Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Min Saab 900 Turbo

225 inlägg • Sida 14 av 15
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

DennisCA (trådstartaren)

#196 » 11:55:59, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar annars varför har inte saab oken några fjädrar på klossarna som ska hjälpa till att pressa ut dom igen från skivan? Det har varit vanligt på alla andra bilar jag har och har haft.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



meken49

#197 » 12:14:16, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jag undrar annars varför har inte saab oken några fjädrar på klossarna som ska hjälpa till att pressa ut dom igen från skivan? Det har varit vanligt på alla andra bilar jag har och har haft.

Har aldrig sett dessa fjädrar på någon bil jag skruvat på. Är det inte bara skivan som trycker tillbaka beläggen ?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

DennisCA (trådstartaren)

#198 » 12:23:33, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sist bytte jag på min Mazda och klossarna där har två fjädrar som fjädrar ut dom. Dom är ju inte så starka men de är där och puffar ut klossarna från skivan då kolven åker tillbaks.

e: som i denna länk ser det ut
https://www.aliexpress.com/item/1005004524489925.html
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

meken49

#199 » 20:12:09, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Sist bytte jag på min Mazda och klossarna där har två fjädrar som fjädrar ut dom. Dom är ju inte så starka men de är där och puffar ut klossarna från skivan då kolven åker tillbaks.

e: som i denna länk ser det ut
https://www.aliexpress.com/item/1005004524489925.html

Är det inte bara fjädrar för att motverka att bromsbeläggen vibrerar ? Tror inte att denna lilla fjäder orkar trycka tillbaka kolven.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#200 » 22:14:32, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På alla normala skivbromsok för personbilar (enda undantaget jag känner till är Citroëns gamla D-modeller) är det fjädringen i kolvtätningen som ska dra tillbaka kolven så belägget går fritt. Visst är den här Saaben så modern att den har handbroms på bakhjulen och "moderna" bromsok?

Flera gånger när jag har varit med om att en broms har börjat ligga an strax efter att man har mekat med bromssystemet, så är boven en gammal bromsslang som har svällt igen och kanske fått för sig att fungera som backventil. Det verkar kunna hända om en gammal slang plötsligt utsätts för ny och fräsch bromsvätska. Ett enkelt sätt att kolla detta är att se om anliggningen upphör direkt när man öppnar luftnippeln på oket i fråga.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#201 » 05:27:43, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:
DennisCA skrev:Sist bytte jag på min Mazda och klossarna där har två fjädrar som fjädrar ut dom. Dom är ju inte så starka men de är där och puffar ut klossarna från skivan då kolven åker tillbaks.

e: som i denna länk ser det ut
https://www.aliexpress.com/item/1005004524489925.html

Är det inte bara fjädrar för att motverka att bromsbeläggen vibrerar ? Tror inte att denna lilla fjäder orkar trycka tillbaka kolven.


Jag har inte menat att fjädern ska trycka tillbaka kolven, den gör bara så att klossarna, som du säger inte vibrerar, och så att dom puffas ut litet från skivan, efter kolven dragit sig tillbaka.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#202 » 05:32:26, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pallade upp bilen igår och kollade bakbromsen. Bromswiren kärvade litet och armen åkte inte tillbaka, efter lite motionering verkar det ha börjat funka igen. Tror det var boven. Plockar isär bromsoket ändå. Jag ser det behövs nya bromsklossar där bak, de gamla är dessutom slitna ojämnt så att de blivit kilformade sett från sidan. Jag tror detta tyder på att det kärvar i bromsoket, kanske att de sitter fast.

Bild

Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#203 » 08:18:31, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest troligt allmän kärvning här och var - både vid glidytorna där beläggens "öron" ligger an och i glidpinnarna som styr okets rörliga del.

Glidytorna brukar man få skrapa, stålborsta och fila rena, en grov roterande stålborste för vinkelslip är bra att ha. Och glidpinnarna får man rengöra och fetta in regelbundet. Det finns bilar där man måste titta till glidpinnarna 2 gånger per år för att de inte ska fastna, jag har en sådan där jag funderar på att borra och gänga hål i botten av styrningarna för glidpinnarna och sätta dit smörjnipplar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#204 » 08:45:05, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montering
Innan montering påbörjas ska bromsenhetens glidytor mot bromsklotsarna noggrant rengöras med
stålborste. Glidpinnarna ska borstas rena men inte
smörjas eftersom fettet binder damm och smutspartklar.


Saab servicemanualen säger här att man inte ska fetta in glidpinnarna, de är exponerade och inte helt skyddade med damasker som där framme. Vet inte varför de valde göra så. Men då jag tog ut glidpinnarna var de smorda med något fett, åtminstone delen som huserar inuti skyddet.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

sydstatare

#205 » 18:01:04, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsklossarna dras inte ut. De släpper efter lite när man släpper pedalen sen åker de in lite av skivan. Ett ok som går lätt behöver inget som drar ut dem.
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

meken49

#206 » 20:59:49, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Mest troligt allmän kärvning här och var - både vid glidytorna där beläggens "öron" ligger an och i glidpinnarna som styr okets rörliga del.

Glidytorna brukar man få skrapa, stålborsta och fila rena, en grov roterande stålborste för vinkelslip är bra att ha. Och glidpinnarna får man rengöra och fetta in regelbundet. Det finns bilar där man måste titta till glidpinnarna 2 gånger per år för att de inte ska fastna, jag har en sådan där jag funderar på att borra och gänga hål i botten av styrningarna för glidpinnarna och sätta dit smörjnipplar.

Om du ska sätta dit fettnipplar (en bra idé), får du väl fylla fettsprutan med silikonfett. Gummit lär inte ska tåla vanligt smörjfett.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#207 » 21:38:06, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det är bara de gummidelar i ett bromsok som kommer i kontakt med bromsvätska (kolvtätningar, dammskydd mm) som kan vara tillverkade av EPDM eller naturgummi, som inte tål mineralolja eller vanligt smörjfett. Tätningar mm vid glidpinnar brukar vara av vanligt nitrilgummi eller liknande som utan vidare är oljebeständigt. Kan inte påminna mig att jag har sett någon biltillverkare föreskriva något annat än vanligt mineraloljebaserat smörjfett till glidpinnar mm, och det fett som brukar följa med i repsatser förefaller vara vanligt universalfett, möjligen blandat med något rött eller blått färgämne.

Tänk på att bilar som har mineralolja i bromshydrauliken (t ex många modeller av Citroën) har nitrilgummi även i kolvtätningar mm, i sådana fall är silikonfett bannlyst även där.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sydstatare

#208 » 23:14:10, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja smörjnipplar tror ja inte helt på. Man vet ändå inte om de blir helt smörjt. Bästa är att ta isär och inspektera och rengöra. Men har aldrig tidigare hört talas om en så pass dålig konstruktion så det behövs tas isär 2ggr per år. Har ju sett både Saabar och andra bilar som både stått eller rullat mycket utan kärv..
De va bättre förr.. Tror ja.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...

torbjorn_forsman

#209 » 09:05:39, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

De bilar jag tänker på är Mitsubishi och diverse andra japanare med Akebono bromsok.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sydstatare

#210 » 09:22:36, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså ok. Ja de har jag inte skruvat med. Eller hört innan som sagt. Jobbigt.
De va bättre förr.. Tror ja.
Användarvisningsbild
sydstatare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:50, 22-09-2016
Ort: Vena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson snöslunga - 79, Volvo T22 - 52, Fordson Super Major v8 -60, Ockelbo b16 -78, Ford cusomline -54, ett gäng mopeder, gammal Aktiv snöskoter, Rex Roadmaster -50 med mera, med mera...


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se