Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Köping S8S-B - En bortglömd svarv

60 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

smv (trådstartaren)

#16 » 12:50:33, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Ska kolla på min s8sa när jag kommer i närheten om tidigast ett par dagar är på annan ort just nu. :grin:


Kanon, tusen tack!! :grin:
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1



HVA59

#17 » 00:49:37, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske har din 800rpm max? Verkar ju konstigt om det står i boken att det ska vara 1200 eller 1800, men din har kanske grejjer från svarvar med olika utväxling?
Har sett både 700, 800, och 1000 max, men vet inte om s8 hade 700? Har nog bara sett s10 med det :klia:
Den s10:an jag använde ett tag hade som sagt max 700, det var lite snålt tyckte jag, blev lite drygt att svarva grejjer under 20mm... Man vill ju gärna helt komma över 1000 varv, så mycket smidigare för smågrejjer, men inget måste. Har en stor svarv på jobbet som varvar 1800 max, men drivremmarna skriker så vid start över ca 900 varv, så kör sällan över det och det går fint ändå. Tar lite mer tid bara.
Kul att du fått in svarven och kunnat börja grejja med den i alla fall :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Mattias Petterson

#18 » 07:36:24, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så enkelt att det ska vara en 2800rpm motor?
Den där ser ju även väldigt liten ut.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

smv (trådstartaren)

#19 » 09:39:15, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:Kanske har din 800rpm max? Verkar ju konstigt om det står i boken att det ska vara 1200 eller 1800, men din har kanske grejjer från svarvar med olika utväxling?
Har sett både 700, 800, och 1000 max, men vet inte om s8 hade 700? Har nog bara sett s10 med det :klia:
Den s10:an jag använde ett tag hade som sagt max 700, det var lite snålt tyckte jag, blev lite drygt att svarva grejjer under 20mm... Man vill ju gärna helt komma över 1000 varv, så mycket smidigare för smågrejjer, men inget måste. Har en stor svarv på jobbet som varvar 1800 max, men drivremmarna skriker så vid start över ca 900 varv, så kör sällan över det och det går fint ändå. Tar lite mer tid bara.
Kul att du fått in svarven och kunnat börja grejja med den i alla fall :smile:


Det kan absolut vara så. Det jag är nyfiken på är hur de olika spindelhastigheterna sattes, om det var via olika utväxlingar i spindellådan eller om det var via motorhastighet eller remskivor.
Jag kollade specen på det bakre spindellagret igår och det är godkänt för upp till 8500rpm så frågan är om det verkligen är drevsatsen som bytes ut.

Mattias Petterson skrev:Kan det vara så enkelt att det ska vara en 2800rpm motor?
Den där ser ju även väldigt liten ut.


Ja det är också en variant.
Motorn är helt klart i minsta laget så är beredd på att få byta den om det blir ett problem.
Men sen måste man ju också medge att köpingsvarvarna måste varit rejält övermotoriserade för att kunna köra riktigt stora arbetsstycken.
De är ju specade för att spänna upp 1000kg mellan dubbarna men om man som jag aldrig någonsin kommer ha mer än på sin höjd kanske 150kg uppspänt så måste ju effektbehovet bli klart reducerat.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#20 » 19:53:10, 03-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en lokal före detta maskinhandlare som håller på att lägga ner så åkte förbi med förhoppning att hitta något passande. Kom hem med 400mm planskiva med L2-fäste och två L2 chuckflänsar så det får väl betraktas som bra. Fick bara med en trebackschuck med L2-fäste så skulle väl behöva ha tag på iaf en fyrbackskiva också i bra storlek. Blir ju lite enklare att hitta nu när jag har flänsar iaf.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

MekJan

#21 » 14:37:40, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat på min Köping varvtal mm. Motorn varvar 1440 rpm glömde kw men den startar på 16 a iaf, remskivor motor 155 mm-- reverseringslåda 155 mm . Reverseringslåda 190 mm--växellåda 220 mm . Spindelvarv två st på varje växel ! 24/30 . 38/47 . 60/75 .95/119 .151/189 . 239/300 . 379/476 .602/756 . 956/1200 . Observera att när reverseringslådan står i läge back så gäller den lägre hastigheten att chucken roterar moturs den högre roterar den medurs , läge fram moturs på bägge hastigheterna . Hoppas att det hjälper lite på vägen iaf ! Mvh Jan :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

smv (trådstartaren)

#22 » 15:18:22, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack verkligen! Då kan vi nog utgå från att du också har 1:1 förhållande i spindelväxellådan på högsta växlarna. Hade inte förstått att du hade reverseringslåda på din också så det var verkligen värdefull information.

Och jag kan antagligen bara byta remskivan på utgående axel från reverseringslådan för att komma upp i iaf 1200 varv vilket förmodligen är gott nog.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

MekJan

#23 » 15:59:59, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reverseringslåda anser jag lite bättre än tvåhastighetsmotor dels går det att smygstarta och så kostar motorn inte en förmögenhet ! :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

torbjorn_forsman

#24 » 18:21:12, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det tänkas att remskivorna i den här hopplocks-svarven egentligen var tänkta för en svarv som skulle gå på export till något 60 Hz-land? Där går ju en fyrpolig asynkronmotor ca 1700 r/min istället för 1400.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MekJan

#25 » 18:39:12, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ungefär som att köpa bil numera , bara att bestämma hur den skulle vara utrustad fanns nog för 900 varv på spindeln också ! :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

smv (trådstartaren)

#26 » 19:18:44, 05-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Reverseringslåda anser jag lite bättre än tvåhastighetsmotor dels går det att smygstarta och så kostar motorn inte en förmögenhet ! :grin:


Ja det känns ju som ett jäkla fint tillbehör. Visst bromsar den spindeln också när du slår i ”neutral”?
Om du får problem med den någon gång så har jag vad jag tror är två kompletta extra kopplingspaket som låg i lådan med tillbehör. Förmodligen oanvända men lite rostiga.

torbjorn_forsman skrev:Kan det tänkas att remskivorna i den här hopplocks-svarven egentligen var tänkta för en svarv som skulle gå på export till något 60 Hz-land? Där går ju en fyrpolig asynkronmotor ca 1700 r/min istället för 1400.


Inte heller en dum teori. Men 1800-varv verkar sålts även på europeiska marknaden. Sett några säljas här i Sverige.
Här ett exempel:
https://psauction.se/item/view/651667/s ... mek-s8s-b4
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#27 » 22:42:27, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittills har det mest varit inspektion och att försöka uppskatta vad som eventuell saknas för full funktion.
Ikväll drog jag igång med mer handfast arbete i form av att demontera delar för att kunna börja slipa och måla.
Just nu står maskinen framdragen en bit från väggen för att kunna komma åt baksidan men skulle gärna så snart som möjligt få undan den lite för att frigöra den så eftertraktade golvytan.

Planen är att försöka få färg på bädden och övriga stativet. Baksidan på bädden är bara grundad så där borde det räcka med att tvätta av och rugga upp innan ett färskt lager grundfärg går på.
Däremot har tidigare ägare börjat måla med någon form av färg på framsidan och på högra skåpfoten. Denna färg har börjat släppa och är ganska lätt att skrapa av så det känns som att jag behöver få bort den innan jag lägger ett nytt lager. Framförallt är den väldigt lös på delarna av tråget som är av plåt på högra skåpfoten så ägnade mig åt att skrapa bort färgen där.
demonterade även gängskruven, matningsaxeln och axeln för till och frånslag från bädden för att kunna komma åt att göra rent och måla.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Skrapa färg är inte direkt det roligaste jobbet men det skulle kännas för tråkigt att bara slaska på hur som helst när maskinen är i så gott skick mekaniskt.
Min plan är som den var även med abenen när jag målade den. Att få ett bra och hållbart resultat men jag siktar inte mot någon utställningslackering.
Har fastnat för Jotuns bengalack som är en väldigt lättmålad enkomponentsfärg. Den är tålig både för slag och kemi och enkel att måla i om det behövs, vilket nästan alltid behövs för eller senare.
På abenen körde jag två lager bruten färg rakt på spackel och gjutgods utan problem men nu tror jag att jag ska unna mig en vända grundfärg också.

5 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#28 » 19:58:31, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gått långsamt sista veckorna med mycket jobb och tid med familjen istället. Har fått lagt några minuter här och var vilket till slut ändå resulterar i lite framdrift.

Bild
Merparten av färgen är loss från framsidan av supporten.

Bild
Bild
Toolfixhållarna får bada i evaporust.

Bild
Bild
Bild
Tvär och toppslid kör jag i ultraljud med avfettning. Löser upp färgen bra så blir fint att måla på sen.

Bild
Börjat plocka isär chucken som satt på. Fick med ett set grundbackar, utvändiga som borde gå att vända samt mjuka.

9 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#29 » 21:05:07, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Målat tvär och toppslid nu. Tog med locket till spindellådan och bröt färgen efter det men det verkar ha blivit lite blåare. Gör mig ingenting egentligen då det kändes som en trevlig nyans.

Bild
Bild

Har lyft av förklädet på supporten för att kunna göra rent det inför målning. Baksidan ser helt orörd ut så inte mycket att göra där.

Bild
Bild

Därmed bara själva släden kvar att lyfta av för att kunna göra rent och måla. Har skavt av det mesta av färgen på framsidan av den så borde gå rätt smidigt. Det är tunga delar så lyfter med motorlyften.
Bädden blir nästa steg tänker jag. När supporten ändå är av så passar det bra att gå på bädden och slipa och spackla och måla så slipper jag damma ner den.

Bild

Sedan jobba sig nedåt på skåpfötterna, förmodligen den högra först, och parallellt försöka göra rent och måla allt på spindelsidan.



Bild
Bild
Bild

Nortonlådan kan eventuellt behöva plockas ner då växelspaken inte vill röra sig i sidled. Får se om jag får igång den. Har iaf turen att ha den senare varianten av denna med förfettade lager så endast en smörjpunkt.

Bild
Bild

Allt tas isär, tvättas i ultraljudstvätten, avrostas i evaporust om behov finns och blanka delar putsas upp. Vid återmontering blir det givetvis anoljning. Försöker hålla antalet isärplockade delar lågt men just nu ligger i princip hela tvär och toppslidens delar i denna låda.

Bild

Jämfört med Abenen som jag gjort ett liknande jobb med så är det här klart trevligare. Allt var mycket mer slitet och smutsigt på fräsen. Nu lossnar den mesta färgen av värmen i ultraljudstvätten och sen är det bara att skrubba bort eventuell rost.

4 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

MekJan

#30 » 21:49:55, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var med en likadan Köping på klaravik härom dagen , varvade 1800rpm på spindeln . Vet ej om den blev såld då jag höll mig borta från datorn ! :skratta3:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se