Fått listen och den passar bra i lampan. Fast jag är lite tvivelaktig om den allena kommer hjälpa, jag tror det vore inte fel med en flat
tätning limmad på bilens sida också.
Småbiten har jag 3D scannat med telefonen och provar snygga upp modellen i Blender. Fick lära mig att man kan 3D printa i nånting som heter TPU som är som gummi. Om inte det funkar kanske jag tar och gör gipsavgjutningar och provar göra nya från typ silikon eller akrylmassa eller nånting i den stilen.
Medan baklamporna är bortplockade fortsätter jag med bagagets botten. Tätningslisterna kom förra veckan annars och har monterats på baklyktorna. Men det är fortfarande frågan om de små bitarna, jag har 3D scannat en av dom med en app till telefonen, det blev väl en skaplig bra modell men jag får nog jobba med den i nåt 3D program ännu. Har mest Fusion erfarenhet men detta är ett jobb för ett annat typ av program som blender.
Nå bagaget då, det är ett ganska långsamt och otrevligt arbete, man får luta sig långt fram och det är svårt att slippa åt. Ryggen ogillar detta...
Arbetsmomenten har varit ungefär:
-Hackat bort rester med spackel och multitool
-Slipat med vinkelslip och stålborste
-Sprejat tjärlösare och skapat stora högar med smutsiga trasor.
-Torkat med aceton
-Applicerat rostomvandlare, därför ser områden med bar metall mörka ut
Vänster sida av botten är nästan helt skonad från rost, höger sida där det läckt mycket mera är den mest utsatta. Det blir förmodligen några varv till med stålborsten och gnuggande med trasor. Tanken är att lägga epoxigrund, sedan måla flera lager tröskelskyddsmassa över epoxin, den har rostskyddande egenskaper och ljuddämpande egenskaper samt är övermålningsbar. Jag ska se hur det låter sen, jag vill inte applicera smältfolie igen i första taget direkt. Det kan hända jag provar nåt annat material isåfall som man kan plocka bort.
Fast i foliens försvar, så jag tror om man från fabriken hade gjort smältfoliens yta litet större så vattnet som läckt in via bakljusen hade fallit ned på folien och inte bakom den, eller om de hade tätat området där folien möter metallen med karosseritätning eller liknande, så hade aldrig vatten tagit sig under folien och jag hade inte idag haft orsak att göra om allting. Det var riktigt bra uttänkt men man missade på en liten sak bara.