Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Min Saab 900 Turbo

224 inlägg • Sida 12 av 15
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

Zukram

#166 » 11:35:13, 18-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

WD-40 går att använda till precis allt från rostlossning av skruvar till rakvatten eller raketbränsle :-)
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



DennisCA (trådstartaren)

#167 » 21:20:16, 19-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade av stötfångaren igen, jag har stört mig ett tag på dimljusen nu, dom ser fel ut. För långt ifrån varandra helt enkelt jämfört med originalfästen. Nu har jag modifierat fästena så varje lampa är 5cm längre in mot mitten.

Bild

Bild
(det röda är primern, målat lite slarvigt)

Bild

Jag har också gjort en snabb rostfix, då jag köpte bilen hade den rost på tröskeln här, där listen ligger emot. Jag slipade bort rosten med roterande stålborste,rostkonverter, slipade, rostkonverter. Jag har upptäckt om man applicerar aceton och direkt slipar med stålborsten innan det hinner avdunstar rengör det mycket bättre. Man får en riktigt blank och fin yta utan rost, ser ganska häftigt ut när rostporerna är rensade på rost och glänser. Spacklade med glasfiberspackel.

Bild

Inte så dåligt för ett sprejburksjobb, fotot gör man ser skillnaden bättre än i verkliga livet dessutom. Silverfärgen var bara en burk med silverfärg, ej matchad. Får se hur det håller med tiden om det blir att göra om med 2k lack.

Bild

Ny kylare inköpt också, en nissens + 5l G48 koncentrat.

P.S. Är det nån som vet vad det är för sorts beläggning eller färg på tröskelplåten på saaben, den är sliten på vissa ställen men annars i bra skick, haft av den och kollat under, rostfritt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#168 » 22:31:28, 19-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt knep när det gäller att få bort rost med roterande stålborste är att börja med att se till att både stålborsten och den yta som ska putsas av är helt olje- och fettfria. Man kan gärna (om man får för den som bestämmer i köket) köra roterande stålborstar i diskmaskin i förväg.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#169 » 13:47:03, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har äntligen, äntligen fått de här amp super seal kopplingarna från aliexpress, det tog jääkla länge... Men billigt åtminstone. Så jag kunde äntligen göra det sista med dimljuskopplingarna. Som vi kan se finns här också rost, just nu har jag bara lagt linolja på allt.

Bild

Dragit kabelskydd över ledningarna också för jag tyckte mest det såg bättre ut. Lite kort just här men äh
Bild

Sen då jag skulle testa lamporna upptäckte jag att batteriet var dött. Typ tredje gången i vinter, jag har haft dörrarna öppna men inga lampor på så jag vet inte varför det tömdes. Det är inte bra att tömma batterierna upprepade gånger. Så jag har tagit en sån här "smart" elgrej man kan styra med timer och scheman:
Bild

Och kopplat den moderna saken till min rejält omoderna batteriladdare (som jag föredrar över de nya smarta modellerna, den är också bra för elektrolysjobb), tanken är att den ska agera som batteriunderhållare, den får ladda, jag vet inte, en timme per vecka kanske? Blir mest till nytta för nästa vinter för bilen kommer inte va så länge kvar i garaget.
Bild

Kylaren kom också, men monteringen så väntar jag med tills efter jag sköljt kylsystemet.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#170 » 19:09:46, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en ny drivknut och även en ny kulled för det var den som är i kasst skick. Den nya drivknuten har ABS och denna bil saknar det. Så jag frågade runt om detta och enligt en person så har han en ABS drivknut på sin egen 900a utan ABS. Så jag ska prova s jälv. Om det inte ser ut att gå så bör den kunna plockas av. Det ser ut att vara en separat, påpressad del. Har googlat runt och sett folk byter dessa ABS ringar då dom vill behålla drivknuten. Jag ska ha bort den inre drivknuten också så jag kan lättare jobba på delarna, då borde jag kunna testa direkt mot navet, som jag också har av.

Jag har monterat lamporna igen, efter jag sprejat linolja i hålrummen bakom lamporna. Jag har lagt en tätning till på själva bilen, så det blir tätning mot tätning. Svårt att hitta rätt så det blev en D-tätning som är brun.
Bild

Och de två tätningarna träffar varandra och det blir ganska tajt så jag vill tro detta ska hålla tätare än originalen. Men vi får se...
Bild

Sen började jag med drivknuten. Börjar med att plocka bort bromsoket. Kniper av bromsslangen och tejpar för enligt VHB.
Bild

Bromsoken kom av ganska lätt, och bromsskivan likaså.
Bild

Mellan den bilden och nästa hade det gått ganska länge, fick slåss ganska hårt mot bultarna i den övre armen. Jag vill ha bort hela navet så jag lossar båda kullederna.
Bild

En sak jag inte hittar är hur jag får bort skölden, jag undrar om jag måste plocka ut hjullagret för det? Jag ser några bultar man kan skruva bort men det ser ut som navet måste komma isär.

Här är också den nya kulleden, den gamla är kass det känns hur glapp den är. Den övre känns ganska bra faktiskt.
Bild

Bromsoken då, pinnarna glider lätt och damaskerna är hela och känns flexibla och friska, jag tror inte de behöver bytas.
Bild

Nu glömde jag ta en bild på kolvens anläggningsyta men den såg ganska "gnarly" ut så ny kolv kanske behövs men kanske den kan räddas... Jag har plockat ut bromsoket för jag tänkte jag ska köra alla delarna i ett elektrolysbad. Jag vill också göra samma med bromsskölden och försöka förlänga livet på den. Kanske navet också kunde må bra av elektrolys fast då ska lagret ut. Lagren känns bra tycker jag.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#171 » 20:21:37, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för material i kolven? Det spelar ingen roll hur den ser ut på anliggningsytan mot bromsbelägget, det viktiga är att ytan som ska täta mot tätningen i bromsoket ser bra ut. Om det är en stålkolv (antingen rostfri eller förkromad/förnicklad), så brukar det fungera bra att putsa bort rostränder mm med Svinto och varmvatten. Om det är en bakelitkolv så är det bättre att inte röra ytan men att torka den i ugn över natten (börja med några timmar vid t ex 80 grader, höj sen till drygt 100 grader) om den har dragit åt sig fukt så att bakeliten har svällt. Genom att mäta diametern med mikrometer eller ett bra digitalskjutmått i bägge ändar kan man avgöra om en bakelitkolv är på väg att svälla, den brukar öka mer i diameter i änden vid bromsbelägget än i inre änden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#172 » 20:28:53, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog nån sorts stålkolv, kan tänka mig krom eller nickel.

Bromsklossarna satt fast som berget i bromshuset, jag behövde bända ut dom med verktyg. Jag tror ju inte de ska sitta så hårt utan kunna röra sig ganska fritt. Kanske förklarar varför jag upplevt att detta hjul blivit varmt ibland.

Jag hittade annars i VHB hur skölden kommer av. Det kräver man pressar ut hjulnavet. Och att pressa ut hjulnavet förstör det säger manualen...
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Ivar Risslén

#173 » 20:52:25, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man pressar ut navet så följer innerringen i hjullagret med ut och lagret blir förstört och får misshjul.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#174 » 20:54:46, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bättre att bromsbeläggen glappar än att de går tungt i oket. Fila ren anliggningsytorna och om nya belägg går tungt ändå, fila av dem på lämpligt ställe.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#175 » 21:08:53, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska se hur det blir efter dom är färdiga i elektrolysbadet och rengjorda.

Ivar Risslén: Ja men det är ju lagret som går sönder, kan man inte dra av innerringen av hjulnavet och sen installera nytt lager. Nu låter det som att byte av hjullager innebär byte av hjulnav också. Vilket jag tycker känns fel. Men kanske jag missat nåt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Ivar Risslén

#176 » 21:13:49, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de som jag har bytt lager på så har jag behållit navet efter att jag har dragit loss lagerbanan. Den kan sitta ordentligt p.g.a. rost men navet har varit bra. Jag har brukat slå in en morakniv mellan lagerbanan och flänsen för att få en början så man får rum med en avdragare.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

DennisCA (trådstartaren)

#177 » 08:16:57, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva spindelleden har visat sig vara ett tuffare jobb. Jag har svetsat och byggt en avdragare baserat på denna:
https://verktygsboden.se/garage-verksta ... savdragare

Men den blev bara till skräp. 6mm stålplåt var ett dåligt val. En M16 fingängad skruv klarar av att ge mycket kraft men om allt böjer sig så, går inte ens med värme och hammare som assistans. Slöseri med tid, ström och svetsgas... Tur man kör kolsyra!

Så här såg det ut då jag gav upp, svetsat om käftarna flera ggr. Detta är ett bra exempel där man underskattar krafterna inblandade och överskattar metallens styvhet. Jag tror om jag hade gjort hela saken från två tjocka fyrkantsrör med en rejäl led så kanske det hade funkat, men nu vill jag inte lägga mera tid på detta.
Bild

Nu får jag fundera på att köpa nånting istället. Men ska man satsa på ett sånt verktyg i samma stuk, eller en kilgaffel?

Nå bromsoket har legat i elektrolysbadet i helgen, haft i flera omgångar men det är svårt att komma åt alla skrymslen.

Bild

Bild

Nu är dom redo för färg. Personligen tycker jag guld vore trevligt... Inte gul men guld.

Ja sen måste jag nog göra vänster sida också.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

BengtP

#178 » 08:25:47, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett gammalt klassiskt trick är ju att ge konan (den som sitter I navet) några rejäla smällar från sidan med stadigt mothåll på andra sidan, då brukar kulleden hoppa ur.
Lättare sagt än gjort när det sitter kvar på bilen, men du borde kunna få till det i och med att du har hela navet löst.

1 person gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

DennisCA (trådstartaren)

#179 » 08:56:39, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Muttern på den sidan är undangömd så du kommer inte åt att slå med hammare på skruven. Man slipper just och just om man tar drivdorn och slår lite åt sidan, vilket är lite sådär... Du slipper inte åt med nån större slägga eller hammare.

Sen går det åt två händer till hammaren och drivdornet och ännu behövs ett passande mothåll och navet måste kunna hållas upprätt. Det blir ett två persons arbete och det finns bara en person här. Så det begränsar typen av lösningar jag väljer ut.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

BengtP

#180 » 09:03:24, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast du ska inte slå på själva skruven eller muttern. Du ska slå på sidan om den yttre konan som sitter i hjulnavet.
Lärde mig det för länge sedan och var rätt förvånad när det fungerar. Det är som om slaget får den yttre konan att flexa lite och därmed hoppar konan på leden ut.
Svårt att förklara i text.

4 personer gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se