Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Gengaskonvertering av Kraftvagn 102B

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Turbodiesel

#16 » 23:18:51, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag borde ha en sådan 12V start, det är lite oklart hur den mår för tillfället, men numret på den borde gå att läsa av, om inte annat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



oolof (trådstartaren)

#17 » 11:07:38, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Den där startmotorn är inte en som brukar sitta i VW bilarna och de med rak startmotor. Den kanske du måste söka annan info än min om.

Kuggantalen jag skrev gäller klassiska svänghjul med kransen rakt utåt. (Ej 90graders versionen du har) kanske stämmer ändå. Men jag kan inte de modellerna.


Ok mycket bra att veta! Låter som att det kan vara ett rejält problem att få tag på ersättare för den.

torbjorn_forsman skrev:Startmotorn ser ut som de som sitter i Elverk 15 kVA, Verkstadskärra m fl. Vad är det för detaljnummer på den (både Bosch- och VW-nummer)?


Försökte kolla men den är jäkligt rostig där...det jag kan se är:
* på skyddskåpan över kugghjulet står det "ALLG 57L"
* på solenioden står det "bosch germany SHSM 24L4Z 6V"
* inne vid drevet står det "S6 ALGT 35 L 1 Z"
* mkt svårtytt på utsidan av motorn står ungefär "bosch AL/E??06/6 R 0"

kimmen skrev:Härligt projekt, ska bli kul att få följa, men misstänker att det blir många hinder på vägen, men dom hinderna ska vi försöka hjälpa dig med. Finns många tokar här som blir glada som småbarn av sånt här
Jag är en...


Hehe, mkt roligare och större chans att lyckas med er hjälp!

David, Luleå skrev:Men kan tillägas att VW 126A är en 1600cc industrimotor. Bara så att man inte blandar ihop uttrycken när man ska skaffa grejer eller så.


Ah, bra att veta! Verkar som att det är 126 med 1500cc.

Turbodiesel skrev:Jag borde ha en sådan 12V start, det är lite oklart hur den mår för tillfället, men numret på den borde gå att läsa av, om inte annat.


Kolla gärna numret, skulle ju göra det mkt enklare att försöka hitta en, om det behövs.

Ska försöka komma loss och svetsa lite idag, för att komma vidare med motorn behöver jag ta mig till Linköping och kopiera den där manualen...
oolof
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:30, 23-09-2021
Ort: Göteborg / Rättvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#18 » 11:35:49, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det den svårtydda beteckningen på statorhuset som är startmotorns typbeteckning. Jag gissar att den kan heta AL/EED 0,6 / 6 R 0 eller något liknande. Litegrann förklaringar till Bosch startmotorbeteckningar finns i [Allmänt] Typbeteckningar på Bosch startmotorer - och lite historik .
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#19 » 11:44:37, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingenting att tillföra. Men jag kommer att följa projektet.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

oolof (trådstartaren)

#20 » 21:14:28, 26-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för lite uppdatering av tråden. Svetsat vidare en bit på aggregatet, fått till en asklucka som jag hoppas kommer gå att få tät - se bild.

Bild

Började sen försöka få till vedmagasin av en (alldeles för rostig) ventilationsstos men gick bet på tunnplåten, måste flytta min TIG till där jag håller hus för tillfället, blir bara hål med pinnen.

Bild

Körde fast lite där och sen åkte jag iväg på långhelg så inte hänt mer är jag rädd. Har dock fått tag på manualen, finns nu här: https://share.g-eek.se/~olle/kraftvagn102-manual.pdf Efter en snabbtitt i den gick det enkelt att lyfta av plåttaket och få hela maskineriet väldigt tacksamt lättmekat!

Bild

Manualen bjöd dock på en otrevlig överraskning: verkar som att generatorn inte kan ge 380 V trefas! nataS i gatan!!! :aaargh: Så mycket för mina planer att köra stora asynkronmotorer i min tilltänkta verkstad...kanske får bli remdrift ist. :idee3: Vanlig 220 V enfas inga prob dock, samt 127 V trefas eller 208 V 400 Hz trefas vad man nu ska med det till...

Enligt manualen kan den alltså gå på bensin- eller elnätdrift, vid bensindrift ger generatorn 127 V trefas, vid nätdrift går samma motor/generator som motor och driver omformaren som ger 400 Hz strömmen till flygplanet. Den går då på 380 eller 220 V trefas, trevligt iaf för då tål ju lindningarna den högre spänningen. Kanske går att koppla om men det kommer kräva en hel del eftertanke innan man vågar sig på, känns som mkt som kan gå fel. Manualen var iaf väldigt bra och detaljerad, en liten kurs i 60-tals analogteknik - kul!

Summa kardemumma: generatorn kan gå att koppla om för att få det jag vill ha, alternativt skaffa annan generator typ traktorgenerator. Motorn är iallafall utmärkt för ändamålet och levererades med en finfin handmanövrerad koppling plus elastisk koppling så var nog ett ok köp oavsett. På elschemat (sista sidorna i pdf:en) ser det ut som att det sitter andra grejer i serie efter startmotorn så blir nog att köpa ett 6 V batteri ändå.

Kvar att bygga:
* Vedmagasin med lucka, jobbigt problem men har en ide om att använda en gammal stekpanna som lucka, får väl hitta nån lagom stark bladfjäder med för o trycka ner den och få till säkerhetsfunktionen. Tänkte använda den yttersta flänsen (se bild ovan) för att samla upp kondensvatten.
* Kylare med kondensavskiljare. Eftersom det är tänkt som en fast installation och jag vill tillvarata värmen tänker jag stort rör med vätskekylning på utsidan, enkelt att bygga och lågt flödesmotstånd men stor dödvolym. Ev kan man få in kylvatten inigenom för lite mer seriöst vvx-stuk på det hela men det blir nog i efterhand isf. Har en hög med spirorör till förfogande, kan duga i en prototyp men lär väl rosta i en nära framtid! Tänkte först cirkulationspump men kanske kan självcirkulation ge en trevlig självreglering av flödet, vill ju inte ha ut pissljummet vatten...?
* Filter. Tänkte sätta det efter kylarn och använda nåt enkelt, typ hö som filtermedium. Tänker att behovet av grovfiltrering minskar om man har större diameter på rören så gasen strömmar långsammare, därav ingen cyklonrenare.
* Anslutning till motorn plus sekundärluftspjäll. Tänker att det borde gå att använda gasspjället som det är, och bara lägga till ett sekundärluftspjäll? Då behöver jag bara bygga ett enkelt spjäll av en rörstump och hitta ett smart sätt att montera det på förgasarn...lambdasond kanske på version 2!

2 personer gillar det här inlägget.
oolof
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:30, 23-09-2021
Ort: Göteborg / Rättvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#21 » 22:08:52, 26-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lönar sig definitivt att ha en cyklon som grovrenare också. Så bygg åtminstone anläggningen så att det är lätt att få dit en cyklon i efterhand. Cyklonen bör sitta nära gasgeneratorn så den håller sig varm och man inte riskerar att fukt eller tjära börjar kondensera ut i den så att sotet klibbar ihop. Det kan löna sig att isolera cyklonen och gasröret före den.
Kylaren bör göras så den är lätt att städa ur med tanke på att det obönhörligen kommer att klibba fast sot i den. I synnerhet om du kör utan cyklon.
Lecakulor är bra att fylla en gammaldags "våt" finrenare med, får mycket längre livslängd än t ex hö eller kutterspån och det blir lätt gjort att rengöra finrenaren genom att spola den med vatten.

Det är inte lämpligt att låta gengas passera genom förgasaren, eftersom venturit ger onödigt tryckfall och zinklegeringen i det gamla förgasarhuset är korrosionskänslig. Bättre att du bygger en gasblandare med gas- och sekundärluftspjäll i form av gasspjällhus från t ex små 80-90-tals bilmotorer med insprutning. Det är bra att välja en spjälltyp som det är gott om på skrotarna, det kan eventuellt gå åt ett eller annat spjäll pga frätskador.
Om du ska ha lambdareglering och en servomotor som styr sekundärluftspjället, så är det bra att välja ett spjällhus som har en inbyggd lägesgivare (alltså en analog givare, inte bara strömbrytare för tomgång och fullgas), så får du lägesåterföringen i stort sett gratis.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#22 » 22:48:15, 26-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där va ett knepigt elverk, 380v trefas drift från nätet eller från motorn. Men ingen 380V ut från verket
Det va synd, du verkade ha allt på plats
Hur är det att fixa en 400v generator och behålla motorn. Eller går det att köra 380v motorn som generator. Kanske någon som vet, men det blir nog problem med magneter

Själv så skulle jag skita i generatorn, bara inrikta sig på att få motorn att fungera och först då se hur stor optimal belastning den orkar med.
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#23 » 23:10:42, 26-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänningsproblemet går ju annars lätt att lösa med en transformator. Transformatorer från gamla italienska 3-fasmigsvetsar där man ställer om svetsströmmen genom omkoppling på primärsidan, går utmärkt att använda som sparkopplad transformator för att gå över mellan 400/230 V och lägre trefasspänningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#24 » 11:16:31, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte missminner mig så var det nåt lurt med försvarets trefas system.

Minns inte vad. Men vi fick lära oss att det 15KVA elverket med VW motor vi drog med oss inte gav ut samma sorts trefas som man hade normalt sett.

Då var jag helt ointresserad av trefas och el. Motorer var ju det spännande.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#25 » 11:24:07, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försvarets s k fältspänning är (eller var) ett 3 x 230 V-nät utan nolla, s k IT-nät till skillnad från det vanliga fasta elnätet i Sverige, 400/230 V med nolla, som kallas TN. Enfaslaster kopplas alltså in mellan två faser i systemet.
Sådana 3 x 230 V -nät finns i allmän distribution på en del håll i Norge och troligen också i Spanien. Fram till mitten av 90-talet förekom de också i Sverige, framför allt i alla de fastigheter längs järnvägar som fick ström från dåvarande Banverkets lokalkraft. Det sägs att någon gammal villaförort utanför Stockholm också körde med 3 x 230 V långt fram i tiden. I dag kan man i Sverige hitta 3 x 230 V internt på sjukhus och en del industrier.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

eljonas

#26 » 08:41:15, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, vi skrämde liv i ett likadant elverk igår. Tack för skötselinstruktonen, den var till stor hjälp. Exemplaret vi har här ger 380V mellan faserna. Oklart om det byggts om från fältspänning men ville bara skriva en rad om att det iallafall går.

3 personer gillar det här inlägget.
eljonas
1 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:11, 10-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605

Turbodiesel

#27 » 02:19:34, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den 90 grader monterade 12V startmotorn, av Bosch fabrikat, har följande beteckning:

0 001 208 007 (Robert Bosch magnetlogon) 018

VW 122 911 041B

Modell EF & Högerrotation sett från axeländen.

Den jag har är ju för den direktmonterade, lite modernare 15/20kVA Anton-Pillergeneratorn.

Finns det något intresse av den, så finns den fysiskt till salu mellan Norrköping & Linköping, dock kan den endast skickas till Gryt, Ö-ryd, Gusum, Valdemarsvik & Vikbolandet, utkanterna av Sundsvall (dock ej birsta med omnejd) eller norra Lövånger +/- 25mil. Osäker leveranstid, men ganska nöjda kunder, det garanterar vi.

Bilduppladdningen kajkar, så det får lugna sig till nästa gång..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se