Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Min Saab 900 Turbo

224 inlägg • Sida 10 av 15
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

DennisCA (trådstartaren)

#136 » 11:55:24, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte rotor + fördelarlock, såg lite slitet ut på insidan. Skitenkelt att byta. Tycker motorn går bättre nu, drar lite mindre kanske ska tanka ikväll så får vi se... Har också bytt till original saab avlastningsventil nån dag senare.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/a3eEfp1h.jpg


Ihopmonterat igen
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/405FkHUh.jpg


Såhär ser det ut här inne annars, rengjorde vid bytet av tändstift, var skitigt tidigare, vilket tyder på nånting, läckage från nånstans, kanske de urdåliga stiften, eller packningen till kåpan? Verkar nu ha hållit sig rent i några hundra mil.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/cwpqqheh.jpg


Ny spelare till bilen också
Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/KBvtNRqh.jpg

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



DennisCA (trådstartaren)

#137 » 20:11:01, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

0,91l/milen blev det denna gång... Bättre lycka nästa vecka kanske?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

dea

#138 » 21:25:09, 21-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle påstå att du har en bra förbrukning, tror knappt att du kommer ner mycket lägre :sad:

Men en og t16 kör man ju inte för att den drar lite bränsle utan för känslan :vissla:
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

DennisCA (trådstartaren)

#139 » 12:01:39, 22-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror nog det finns mycket att hämta ut här, bara genom service och att hålla bilen i skick, samt förbättra skicket, byta ut slitna delar osv, osv. Har ju tänkt hålla på med detta i flera år, inte göra allt på en gång. Nån gång ska ju motorn ur och servas också så det borde ju hjälpa litet, samt ge sinnesro.

Men ett steg i taget. Allt detta ska ju göras oavsett hur mycket effekt det har på förbrukningen. Snart ska spridarna ut och rengöras också.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#140 » 06:23:43, 26-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har några funderingar om spridarrengöring.

- Tänkte köra dem i ultraljudstvätten men vad för vätska bör man bruka? Vatten, diskmedel? Eller nånting annat? Kanske diesel eller nåt annat utan risk för rost?

- Vissa kopplar dem till ett batteri för att öppna den för bättre rengöring, vissa går så långt de riggar upp en liten pump. Men jag har lågohmiga spridare och det står man får inte koppla dessa direkt till 12V för då ryker de. Men det är väl OK man sätter en resistor mellan?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#141 » 06:59:11, 26-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lågohmiga spridare brukar öppna för några enstaka volt. Resistansen är ca 2-3 ohm och det brukar räcka med omkring 0,5 A genom spolen för att spridaren ska öppna. Mata från ett labbnätaggregat och lägg inte på högre spänning än nödvändigt för att den ska öppna. Ska du mata från 12 V, så koppla in ett seriemotstånd på t ex 10 ohm 10 W.
Men det är bättre att utgå från en lägre spänning för att minska risken för gnistbildning om det glappar någonstans. Använd inte provisoriska kopplingar med t ex krokodilklämmor, utan ta en passande spridarkontakt med några meter kabel från en skrotkabelstam.
En del spridare är polaritetskänsliga, de är ofta märkta med + på ena sidan av kontakten. Om spridarna är omärkta, prova att lägga på spänning med båda polariteterna och se vid vilken polaritet de öppnar vid lägst ström, denna polaritet är den rätta. Eller mät i bilens kabelstam för att kolla vilken polaritet spridarna har gått med.

Använd ALDRIG något vattenbaserat för att tvätta en spridare, i så fall blir det aldrig ordning på den sedan. Lämplig tvättvätska är bensin spetsad med 20-30 % thinner (billigaste cellulosaförtunning duger). Tänk på brandfaran, håll till utomhus och se till att det inte kan bli gnistbildning vare sig i ultraljudstvätten eller uppkoppling för matning av spridaren. Om ultraljudstvätten har mekanisk timer, så dra upp den först, sätt i nätsladden sedan (vägguttag/skarvuttag ska vara så långt bort att det inte är risk att bensinångor sprider sig dit). Dra ur sladden i god tid innan timern går ut. Har tvätten elektronisk timer, så kolla om den styr tvätten med ett relä eller om det är någon halvledarkomponent. Om det är ett relä, så är det säkrast att bygla förbi det så att tvätten startar så snart man sätter i sladden.

Man bör ultraljudstvätta spridarna i två omgångar. Först tvättar man dem noga utvändigt, med bränsleinloppet igenpluggat. Därefter byter man till ren tvättvätska och tvättar dem med spänning pålagd och inloppet öppet, så att man kan få ut smuts ur spalt/nylonfiltret som sitter vid inloppet. Man kopplar gärna en slang till en vakuumpump via en mellanflaska så att man kan suga tvättvätska bakvägen genom spridaren under tvättningen.
Mellanflaskan kan t ex vara en 1,5 l petflaska av den gamla hårda sorten (den som det en gång i tiden var 4 kr pant på i Sverige), där man har borrat två hål i kapsylen och skickat ner två slangar, en från spridaren och en till vakuumpumpen. Det kan vara intressant att se vad som samlar sig i flaskan och om det verkligen kom ut någon smuts ur spridarna.
Som vakuumpump brukar jag använda pumpen i en gammal fördelarprovbänk, men det går ju också att använda en vakuumpump från någon skrotbil (t ex pump för bromsservo, EGR-vakuum mm från en dieselbil, eller pumpen för centrallåset på godtycklig 90-00-tals VAG-bil)

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#142 » 08:29:47, 26-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med E85 om det är bensin man bör nyttja? E85 + thinner då? Eller ska det vara ren bensin?

Har inget riktigt labbaggregat utan bara ett baserat på PSUn från en PC som jag får 3V / 5V / 12V / 24V ur. Ingen begränsning där i strömmen som i ett modernt aggregat.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Grett

#143 » 14:17:33, 26-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang servoolja ska du inte använda ATF i Saaben. Har själv "lagat" ett antal Saab 900 med dålig servo enbart genom att byta olja.
Använd vanlig Hydraulolja 32 så blir det bra.

Hög bränsleförbrukning i en 900 T16 brukar innebära att man haft roligt.
Riktig roliga dagar kan jag närma mig 2,5 l/mil :) :)
0,91 låter ganska normalt vid blandad körning. Ganska normalt även på landsväg om man är lite offensiv
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

DennisCA (trådstartaren)

#144 » 14:27:17, 26-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju haft ner den i 0,8 tidigare dock så den kan göra bättre ifrån sig.

Finns en Jörgen Eriksson i Sverige som tillverkar en 8.5 och 8.8 primär för 900 Saab. Det ska jag titta lite närmare på i framtiden.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#145 » 22:07:41, 26-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Hur är det med E85 om det är bensin man bör nyttja? E85 + thinner då? Eller ska det vara ren bensin?

Har inget riktigt labbaggregat utan bara ett baserat på PSUn från en PC som jag får 3V / 5V / 12V / 24V ur. Ingen begränsning där i strömmen som i ett modernt aggregat.


Troligen är den vanliga bensinhäxbrygden att föredra. Men man kan ju prova att tvätta en gång till med t ex E85 + thinner och se om det löser ut mer smuts ur spridarna.

Hmm...om du tar en gammal mobilladdare som ska lämna 5 V, och sätter in en trimpot i återkopplingskretsen för spänningsreglering? Den brukar ju bestå av en shuntregulator TL431 eller liknande, som styr en optokopplare som i sin tur påverkar switchregulatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#146 » 12:27:56, 27-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, aldrig provat nåt sånt men kanske går. Men går det inte lika bra att lägga trimpoten på 3V linjen ur det aggregat jag har?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#147 » 17:20:22, 27-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir ju en rätt lågohmig trimpot (storleksordning enstaka ohm) då, som dessutom måste tåla betydligt mer ström än vad trimpotar i allmänhet gör.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

InläggDetta inlägg har raderats av DennisCA den 13:37:27, 28-09-2023.

DennisCA (trådstartaren)

#149 » 09:45:10, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att rengöra spridarna blev det inget av (blev för invecklat och så mycket som behövs saknas) och saaben har mest stått i garaget i några månader. Mot julen har jag jobbat litet på den igen.

Jag har tagit bort all ljudisolering från bagaget då vatten läckt in där under isoleringen, ska slipas och rosten konverteras och målas om med 2k epoxifärg innan jag lägger ny isolering.

Bild

Plockade av stötfångaren, vilket krävde ganska mycket jobb då flera fästen har rostat fast. Tanken var att tillverka nya fästen för dimljusen jag har. Men det såg så jäkligt ut att jag började plocka isär hela stötfångaren för en genomgång.

Bild

Bild

Varenda skruv är rostad bortom räddning.

Bild

Men till sist fick jag isär allting.

Bild

Tittade på alla sorters fästmetoder, plastclips, rostfria skruvar och muttrar och sånt men i slutändan blev det ändå Saabs egna metod, fast jag går upp en storlek till M5 istället. Plus nuts kallas dom:
Bild

Hade faktiskt köpt dessa för några år sen och glömt bort dom. Tyvärr inte rostfria bara förzinkade men det får duga, de gamla klarade ju sig 33 saltiga vintrar. Det finns rostfria att köpa på nätet dock.

Bild

Bild

Tänkte nästan bli ett sidospår till då jag märkte två pölar med kylarvätska på varje sida av kylaren, inte stora men definitivt kylarvätska. Oklart varifrån det kom, torkade upp det och det har inte kommit mera så läckaget är litet men läckaget finns. Vet inte ännu om det är kylaren eller nån koppling/slang som läcker. Jag får titta på det sedan, kanske behöver ny kylare...

Började tillverka fästen igår. Tittade på bilder av fabriksfästerna för några veckor sen så jag hade en grov idé i huvudet men jag gick mest på känn och gjorde en del i gången, sen gjorde jag samma delar igen.

Bild

Bild

Bild

Allt är bara punktat än så länge, helsvetsar det då allt ser rätt ut, sen målas det med nån passande färg.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

mestari

#150 » 20:31:59, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

den vita bilen ligger i borgå?
mestari
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:47:41, 26-12-2023
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: fordson major 1952


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se