Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Köping S8S-B - En bortglömd svarv

60 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

mimeck

#46 » 15:43:53, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Back to topic!

Tittade inte på hela filmerna men det där var ju ganska finurligt!
Kan man köra efter tex. en trämall också? Tänkte om man kan såga och fila en "profil" i en skiva och svarva efter den.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



X-IL

#47 » 16:33:59, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det går bra, trycket är inte jättestort på följaren. Du kan alltid sätta ett kullager eller motsvarande på ”följarfingret” om ytan du glider över inte är helt optimal. Jag har sett fall där man matchar kännarfingret noggrant med vertkygets form/storlek också för att få allt helt rätt.

1 person gillar det här inlägget.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

smv (trådstartaren)

#48 » 16:34:20, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Back to topic!

Tittade inte på hela filmerna men det där var ju ganska finurligt!
Kan man köra efter tex. en trämall också? Tänkte om man kan såga och fila en "profil" i en skiva och svarva efter den.


Absolut, det skulle nog gå utmärkt. Tänker även att en 3D-printad profil skulle funka fint. Verkar hålla iaf någon eller några hundradels precision i rörelsen.
Typexemplet är väl allt som innehåller radier så att man slipper slipa eller köpa specifika verktyg men även delar med konor som skulle kräva omställning av toppslid i flera steg eller andra komplexa former.

1 person gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

mimeck

#49 » 16:20:42, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en sak som jag inte ens visste om att jag behövde...

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

joka69

#50 » 09:52:41, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Kom på att jag har en manual till s8Sa, men det kanske du redan har tillgång till? Har inte kollat om det finns uppladdat på forumet ännu. Men skall sätta mig och skanna in den, samt ladda upp.

Har själv en s8sb.

Bifogar lite hastighets diagram från manualen.

Finns även sprängskiss och instruktion på reverseringslåda

Bild
Bild
Bild
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

smv (trådstartaren)

#51 » 10:51:50, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns några handböcker uppladdade, även med sprängskisser. Problemet är att de inte innehåller själva stycklistorna utan bara nummer på varje enskild del. Skulle gärna ha tag på listan för att se benämning på varje artikel.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

joka69

#52 » 10:53:37, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tänker du alltså på en lista där varje del på sprängskissen har en beteckning
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

smv (trådstartaren)

#53 » 11:03:32, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis. Så om ett lager är utpekat som nummer 54 eller så på ritningen så ser man i en lista att 54 är ett 6203 tex. Den informationen saknas helt nu.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

joka69

#54 » 14:14:12, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns några listor med

Bild
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

smv (trådstartaren)

#55 » 15:08:02, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men titta, då är det högintressant! Har du möjlighet att scanna?
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

joka69

#56 » 15:37:13, 24-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart fixar jag det, skall se om jag hinner ikväll, försöker ta hela och tankar upp den, alltid något mer som kanske finns i denna som någon kan ha nytta av/ j

1 person gillar det här inlägget.
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

joka69

#57 » 00:16:37, 25-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att jag laddat upp en kopia för något år sedan, sök på


Köping svarv S8SA/S8SAG/S10SA/S10SAG

Så hittar du den

1 person gillar det här inlägget.
joka69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:46, 01-10-2012
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM650 Volvo LM641

smv (trådstartaren)

#58 » 22:30:10, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjoff så hade det visst gått några månader utan uppdateringar.
Det står inte helt still med svarven men det går givetvis inte i den takten man skulle önska. Sommaren brukar historiskt ge mindre verkstadstid än vintern även om man alltid tänker att semester och långa kvällar borde medföra mer tid att lägga.

Hur som, har fortsatt med måleriet och rengöring. Hela högra delen av svarven och bädden är färdigmålad och jag är nu inne på spindelsidan. Har lite svårt med att ta allt för stora genvägar så vill gärna ta loss och granska allt ganska noggrant istället för att bara kladda över med färg. Men ibland får man göra undantag...
Nortonlådan satt mer eller mindre fast när jag fick hem maskinen och jag var lite orolig för hur jag skulle angripa den. Den är stor och tung och krånglig att lyfta i så jag bestämde mig för att försöka lirka igång den på plats. Duschade in WD40 i omgångar och gick och lirkade och knackade försiktigt och rätt var det var så kom den igång fint. Hoppas att det sista släpper när väl maskinen startas så småningom och den kommer i mer konstant rotation.

Lite bilder på framdrift nedan.

Bild
Roade mig med att försöka kopiera vevhandtagen till köpingen. Saknar i vissa storlekar men har många av andra så gjort en modell som är enkel att skala men där formen ska hänga med.

Bild
Insåg att dessa smörjnipplar inte alls är vad som ska sitta där. Slits mellan de klassiska oljenipplarna med helt rundat huvud eller en kulnippel som man smörjer med spetsad nos på oljekannan. Tror det blir med rundat huvud för att kunna använda samma smörjkanna på alla maskiner.

Bild
Grundfärg på nortonlådan.

Bild
Och färdigfärg på iaf halva underkroppen.

Bild
Saknar även skylten som ska sitta på vänster skåpfot så ritade av från bilder och gjorde en 3D-modell i Fusion 360. Typsnittet fick ändras manuellt och logotypen lyckades jag hacka ut genom inkscape så att det blev en dxf som jag sedan importerade i en sketch och skalade om.

Bild
Blev riktigt skaplig. Tanken är att 3D-printa och eventuellt också prova gjuta i aluminium så småningom då en kompis har grejer för det. Har man inget att göra så skaffar man sig något att göra :vissla:

Bild
Rune, kan uppenbarligen gubben innan mig ha hetat. Hursom, så här ser länkaget ut som kommer från manöveraxeln på framsidan bädden och som sköter tillslaget i reverseringslådan. Man startar alltså motorn först utan att spindeln snurrar och kopplar sedan ur i reverseringslådan varpå spindeln börjar snurra. Är lite hemmasnickrade grejer här och var i länkaget som skulle kunna snyggas till så småningom men för nu låter jag det vara.

Bild
Här på gaveln kommer drevsatsens låda sitta. Den är spacklad utvändigt och målad med motorfärg invändigt så är inte så långt bort från montering faktiskt.

Bild
Här ser man hela reverseringslådan. Motorn sitter monterad ovanpå på en tiltbar brygga som sköter remspänningen.

Bild
Lite färg nu även på reverseringslådan.

Bild
Och till slut, näst sista dagen på semestern(idag) så fick jag tummen ur och målat även spindelhuset och locket till det.

Nu är det en strykning till på många av delarna som gäller. Sen börjas återmontering men tvätt och målning av alla små och stora grejer såsom dubbdocka, förkläde, skåpsluckor, remskydd osv.
Jag behöver även börja skissa på elsystemet och hur det ska utformas och dimensioneras så höstens kvällar är nog att betrakta som räddade.

9 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#59 » 22:15:35, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag nog tappat lite läsare med tanke på uppdateringsfrekvensen men får väl försöka leverera lite igen.

Fortsatt demontera, göra rent och måla. Ett drygt jobb som kräver lite pannben när man är nere på smådelar. Men lite i taget så kommer man framåt.

När hela huvudkroppen var målad så gav jag mig på förklädet. Funderat lite på tillslagshusen till längd och tvärmatning då de ser annorlunda ut jämfört med andra jag sett på nätet. De är liksom större och bygger mer utåt men jag kunde inte riktigt förstå varför.

Bild

När jag började släppa på de så märkte jag att det satt nipplar under som såg ut att kunna vara för hydraulik. Provade att koppla på tryckluft och mycket riktigt, det gjorde att de "aktiverades".
Gissar att detta är något som är tänkt att användas på maskiner med kopierapparater eller att det är någon form av förlaga för mer automatiserade maskiner?
Oavsett kul att till slut förstå vad det är frågan om.

När allt som var lätt att demontera var av så började projekt rengöring. Slets ett tag mellan att lämna framsidan på förklädet metallrent eller att måla det. Det verkar varit behandlat med någon form av skyddsolja men också en del färgstänk och ren smuts.
Jag har försökt hålla "fina" ytor metallrena på resten av maskinen då jag tycker det är snyggt så gav till slut mig på att gå över ytan med roterande stålborste och fann att det var en riktigt fint bearbetad yta utan några egentliga skador så det var nog rätt beslut ur en visuell synpunkt. Rent praktiskt skulle det kunna vara vettigare med målat då det kanske är enklare att hålla rent men ibland får det vara lite fint också :)

Bild

Lite färg på grejerna senare.

Bild

Bild

Mer lösa grejer målade.

Bild

Innan förklädet hängs tillbaka så behöver jag slutmontera kuggstången för längdmatningen. Det är en lite för lång stång som kom med maskinen men man har borrat typ 3-4 hål för den i vänsteränden och bara ett i högerändan.
Jag noterade när supporten var monterad att det gick lite trögt att veva långt åt höger och det ser ut som att hålet för kuggstången på högersidan är lite taffligt borrat vilket gör att stången hänger lite där. Det skulle kunna vara anledningen att det gick trögt.
Så nästa steg är att försöka spänna upp kuggstången på något bra vis, mäta in hur lång den behöver vara, kapa och sen se till att borra och gänga rakt.

Efter detta behöver matning, gängning och tillslagsaxlarna monteras. Det högra stödlagret för dessa följde ju med men det behöver monteras och även här borras.
Här lär det bli lite uppriktning så att dessa axlar håller sig parallellt i alla riktningar med bädden i övrigt så det blir en intressant övning.

12 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#60 » 21:04:28, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högg in på ledarskruvarnas bortre lagring.

Bild
Bild
Bild


Har gått och klurat på detta ett tag och letat bland delarna vad som kunde tänkas passa och inte.
Det luriga här var att tidigare ägare verkar ha haft lite egna idéer och inte följt originalkonstruktionen så manualen stämde inte helt.
Original verkar det varit lagrat rakt i gjutgodset med oljenipplar för smörjning men axlarna var nedsvarvade i ändarna, förmodligen för att ge plats för bronsbussningar.
På senare maskiner så gick man över till permanentsmorda lager i denna position så en sådan variant var ett av valen jag stod inför.

För att inte helt fastna på detta så valde jag att fortsätta på inslaget spår så jag gick och köpte en bit lagerbrons och skred till verket.
Axeln för gängmatning var för lång så sågade av den ett par centimeter i bandsågen i nortonlådans ände.
Man får ju försöka hålla på precisionen så det blev i sedvanlig ordning en ganska raffinerad uppspänning.



Bild
Bussning för gängskruven.

Bild
Som det ser ut i manualen så ska det sitta två brickor(pos 1 och 10 på bilden) och två låsmuttrar som sköter axiallagring och ansättning. Matningsaxeln och manöveraxeln saknar brickorna på utsidan men de borde å andra sidan inte få några större krafter i axiell led och är ju inte heller känsliga för om de förskjuts lite på samma sätt som axeln för gängning är.

Det är hål borrat i gängmatningsaxeln för rotationslåsningen av dessa brickor men jag är inte helt säker på hur det ska göras. I manualen ser det ut som en pinne som är instucken i axeln och sedan ett kilspår i brickan. Jag tänkte mig först att göra dessa brickor också i lagerbrons men insåg att det skulle slitas ut ganska snabbt i just detta förband så det kommer förmodligen att bli stål istället. Stål mot gjutjärn stöter man ju på relativt ofta på andra ställen och med olja så borde det funka.
Själva pinnen som ska agera kil skulle man ju kunna göra som en pinne som övergår i en rektangulär form för att få en större kontaktyta mot kilspåret.

Bild
Här är änden mot nortonlådan. Överföringen sker via ringarna som det ska sitta små brytstift i mässing mellan.

Bild
Lagret för gängskruven inpressat i huset.

Bild
Lagret för matningsaxeln.

Bild
Bild
Bild
Och så var allt inpressat i huset. Önskar mig en press så småningom för sådana här operationer...

Nästa steg är nu att klocka in huruvida axlarna ligger parallellt med bädden och släden i höjd och X-led på maskinen, eventuellt shimsa eller bearbeta lagerhuset och sedan borra fast det. Det är lite ruffigt gjort som synes så kan eventuellt bli lite tillsnyggning utöver sedvanlig rengöring och scotchbrite. De vassa kanterna skulle behöva brytas iaf.

6 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se