Dags för lite uppdatering av tråden. Svetsat vidare en bit på aggregatet, fått till en asklucka som jag hoppas kommer gå att få tät - se bild.
Började sen försöka få till vedmagasin av en (alldeles för rostig) ventilationsstos men gick bet på tunnplåten, måste flytta min
TIG till där jag håller
hus för tillfället, blir bara hål med pinnen.
Körde fast lite där och sen åkte jag iväg på långhelg så inte hänt mer är jag rädd. Har dock fått tag på manualen, finns nu här:
https://share.g-eek.se/~olle/kraftvagn102-manual.pdf Efter en snabbtitt i den gick det enkelt att lyfta av plåttaket och få hela maskineriet väldigt tacksamt lättmekat!
Manualen bjöd dock på en otrevlig överraskning: verkar som att generatorn inte kan ge 380 V trefas! nataS i gatan!!!
Så mycket för mina planer att köra stora asynkronmotorer i min tilltänkta verkstad...kanske får bli remdrift ist.
Vanlig 220 V enfas inga prob dock, samt 127 V trefas eller 208 V 400 Hz trefas vad man nu ska med det till...
Enligt manualen kan den alltså gå på bensin- eller elnätdrift, vid bensindrift ger generatorn 127 V trefas, vid nätdrift går samma motor/generator som motor och
driver omformaren som ger 400 Hz strömmen till flygplanet. Den går då på 380 eller 220 V trefas, trevligt
iaf för då tål ju lindningarna den högre spänningen. Kanske går att koppla om men det kommer kräva en hel del eftertanke innan man vågar sig på, känns som mkt som kan gå fel. Manualen var iaf väldigt bra och detaljerad, en liten kurs i 60-tals analogteknik - kul!
Summa kardemumma: generatorn kan gå att koppla om för att få det jag vill ha, alternativt skaffa annan
generator typ traktorgenerator. Motorn är iallafall utmärkt för ändamålet och levererades med en finfin handmanövrerad
koppling plus elastisk koppling så var nog ett ok köp oavsett. På elschemat (sista sidorna i pdf:en) ser det ut som att det sitter andra grejer i serie efter startmotorn så blir nog att köpa ett 6 V
batteri ändå.
Kvar att bygga:
* Vedmagasin med
lucka, jobbigt problem men har en ide om att använda en gammal stekpanna som lucka, får väl hitta nån lagom stark bladfjäder med för o trycka ner den och få till säkerhetsfunktionen. Tänkte använda den yttersta flänsen (se bild ovan) för att samla upp kondensvatten.
*
Kylare med kondensavskiljare. Eftersom det är tänkt som en fast installation och jag vill tillvarata värmen tänker jag stort rör med vätskekylning på utsidan, enkelt att bygga och lågt flödesmotstånd men stor dödvolym. Ev kan man få in kylvatten inigenom för lite mer seriöst vvx-stuk på det hela men det blir nog i efterhand isf. Har en hög med spirorör till förfogande, kan duga i en prototyp men lär väl rosta i en nära framtid! Tänkte först
cirkulationspump men kanske kan självcirkulation ge en trevlig självreglering av flödet, vill ju inte ha ut pissljummet vatten...?
* Filter. Tänkte sätta det efter kylarn och använda nåt enkelt, typ hö som filtermedium. Tänker att behovet av grovfiltrering minskar om man har större
diameter på rören så gasen strömmar långsammare, därav ingen cyklonrenare.
* Anslutning till motorn plus sekundärluftspjäll. Tänker att det borde gå att använda gasspjället som det är, och bara lägga till ett sekundärluftspjäll? Då behöver jag bara bygga ett enkelt spjäll av en rörstump och hitta ett smart sätt att montera det på förgasarn...lambdasond kanske på version 2!