Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Dieselbrännare från bil i husvagn min polar 520.

104 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 19:55:03, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag har vart o köpt en webasco dieselkbrännare på skroten :) för 200kr i topskick, de går 2 tjocka sladdar gissar dessa är för pumpen och glödstiftet plus o minus? nu till fråga hur ska ja koppla in den i husvagnen för att få den funka. jag har en elektrisk termostat jag anv för 2 årsen när ja montera in en gammal 2450 panna i vagnen den skulle jag kunna anv för att stänga av o på brännaren. brännaren styrs ju elektroniskt från bilen med knappar, finns de något elschema på denna? jag ville bara igentligebn göra de enkelt starta och stänga av när termostaten säger till inget annat krånligt krux. dieselbränanre ger sjukla 5 kw på 0.5 L i timmen de låter extremt, skulle gärna dra ner den till 2-3 kw som primuspannan ger. kan man ställa in oljeinsprutaren så de blir mindre tryck? hur exakt funkar en sån här duiesel bränanre den kokar vattnet iaf. och en glödstift tänder dieseln, de är nån slags injektor, verkar som att den dras av bilens bränslepump från tanken alltså ca 3 bar? va tror ni? varf går de inte o ladda upp bilder föresten :( har ju bild på den.

att koppla in IN o UT vatteningångarna är inga problem. den ska kopplas paralellt med primus pannan så man kan köra på gas som vanligt om man vill.
dieselbrännaren ska drivas med renad spillolja är tanken :) bonden har hundratals liter jag förmodligen kan få. min hemma gjorde brännare pausar jag just nu. jag har hört att bränanren går max 30 min? varf då? vill den ska gå när de behövs iaf
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



stefansmark

#2 » 21:17:31, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska sitta en liten pump som pumpar fram diesel till brännaren, pumpen ska ha ström från brännaren.
Det borde gå att koppla in den så att den styrs av din befintliga automatik på något sätt, du måste söka dig ett elschema.
Jag tror dock inte att det går att elda renad spillolja i en vanlig dieselvärmare, de är ganska känsliga beträffande bränslets kvalitet.
Att det är olagligt att elda spillolja vet du säkert om, att det är väldigt dumt att skriva om det på nätet är inte olagligt, det är bara dumt.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

torbjorn_forsman

#3 » 21:24:49, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tala om vad det är för typbeteckning på Webastovärmaren, med hjälp av den går det säkert att få fram dokumentation för den.

Nyare Webasto, t ex BBW/DBW46 och senare är ofta till/från-reglerade och de har en s k doseringspump för bränslet. Ska man minska effekten på en sådan måste man både minska varvtalet på fläkten och ändra i styrenheten så att pulserna till pumpen kommer mer sällan.
Äldre sådana värmare, t ex WP1021, har ett "halvfartsläge" där de ger ungefär halva effekten. De har ingen doseringspump utan istället en anordning som liknar en membranförgasare för att ge rätt bränsleblandning. Om du har en sådan värmare, så se upp med att det är mycket viktigt att de två slangarna mellan förgasare och värmare är exakt lika långa och har rätt diameter (den ena ska vara lite grövre än den andra, det kan röra sig om 10 resp 12 mm eller något sånt).

Vanligtvis ska värmaren ha en ständig 12 V-matning och sedan finns det dessutom en styrsignal till styrenheten för att slå till/från värmaren. Den måste få ström även några minuter efter avstängning, för att kunna blåsa ren brännkammare mm.

En tumregel för såna där värmare är att de kräver drygt 0,1 l bränsle per timme för varje kW värmeeffekt de levererar.

Om du ska koppla värmaren parallellt med gaspannan, så sätt in backventiler (eller magnetventiler) i kopplingspunkten så att inte vattnet bara pumpas runt och går tillbaka via pannan. Ofta kan man hitta lämpliga backventiler i installationen på en bil som har haft en sån där värmare.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#4 » 22:19:17, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:Det ska sitta en liten pump som pumpar fram diesel till brännaren, pumpen ska ha ström från brännaren.
Det borde gå att koppla in den så att den styrs av din befintliga automatik på något sätt, du måste söka dig ett elschema.
Jag tror dock inte att det går att elda renad spillolja i en vanlig dieselvärmare, de är ganska känsliga beträffande bränslets kvalitet.
Att det är olagligt att elda spillolja vet du säkert om, att det är väldigt dumt att skriva om det på nätet är inte olagligt, det är bara dumt.

de visste jag inte nä. vet dock att massa folk bygger oljebrännare som de värmer sina hus/garage osv med med just spillolja efters att de är gratis och billigt när staten gör de omöjligt för en att få ihop sin vardag med världens högsta bränsle priser.

ja de sitter en liten pump på dieselslangen. men vart går returen ut då av de dieslet som pumpas in men överflödet, precis som i en bil där soppan går tbk efter fuelrailen. soppan borde gå att rena hyfsat med bränslefilter o dieselfilter :)
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#5 » 22:25:24, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är en webasto thermo pro 50 thermosystem GMBH, tro den är från 2020 som de står, hade vart lättare om ja kunde skicka bild och typbeteckningen som ja har bild på men de går ju inte just nu för de är nåt fel på sidan, 0.1 L timmen de låter ju helt sjukt lite? inte dåligt ist för SVINDYR gas för 40 kr kg :insomnia: nä fyf för gasol driven uppvärmning, att kröa min primus panna som drar 200 gram i timmen kostar mig numer 8-10kr timmen helt ohållbart ekonomiskt. om de stämmer 0.2 L för 2 kw blir de med dagens dieselpris på 24kr runt 5 kr eller 3 kr med villa olja eller 0 kr med spillolja :smile:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#6 » 22:43:48, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är otroligt naiv om du tror att en renodlad dieselvärmare skulle gå att köra på filtrerad spillolja.

En alloljebrännare, vanligtvis kallad spilloljebrännare är konstruerad för detta och man har som regel förvärmning av oljan innan så den blir lättflytande och sedan har man tryckluft som blåser in oljan i genom munstycket in i brännkammaren.

Detta kommer INTE att gå med en dieselvärmare, dessutom så reglerar styrenheten i en sådan värmare luft/bränsleblandning genom att styra varvtal på förbränningsluftsfläkten och ihop med den styra hur stor bränsledos som matas in via frekvens på matarpumpen.
Inget bränsle cirkulerar utan man förbrukar allt bränsle man pumpar fram.


Och innan du börjar klaga på mig så ta med i tanken att jag har jobbat i över 10 år där jag både monterade nya dieselvärmare och renoverade ett hyfsat antal höst när de började användas för säsongen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

4 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 22:52:30, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
stefansmark skrev:Det ska sitta en liten pump som pumpar fram diesel till brännaren, pumpen ska ha ström från brännaren.
Det borde gå att koppla in den så att den styrs av din befintliga automatik på något sätt, du måste söka dig ett elschema.
Jag tror dock inte att det går att elda renad spillolja i en vanlig dieselvärmare, de är ganska känsliga beträffande bränslets kvalitet.
Att det är olagligt att elda spillolja vet du säkert om, att det är väldigt dumt att skriva om det på nätet är inte olagligt, det är bara dumt.

de visste jag inte nä. vet dock att massa folk bygger oljebrännare som de värmer sina hus/garage osv med med just spillolja efters att de är gratis och billigt när staten gör de omöjligt för en att få ihop sin vardag med världens högsta bränsle priser.

ja de sitter en liten pump på dieselslangen. men vart går returen ut då av de dieslet som pumpas in men överflödet, precis som i en bil där soppan går tbk efter fuelrailen. soppan borde gå att rena hyfsat med bränslefilter o dieselfilter :)


Är det en så modern värmare så har den säkert en doseringspump, och då finns det ingen returledning. Varje pumpslag ger exakt den bränslemängd som motsvarar den mängd luft som ett visst antal varv på brännarens fläkt blåser in i brännkammaren.

Beträffande ohälsosamheterna med att elda spillolja så finns de avhandlade i tidigare trådar. Förr i tiden var den stora miljö- och hälsorisken med spillolja att den innehöll tungmetaller. Dels från bensinmotorer som hade körts på blyad bensin, och dels partiklar från glidlager där tungmetaller (bly, vismut, kadmium mm) ingår i lagerlegeringarna. Den blyade bensinen är ju borta sedan länge, och motorer konstruerade på 80-talet eller senare har som regel andra metaller (ofta aluminiumlegeringar) i lagerskålar mm.
Numera är den stora faran istället att spilloljan kan innehålla cancerframkallande ämnen - PAH, dioxiner mm - som följd av att dagens motorer går med mycket längre oljebytesintervall och ofta högre oljetemperaturer än förr.
Ytterligare en sak att tänka på är att vissa oljor (i synnerhet hypoidoljor, GL 5 m fl) innehåller en hel del svavelhaltiga tillsatser, som bildar SO2 och SO3 och i förlängningen svavelsyra vid förbränning. Svavelsyran fräter sönder brännkammare i värmare, avgasrör mm i förtid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#8 » 23:09:17, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
wille_89_ skrev:
stefansmark skrev:Det ska sitta en liten pump som pumpar fram diesel till brännaren, pumpen ska ha ström från brännaren.
Det borde gå att koppla in den så att den styrs av din befintliga automatik på något sätt, du måste söka dig ett elschema.
Jag tror dock inte att det går att elda renad spillolja i en vanlig dieselvärmare, de är ganska känsliga beträffande bränslets kvalitet.
Att det är olagligt att elda spillolja vet du säkert om, att det är väldigt dumt att skriva om det på nätet är inte olagligt, det är bara dumt.

de visste jag inte nä. vet dock att massa folk bygger oljebrännare som de värmer sina hus/garage osv med med just spillolja efters att de är gratis och billigt när staten gör de omöjligt för en att få ihop sin vardag med världens högsta bränsle priser.

ja de sitter en liten pump på dieselslangen. men vart går returen ut då av de dieslet som pumpas in men överflödet, precis som i en bil där soppan går tbk efter fuelrailen. soppan borde gå att rena hyfsat med bränslefilter o dieselfilter :)


Är det en så modern värmare så har den säkert en doseringspump, och då finns det ingen returledning. Varje pumpslag ger exakt den bränslemängd som motsvarar den mängd luft som ett visst antal varv på brännarens fläkt blåser in i brännkammaren.

Beträffande ohälsosamheterna med att elda spillolja så finns de avhandlade i tidigare trådar. Förr i tiden var den stora miljö- och hälsorisken med spillolja att den innehöll tungmetaller. Dels från bensinmotorer som hade körts på blyad bensin, och dels partiklar från glidlager där tungmetaller (bly, vismut, kadmium mm) ingår i lagerlegeringarna. Den blyade bensinen är ju borta sedan länge, och motorer konstruerade på 80-talet eller senare har som regel andra metaller (ofta aluminiumlegeringar) i lagerskålar mm.
Numera är den stora faran istället att spilloljan kan innehålla cancerframkallande ämnen - PAH, dioxiner mm - som följd av att dagens motorer går med mycket längre oljebytesintervall och ofta högre oljetemperaturer än förr.
Ytterligare en sak att tänka på är att vissa oljor (i synnerhet hypoidoljor, GL 5 m fl) innehåller en hel del svavelhaltiga tillsatser, som bildar SO2 och SO3 och i förlängningen svavelsyra vid förbränning. Svavelsyran fräter sönder brännkammare i värmare, avgasrör mm i förtid.

brännaren körs utomhus så spelar ingen roll om de är lite smått giftigt. ingenting jämfört med alla 2 taktare som körs o spottar ut rent gift så illa är inte spillolja heller inte den ja får den är rätt fräsh med bytes intervall. hypoidoljor är inget jag tnäkt anv utan vanliga spill olja (motorolja)
Senast redigerad av wille_89_ 23:16:59, 30-11-2022, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#9 » 23:13:49, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Du är otroligt naiv om du tror att en renodlad dieselvärmare skulle gå att köra på filtrerad spillolja.

En alloljebrännare, vanligtvis kallad spilloljebrännare är konstruerad för detta och man har som regel förvärmning av oljan innan så den blir lättflytande och sedan har man tryckluft som blåser in oljan i genom munstycket in i brännkammaren.

Detta kommer INTE att gå med en dieselvärmare, dessutom så reglerar styrenheten i en sådan värmare luft/bränsleblandning genom att styra varvtal på förbränningsluftsfläkten och ihop med den styra hur stor bränsledos som matas in via frekvens på matarpumpen.
Inget bränsle cirkulerar utan man förbrukar allt bränsle man pumpar fram.


Och innan du börjar klaga på mig så ta med i tanken att jag har jobbat i över 10 år där jag både monterade nya dieselvärmare och renoverade ett hyfsat antal höst när de började användas för säsongen.


så du menar att en dieselvärmare bara kan köra en viss sorts diesel? även om ja förvärmer spilloljan? även motoroljan (spilloljan) blir väldigt tunflytande när den blir varm så tror inte ett dyst på att de inte funkar, bara för att viskositeten är liite tjockare. dieselolja är FORTFARANDE olja, om de är så extremt illa då får ja väl köra på villaolja då med samma viskositet som diesel har de är iaf sjukt mycke billigare än gasol, de går ju utmärkt i supermoderna dieslar med EXTREMTA krav på renhet och filtrerat :lmao: så varf skulel de inte funka i en dieselbrännare o i värsa fall diesel. men då får priserna gå ner för detta är helt sjukt me dessa priser.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#10 » 23:16:03, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kommer inte gå att köra på spillolja oavsett hur ren den är. Det är knappt så dom funkar på macksoppa, oerhört känsliga.

Är den märkesbunden så kräver den säkert canbuss signal för att styra hur den ska gå. Dom kan gå på dellast och fullt ös. Så man kan justera effekten. Men har du tur är den en universal, beror på vad den kommer ifrån. Man måste nog söka på artikelnummer för att veta.

Till de äldre thermo Top C som är märkesbundna kan man köpa piratkretskort så dom blir universella, dvs går att reglera med vanliga styrsignaler/spänning på nåt stift osv. Kanske finns till dessa med.

Kolla så du har koll om det är 12 eller 24v på den också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

wille_89_ (trådstartaren)

#11 » 23:20:52, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

här har ni bilder på brännaren, på min andra fb https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 00.&type=3
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#12 » 23:22:25, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Den kommer inte gå att köra på spillolja oavsett hur ren den är. Det är knappt så dom funkar på macksoppa, oerhört känsliga.

Är den märkesbunden så kräver den säkert canbuss signal för att styra hur den ska gå. Dom kan gå på dellast och fullt ös. Så man kan justera effekten. Men har du tur är den en universal, beror på vad den kommer ifrån. Man måste nog söka på artikelnummer för att veta.

Till de äldre thermo Top C som är märkesbundna kan man köpa piratkretskort så dom blir universella, dvs går att reglera med vanliga styrsignaler/spänning på nåt stift osv. Kanske finns till dessa med.

Kolla så du har koll om det är 12 eller 24v på den också.

ser ut som den kommer från en 2002 som de står på skylten, kommer från en peugeot 1.6 hdi, vart får jag tag på elschema :/ hur startar jag dieselvärmarn :sad: de är 12v, hade tänkt försöka gå ut o provköra den på ren motorolja imon. så känsliga alltså de visste jag inte, börjar väl ge upp hoppet då på att köra diesel värmn på spillolja :sad: o får köra med min hemmagjorda oljebrännare som iaf funkar på spillolja , går o få rätt bra renhet med de ställbara munstycket.

hittade elschema på en webasto thermo typ c borde vara lik min? https://www.facebook.com/photo/?fbid=86 ... 8771608580
en grön, smal rosa, tjock rosa, tjock gulgrön, smal grön, sen röd gul o grå de nedersta
Senast redigerad av wille_89_ 23:42:30, 30-11-2022, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#13 » 23:35:14, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På dom bilderna står det "thermo top VEVO"

så vart kommer pro 50 ifrån?

Här har du ett sånt piratkort som gör att du slipper canbuss:

http://norx-electronics.hu/?page_id=401
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

wille_89_ (trådstartaren)

#14 » 23:44:41, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:På dom bilderna står det "thermo top evo 5"

så vart kommer pro 50 ifrån?
,

ja förmoligen är de de, den såg exakt lika dan ut som en pro 50 därf ja gissa på de.
här kan du läsa typskylten men man ser knappt va de står. https://www.facebook.com/photo?fbid=866 ... 8771608580
å tack så förmodligen funkar inte min webasco med orginal styrkretsen utan den är alltså canbus beroende? o gå isf ej ens att starta utan universalkort.
Senast redigerad av wille_89_ 23:49:05, 30-11-2022, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#15 » 23:47:52, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

stod VEVO på nån annan bild så ändra mitt inlägg till det
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se