Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Köping S8S-B - En bortglömd svarv

60 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

smv (trådstartaren)

#31 » 22:48:44, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick ut idag. Landade på 24500+moms och slagavgift men under reservationspriset. Inte jag som köpte kanske ska nämnas för ordningens skull…
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1



MekJan

#32 » 10:11:56, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bra att veta värdet på leksakerna också ! Tänkte närmast på bilder av skyltar ,spakar mm . :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

smv (trådstartaren)

#33 » 11:09:03, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det skadar ju såklart inte. Nu var ju denna defekt, startade inte enligt texten men det borde ju inte innebära någon större utmaning kan man tycka.
Men 30’ för en ”normalsliten” maskin utan tillbehör är nog inte helt orimligt.

1 person gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#34 » 22:28:13, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framsidan av bädden spacklad och målad med första lagret. Håller det enkelt och målar med pensel.
Ett stort arbetsmiljömässigt lyft för den här maskinen är att jag köpt en slipmaskin(biltemas billigastehttps://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/slipmaskiner/planslipmaskiner/slipmaskin-ms-125-2000041321) med dammutsug kopplat till min grovis. Ingen dammslöja över hela verkstaden och slipningen av spackel går snabbt. Rekommenderas starkt!

Bild
Bild
Bild
Bild

Nu är jag inte någon lackerare men resonerar som så att de sista 20% som tar 80% av tiden när det kommer till slipning och spackling inte riktigt är värda tiden man lägger när det kommer till ett rent bruksföremål. Finishen ovan är bra nog för mina krav. Bättre att lägga tid på rengöring, avgradning, smörjning och så vidare så att grejerna går fint när man sedan sätter ihop.

10 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

mimeck

#35 » 15:53:51, 10-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min S8S går upp till 1000 varv men det är mer än tillräckligt för mej.
Den var rostig och ful när jag köpte den. Då stod den i ett fjös eller nått. Under tak men i princip utomhus.

Tror min är äldre än din men jag har inte det i huvvet.
Min drivs av en stor 2-stegs motor som är styrd av reläna på insidan av motorluckan. Det är pang på och lite fyrverkeri i reläna... Din motor ser som sagt lite klen ut men du verkar ha en annan typ av drivning så den är nog inte jämförbar med min.

Jag har nog inte satt i nått tyngre än kanske 50kg och blev nervös av det.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

smv (trådstartaren)

#36 » 18:10:50, 10-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Min S8S går upp till 1000 varv men det är mer än tillräckligt för mej.
Den var rostig och ful när jag köpte den. Då stod den i ett fjös eller nått. Under tak men i princip utomhus.

Tror min är äldre än din men jag har inte det i huvvet.
Min drivs av en stor 2-stegs motor som är styrd av reläna på insidan av motorluckan. Det är pang på och lite fyrverkeri i reläna... Din motor ser som sagt lite klen ut men du verkar ha en annan typ av drivning så den är nog inte jämförbar med min.

Jag har nog inte satt i nått tyngre än kanske 50kg och blev nervös av det.


Nej, om jag ska vara ärlig så har jag knappt kört min Blomqvist snabbare än typ 1500 varv och det känns lite lätt hysteriskt då så kan bara tänka mig hur en så här stor maskin känns vid dessa varvtal.
Och att hänga upp tunga grejer(över typ 25kg) känns ju ju också ganska spännande.

Får jag gissa lite så kommer jag nog använda den mer som en lättare maskin men med fördelen av stabiliteten hos en stor. Den är ju lite mer tungjobbad men det tror jag att man kan vänja sig vid.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

mimeck

#37 » 11:26:03, 11-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ju fin när du är klar med den! Kan egentligen inte mycket om min egen svarv heller så jag kan nog inte hjälpa dej.

Ibland är det bra att svarven inte är i toppskick. Jag har riggat upp saker och svetsat tex. Brukar även rikta axlar och sånt. Det är bara i "nödfall" som jag gör sånt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

smv (trådstartaren)

#38 » 22:22:25, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tuggar på i sakta mak med svarven. Våren, och med det trädgårdsjobb på tomten har tagit mycket tid senaste månaden men försöker smita in i verkstaden med jämna mellanrum. Ibland blir det något gjort, ibland blir det mer klurande och planering.

Bild
Bädden har fått färg på både fram, bak och insida.

Bild
Supporten tog jag bort den gamla färgen på och la på nytt.

Bild
Bild
Unnade mig en liten provmontering av tvär och toppslid. Blir stiligt!

Bild
Den här ingick med maskinen. Det är en hydraulisk kopieringsapparat som monteras på tvärslidens baksida och har en egen slid som styrs via ett avläsarfinger som går emot en schablon som man kan montera antingen mellan dubb för runda ämnen eller på en liten planskiva för platta. Hittat lite folk som använder sådana här på youtube och även om det är en ganska utdöd arbetsmetod idag så verkar det högst användbart.



Själva delen som man sätter på tvärsliden är tung som attan men den lämnar man monterad som jag förstår det.
Det enda jag verkar sakna till apparaten är själva hydraulaggregatet men det verkar gå att använda lite vad som där.
Inte något som står högst på dagordningen att fixa men en rolig och intressant lösning som utökar användningsområdet på maskinen.
Tillverkaren Sauter verkar för övrigt ha levererat liknande enheter till Schaublinsvarvar så det är nog inte tal om något skräp.
Bild
Bild

Som allt annat är det lite anfrätt till följd av förvaringsförhållandena men har fått grejerna att röra sig. Skyddsvax på några av delarna talar för att det även här är tal om en oanvänd enhet.

3 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

mimeck

#39 » 10:55:37, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste stå eldrivna hydraulaggregat lite överallt. Typen på bilden (svartvit) driver ju utgödlingar och annat i alla gamla fjös. Nu är ju alla fjös snart borta
men hydraulaggregaten finns nog kvar. Sätt in en annons på fejjan eller nått.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

smv (trådstartaren)

#40 » 11:34:32, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Det måste stå eldrivna hydraulaggregat lite överallt. Typen på bilden (svartvit) driver ju utgödlingar och annat i alla gamla fjös. Nu är ju alla fjös snart borta
men hydraulaggregaten finns nog kvar. Sätt in en annons på fejjan eller nått.


Jag tror jag till och med har ett stående hos mina föräldrar. Fick infon att 15bar och några liter olja är tillräckligt. Utan att veta mycket om hydraulik så låter det inte som så grova grejer.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

mimeck

#41 » 16:49:18, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det överkurs med ett aggregat från ett fjös...
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

smv (trådstartaren)

#42 » 18:26:23, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick lov att kolla upp vad fjös betydde, nytt ord för mig :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

mimeck

#43 » 12:22:53, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjös är nog ganska norrländsk eller iallafall jämtländskt. Tror dom säger så i norge också. (osäker). Var iallafall på en fest där en norska sjöng "fJÖÖSE" med ojämna mellanrum..

Har hört det från andra delar av sverige också men tydligen inte från din del...
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#44 » 13:27:29, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad är din betydelse av ordet då? Fähus/ladugård ger inga superassociatoner med hydraulik för mig som inte är lantbrukare.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#45 » 13:40:01, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se inlägg #39 för förklaring av sammanhanget.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se