Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Gengaskonvertering av Kraftvagn 102B

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

oolof (trådstartaren)

#1 » 14:52:03, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
fantastiskt forum ni har här, har kollat in många gånger tidigare men inte skrivit nåt förrän nu. En helt oersättlig kunskapskälla för oss som inte befattar oss med asociala medier!

Jag tänkte här dokumentera ett ganska seriöst projekt jag börjat fila på, nämligen gengaskonvertering av en 15 kVA bensindriven trefasgenerator.

Bild
Bild

Generatorkärran är en 'Kraftvagn 102B' tillverkad av Gösta Berg i Stockholm och driftsatt 1963. Den användes av flygvapnet vid start och landning av Drakenplan, drivs av en VW 126 industrimotor och kan ge både 15 kVA vanlig 50 Hz trefas samt 400 Hz kraft som jag tror är standard inom flyget (högre frekvens => mindre transformatorer, idag lär man väl använda inverterteknik). Den har även en elmotor för att kunna fungera som 50-400 Hz omformare men den kommer jag väl inte ha mkt glädje av, kanske plocka loss o använda till nåt annat!

Jag har mailat flygvapenmuseet i Linköping och de har redan en likadan, förhoppningsvis kan jag få kopia på en handhavandeinstruktion från de. I väntan på den har jag börjat svetsa ihop min första prototyp till gengasaggregat, samt kolla lite närmare på motorn. Jag är verkligen ingen bilkille (har inte haft bil på ca 20 år och då är jag 39) så det här blir nog lite crash course för mig, hehe! :coffee: Första problemet som dyker upp är att motorns elsystem är för 6 V, dessa batterier är mkt dyrare (ja jag är kostnadskänslig) och enligt uppgift sämre än 12 V varför jag vill köra på 12 V batteri. Grunkan har nån elektronisk varvtalsreglering (ett kretskort och en servomotor istället för sån där 'governor' (sv?) länkarm) så det är inte bara att byta tändspole+startmotor, jag tänker att enklast vore att byta startmotorn som ju är det enda som drar mkt ström till en 12 Vare och sen sätta en spänningsregulator och ta ner allt utom startmotorn till 6 V. De kostar inte mkt och då behöver jag inte ändra nåt mer. Följaktligen är jag på jakt efter en 12 V startmotor till en VW 126a, tips på var man kan få tag på delar till dessa gamla motorer helst beggat mottages tacksamt! Mer bilder på kärran och gengasgeneratorbygget kommer inom kort, håller på o fixa hosting för bildbanken.

Hälsningar,
Olof Gross
Senast redigerad av oolof 18:17:00, 04-12-2022, redigerad totalt 2 gånger.

3 personer gillar det här inlägget.
oolof
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:30, 23-09-2021
Ort: Göteborg / Rättvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



David, Luleå

#2 » 17:14:43, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan köra VWs 6V startmotorer på 12 V men låt bli att hålla i för länge åt gången. Men motorerna brukar vara lättstartade.

Att byta till 12 V på en luftkyld VW är ofta inte ett problem. Men ungefär i samband med bytet till 12V så bytte man antal kuggar på startkransen. En klassisk 6V motor har 108 kuggar och en motor för 12V har 130 kuggar. Det finns undantag så det går att hitta startmotorer för 108 kuggars svänghjul med 12V och vice versa. Men de har alltid varit sällsynta och de är inte lättare att hitta nu efter som tiden gått.

Det man oftast gör är att ta en motor anpassad för 12V med 130 kuggars svänghjulet eller att behålla 6V startmotorn. Att byta svänghjul är kopplat till en del detaljer då måtten mot vevaxeln varierar mellan årsmodeller. En till detalj är att startmotorerna för 130-kuggars svänghjulet har en annan axeldiameter då att man måste komma ihåg att byta bussning i sprängkåpan om man tar den vägen.

Kör din 6V start på 12 V. Den snurrar lite snabbare och håll koll på att inte snurra på i evigheter åt gången.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#3 » 17:18:21, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delar köper jag nästan alltid här
https://www.classicvw.se/index.php

Finns även företag som folkabiten och Custom&SpeedParts som kan leverera allt du kan tänka dig och lite till inom gamla VW.

Nya delar är nästan billigare än begagnade numera.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#4 » 19:39:43, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säker på att det är 6 V-system? Försvarets vanliga Elverk 15 kVA och för den delen Verkstadskärra 2, där det sitter elverk med VW industrimotor, har 12 V-system. Tändningen på dem är ett magnettändsystem som är helt oberoende av batterispänningen, man kan alltså veva igång motorn utan batteri.

Om man ska köra en 6 V startmotor på 12 V, så är det solenoiden som tar skada i första hand. Med lite detektivarbete i reservdelskataloger går det ofta att hitta en 12 V solenoid som passar på den 6 V startmotor man har (inte nödvändigtvis just i VW-världen, man får snegla på startmotorer av samma fabrikat och grundkonstruktion oavsett vilket fabrikat av fordon eller motor de har använts på). Eller i värsta fall kan man sätta dit seriemotstånd på solenoidens håll-lindning (den som är ansluten mellan kl 50 och jord).
Om man ska köra på gengas utan möjlighet till bensinstart, så måste man räkna med att nöta länge på startmotorn varför man bör säkerställa att inget riskerar att gå varmt i onödan.

När forumets bilduppladdning har börjat fungera igen, så vore det intressant med lite bilder på den elektroniska varvtalsregulatorn. Är den verkligen original från 1963 eller kan det vara en modifiering som är gjord i efterhand hos Flygvapnet? Jag kommer att tänka på den elektroniska regulatorn som satt på B20-motorn i Haubits 77, det var något amerikanskt byggd med typisk tidig 70-talsteknik (låda av aluminiumprofiler och plana plåtbitar, enkelsidigt kretskort, några plåtkapslade OP-förstärkare och i övrigt diskreta komponenter).

Vilken typ av gasgenerator håller du på att bygga? Är det en traditionell vedgasgenerator med härdring och munstycksring (typ Imbert / Svenska Gengas AB / SMP), eller en stratified (typ Tom Reed)? Hur ska gasrening och -kylning ordnas?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#5 » 20:10:16, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du stående startmotor på den? (startmotorn i 90-graders vinkel mot svänghjulet)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kimmen

#6 » 21:17:26, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn är väl en VW 25hk industrimotor med magnettändning. Då har du en 6V generator och en 6V startmotor. Jag skulle skaffa ett 6V batteri i stället för att byta prylar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

magnusk750

#7 » 22:05:23, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett 6 v batteri kostar 1500 på Biltema. Om du ändå måste köpa 12 v startmotor + regulator, så blir priskillnaden antagligen ganska liten. Känns enklare att suga på ramarna ett tag, köpa batteriet och inte krångla med att bygga om.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

oolof (trådstartaren)

#8 » 23:18:02, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow vilka grymma svar, tack alla!! Nedan följer uppdatering med bilder (bildhosting fixad), svar på frågor och beskrivning av vad jag har gjort hittills, och kanske lite om funderingar på hur jag tänkt gå vidare.

Jo en sak till, Flygvapenmuseet har en handhavandeinstruktion på 60 sidor, de kan inte scanna och skicka den pga upphovsrättsskäl men jag ska åka dit och kopiera den, eventuellt redan i veckan. Den kommer bli till stor hjälp.

Tack för länkarna till VW-sidorna, verkar ju gå utmärkt att få tag på delar till de här gamla motorerna. Låter som att jag kan börja testa iallafall med 12 V på startmotorn, vill gärna se så motorn startar lätt med bensin innan jag börjar koppla in o testa 'grillen'. Sen när allt funkar kommer jag nog vilja lösa det på ett bättre sätt så inte startmotorn pajar, ett alternativ skulle kunna vara att sätta nåt där man sätter startveven. Men det kan nog få bli ett senare problem. Testade o dra runt den med skruvdragarn på startveven men orkade inte riktigt. :)

Säker på att det är 6 V-system? Försvarets vanliga Elverk 15 kVA och för den delen Verkstadskärra 2, där det sitter elverk med VW industrimotor, har 12 V-system. Tändningen på dem är ett magnettändsystem som är helt oberoende av batterispänningen, man kan alltså veva igång motorn utan batteri.


6 V är det, står på startmotorn bl.a.. Inte kollat på tändsystemet än men det kan mkt väl vara ett sådant, låter ju trevligt men kan det riskera innebära att det är svårt att få tag på reservdelar?

När forumets bilduppladdning har börjat fungera igen, så vore det intressant med lite bilder på den elektroniska varvtalsregulatorn. Är den verkligen original från 1963 eller kan det vara en modifiering som är gjord i efterhand hos Flygvapnet? Jag kommer att tänka på den elektroniska regulatorn som satt på B20-motorn i Haubits 77, det var något amerikanskt byggd med typisk tidig 70-talsteknik (låda av aluminiumprofiler och plana plåtbitar, enkelsidigt kretskort, några plåtkapslade OP-förstärkare och i övrigt diskreta komponenter).


Bild
Bild
Bild

Fotade lite för ändamålet men detta kanske bara är en aktuatordel, med logiken nån annanstans? T.v. på sista fotot syns länkarmen som går till gasspjället. De här grejerna sitter längst in i mitten av vagnen där det är som mest trångt att komma åt, så fortsättning följer när jag lyckats lyfta av plåtkåpan - det ska gå men vet inte hur än, den där manualen...

Vilken typ av gasgenerator håller du på att bygga? Är det en traditionell vedgasgenerator med härdring och munstycksring (typ Imbert / Svenska Gengas AB / SMP), eller en stratified (typ Tom Reed)? Hur ska gasrening och -kylning ordnas?


Jag följer SMP:s beskrivning fast improviserar ihop iallafall första prototypen av gammelt skrot. Har inte tillgång till nån plåtverkstad så det är pinnsvets och slägga som gäller, begränsar hur tunn plåt man kan använda utan att bli tokig men spelar ju inte så stor roll på en stationär installation så.. Rening och kylning har jag inte funderat så mkt på än - det hela växer liksom fram medans jag irrar runt och letar bland skrothögarna efter delar som skulle kunna fylla ett syfte. På sikt ska dock spillvärmen från motorn (, gasgeneratorn, avgaserna?) tas tillvara och värma huset. Mer detaljer nedan!

Har du stående startmotor på den? (startmotorn i 90-graders vinkel mot svänghjulet)


Bild
Bild

Ser ut som det, ja?

Så, lite påfyllnad med början till gengasaggregatet så långt jag kommit hittills. Jag började med att hitta en bit skrot med rätt innerdiameter på 31 cm, borra och svetsa dit 6st muttrar för att kunna skruva i utbytbara luftmunstycken:

Bild

Därefter blev det en botten med hål för härdring i hyfsat tjockt gods, typ 3 mm:

Bild

Sen tänkte jag att fälgarna erbjuder en trevlig möjlighet att göra luftkanaler på utsidan, och värma in-luften genom att kyla gengasen, en enkel värmeväxlare. Först en förhöjning av innerkant:

Bild

Sen en andra fälg nedanför härden. Underifrån:

Bild

Och ovanifrån:

Bild

Så, det är ungefär så långt jag kommit hittills. Fortsättning följer!

4 personer gillar det här inlägget.
oolof
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:30, 23-09-2021
Ort: Göteborg / Rättvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#9 » 23:34:53, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där startmotorn är inte en som brukar sitta i VW bilarna och de med rak startmotor. Den kanske du måste söka annan info än min om.

Kuggantalen jag skrev gäller klassiska svänghjul med kransen rakt utåt. (Ej 90graders versionen du har) kanske stämmer ändå. Men jag kan inte de modellerna.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#10 » 08:11:46, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn ser ut som de som sitter i Elverk 15 kVA, Verkstadskärra m fl. Vad är det för detaljnummer på den (både Bosch- och VW-nummer)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#11 » 10:00:08, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt projekt, ska bli kul att få följa, men misstänker att det blir många hinder på vägen, men dom hinderna ska vi försöka hjälpa dig med. Finns många tokar här som blir glada som småbarn av sånt här
Jag är en...

Denna startmotor placering har jag aldrig sett, och det är igen vanlig VW, dom har stödlagret i växellådan
Här får man lära sig.
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

David, Luleå

#12 » 16:34:15, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Motorn är väl en VW 25hk industrimotor med magnettändning. Då har du en 6V generator och en 6V startmotor. Jag skulle skaffa ett 6V batteri i stället för att byta prylar


126 ska vara en 1500cc motor. vet inte vad det blir översatt i industrimotorhästar men den motsvarande bilmotorn var på 44hk.

bilmotorn på1200cc och 30 hk hade 28 hk som industrimotor.

oolof skrev: ...drivs av en VW 126 industrimotor...

...Följaktligen är jag på jakt efter en 12 V startmotor till en VW 126a, tips på var man kan få tag på delar till...


Men kan tillägas att VW 126A är en 1600cc industrimotor. Bara så att man inte blandar ihop uttrycken när man ska skaffa grejer eller så.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#13 » 20:52:06, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk dock på att startmotorn kan vara olika monterad beroende på i vilken tillämpning industrimotorn sitter. Därför är det intressant att veta detaljnumren på den startmotor som sitter där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#14 » 21:59:58, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste man inte tänka på vilket håll startmotorn roterar, med tanke på hur den är monterad :klia:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#15 » 23:18:21, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde bli motsatt rotationsriktning mot en "normal" VW-startmotor nu när kuggarna på startkransen vetter bort från motorn?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se