Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

En till minihjulastare

57 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Stridis2

#16 » 21:00:20, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt sprungit på ett antal sugfilter av finare snitt på senaste tiden, men de har suttit på hydrauliska stansmaskiner med myyyycket högre krav än en lastmaskin. Men i övrigt så har jag nog inte sett mer än vad Jac skriver.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Tom N

#17 » 21:20:17, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska inte vara några problem att ha samma sugledning till pumparna så länge den har tillräcklig kapacitet. Men ofta kan det ju vara smidigare att ha separata då man kan använda nättare grejer. Gör man egen tank så är det ju inte mer jobb att svetsa i en koppling till.

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Jac

#18 » 21:26:39, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara returfilter är ganska standard på enkla system.
Nästa steg upp brukar vara returfilter + tryckfilter eftersom pumpar producerar en liten mängd metallpartiklar.
Nästa steg igen är att man lägger till separat läckoljefilter från pumpar och motorer. Läckoljefilter funkar både för att varna om analkande haveri samt förhindrar att metall sprider sig i systemet den dagen det blir haveri. Att låta läckoljan gå genom det vanliga returfiltret funkar inte alltid eftersom vissa pumpar/motorer är väldigt känsliga för mottryck på läckporten.

Har man dessa tre filtertyper i systemet så tillför inte sugfilter så mycket, det är ju bara nyfiltrerad olja i tanken.

Beroende på system så kan ett offline filter (kidney filter) också läggas till. Det är ett filter med väldigt fin filtrering (ner till 0,1 mikron) men väldigt lågt flöde. Det matas av en egen liten elmotor/pump som går dygnet runt. Denna enhet kan med fördel användas när man ska fylla på ny olja eftersom ny olja från fat är ganska skitig.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#19 » 21:37:16, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller nog med ang sugfilter. Även vid höga krav är det nog inte där man filtrerar. Sedan som Jac skriver ska man vara försiktig med ska man vara försiktig med läckoljefilter, då många pumpar och motorer är känsliga för tryckspikar. Man skjuter ut tätningar eller i värsta fall spräcker huset.
Försök få tag på en Rexroth A4vg pump, så kan du enkelt filtrera oljan från matarpumpen innan den når systemet.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#20 » 21:56:45, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast just när det gäller små hydrostater till grönytemaskiner och liknande så är det nog inte så ovanligt med sugfilter på matarpumpen, antagligen för att det är enklast att få till. Flödet är ju väldigt lågt på matarpumpen på en liten closedloop pump eller hydrostat så då blir det rimlig storlek även på ett sugfilter.

I ett försök att hämta in alla utsvävningar så läste jag första inlägget igen och det står ju att hydrostat och pump är från en Ransomes 160D klippare. Den kan mycket väl ha sugfilter original, iallafall på hydrostaten.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

AN

#21 » 22:07:22, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Fast just när det gäller små hydrostater till grönytemaskiner och liknande så är det nog inte så ovanligt med sugfilter på matarpumpen, antagligen för att det är enklast att få till. Flödet är ju väldigt lågt på matarpumpen på en liten closedloop pump eller hydrostat så då blir det rimlig storlek även på ett sugfilter.

I ett försök att hämta in alla utsvävningar så läste jag första inlägget igen och det står ju att hydrostat och pump är från en Ransomes 160D klippare. Den kan mycket väl ha sugfilter original, iallafall på hydrostaten.

Jag läste nog inte heller att hydrostaten redan var bestämd.
Så man får väl ta mina inlägg med en nypa salt. Men ämnet intresserar mej mycket :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Micke-l (trådstartaren)

#22 » 08:18:20, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej!
Då är jag med.
Då sätter jag nån typ av sil på sugledningarna i tanken och så sätter jag filter på returledningarna innan dem går in i tank.
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

Micke-l (trådstartaren)

#23 » 23:35:55, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu har man kommit igång efter semestern. Har kapat upp balkar till ramen. Kapat upp en gammal oljetank som plåten blir användbar.
Nästa steg är att börja punkta ihop ramen. Sen rensa bakaxlarna från onödiga fästen och korta dem.

Frågor som jag funderar på.
1: returledningar, kan man koppla ihop dessa med t-kopplingar för att sen gå via ett filter till tank?
Blir 1 retur från hydrostat 1 från ventilpaket 1 från orbitrol och 1 från hydraulmotorn.
Eller måste man ha separata returledningar och egna filter till dessa ?

2: behövs bromsar på en hydrostatdriven maskin eller hur brukar de va ?
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

tortap

#24 » 02:15:19, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrostaten är sin egen slinga och brukar ha en liten koppling till övriga hydralsystem med en hot oil shuttle valve. Kolla hydraulschemat från donatorn. Tror det framgår där.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Stridis2

#25 » 05:45:51, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke-l skrev:2: behövs bromsar på en hydrostatdriven maskin eller hur brukar de va ?

På de jag kört så har man ingen färdbroms, däremot behövs en parkeringsbroms. Avant har löst detta med två tappar som går ut och låser i motsvarande hål i hjulnaven fram. Min Case kompaktlastare har riktiga trumbromsar som går att använda som färdbroms, men jag tror inte jag har använt dem en enda gång (som färdbroms) under 20 år.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Micke-l (trådstartaren)

#26 » 06:58:36, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Hydrostaten är sin egen slinga och brukar ha en liten koppling till övriga hydralsystem med en hot oil shuttle valve. Kolla hydraulschemat från donatorn. Tror det framgår där.


Ja okej.
Jo precis hydrostaten blir ju en egen slinga. På maskinen som hydrostat och pump kommer ifrån så är orbitrolen kopplad i hydrostaten
Sen via en oljekylare och till tank.


Bild

Har bara ett filterhus. Behöver ja då dubbla filter. Ett som hydrostatens retur går genom innan tank och ett till filter där övrig hudraulik går genom. ?
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

tortap

#27 » 09:49:09, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det schemat ser lite konstigt ut. Kan för lite om det här för att egentligen uttala mig men ja. Det brukar vara ett vanligt filter till övrig hydraulik. Och ett högtrycksfilter till hydrostaten.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Jac

#28 » 10:49:23, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På hydrostattransmissioner i vuxen storlek är filtret på trycksidan av matarpumpen.
Matarpumpens huvuduppgift är att hålla kretsen fylld samt att byta ut delar av oljan i den slutna kretsen. I tillägg används matartrycket också som hjälptryck till att vinkla pumpen samt att försörja pilotspakar.



På hydrostattransmissioner i park/trädgårds -storlek är det inte ovanligt med filter på sugsidan av matarpumpen (så är det på schemat ovan).

Ibland används arbetspumpen (alltså pumpen för lastare, styrning etc) som matarpump, på så sätt sparar man en liten pump på priskänsliga marknader. Alternativt kan man se det som att en överdimensionerad matarpump används till arbetshydraulik (så är det på schemat ovan).

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Micke-l (trådstartaren)

#29 » 14:44:56, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser detta högst amatörmässig ritade hydraul”schemat” ut ? Kan de funka som jag ritat?

Var förbi till robert här på forumet som hade kapat ner en linde truck fick ta det jag behövde, otroligt snällt av han.
Fick med mig en stol,orbitrol,prioriteringsventil och lite smågrejjer.
Har hunnit med att punkta ihop ramen och börjar rensa bakaxlarna på fästen. Ska lägga upp lite bilder men just nu är de mest intressanta jag har i fotoväg en hink med gammla kapskivor ☺️
Bild
Micke-l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:12, 16-05-2022
Ort: Luleå
Sverige

AN

#30 » 21:18:21, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det filter på läckoljan original på den transmission du ska använda är det väl bra.
Men man får passa sej lite med läckoljefilter pga tryckstötar. Kan blåsa packningar och knäcka hus om trycken blir höga i motor och pump.
Pumpen upplever även höga hustryck på samma sätt som lågt matartryck.
Kul projekt :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: avedan och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se