Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygga en smältugn, så krångligt som möjligt.

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MrCrankyface (trådstartaren)

#16 » 16:22:38, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! :mrgreen:

Lite pytteframsteg.
Skulle börja fylla locket, böjde till lite rostfri tråd som armering, vet inte om det kommer hjälpa men kan väl alltid hoppas.
Bild

Tänkte att jag skulle fylla locket när det satt på plats och på så sätt få en bra passform mot "hinken".
Plastade in allt och tejpade dit en framlampa för att få lite av en kupol.
Bild

Hålsågade upp ett hål och fyllde allt ovanifrån. Dock som jag misstänkte blev hålet för litet och blev riktigt svårt att packa ner det runt kanten.
Bild

Vilket såklart resulterade i detta resultat.
Väldigt löst packat och bräckligt runt kanten medan närmast "fyllhålet" blev det bra.
Bild

Passade på att lägga på ett lager högtemp bruk för att snygga till och fixa detta, får hoppas det håller sen.
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)



MrCrankyface (trådstartaren)

#17 » 10:57:14, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nuså!

Ökat med 100c i taget för att torka ur allt. Både rinner vatten och kommer ut ånga lite här och var.
Varit uppe i 800c ett tag och kommer fortfarande ut fukt men tar en stund innan det sker nu så antagligen är väl fukten långt ut i isoleringen och börjar inte vandra ut förrän den hettas upp.
Bild

Ställde in den på 950c till slut och skulle försöka smälta lite silver.
Under tiden den hettar upp så passade jag på att göra en gjutform.
Skadade kanterna en del när jag försökte ta loss mallen så fick försöka laga bäst jag kunde.
Bild

Ovansidan med "pour basin" och "riser".
Bild

Hällandet i sig gick rätt bra.
Blev lite rök och eld när jag råkade stötta i träkanten och det var svårt att både sikta och hälla i lagom takt, men med tanke på att det var första gången så är jag nöjd.
Bild

Ändå kul litet konstverk med alla kanaler.
Bild

Efter att ha kapat bort allt och slipat till det lite.
Blev ändå till 90% så som jag ville ha det!
Ser verkligen fram emot att gjuta mer saker fast i aluminium istället, jäkligt rolig process!
Bild

32 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Jarlingar

#18 » 22:24:06, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd!

Jag gjorde lite tvärtemot dig.. Snabbt å enklast möjligt

Bild

Bild

80L? fat
Högtempisolering från Bevego som är struken med eldfast cement.
Bygget gick väl på 1000:- ungefär då.
Hela ugnen väger kanske 10 kg.

12 personer gillar det här inlägget.
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

texas5020

#19 » 06:19:58, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur värmer du ugnen ?
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Jarlingar

#20 » 17:26:55, 29-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modell större ogräsbrännare med gasol.
Kan smälta Alu, koppar, mässing och med tillkopplad fläkt gjutjärn.

3 personer gillar det här inlägget.
Jarlingar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:07:53, 27-04-2015
Ort: Östersund - Jamtlandia
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV

MrCrankyface (trådstartaren)

#21 » 11:54:42, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags igen, tänkte jag äntligen skulle bli av med mina 5+ IKEA-kassar fyllda med aluminiumskrot som skulle smältas ner.
Svetsade ihop lite gjutformar för att göra tackor som tar mindre plats än diverse skrot, tyvärr var jag för girig med antal 'fack' vilket gör att tackorna var snudd på omöjliga att få ut.
Slutade med att jag bankade ut väggarna på varannan ficka och därmed bara kunde använda hälften.
Bild

Några timmars pill så börjar högen av tackor växa. Hade köpt ett större grafitkärl för syftet men någonstans har jag missat i måtten, kärlet är 1cm större i diameter än min ugn...
Fick bli en avkapad brandsläckare så här i början, funkade bra för att smälta några kilo alu men har redan släppt många lager oxiderat stål och långt ifrån smidigt att hantera.
Bild

Delvis på grund av iver och delvis på grund av det dåliga smältkärlet så lyckades jag få flera stänk av smält aluminium på kanthalspolarna vilket medförde att slingan gick sönder på typ 6 ställen..
Lyckades skarva ihop detta genom att kapa bort den skadade bitarna(fastsmält alu) och knyta ihop det med en bit ny spole.
Detta höll tyvärr bara i någon timme innan det gick sönder igen så ... Dags för mer seriösa tag.
Jag har 3 spolar till men att linda denna ugn är ett helsike, till stor del på grund av en tankevurpa när jag fräste kanalerna.
Det finns helt enkelt inte plats för att "gå till nästa våning" vilket gör att varje varv måste sitta handbockas väldigt exakt för att den ska komma runt på rätt plats och ligga kvar.
Eftersom även diametern är för liten för mitt stora kärl och dom eldfasta stenarna har riktigt dåligt isolervärde så tänkte jag "gör om, gör rätt".
Började knacka ut stenarna, perlite-cementen var rätt lätt att få bort men stenarna satt som attan tack varje ståltråden jag lindat runt.. Men till slut så är vi på ruta 1.
Bild

Lyckades hitta en återförsäljare för den vita sortens "isolertegel" men tyvärr dök dom upp så här...
10 av 12 stenar förpackade i den tunnaste kartongen man kan tänka sig och sen skeppade internationellt. :thummar: :screwy:
Bild

Ren tur att jag bara behöver 10 så kan nog skrapa ihop något som funkar, även om det är irriterande som fan att allt är så kantstött och trasigt.
Testa fräsa kanaler för kanthaltråden med överhandsfräsen och dammsugare, funkade rätt bra med en sån kåpa som täcker in frässtålet, tog i princip allt damm direkt om man körde långsamt.
Först kört ett pass med sinkfräs för att få en lutning som hindrar spolarna att vandra ut och sen rundat av dom skarpa kanterna med en radiefräs, både för att minska risken för brott och fördjupa kanalerna.
9 stenar är precis så här, raka spår och ska sen få gerade sidor.
Bild

Den tionde stenen får sen sneda kanaler så går till "nästa nivå" så det blir som en sorts spiral, bara lägga i en ny spole om det skulle strula i framtiden.
Höll på att göra en blunder här, ritade vart jag skulle fräsa och insåg i sista sekund att jag behöver gera allt först för att jag ska kunna dra linjerna korrekt. :mrgreen:
Fortsättning följer.
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#22 » 11:24:25, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer framsteg, gersågat allt och gjort klart alla kanaler.
Bild

Nästa steg får vi se om det blev bra eller inte. Kändes som bruket torkade på tok för fort, så pass fort att man knappt han få ihop stenarna, trots att jag doppat dom i vatten och så vidare.
Förhoppningsvis hjälper gummibanden till att hålla ihop allt under tiden det härdar.
Kladdade på rätt mycket extra för att hjälpa det att hålla ihop.
Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#23 » 09:45:26, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fortsätter vi göra det så svårt som möjligt.
Linda in allt i stålband för att hjälpa det att hålla ihop, troligtvis onödigt men skadar inte.
Bild

Smeta in allt i mer bruk för att täta ytan och be bättre stöd mellan stålband och isolertegel(delvis pga att jag hade en halv bunke kvar som annars slängts).
Bild

Lyft ner hela arrangemanget i tunnan och fyllt på med lös perlite i tomrummet runtom.
Till skillnad mot tidigare så har jag inte blandat detta med cement, kändes som ett onödigt extrasteg som bara försämrar isoleringen.
Bild

Slutligen så skrev jag ut en liten "krage" i vitt och fyllde på till toppen av detta med perlite-cement.
Lindade in hela toppen med plastfolie innan jag monterade tillbaka locket och tryckte ner det något i cementen.
Förhoppningsvis ska detta överföra lockets form(som absolut inte är plant pga slarv :grin: ) så det blir relativt tätt mellan bas och lock.
Nu ska väl detta få härda i någon dag innan jag ger mig på att värma ur den vita plasten och fixa till värmespolarna på nytt.
Glömde även borra hål för tempgivaren och det är duktigt tight mellan kanalerna, blir ett kul projekt att försöka pricka helt rätt utifrån när man ska igenom 15cm material. :???:
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Kotten

#24 » 09:58:29, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt fint jobb! Känns alltid lite jobbigt när man får bygga om lite, men snart har du ju ett helt gjuteri hemmavid :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

X-IL

#25 » 09:06:16, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobb igen! Vad är det för bruk du använder? Jag köpte mig precis en liten gasugn som kom med lite för lite bruk för att jag ska tro att det kommer att hålla speciellt länge så skulle vilja kunna fylla på så småningom.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

MrCrankyface (trådstartaren)

#26 » 11:08:01, 08-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Kotten: Tack! Ja vem vet, kanske blir smide sen också. :mrgreen:

X-IL:
Tack! I locket har jag använt "Finja Eldfast bruk", en liten vit/gul påse på 4.5kg, det har tyvärr spruckit ganska mycket efter ~15h användning, möjligt att jag la på det för tjockt eller dylikt.
Runt/mellan/på isolerteglet har jag använt TAM-2800 som jag köpte via Kamintillbehor.se, något färdigblandat guck som finns i lite olika storlekar.
Tyckte det var rätt svåranvänt då ytan efter applicering torkar otroligt fort och bildar ett sorts skinn.
Det fenomenet gör att man i princip behöver både fukta och applicera på bägge ytorna som ska sättas ihop och sen fort som attan trycka ihop allt för att det ska binda ordentligt.
Ska du bara bättre på en yta så funkade det rätt bra att ta en styvare pensel och kladda på/arbeta in det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#27 » 19:16:30, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu jäklar är det nära. :mrgreen:
Värmetrådarna ilagda och tätat "utgångshålen" med någon sorts "fire cement" på tub, sist upplevde jag att en hel del varmluft smet ut denna väg vilket inte är så nice.
Detta är då två spolar som gemensamt går ut i mitten. Totalt runt 6kW denna gång.
Bild

Samtliga "utgångar" är tvinnade med flertal kanthaltrådar för att få ner motståndet och därmed värmen.
Krympslang funkade rätt problemfritt sist så lagt på flera lager sånt som isolering och sen ytterligare ett lager med någon tjockare hög temp silikon/glasfiber sak, skulle tåla runt 300c.
Fyllde även igen det värsta här med tub-gegget.
Bild

Testar även med tätningsrep denna omgång så får vi se om det gör någon skillnad. Om inte annat så lär slitaget på locket minska när den har något lite mjukare att täta emot.
Bild

Bruket skulle funka även till "mindre reparationer" då det härdar till något stenliknande material som ska klara 1250C, testar det på insida av locket så inte mer bitar trillar av där.
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

Scania bonden

#28 » 20:31:26, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan... Detta är rock N roll på redigt liksom...
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Zukram

#29 » 09:55:10, 10-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får vi se nåt gjutet snart då ? :-)
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

MrCrankyface (trådstartaren)

#30 » 08:19:10, 11-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram: Jag får hänvisa till den klassiska "när tid finnes" :lmao:
Först och främst har jag några ikea säckar med skrot som ska smältas ner till tackor för att spara plats sen måste jag bli klar med CNC konverteringen av svarven så jag kan återgå till att jobba på min bil.
Med lite tur kanske jag hinner gjuta något mellan projekten.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Gabbe_96 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se