Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Minilastare hemmabygge, hydraulisk parallellföring?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Tibb (trådstartaren)

#1 » 14:36:22, 28-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ny på forumet så jag vet inte om jag postar inlägget under rätt ämne.

Håller på att planera en midjestyrd minilastare som bäst, klurar lite på hur den hydrauliska parallellföringen kommer att fungera.

Cylinder 1 -> parallellföringen, den som bara "följer" med.
Cylinder 2 -> Tiltcylinder
Cylinder 3 -> Lyftcylinder

Om vi nu tänker oss att jag har en last på gafflarna så kommer den lasten att vilja trycka in cylinder 2 = öka trycket i pluss sidan.
Det trycket måste vara samma som på cylinder 1 pluss sida eftersom de är sammankopplade. Med den geometri som jag nu har kommer alltså cylinder 1 att motarbeta cylinder 3 när jag försöker lyfta bomen, tänker jag rätt?

Bild på genomskärning av lastarens framdel




Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Tibb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:01, 28-01-2023
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet



Bygert

#2 » 01:24:58, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är rätt tänkt, när bommen lyfts vinklas skopan ner. Ger också lite mer lyftkraft, särskilt med last långt ut. En helt annan sak är om det blir en bra parallellföring, alltså om man kan ta en pall i markplan och lyfta den i topp och den fortfarande står rakt. För att klura ut det måste man begrunda vinklar och geometri med omsorg, knappast en lätt uppgift.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Tibb (trådstartaren)

#3 » 15:18:19, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar, så då blir det i mitt fall att cylinder 1 kommer att motverka lyftkraften som den sitter nu iom. att den är på "fel" sida av lastarens ledpunkt.

Så länge area-förhållandet mellan + och - är lika som på tiltcylindern tycker jag det borde gå att få till det med en längre och klenare cylinder.
Teoretiskt får man ut vinklarna/oljemängd relativ enkelt så länge man har ritat upp allt i 3D.

Sen hur det fungerar i praktiken är en helt annan femma precis som du säger, men det får vi se senare :smile:
Tibb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:01, 28-01-2023
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#4 » 15:43:01, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag tänker rätt nu men om den är förskjuten väldigt långt bakom lastarens ledpunkt blir inte rörelsen liksom först nedåttilt för att sedan kompensera uppåt när du höjer? Som jag tänker den där geometrin är de nu progressiva fast åt olika håll. Mem jag kan ju tänka fel här, det är en definitiv möjlighet.

Sen bara en observation. Med enkel tiltled, utan ett extra bananstag, får man ganska dåliga tiltvinklar.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Tibb (trådstartaren)

#5 » 16:11:06, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så blir det förstås, tänkte aldrig vad som händer i mitten utan bara i ändlägena :ohnej:

Nu har jag ändrat om det så den sitter bredvid lyftcylindern istället.
Räknat att jag behöver 0,44 L olja i plus sida och 0,33 L olja i i - sidan.

Tiltcylindern är 60-30-200 ska röras 156 mm för att hålla skopan rakt. Med en 40-20-400 cylinder som rör sig 350 mm får jag samma oljemängd.
Nu igen har jag bara tänkt på ändlägena ska se hur det blir när lastaren är i mitten höjdväg.

Jo har svårt att få till någon vettig tippvinkel. Även med extra bananstag blir det svårt då lastaren rör sig ca 82 grader. Skopan skulle egentligen behöva röra sig långt över 180 grader.

Bilder på teoretiska tippvinklar som det är ritat nu, motsvarar ungefär vad Norcar har på sina Agromatic så får väl testa och se hur det blir.
Ska rita en riktig skopa senare också, långt kvar tills den behövs ännu.


EDIT: Ja där åkte man på en nit igen, det är inte så enkelt att få det bra när lastaren går högre upp från centrum än ner. Ändlägena blir bra men när lastaren står rakt ut lutar skopan neråt ca 6°. Får väl försöka räkna ut hur mycket olja jag behöver för att det ska hållas rak nerifrån och upp till 60-70% lyfthöjd.

Bild
Tibb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:01, 28-01-2023
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Senkomat

#6 » 19:35:50, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om du kollat men det ser ut som lyftcylindern sitter lite konstigt för att orka lyfta.
Jag fick samma synpunkt när jag skissade på min maskin. Finns några kommentarer kring det i min tråd.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

Tibb (trådstartaren)

#7 » 20:51:57, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste igenom din tråd, väldigt fint bygge! Är du nöjd med joysticken och ventilpaketet? Har tänkt köpa ett liknande kit.

Angående lyftkraften får jag det till ca 900kg vid fästet då lastare är nere (- lastarens egenvikt och redskapsvikt), om jag räknat rätt vill säga. Tror det får räcka så på den här maskinen, går ju alltid att lägga större cylinder senare ifall man ser att den blir för svag.

0,149 m * 70 kN - 1,184 * F1=0
F1=8,75 kN


Bild
Tibb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:01, 28-01-2023
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Senkomat

#8 » 18:27:50, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då funkar det säkert, om du räknat rätt.
Joysticken funkar bra. Jag köpte med flytläge, det använder jag inte alls. Maskinen är för lätt för det, eller hydrauliken för trög, eller hur man ska säga. Det är inget under av känsla, men jag skulle absolut köpa en likadan igen.
Senkomat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:24, 22-01-2019
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Egenbyggd minilastmaskin med delar från en Belos 1500 4wd

Tibb (trådstartaren)

#9 » 18:42:54, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej det låter bra.
Jo ska man ha med någon riktigt bra känsla tror jag man får gå upp till ventilpaket med proportionalstyrning och el-joystick men priset skjuter iväg alltför högt med ett sådant system.
Tibb
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:01, 28-01-2023
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se