ser bra ut det där!
Men den lilla kladden snöblandat regn som prognosen säger på torsdag låter inte jätte skojsig att åka skidor i tycker jag :vissla:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Toost

#80 » 11:31:52, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

du får bygga ett par rullskidor lite snabbt så att du kan testa, eller åtminstone åka kontorsstol på parkeringen !

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

meken49

#81 » 20:01:51, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:
meken49 skrev:Jag kan berätta vad som hände en liten flicka här i min närhet i en liten skidbacke på 80-talet.


Inte någon påhoppning, Meken :mrgreen:

Någonting som hände 40år sedan är inte riktigt relevant :cool: I dagens samhälle.

Jag "tror" TS: Rasmus, har koll på vad som behövs, för att göra repliften säker att använda. Det är mitt intryck.
Och jag blir inte förvånad om den går att CE märka (när den är färdig!

Själv jobbar jag på ett sågverk, där det finns massor av olika faror och skyddslösningar "säkerhet" på både gått och ont! (ibland)

Ett skydd ska vara utformat så att man inte ska råka göra sig illa!

Men på jobbet, går det, om man vill??? att få en läm bortplockad :laes_detta: Är huvudet dumt! får kroppen lida :laes_detta: Har jag fått lära mig :buga:
Men om någon "snubblar på en asfaltsskarv" idag! så ska någon ställas till svars, för att dom har gjort någon illa :uupps:


:back_to:
Jag misstänker att TS inte är så mycket bättre på att skriva, än mig :myzsko: Så det finns nog mycket mer i huvudet på Rasmus, om vad han ska göra och hur han tänker, än vad han har skrivit här!!!


Så mitt största huvudbry! på Repliften, är?____________ Får dom någon mer snö där :vissla:
Kör på Rasmus :thummar:

Det var inte menat som något "påhopp". Det förstår nog du också som alla andra. Om du läser det jag skrev en gång till, så kan du se att det bara var en olyckshändelse som jag kom att tänka på. Vore ju hemskt om det skulle hända igen.
Som jag skrev, var det ju det tvinnade repet som gjorde att flickan fastnade. Så du menar att om det hände för 40 år sedan, så kan inte repen tvinna sig numera ? Det hjälper ju inte att ha en brytare vid det övre hjulet om man fastnar och blir strypt på vägen upp.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Rasmus R (trådstartaren)

#82 » 21:06:03, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:
PerÖ83 skrev:
meken49 skrev:Jag kan berätta vad som hände en liten flicka här i min närhet i en liten skidbacke på 80-talet.


Inte någon påhoppning, Meken :mrgreen:

Någonting som hände 40år sedan är inte riktigt relevant :cool: I dagens samhälle.


Det var inte menat som något "påhopp". Det förstår nog du också som alla andra. Om du läser det jag skrev en gång till, så kan du se att det bara var en olyckshändelse som jag kom att tänka på. Vore ju hemskt om det skulle hända igen.
Som jag skrev, var det ju det tvinnade repet som gjorde att flickan fastnade. Så du menar att om det hände för 40 år sedan, så kan inte repen tvinna sig numera ? Det hjälper ju inte att ha en brytare vid det övre hjulet om man fastnar och blir strypt på vägen upp.


Säkerheten är naturligtvis av högsta vikt, särskilt då det är barn inblandade.
Mycket riktigt så hjälper inte en avstängning längst upp den som stryps i backen på vägen upp, däremot så kommer förhoppningsvis den vuxna som står vid drivenheten uppmärksamma det och trycka på stoppen.
Dom två säkerhetsbrytarna längst upp är ju om man inte upptäcker att att man sitter fast förens det är dags att kliva av eller om man inte av någon anledning hinner i tid.

Jag tänker också att liftens längd har betydelse, den kommer bara att vara 50 meter så man har bra uppsikt.
Men alla inlägg ang säkerheten är bra, innan detta inlägg hade jag inte tänkt på repets vridning så det är nu med i beräkningen.
Men som sagt, det kommer vara betydligt säkrare att åka upp än att åka ner.

2 personer gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

Rasmus R (trådstartaren)

#83 » 21:40:12, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag skarvat ihop repet och testkört allt. Det gick bra men dock inte helt utan problem.
Styrhjulen är som jag misstänkte för grunda, repet glider av om man belastar lite från sidan.
Men det är lätt fixat.
Den vill även lätta i bakkant vid hög belastning så någon högre belägen fästögla behöver monteras så man har möjlighet att spänna ner den.
I övrigt funkar det fint och i brist på snö fick vi koppla en vagn i repet. Vagnen saknar luft i hjulen och det lutar svagt uppåt men den drar mig utan problem.
Det blir nog att tillverka några handtag likt dom som visats tidigare i tråden då det krävs en del för att hålla i repet och då provade jag visserligen med en cykel och kunde således bara hålla med en hand.
Lite bilder från dagen och även en filmsnutt. Nu blir det inte mer uppdateringar förens det blivit snö.

Bild
Bild
Bild

https://youtu.be/jbpWKsVCHE0

11 personer gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

Orsa

#84 » 10:26:19, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tittade på tråden igen. Vad roligt och välbyggt och bra bilder.
Man ska ju lämna tips på ett forum och utan förstå tänket så frågar jag.
Gränslägesbrytaren har en röd bygel. Om nåt går fel, så vad händer då? Dödas tändningen? Inget brukar stanna på noll centimeter och om bygeln bräcks innan motorn stannar, fortsätter motorn då? På skidliftar brukar man ha en brytpinne för att hindra osäkert nödstopp. Du verkar ha tänkt på säkerhet och det är bra.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Rasmus R (trådstartaren)

#85 » 11:43:42, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Hej, tittade på tråden igen. Vad roligt och välbyggt och bra bilder.
Man ska ju lämna tips på ett forum och utan förstå tänket så frågar jag.
Gränslägesbrytaren har en röd bygel. Om nåt går fel, så vad händer då? Dödas tändningen? Inget brukar stanna på noll centimeter och om bygeln bräcks innan motorn stannar, fortsätter motorn då? På skidliftar brukar man ha en brytpinne för att hindra osäkert nödstopp. Du verkar ha tänkt på säkerhet och det är bra.


Hej
Den röda byglen är en sista säkerhet. Trycks den in så dör motorn men du har dock rätt i att om man snabbt släpper så startar motorn igen vilken naturligtvis inte är helt optimalt.
Men som sagt, detta var en snabb sak att göra med delar jag hade hemma så det det är bättre än inget.
Jag band fast en vante i repet och maskinen stannade när den kom till byglen så helt kass är det inte.

Själva huvudskyddet för att ingen ska åka in i maskinen består av ett rep som spänns på tvären ett par meter innan drivenheten. Repet går till en brytare som det sitter ett plastclips på som då åker ur om repet sträcks och motorn stannar då utan möjlighet att starta utan att man aktivt sätter tillbaka clipset.
Brytaren syns på bilder tidigare i tråden.
Dessutom så ska det monteras ett nödstopp på den pinne med platta som syns på bilderna.

5 personer gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

Rasmus R (trådstartaren)

#86 » 21:11:59, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kom den

Bild
Nödstoppslinan monterades efter att kortet togs

Drygt en timme hann vi åka i grannens backe som är något mindre än där vi brukar åka innan det blev mörkt.
Det var bara jag och grabben på 3 år så kunde tyvärr inte filma men vi åkte ett 20 tal gånger.
Det hela fungerar utmärkt, lagom fort utan det minsta tecken på belastning även om motorn går på tomgång.
Nu var det ändå rätt trög snö och den drog oss i pulkan utan problem.
Repet höll sig där det skulle utan att slira eller kasa av, det hjälpte bra att göra djupare spår i styrhjulen.
Även nödstoppen testades och det känns nära på omöjligt att passera utan att den löser ut men visst allt kan ju hända.
Det är rätt tungt att hålla i repet, det bästa är att invänta en skarv där repet är något tjockare.

Jag försökte mig också på att bocka till en krok men tror jag fick den spegelvänd, det funkar dåligt iaf men får föröka på andra hållet
Det enda negativa jag kan komma på är bullret. Även om motorn är förhållandevis tyst så blir det ändå tröttsamt att lyssna på.
Nästa får bli med eldrift, sladd och elverk.
En annan sak jag funderar på är att göra en repvinda man på något sätt kopplar till drivhjulet då det är rätt tungt att snurra upp repet förhand när man ska packa ihop. Snurrar det just nu på en gammal slangvinda för trådgårdsslang och det vore skönt om man kunde fått det uppvevat av maskinen.
Återkommer med en filmsnutt när det blir åkning på riktigt.

17 personer gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#87 » 10:45:06, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativet är att försöka tysta motorn du har. Bilar lyckas man ju tysta till en viskning, borde gå att få en gräsklipparmotor att uppföra sig .
(jag var själv inne på att bygga en ångmaskinsdriven gräsklippare för att slippa bullret, projektet rann tyvärr ut i sanden.)
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sonsonen

#88 » 17:05:38, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Alternativet är att försöka tysta motorn du har.

Kanske en isolerad trälåda över alltihop?
Du måste ju vara beredd om det blir mer snö. Kul för er båda, och vi som tittar på.

Fint genomfört projekt! :thummar:
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Rasmus R (trådstartaren)

#89 » 19:21:02, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:
Toost skrev:Alternativet är att försöka tysta motorn du har.

Kanske en isolerad trälåda över alltihop?


Jag har funderat på lite olika lösningar att bygga in den men det faller lite på bla ventilationen. Luft ska in och avgaser ut.
Tanken är ju också att den ska vara något sånär portabel då jag vill kunna ha den i olika backar.
Nä, jag får nog stå mitt kast och grunna på version 2.0.

1 person gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

sonsonen

#90 » 22:48:07, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den behöver ju inte vara helt tät, endast isolerad mot backen, typ skärm och lättviktsmodell som inte blåser iväg.
Hursomhelst så ser vi fram mot ver. 2.0 ;-)
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se