Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Sönderkörd svarv blir CNC.

52 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MrCrankyface (trådstartaren)

#46 » 23:35:25, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som det kan gå. :mrgreen:
Testade gränserna lite grann. Slutade med att spindeln stallade men stegmotorerna fortsatte trycka. Försökte stänga av programmet men tangentbordet hade hängt sig och han inte trycka på "riktiga" stoppet innan sidopanelerna skjuvades av. :mrgreen:
Ändå imponerande med tanke på hur lite plast det är som håller ihop det här.
Bild

Lite testsnitt innan det gick åt skogen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)



MrCrankyface (trådstartaren)

#47 » 22:30:55, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en bit 20mm aluplåt som legat på hyllan lite för länge. Grovkapade i kallsågen som jag har en renoveringstråd om här någonstans.
Bild


En liten jigg i fräsen gjorde det relativt smidigt att fräsa konturer, borra hål och försänka.
I framkant skulle det vara 4st M5 på varje sida, tyvärr gjorde jag en rejäl miss där allt blev förskjutet åt sidan, olika mycket.
Räddningen fick bli att fräsa upp hålen så dom blev centrerade och gå upp till M8. Overkill men det funkar.
Bild

Gjort en hel del ändringar designmässigt så dessa två röda bitar fick bli i plast igen.
Upptäckte rätt fort lite olika saker som ska korrigeras innan jag gör dom i alu.
Bild

Allt blir såklart försänkt i slutgiltiga versionen samt X-skruven ska få ett lock.
Bild
Bild

Detta och lite andra snabbfix lät mig fortsätta svarva på biten som dödade svarven sist.
Med tanke på hur hårt detta stål är och hur relativt liten svarven är så presterar den rätt bra när man väl får till rätt skärdata.
Programmerade in en liten radie vid botten för att minska stresskoncentrationer, rätt smidigt när man slipper göra det manuellt.
Fegade ur lite och borrade med dubbdockan och gängade för hand. Orkar inte sätta mig in i styrd borrning och 'rigid tapping' på en del jag faktiskt behöver använda.
Bild

Slutligen för att bli av med diverse oljeslangar som sticker ut åt alla håll så gjorde jag lite banjos, inte det snyggaste man gjort men ändå en kul övning i att hantera CNC funktionerna.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

MrCrankyface (trådstartaren)

#48 » 11:46:48, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahopp. Monterande banjosen och körde på rätt mycket.
Bland annat experimenterat en del med att göra gängor, något jag verkligen drömt om att ha en CNC till. "Bara" ställa in vad man vill ha och låta den köra.
Jorå, funkar rätt bra när man väl hittar rätt inställningar, lite pirrigt när man kan köra full fart rakt mot en kant, se den tvärstanna och backa ut. :mrgreen:


Sen skulle jag experimentera lite med avstickning, det gick mindre bra. :huh:
Kombination av ovana, för mycket i huvudet, trött osv. Glömde säga åt maskinen att jag bytt verktyg vilket resulterade i att den körde full fart rakt in i arbetsstycket.
Tror jag kan skrota min sprillans nya stickstålshållare men i övrigt verkar allt ha klarat sig. Ja förutom den temporära plastfronten då.


Skrev ut en ny front men började samtidigt göra en i aluminium, är ändå klar med mina mått så kan lika gärna göra den på riktigt.
Samma skrot som innan. Började med att plana av överkanten så den satt bra mot städet för att sen gå på hål och ytterkanter.
Bild

Var med lite nöd jag nådde botten av biten för vissa konturer, men så länge det går fritt och nåt smörj kommer ner till pinnen... :grin:
Bild

Var en jäkla massa jobb med konturerna men lyckades till slut, skrotade nästan biten 2ggr men det är väl så man lär sig.
Behöver vända biten sen och hade tänkt förlita mig på dom 8 skruvhålen i ytterkant men testade ändå att borra och brotscha 2st 12mm hål i ovalen, där materialet ändå ska bort sen.
Detta är såklart även borrat/brotschat ner i skrotbiten under.
Bild

Använde sedan en 12mm fräspinne för att placera biten igen efter vändning, funkade riktigt bra.
Bild

Sen lite fräsning på "baksidan" för att göra plats för stegmotorn, grada av alla hörn, hål och så vidare.
Bild

Behöver gänga dom 4 hålen runt U-formen i ovankant men sen bör den vara klar.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

nimrod_pro

#49 » 13:54:55, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner igen mig med att tänka galet ibland och helt plötsligt passar inte sakerna. Gjorde en kväll ena sidan av ett pressverktyg, andra kvällen gjorde jag andra sidan, men det passade inte, visade sig att jag tagit för givet att hålbilen skulle sitta längs centrumlinjen, skulle varit en offset på typ 2-3 mm så att fuska genom att borra upp fungerade inte i detta fallet så blev att sucka och göra en till :) när allt är i alu, vad ger sig vid nästa crash eller har du feedback på spindelmotor och stegmoterna?
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

MrCrankyface (trådstartaren)

#50 » 16:27:13, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lätt hänt, speciellt när saker ska passa ihop så blir det väldigt många potentiella felkällor. :grin:
När jag bytt ut alla fästen kan man hoppas stegmotorerna löser på överström/tappad position annars blir det nog dyrt. :dancing_geek:

Har luskat lite i frekvensomformaren men det går inte få den att larma vid överström(dvs stillastående spindel).

Alternativ A: Använda en separat ringkärna för att mäta strömmen till frekvensomformaren och med någon komparatorkrets lösa ut ett larm men det känns både overkill och opålitligt med diverse elektriska störningar osv.

Alternativ B: På något sätt använda spindelns enkoder för att se om varvtalet avviker för mycket. Problemet här är växellådan och att LinuxCNC i dagsläget(som jag ställt in det) inte förstår vilket varvtal det ska vara.
Dvs har jag växeln för 1600rpm och skriver in S1600 M3 så får jag 1600 rpm, har jag växeln för 80rpm får jag 80rpm med samma kommando. Dvs S1600(rpm) ger maxvarvtalet för nuvarande växel och går därmed inte att jämföra med.
Jag vet inte hur flexibelt HAL systemet är men kan tänka mig att man kan köra spindeln closed-loop(dvs S1600 kommer försöka åstakomma 1600rpm oavsett växel), ha givare på dom växlar man använder och sen diverse begränsningar i koden.
Dvs LinuxCNC kan "se" att 80 växeln är i och vägrar utföra S1600(omöjligt att uppnå = skenande VFD eller annan spännande situation).
Likaså måste den vägra utföra typ S80 om man har 1600 växeln i..
Då bör man kunna jämföra sitt S- kommando mot nuvarande RPM och slå ett larm om det avviker för mycket.
Ytterligare något villkor måste till så den inte larmar direkt vid uppstart.
Fördelen är att detta borde lösa riktigt snabbt om varvtalet "försvinner", bör kunna fånga problem innan spindeln ens hunnit stanna helt och därmed spara värdefull tid.

En fulare variant är om man kan lagra varvtalet på något sätt, så oavsett S kommando så mäter man spindelns RPM vid uppstart av programmet och sparar det som en variabel. Avvikande varvtal från den variabeln löser ett larm och så vidare. Känns lite fulfix men kanske är ett alternativ, om det går att programmera så.

Stegmotorerna har inbyggd feedback och kommer stanna allt så fort dom tappar position, "tyvärr" verkar dom vara rejält mycket starkare än att det händer. :mrgreen:
Min fräsen som har en liknande "konvertering" löser omgående så fort något kärvar, men dom motorerna är i svagaste laget så det är lite pest eller kolera. Maskinskada eller dålig acceleration.

Tror jag får surfa runt lite på LinuxCNC forumet för att se hur andra löser dylika problem.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

nimrod_pro

#51 » 13:18:08, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen watchdog funktion tillgänglig då? Försvinner encodersignalen från spindeln = nödstopp? Borde gå att programmera att watchdoggen enbart är aktiv när Sxxxx M3 är aktiv.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

MrCrankyface (trådstartaren)

#52 » 16:15:09, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget som är inbyggt från start vad jag vet men har luskat lite i det. Encodern ger 7200 pulser per varv så är lite orolig att "0" blir för skarpt gränsvillkor, minsta lilla spindeln vibrerar lär ju skapa pulser.
Men hittat en del material om HAL och Classic Ladder i LinuxCNC, ser ut som att CL tillåter en hel del roligt.

T.ex M3 kommandot ger input till en timer på typ 1 sek(låter spindeln komma upp i varv), därefter aktiveras villkor om att "lågt varvtal" skapar input till nödstoppet. Det skulle lösa att stegmotorerna stannar snabbt.
Alternativt kan timern bytas ut mot relät i VFD'n som kan signalera att rätt frekvens är uppnådd. KISS känns dock som att timern är mer praktisk/mindre störkänslig.
Tyvärr har spindeln en ner-ramp tid på 3s vilket skapar problem, även vid nödstopp. Funderar på att ta bort nerrampningen och bara låta den släppa spindeln helt. Kommer ta längre tid att varva ner vid normala stopp men om spindeln sitter fast så bör kraften brytas direkt.

Så kruxet som kvarstår är fortfarande hur väl man kan definera "lågt varvtal", helst hade jag satt en positiv gräns typ allt under 10RPM kan lösa larm för att få det så pålitligt som möjligt och att larmet löser så tidigt som möjligt.
Får gräva lite mer i hur man kan implementera det.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Senkomat och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se