Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Projekt replift

94 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Rasmus R (trådstartaren)

#1 » 16:41:57, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vi har en bra backe i området har det ända sedan man själv vart grabb pratats om att man borde ha någon anordning som man slapp gå upp för backen.
Detta har vid olika tillfällen lösts med traktor, 4wd bil och fyrhjuling men nu tänkte jag ta tag i det hela.

Tanken var från början att utgå ifrån bakdelen från en åkgräsklippare men bestämde mig rätt snart för en helt egen konstruktion då jag tyckte det var för dålig kvalite på utgångsobjektet

Bild
Hade även en tystare motor från en sönderrostad handjagare

Bild

Bild

Bild

Tanken är alltså att repet ska drivas av hjulet.

11 personer gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#2 » 21:45:44, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jo...men orkar -verkligen- den där växellådan det där jobbet?..
Hade en sådan åkgräsklippare som jag lämnade vidare i somras till en i Hässelby.

Norlett har Snowlett 2500 (se tråd) har en växellåda som -bör- palla, men... det är fortfarande -klena- grejor... o det tar kraft att driva även en rep-lift...

Hade det inte varit bättre å ta en mopedväxellåda?

Vill inte slå undan benen på ditt projekt, men... man tappar sugen när man lagt ned många timmars arbete "bara för att upptäcka... skit o x å !"

(se PM)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Rasmus R (trådstartaren)

#3 » 22:44:26, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag är inte orolig..
Dels för att det finns många youtube filmer där man använder åkgräsklippare och dels för att jag även har en stiga villa med skuren 12hk motor jag tagit delar ifrån och den har exakt samma växellåda.
Jag är övertygad om att växellådan belastas betydligt mer i en åkgräsklippare med plogblad eller vagn än vad den gör här.
Det finns filmer där man använder en 1800w elmotor utan problem så så mycket kraft tror jag inte det tar.
Motorn jag har levererar 6,5 hk.

Har monterat spak för drift, för spaken framåt och remmen sträcks och dra den bakåt, remmen slackar och bromsen går till.
Åtminstone när det är färdigt.
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#4 » 09:51:31, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh! Jag trodde du skulle använda Murryn's växellåda. Den är väl klen.
Jo, jag noterade din sidventilsmotor.
Den är inte på 6.5hk... det är "dekaltrimning"... Det är en sidventilsmotor, o de tycker -inte- om tung belastning under längre stund... då sotar de... Försök få tag i en toppventilsmotor. De har bättre segdragning och drar mycket mindre med soppa (upp emot 50% enligt min enda referens; Tecumseh 6hk bytt mot B&S 5.5hk på snöslunga, Canadiana 521).

Ska du promt köra sidventilare rekommenderar jag dig varmt att göra som jag gjorde med en 5hk till en Gilson:
5hk B&S å Gilson slunga
Visst tappade den lite "pulver", men den vann mycket -vrid- och (!) blev bränslesnålare!

Den där Stigalådan, som jag missade, är ju ungefär samma sak som jag föreslog; dvs en betydligt kraftigare låda :-)

1800W el ska väl motsvara ca 2-3hk bensinmotor? (750W/hk)

Spännande projekt!
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#5 » 11:24:32, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC, Om du tittar så ser och konstaterar även du att det är en växellåda och drivhjul efter motorn.
Har du någonsin kört en klippartraktor, kört "efter väg" alltså så att motorn gått tungt och fått arbeta?
(Växellådan är väl en Peerless, som på de flesta åkklippare)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Rasmus R (trådstartaren)

#6 » 12:34:55, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växellådan är från röda Murrayn på bild men den lådan är precis som Rospigg skriver en låda som används på många olika märken, däribland stiga villa.
Däremot har stiga villa någon mindre remskiva och i gengäld något större kugghjul på bakaxlen.
Så remskivor, växellåda och kugghjul är från gräsklipparen på bild medans motorn är från en handjagare.

Anordningen för drift och broms är klar och provkörd så allt snurrar som det ska iaf.
Nu svarvas det hjul till styrning av rep.



Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#7 » 14:44:08, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha!
Bara haft 3st o Murryn var "skrot". De andra var en Stiga Garden och en Norlett (ngt - vrak).
Uppfattade den på Murryn som klenare byggd än den på Stigan - men, det var en grov uppfattning.

Inte haft nöjet att köra åkgräslippare av de där storlekarna - kör Belos och Irus.

Ser fram emot projektets framskridande :eat:
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Rasmus R (trådstartaren)

#8 » 18:22:15, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva anordningen till repet börjar ta sig. Repet blir inkommande uppe då hjulet går medurs.
Undre löphjulet är fast och repet går sedan vidare till ett flyttbart hjul som man skiftar beroende om liften ska ha returrepet på höger eller vänster sida.
Hjulet innan själva drivhjulet sitter på en arm och spänns ner av en fjäder. Tanken med det är att få lite ryckutjämning samt att jag har en teori om att koppla denna arm till gasreglaget. Om liften är tom så är armén obelastad och motorn går på tomgång, tar någon tag i repet ändras läget på armen och motorns varvtal ökar. Funkar i teorin men vill nog se hur armen beter sig i verkligheten innan jag bygger på något.
Det som fattas är styrning höger/vänster på inkommande rep.

Nästa steg blir att göra säkerhetsanordningen så att ingen kan åka in i maskineriet.



Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Rasmus R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:08, 16-04-2008
Maskintyp: Ej angivet

HVA59

#9 » 20:41:12, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande projekt, även om jag inte fullt förstår hur det ska funka i slutändan så ser det intressant ut :smile:

dc_lindberg skrev: Det är en sidventilsmotor, o de tycker -inte- om tung belastning under längre stund... då sotar de... Försök få tag i en toppventilsmotor. De har bättre segdragning och drar mycket mindre med soppa (upp emot 50% enligt min enda referens


Ang. Sidventilsmotorer så får jag nog säga att jag inte håller med riktigt, har aldrig upplevt att nån sidventilare jag har haft att göra med har haft några problem med att jobba på för full maskin under längre stunder.
Likaså vill jag nästan påstå att sidventilare i regel har bättre bottenvrid än toppventilare. (beror såklart på vilken motor det är)
Men den erfarenheten jag har generellt är att sidventilare går lugnare på lägre varv, och har bättre kraft där, medans toppventilare är mer optimala på lite högre varv, där de har mer effekt än en sidventilare.
Men sen är ju absolut bränsleförbrukning och sånt bättre på en toppventilare, det är ju på många sätt mer effektiva motorer :thumme:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

sydstatare

#10 » 23:54:01, 10-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:Spännande projekt, även om jag inte fullt förstår hur det ska funka i slutändan så ser det intressant ut :smile:

dc_lindberg skrev: Det är en sidventilsmotor, o de tycker -inte- om tung belastning under längre stund... då sotar de... Försök få tag i en toppventilsmotor. De har bättre segdragning och drar mycket mindre med soppa (upp emot 50% enligt min enda referens


Ang. Sidventilsmotorer så får jag nog säga att jag inte håller med riktigt, har aldrig upplevt att nån sidventilare jag har haft att göra med har haft några problem med att jobba på för full maskin under längre stunder.
Likaså vill jag nästan påstå att sidventilare i regel har bättre bottenvrid än toppventilare. (beror såklart på vilken motor det är)
Men den erfarenheten jag har generellt är att sidventilare går lugnare på lägre varv, och har bättre kraft där, medans toppventilare är mer optimala på lite högre varv, där de har mer effekt än en sidventilare.
Men sen är ju absolut bränsleförbrukning och sånt bättre på en toppventilare, det är ju på många sätt mer effektiva motorer :thumme:



Håller absolut med det sista. Sidventilaren känns minst lika säker på belastning men lugnare finare gång. Samt min erfarenhet säger att en sidventilaren är mer slitstark då toppventilare dalar i kvalitet desto nyare. O då menar ja de mindre motorerna.
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

dc_lindberg

#11 » 02:28:46, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kommer att ha olika åsikter om sid- vs toppventilare :-)
:thummar:
Det spelar ingen roll för projektet!
Motorn är vald.
Växellådan är vald.
Tillverkningen är i full fart!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

sydstatare

#12 » 07:13:39, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Vi kommer att ha olika åsikter om sid- vs toppventilare :-)
:thummar:
Det spelar ingen roll för projektet!
Motorn är vald.
Växellådan är vald.
Tillverkningen är i full fart!


Ja självklart, detta kommer absolut följas. Gillar lite ovanliga men kul-att-bygga projekt.
De va bättre förr.. Tror ja.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

Toost

#13 » 14:49:14, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

spännande!
Borde du ha ett diagonalstag så som det gula jag ritat in nedan ?
Svårt att uppskatta hur stora böjkrafter som uppstår.

Hur ser du till att ingen får fingrarna i kläm ?
Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#14 » 18:15:33, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

..."lite förluster"...får man räkna med ;-)
Gäller att räkna fingrarna före, och efter. Uppstår en diff... får man leta spill!
(lugn, bara lugn - du kommer att få se hur väl han kapslar in det där när han kommer så långt. Just nu, är fokus på att få drivningen av repet att fungera; se´n bryr man sig om att göra nått som minskar fingerförlustrisken; en sak i sänder)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Orsa

#15 » 20:32:42, 11-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkerheten. Man spänner bensinslangen framför mackapären. Om man då korsar målsnöret med för hög fart stannar vidundret. Skickar man in julhalsduken från farmor under målsnöret får man vara andra till varnagel.

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gräsåsa daniel och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se