Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Kullager till tvättmaskin

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 20:19:49, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Håller på att se över en tvättmaskin med lagerproblem. (ElektroHelios 1275E)

Tänker nu kolla vad lösa lager och tätning kan kosta.
(tror det blir högre kvalité på både lager och tätning)

Spontant tänkte jag på kapslade lager. Tror att de borde klara värmen.
Men hur täta är dessa?
Kapslade lager kanske klarar sig utan en extra gummibussning runt axeln?

Spånade runt på https://www.kullagret.com/ och frågorna bara växer

Vad är ett Lantbrukslager?
Skall det vara Plåttätning eller [urlhttps://www.kullagret.com/category/sparkullager?tg%5Boption%5D%5B51%5D%5B0%5D=2RS+-+Gummit%C3%A4tning]Gummitätning[/url]

Någon som har insikt?

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . -


Bakgrund .:
Tvättmasinen är sparsamt använd under många år (kanske 20-25ggr / år). Tycker att den borde hålla ett tag till.
Det började med att den aldrig kunde stå still...
Till slut kändes trumman tung att snurra och det luktade bränt.
Rätt snart insåg jag att trumman tog i "yttertrumman" - båda kullager var helt slut.

Tänkte det blir enkelt att köpa nya.... Men så var det inte.
Kontaktade 4 reservdelsleverantörer på nätet.
Elektrolux och två lokala reparatörer.

Antingen hade kullagren utgått
Andra sa "inte lönt att reparera lagerfel"
Lokala återförsäljaren sa det kostar 5-6000kr att renovera - men jag fick ett reservdels nummer.

En firma på nätet https://fixpart.se/sv tog problemet seriöst.
De frågade och jag svarade - fick sprängskisser på tvättmaskinen och till slut kom resultatet.
Man måste köpa hela baksidan med lager och tätning.
Snabb leverans ca 2.500kr
1-2 veckors leverans ca. 2.100kr.
Det kan fungera, men problemet kanske kvarstår?
I och med att jag fick reservdelsnumret hittade jag produkter i Polen (även Zanussi verkar ha exakt samma trumma)
Kan vara att tätningen (av ålders skäl?) gjort att lagrena har rostat upp (Man kan se hur rostvatten runnit från lagrena.)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Turbodiesel

#2 » 20:54:16, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Tätade" lager är inte täta mot vätska, lätt dammtäta på sin höjd. Du måste ha någon typ av extern tätning.

Lantbrukslager är lager som är vanligare på lantbruksmaskiner, Y-lager med sfärisk ytterbana, invändigt fyrkants eller sexkantshål et,c. Det är bara en kategori istället för att blanda in de lagren bland de vanliga.

Har du fått isär och mätt lagren, och går det att se några spår av tätningen?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

WOX

#3 » 21:43:16, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt dit rostfria sen håller det, inte särskilt dyra :smile:
WOX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:01, 27-08-2016
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5445
FORD 4000
Skylift
mm

torbjorn_forsman

#4 » 22:14:21, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att jag har sett reklam från någon tätningstillverkare om radialtätningar som var speciellt avsedda för tvättmaskiner och hade två eller tre extra tätningsläppar. Hör med någon maskinfirma/SKF-återförsäljare om de har några förslag.

Det finns ingen anledning att sätta dit rostfria kullager, om tätningarna är i ordning och det inte är stopp i skvallerhålet, ska tvättvatten ändå aldrig kunna komma i närheten av lagren.

Men börja med att plocka isär lagringen och se hur den är gjord. Om det är en lagerenhet som inte går att ta isär (ungefär som i vattenpumpen till en personbil), så är det ju meningslöst att hoppas på att man ska kunna lösa problemet med standardkullager.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#5 » 01:14:47, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för informationen.

Höljet där lagret sitter visas på denna hemsida https://fixpart.se/sv/product/view/aD339355?utm_medium=email&utm_source=cs

Knackade ut lagren och det var "vanliga" omärkta lager. (Lagren ramlade isär nästan direkt - trumman glappade nästan 10cm i framkant)
Även axeltätningen verkar vara någon typ av standard.

När jag söker bland lagren ( https://www.kullagret.com - men finns fler sidor) tycker jag att det är priset som skiljer mest - men kan ha fel?
(Just nu känns 1a/2a Codex extreme (nedan) eller 1b/2b SKF (nedan) med normalglapp bäst (men kan ha fel)

Packbox / Radialtätning / Axeltätning
  • Yttermått .: 66mm
  • Innermått .: 37mm
  • Bredd .: max 10mm
Denna Packbox borde nog passa AS 37x66x7 Radialtätning NBR Bör den limmas med något mot plasten runtom packboxen?
(7mm är inte jätte mycket. Vet inte om 66mm kommer att "tränga" fast i gummit. (kontaktlim? / Karlsons klister / eller...?)

Det finns flera lager att välja mellan (svårt att avgöra vilket som har bästa kvalité för uppgiften)

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ .

Det stora inre lagret bör nog vara ett .: 6206 2RS
  • Yttermått .: 62mm
  • Innermått .: 30mm
  • Bredd .: 16mm

Några exempel .:

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ .

Det yttre mindre lagret - bör nog vara ett .: 6205 2RS
  • Yttermått .: 52mm
  • Innermått .: 25mm
  • Bredd .: 15mm

Några exempel .:
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

nimrod_pro

#6 » 01:47:06, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen anledning att gå utanför standard känns det som i detta fallet. Ser ut att sitta en vanligt RS lager på länkade bilden . Köp ett "märkeskager" typ SKF eller dyligt om det är svårt att byta. 7mm är tjockleken på packboxen, själva läppen brukar vara betydligt mindre. Samma här behöver inte vara något fancy, om du har övertryck i tvättmaskin så har du andra problem. Smörj axeln med tunt vattenfast fett där tätläppen går så får den en trevligare första start och vänd packboxen åt rätt håll.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 07:05:25, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

NBR (nitrilgummi) blir inte långlivat i närvaro av hetvatten och alkaliska tvättmedel. NBR:s starka sida är att det tål mineraloljor, och den egenskapen har man ju ingen nytta av i en tvättmaskin. Bättre gummimaterial i den miljön är t ex EPDM, polyuretan (PUR) eller silikon.

Köp inte kullager på nätet, det är bättre att handla över disk hos någon SKF-återförsäljare (och då kan du också förhoppningsvis få bra råd om en packbox som tål miljön). Om du kan se till att ha ett passerkort från någon av ortens större verkstadsindustrier (som har bra rabatt) om halsen, eller skicka en bulvan med sådant kort att handla lagren, brukar de bli billigare än kinalager på nätet.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#8 » 08:14:50, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns gott om kullagerförsäljare på nätet (även svenska) som har SKF lager också och många ggr billigare än vad typ momentum säljer dem för även om man kan få nån rabatt....
Sen ska det sägas att tätningen är många ggr special så kolla först om original går att köpa. Ingen ide att böka med nånting nästan rätt om det finns originaldelar för någotsånär rimliga pengar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Albireo (trådstartaren)

#9 » 09:53:52, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input!
Jag tror aldrig det kan bli övertryck i en tvättmaskin - så länge den inte är kompressormatad :grin:

Intressanta resonemang angående packboxen.
Ringde Momentum - De kunde leverera en passande packbox i nitrilgummi - men med osäker leveranstid. (de gissade att den skulle kosta 200-300kr)
Jag tänkte mig att den "plana sidan" skall monteras ut från lagret (och andra sidan mot lagret :thumme: ).
Googlade lite till men förslaget ovan är fortfarande den enda packboxen (i rätt dimension) :eek:

Momentums priser på SKF-lager 6205 2RS (231kr) & 6206 2RS (308kr)
Osäker på vilket gummi som tätar lagret.

Men samma resonemang för kvalitén hos packboxen, gäller nog också gummitätningen på lagret?
Hon på Momentum sa att dagen tvättmedel är inte så aggressivt (om jag inte tvättar med klorin eller annat frätande :uupps: )

När det gäller lager, finns bättre och sämre kvalitéer. Det svåra är att bedöma vilket.
I mina exempel tidigare, känns den stora skillnaden i lagerspelet "normalt lagerspel" eller "större lagerspel"
Men i praktiken, vad har dessa 1/1000 dels millimeter för betydelse? (är det ljud mässigt eller blir det ett avgörande glapp - eftersom tvättrumman (ca 300mm) blir som en hävstång mot dessa två lager, med ett avstånd på ca 60mm i mellan dessa.

Även SKF har kvalitetsskillnader. (ingen aning om SKF fortfarande har någon tillverkning i Sverige - brukar vara Italien eller andra ställen.)
Jag upplever inga problem att handla på nätet. (det är ju jag som väljer kvalitén - men det finns undantag ex. däck.)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

QV_

#10 » 10:01:27, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ren lekman med gissningar skulle jag säga att större spel vill man ha för att klara av högre värme och mindre spel vill man ha för att minska glapp (fräs)
I en tvättmaskin skulle jag utan tvekan använda standard.
Skulle en tillverkare behöva ett "special" i en prispressad konsumentprodukt så fick designavdelningen göra om.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#11 » 10:10:48, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:Tvättmasinen är sparsamt använd under många år (kanske 20-25ggr / år). Tycker att den borde hålla ett tag till.


När det gäller tätning så skulle jag inte bry mig allt för mycket.
Nu vet jag inte din definition på "många år".

Ett alternativ jag skulle överväga är att köpa 2 RS (gummitätningar på båda sidor) och om vattnet endast kommer från ena sidan ta bort den andra sidans gummi och trycka in något vattenfast fett.
Det lär ju hålla 50% av "många år". Vilket kan vara fullt tillräckligt rent praktiskt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Toost

#12 » 11:43:17, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är enig med QV, mindre spel används för precision som i tex fräsar, slipmaskiner och liknande, de är klart dyrare vilket bara det gör att de inte lär finnas i tvättmaskiner.
Tvättmaskiner är rätt hårt prisberoende, det är mycket arbete och prylar i en maskin som ska säljas för sex-åtta tusen spänn.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#13 » 11:46:01, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Originaltätningen har oftast flera uppgifter. De ska hålla lagersidan fri från smuts och sånt och sen en läpp för själva vattentätningen. Dessa kan vara riktade åt olika håll dessutom. Den tätningen jag köpte original till en LG hade då absolut inte kunnat ersättas med nå standard. Tror det var två olika material i den också.
Tätningarna i vanliga kullager pallar inte på något vis att hålla vattnet utanför lagret. Så långt in ska inte vattnet komma överhuvudtaget. Vattenfast fett spelar ingen roll heller, det hjälper ju bara fettet att stanna kvar och inte lösas upp. Inte mot korrosionsskador i lagret.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 11:47:30, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Större lagerspel än standard (t ex C3 eller C4) brukar användas på ramlager i tvåtaktsmotorer (t ex snöskotermotorer).

Beträffande "aggressivitet" hos tvättmedel så är de fortfarande lika starkt alkaliska som de även var "förr i tiden". Det är snarare ur miljösynpunkt de har blivit mindre aggressiva på senare år sedan metafosfat har förbjudits (det användes förr för att tvättmedlen skulle fungera bra ihop med hårt vatten).
Det finns förvisso också neutrala tvättmedel, s k fintvättmedel som används för ylle m fl textilier som inte tål alkalisk miljö. Men de är inte lika bra på att lösa fet smuts som de vanliga alkaliska tvättmedlen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#15 » 12:03:34, 31-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Jag antar att maskinen är ca 12år. (men de två sista åren har den kanske används 50ggr / år)
(Tidigare var det en äldre man som inte tvättade så ofta, som köpte och ägde den.)

Tvättmaskinstillverkarna tror jag inte tänker på "hållbarhet" - Tillverkarna är inte emot att man ska byta maskin - kanske vart 10år.
Försöker hitta på "finesser" som ska motivera ett byte efter - 10år (ångtvätt / i-dos osv.)
Det ligger liksom i samhällsekonomin -.) pressa kunderna "lagom" så kunderna inte blir för retade på "dåliga grejor".
Det finns flera exempel på när de kommersiella krafterna fått "ta över" - ex. när Osram Philips mfl. kom överens att en glödlampa inte skulle få hålla i evighet.
Här lyser världens mest hållbara lampa
Ett annat exempel är Strumpbyxor som gjordes för hållbara (kunde användas som fläktrem eller bogserlina) - så är det inte längre...
:back_to:

Jag förstår vinsten i arbetstid att byta hela trumman när lagret har tagit slut. (men inte kostnaden)
En ny trumma är förmodligen inte "ny" utan den har legat i ??år - någon stans - Har förvaringen varit i solljus / varmt / kallt eller...)
Det påverkar även en "ny" produkt - om sedan materialet inte håller... Det är en annan fråga.

Kommer att testa med att köpa nya lager och se hur det gick - nu söker jag remmen (men den verkar vara enklare att få tag på.)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se