Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Turbo Fiat 680

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

pkek (trådstartaren)

#1 » 16:51:39, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en ny Perkings turbo som jag fått, köpt lite mätare o en adapterplatta till oljefiltret för att få smörjning. Vet ej en hur jag skall göra med returen, till oljestickan kanske ? Olje kylare hoppar jag tills vidare, kör ej så mkt.
Någon som gjort detta har några ideer, mått, tryck, bildet etc. Skulle bli glad. :grin:
pkek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:55, 04-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: FIAT 680DT, Kubota ALLA, VOLVO LM840



mathiast

#2 » 17:44:46, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju samma motorfamilj som på de flesta fiat med turbo coh även new hollands tl serie
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Robban_C

#3 » 19:38:31, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt sett måste en oljeretur från turbo vara grov, rätt ner från turbon och dessutom mynna ovanför oljenivån i tråget. Oljestickan bryter väl mot allt det.
Grov retur in i tråget, rakt nedanför turbon, strax under delningen mot blocket, det fungerar i stort sett alltid.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

pkek (trådstartaren)

#4 » 09:18:26, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Generellt sett måste en oljeretur från turbo vara grov, rätt ner från turbon och dessutom mynna ovanför oljenivån i tråget. Oljestickan bryter väl mot allt det.
Grov retur in i tråget, rakt nedanför turbon, strax under delningen mot blocket, det fungerar i stort sett alltid.


Vet inte det ja, hålet är ganska grovt, och vad jag vet finns det inget insticks rör, o hålet är defenitift över oljenivån eftersom det sitter over tråget. Skall man montera i tråget måste det bort, och jag tror att för att få bort tråget måste även framaxeln bort.. Pust !
pkek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:55, 04-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: FIAT 680DT, Kubota ALLA, VOLVO LM840

pkek (trådstartaren)

#5 » 09:20:08, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Det är ju samma motorfamilj som på de flesta fiat med turbo coh även new hollands tl serie


Säkert, tror dock inte Fiat skickar en ritning..
pkek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:55, 04-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: FIAT 680DT, Kubota ALLA, VOLVO LM840

Robban_C

#6 » 14:19:02, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hålet någorlunda rätt under turbon då?
Och hur gör du då med oljesticka?

Jag har tidigare nånstans berättat om en oljeretur som mynnade ovanför oljan men den var något för klen och gick nån dm sidledes innan den gick in i blocket.
Det var i mitten/slutet av 90-talet och röken från den puffran har fortfarande inte lagt sig. Området deklarerades med en gång som ett krisområde som får Tjernobyl att likna en cigarettfimp. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Prova du med oljestickan om du tror på det, det kanske fungerar men ryker det hejvilt så vet du varför.
Glöm inte att komma med foton och en bra rapport på hur det blev!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

mathiast

#7 » 18:34:21, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

pkek skrev:
mathiast skrev:Det är ju samma motorfamilj som på de flesta fiat med turbo coh även new hollands tl serie


Säkert, tror dock inte Fiat skickar en ritning..


jodå http://www.sodhaak.se/page4b9e09242d778 bara att botanisera runt blland reservdelskataloger för alla fiat nh mm
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

pkek (trådstartaren)

#8 » 17:02:24, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Har du hålet någorlunda rätt under turbon då?
Och hur gör du då med oljesticka?

Jag har tidigare nånstans berättat om en oljeretur som mynnade ovanför oljan men den var något för klen och gick nån dm sidledes innan den gick in i blocket.
Det var i mitten/slutet av 90-talet och röken från den puffran har fortfarande inte lagt sig. Området deklarerades med en gång som ett krisområde som får Tjernobyl att likna en cigarettfimp. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Prova du med oljestickan om du tror på det, det kanske fungerar men ryker det hejvilt så vet du varför.
Glöm inte att komma med foton och en bra rapport på hur det blev!


Vet ej om röret kommer exakt under turbon, får väl ta ett grovt rör då.
Kör väldigt lite o den drar ingen olja så om man får demontera röret en gång om året är det väl ok. Hittade lite bilder på You tube, det hjälpte lite, och så har jag 100m till Malte Månsons huvudkontor !
Senast redigerad av pkek 17:03:55, 24-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
pkek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:55, 04-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: FIAT 680DT, Kubota ALLA, VOLVO LM840

pkek (trådstartaren)

#9 » 17:05:01, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:
pkek skrev:
mathiast skrev:Det är ju samma motorfamilj som på de flesta fiat med turbo coh även new hollands tl serie


Säkert, tror dock inte Fiat skickar en ritning..


jodå http://www.sodhaak.se/page4b9e09242d778 bara att botanisera runt blland reservdelskataloger för alla fiat nh mm


Hjälper inte så mkt om jag inte vet vilken traktor jag skall titta efter..
pkek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:55, 04-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: FIAT 680DT, Kubota ALLA, VOLVO LM840

Johan Marklund/Nordmark

#10 » 18:50:18, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På fiat 60-90 och dom så sitter det ju några pluggar i tråget på vänstersidan har jag för mig. Man måste lossa framaxel och dela motor från växellådan för att lossa sumpen. Det fanns väl eftermonterings kit för turbo på dom lite "nyare" fiat där kanske man kan hitta nått.
Varför göra det lätt när man kan göra det svårt.
Har skruvat Terex/Schaeff och Atlas.
Skruvar nu John Deere grönyte maskiner samt Giant Avant och Husqvarna.

Jobban nu mer som mekaniker på kyrkogårdsförvaltningen.
Johan Marklund/Nordmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:31, 03-09-2010
Ort: Säljeryd.
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

pkek (trådstartaren)

#11 » 17:21:54, 25-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu äntligen fått in fiaten i verkstan ! Tyvärr upptäckte jag att grenröret spruckit :mad: . Men det gör kanske inte så mkt då det var av en väldigt konstig konstruktion som ej passsar mitt turbo bygge så väl.
Är det någon som vet om det finns ett passande grenrör till en annan fiat med turbo ? :???: Gärna då med skruvflens. 60-90 ? Passar det ? :!:
pkek
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:28:55, 04-01-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: FIAT 680DT, Kubota ALLA, VOLVO LM840

dimorep

#12 » 19:05:17, 26-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl en 8045.xx motor och i 60-90 sitter det en 8035.xx, dvs bara en 3 cyl.

Kolla om där finns någon version av 8045 motorn (lite nyare Fiat/N-H traktor, Laverda tröska eller Iveco lastbil) med turbo org. som kan ha lämpligt grenrör.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

mathiast

#13 » 19:10:32, 26-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

New Holland TL90 kanske?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Inge79

#14 » 14:16:21, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiat 85-90 eller 88-94. Samme (firesylindrede) motor som i 70-90 og 80-90, men med turbo.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

mf33

#15 » 16:31:41, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tryck och retur på Fordson Major med turbo.
mvh Mojje
Bild

Bild

Bild
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se