Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Något att påta i rabatterna med

128 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Tom N (trådstartaren)

#1 » 22:04:36, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Godkväll gott folk!

Jag tänkte att man kanske skulle presentera lite vad man pysslat med i vintermörkret. Det kanske intresserar någon iaf :grin:

Det började egentligen i höstas med att jag råkade se att man kunde beställa hem en 13 hk kinamotor, levererad hem till dörren för 2700 spänn! Jag blev tvungen att beställa hem en. Får man en låda blandskrot så får man väl ta det som läropengar helt enkelt.

Men se på fasen, det dök upp nåt som liknade en motor. En ganska rak kopia på Honda GX.
Bild
Efter en snabb koll så verkade det mesta hänga ihop med, packboxen på veven satt lite illa monterad så jag knackade rätt den innan provstart. Men den startade och gick :thumme:

Nu till själva problemet. Jag hade en motor utan nån egentlig plats att stoppa den. Så kan man ju inte ha det, det förstår ju vem som helst! :skratta3:

Efter lite olika ideer så fick det bli en liten grävmaskin. Det kan man ju faktiskt ha lite nytta av.
Så under hösten började jag skissa lite på det hela. Jag tittade på lite befintliga maskiner, bla Kellfri med flera har ju nån variant med en grävarm och ett chassi man kan flytta med bil. Praktiskt måhända men konceptet lockade inte nämnvärt.
Nä, receptet jag ordinerade efter en del spånande blev en liten runtomsvängande maskin med blad "fram" och hjul "bak" där man flyttar sig med hjälp av grävaggregatet.
Bild
Lite plåtar beställdes. Jag kan klargöra att alla eventuella "knasigheter" i geometri och liknande är helt och hållet beroende på min egen okunskap :grin: Min erfarenhet av grävande maskiner sträcker sig till lite provspakande av bekantas maskiner, hela designen är baserad på vad jag tyckte kändes rimligt.

Bild
Bild
Jag planerade byggstarten till julledigheten, så jag roade mig med att svarva lite bitar och tillverka lösa komponenter under tiden.

Även om maskinen är liten så har svarven fått gå några timmar :grin:

31 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400



Svart

#2 » 11:13:51, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer! Mer! :)

1 person gillar det här inlägget.
Svart
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:17, 20-08-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

Tom N (trådstartaren)

#3 » 18:45:49, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, byggstarten var planerad till julledigheten och så blev det. Så när man hade stämplat ut från den där aktiviteten som inkräktar onödigt mycket på fritiden så var det bara att sätta igång!

Jag hade redan svarvat färdigt alla leder till grävaggregatet så det var en lämplig ände att börja i.


Bild
Så först ut blev stickan, sidoplåtarna är 3 mm.

Bild
:
Bild
Ett antal tvära plåtar för att styva upp det hela.

Bild
Bild
Förstärkningsplåtar och över/ undersida. Översidan är svetsad i "skotten" från insidan.

Bild
Bild
Med fästet för skopkolven ditlimmat så är stickan i det närmaste färdig. Jag vill minnas att jag svetsade färdigt det sista strax innan Kalle Anka på julafton :grin:

12 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Tom N (trådstartaren)

#4 » 19:13:04, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med stickan ivägbaxad så är ju nästa naturliga steg att plocka fram bitarna till bomen!


Bild
Bild
Över/ underplåtar på bomen är 6x120 plattjärn så dom var lite småtröga att bocka runt, men det gick rätt bra ändå :grin:
Annars samma upplägg som stickan med tvära plåtar invändigt.

Bild
Lite övertalning krävdes :skratta3:

Bild
Bild
Sen var det egentligen bara att sy ihop det hela. Jag var lite bekymrad över att det skulle bli lite korkskruv efter svetsningen men jag alternerade ganska bra och den höll sig rak :grin:

Bild
Man var ju tvungen att hänga ihop bitarna och se så dom passade ihop och det gjorde dom lyckligtvis :hurra:

24 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Dexxas

#5 » 19:33:52, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg ett riktigt raffigt hyttämne på en av bilderna.....
Ser fram mot en närmare beskrivning av skapelsen, givetvis med utförlig beskrivning och mycket bilder :eat: :eat:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Tom N (trådstartaren)

#6 » 21:07:55, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Jag såg ett riktigt raffigt hyttämne på en av bilderna.....
Ser fram mot en närmare beskrivning av skapelsen, givetvis med utförlig beskrivning och mycket bilder :eat: :eat:


Haha, hyttämnet är min fars. Jag har en känsla av att det skulle kunna bli lite dålig stämning i garaget ifall den gick det ödet till mötes :grin:

Men nog är det fullt möjligt att knäppa några bilder på den med

3 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

marve

#7 » 00:32:16, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi är många som vill se mer av Trojan. Gärna en egen tråd med många bilder.

2 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

texas5020

#8 » 06:43:47, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En synnerligen trevlig verkstad där kreativiteten spirar på alla plan !!! :thummar: :buga: :shake_hands:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

ja-bond77

#9 » 06:55:00, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt bygge! De punkter man eventuellt kan ha åsikter om är dels bomförtjockningen kring cylinderfästena/böjen, den känns lite "låg"... Men det kanske är så på minigrävarna... :klia:

Men sedan är jag lite säkrare på de interna förstyvningarna. Tillverkarna brukar lägga dessa i ett sick-sack mönster och svetsad mot dragplåten för bästa effekt. Vet inte, kanske kring 45 grader lutning?

Men återigen, man ligger ju inte på belastningsgränserna direkt med en minimaskin så om dessa aspekter är värst viktiga kan jag inte säga. Ska bli intressant att följa! :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

PeterR

#10 » 08:24:43, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att kunna bli ett trevligt bygge. Lite annorlunda incitament för byggstarten: ”Jag har en motor, vad ska jag med den till? Jag bygger en minigrävare!”

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Kotten

#11 » 11:13:04, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Älskar sådana här trådar! Först en spännande start, och sedan dräller det på med byggbilder då projektet faktiskt fortskrider. :grin: Ser fram emot att följa detta!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Tom N (trådstartaren)

#12 » 19:36:47, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Trevligt bygge! De punkter man eventuellt kan ha åsikter om är dels bomförtjockningen kring cylinderfästena/böjen, den känns lite "låg"... Men det kanske är så på minigrävarna... :klia:

Men sedan är jag lite säkrare på de interna förstyvningarna. Tillverkarna brukar lägga dessa i ett sick-sack mönster och svetsad mot dragplåten för bästa effekt. Vet inte, kanske kring 45 grader lutning?

Men återigen, man ligger ju inte på belastningsgränserna direkt med en minimaskin så om dessa aspekter är värst viktiga kan jag inte säga. Ska bli intressant att följa! :grin:


Att bomförtjockningen är lite låg stämmer säkerligen, dock TROR jag inte att det är av någon större betydelse i detta fallet. Maskinen i sig väger så pass lite så jag har svårt att tro att påkänningarna blir så stora där. Men det har hänt att jag har haft fel förr :grin:

Förstyvningarna har du givetvis alldeles rätt i, jag har själv noterat det på bilder av riktiga grävare. Tanken med dessa var främst att förhindra buckling. Att hålla sidoplåtarna i schack.

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Tom N (trådstartaren)

#13 » 20:30:57, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar finnas lite intresse av hemslöjd även fast vårsolen börjat skina ute :grin:

Hur som helst, ifall man snidat ihop de stora bitarna till ett grävaggregat så är det väl lika bra att krångla ihop något att sätta det på!

Bild
En början till "undervagnen"

Bild
Själva ramverket till överdelen.

Sen så behöver ju dom båda delarna hänga ihop på nåt sätt, det blir liksom lite mer grävmaskinsmässigt så :grin:

Bild
Bild
Bild
Så en centrumaxel är väl en bra början.

En svivel och en riktig svängkranslagring hade suttit som en fläskläpp, men då jag ändå försöker hålla kostnaderna på en rimlig nivå och ingen ännu kastat varken en svängkrans eller svivel efter mig så blir det mer budgetvänliga konstruktioner. Även om hydraulik i undervagnen hade öppnat för trevliga möjligheter!

Bild
Här tror jag man börjar se hur tankarna gått

Bild
Bild
Ett valsat plattjärn fäst i överdelen som löper mot 6 stycken "stödhjul" för att ta krafterna vid grävning. Ett 3/4 kedjehjul är tänkt att assistera med själva svängeriet.

Bild
Bild
Hjul ökar mobiliteten dramatiskt

Bild
Lite mer plåtar och profiler möjliggör att fästa själva grävet i maskinen så att säga :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

QV_

#14 » 20:58:11, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som om schaktbladet kom för långt ut. Skall det inte mycket närmare chassiet?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Tom N (trådstartaren)

#15 » 21:20:18, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan mycket väl vara så att schaktbladet är lite väl långt fram. Men då maskinen väger relativt lite så ville jag ha den främre stödpunkten ganska långt fram för att kunna lyfta skopan även med något i den.

Jag tittade på grävrörelsen med hur aggregatet är utformat och tycker inte schaktbladet ska störa direkt. Men ombyggnationer är inte uteslutna, varken här eller där :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se