Lågohmiga
spridare brukar öppna för några enstaka volt. Resistansen är ca 2-3 ohm och det brukar räcka med omkring 0,5 A genom spolen för att spridaren ska öppna. Mata från ett labbnätaggregat och lägg inte på högre
spänning än nödvändigt för att den ska öppna. Ska du mata från 12 V, så koppla in ett seriemotstånd på t ex 10 ohm 10 W.
Men det är bättre att utgå från en lägre spänning för att minska risken för gnistbildning om det glappar någonstans. Använd inte provisoriska kopplingar med t ex krokodilklämmor, utan ta en passande spridarkontakt med några meter
kabel från en skrotkabelstam.
En del spridare är polaritetskänsliga, de är ofta märkta med + på ena sidan av kontakten. Om spridarna är omärkta, prova att lägga på spänning med båda polariteterna och se vid vilken polaritet de öppnar vid lägst
ström, denna polaritet är den rätta. Eller mät i bilens kabelstam för att kolla vilken polaritet spridarna har gått med.
Använd ALDRIG något vattenbaserat för att tvätta en spridare, i så fall blir det aldrig ordning på den sedan. Lämplig tvättvätska är bensin spetsad med 20-30 % thinner (billigaste cellulosaförtunning duger). Tänk på brandfaran, håll till utomhus och se till att det inte kan bli gnistbildning vare sig i ultraljudstvätten eller uppkoppling för matning av spridaren. Om ultraljudstvätten har mekanisk
timer, så dra upp den först, sätt i nätsladden sedan (vägguttag/skarvuttag ska vara så långt bort att det inte är risk att bensinångor sprider sig dit). Dra ur sladden i god tid innan timern går ut. Har tvätten elektronisk timer, så kolla om den styr tvätten med ett relä eller om det är någon halvledarkomponent. Om det är ett relä, så är det säkrast att bygla förbi det så att tvätten startar så snart man sätter i sladden.
Man bör ultraljudstvätta spridarna i två omgångar. Först tvättar man dem noga utvändigt, med bränsleinloppet igenpluggat. Därefter byter man till ren tvättvätska och tvättar dem med spänning pålagd och inloppet öppet, så att man kan få ut smuts ur spalt/nylonfiltret som sitter vid inloppet. Man kopplar gärna en
slang till en vakuumpump via en mellanflaska så att man kan suga tvättvätska bakvägen genom spridaren under tvättningen.
Mellanflaskan kan t ex vara en 1,5 l petflaska av den gamla hårda sorten (den som det en gång i tiden var 4 kr pant på i Sverige), där man har borrat två hål i kapsylen och skickat ner två slangar, en från spridaren och en till vakuumpumpen. Det kan vara intressant att se vad som samlar sig i flaskan och om det verkligen kom ut någon smuts ur spridarna.
Som vakuumpump brukar jag använda pumpen i en gammal fördelarprovbänk, men det går ju också att använda en vakuumpump från någon skrotbil (t ex pump för bromsservo, EGR-vakuum mm från en dieselbil, eller pumpen för centrallåset på godtycklig 90-00-tals VAG-bil)